Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Litt om i-Pace interiøret

Startet av Mippen, mandag 02. oktober 2017, klokken 07:54

« forrige - neste »

Mippen

Vurderer nå en liten elbil som ventepølse til jeg får meg ny Tesla. Hvike gir deg mest rekkevidde og fleksibilitet for prisen? Har en fossil ved siden av så trenger nødvendigvis ikke å bruke elbilen på langtur, men hadde naturligvis vært greit å kunne kjøre 30-60 mil uten for mange ladestopp et par ganger i året.

Fattern har kjøpt seg en i3 med 30 kWh og den fungerer greit til det bruket, men den er kanskje litt dyr som ventepølse. Da kunne jeg nesten ha beholdt min TMS litt til. Ser at Leaf med 30 kWh er rimelig nå. Minuset er vel at Leaf er ganske beskjedent utstyrt. Er vel ikke adaptiv cruise på Leaf nå heller? Kia Soul ser jeg er rimelig nå. Er det for eksempel stor forskjell i rekkevidde på Soul med 27 og 30 kWh batteri? Ser også at det ligger noen brukte eGolf på finn med oppgradert batteri. Det er vel kanskje den med best rekkevidde før Ampera-E kom? Hvordan er rekkevidden på gamle eGolf før oppgraderingen kom? Har mest erfaring fra Leaf med 24 kWh og varmepumpe. Den blir litt knapp til langtur. Når det er sagt har jeg faktisk kjørt fra Bergen til Stjørdal og over til Sverige før det var kommet skikkelig med Hurtigladere, så alt går. Spørsmålet er bare hvor mye tid man mener det er verdt å bruke.

Vurderer også mindre elbiler som eUp og Trilling, men tror de blir litt knapp selv for vanlig kjøring. Har noen venner som bor et stykke utenfor byen og ser for meg at rekkevidden kan bli litt knapp på vinteren. Har alternativ fossilen men med bompenger og bensin er det biligere å kjøre med strøm.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

24kW Leaf med varmepumpe?  Som ren ventebil synes jeg alternativene enten har for dårlig rekkevidde, eller er for dyre.  Jeg tror merkevaren Leaf er så sterk og for mange synonymet med elbil, så det vil forbli en etterspørsel etter brukte Leafer.

Mippen

Så du ville holdt en knapp på Leaf?

Tenker litt på Soul, men har ikke erfaring med den. Den hadde klassens beste rekkevidde når den var ny med 27 kWh batteri. Det jeg har lest er at den har 27 kWh tilgjengelig også, så kanskje Kia bare oppgir tilgjengelig kWh? Nye BMW i3 har til sammenligning også 27 kWh tilgjengelig (oppgitt 30 kWh), og jeg har klart meg fint når jeg har disponert den. Nye Soul har bare 3 kWh ekstra, så det er vel kanskje ikke verdt å betale nesten 100 tusen ekstra for en ny vs brukt? En 2014/15 modell ligger ned mot 180 tusen kroner på finn mens nyeste med 30 kWh koster fra 252.000 ny. Den er med andre ord litt dyrere enn Leaf, men har mer utstyr og lengre garanti.
Fremtiden er elektrisk.

HCO

#3
Det er to elbiler som gir vesentlig mer rekkevidde pr. krone enn konkurrentene. Og av disse to, er det bare Renault Zoe som i praksis er å få kjøpt.

Sakset fra Side3.no:
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Mippen

#4
Sitat fra: HCO på tirsdag 08. august 2017, klokken 08:53
Det er to elbiler som gir vesentlig mer rekkevidde pr. krone enn konkurrentene. Og av disse to, er det bare Renault Zoe som i praksis er å få kjøpt.

Sakset fra Side3.no:


Zoe er grei i forhold til rekevidde, men de gangene jeg skal på langtur er det kjedelig å måtte bruke mer tid på lading enn nødvendig. Nye zoe kan vel bare hurtiglades på 22 kw også er det vel utfordringer i forhold til strømnettet?
Fremtiden er elektrisk.

chriso89

#5
Hei.

Jeg har hatt kia soul 2017 med 27 kwh og har nå kia soul 2018 med 30kwt tilgjengelig.   opplever ca 3-4 mil ekstra rekkevidde nå på sommeren og telleren står på 18 mil når jeg starter bilen.  vet dog den klarer mer i sommer.

Veldig god og fin bil. men om du ikke har noe imot å kjøpe brukt ville jeg tatt en brukt bil og spart pengene.  ikke så stor rekkeviddeforskjell.   Andre forskjeller er at 2018 har midtarmlene og michelin sommerdekk som er vesentlig stillere en nexen dekkene på de eldre bilene.

Batteriet i soul holder seg lenge og bilen er god å kjøre takket være høy sittestilling.  er også god plass i bredden på baksete så 3 voksne kan sitte der:)     Knallgod bil.    Men skal du ha bilen lengre ville jeg kjøpt en med panorama soltak:)


Jeg skal forøvrig kjøre østlandet - ålesund - bergen - østlandet til uka og det hadde jeg aldri gjort i en zoe.  bruker alt for lang tid på å hurtiglade.  kia soul er blandt de raskeste på markedet på hurtiglading og støtter raskere når dette kommer!

HCO

#6
Sitat fra: Mippen på tirsdag 08. august 2017, klokken 09:06
Zoe er grei i forhold til rekevidde, men de gangene jeg skal på langtur er det kjedelig å måtte bruke mer tid på lading enn nødvendig. Nye zoe kan vel bare hurtiglades på 22 kw også er det vel utfordringer i forhold til strømnettet?
Man bør sette seg inn i hva man kjøper, ja. Når det er sagt, mener jeg utfordringene med Zoe er ganske så overdrevet. Forskjellen på 22kW og 50kW er heller ikke så stor i praksis som man skulle tro, spesielt fordi det virker å være enighet om at Zoe's Chameleon-lader er svært effektiv. Min egen erfaring er at Zoe tar imot tett oppimot 20kW det meste av tiden. Til sammenligning (basert på diskusjoner her på forumet) tar en e-Golf imot 44kW under gode forhold, men dropper raskt.

Dersom man ikke har mulighet til å sette opp trafo/PodPoint hjemme, enten fordi man parkerer i et felles parkeringsanlegg eller er avhengig av gateparkering, bør man ikke velge Zoe. Dersom man regelmessig har et kjøremønster som gjør at man må ta "ufrivillige" ladestopp, bør man også tenke seg om, ref. ladehastighet.

Vår Zoe 240 har nå gått 25.000 km, og har levert over forventning til kortrekkevidde-bruken den var tiltenkt. Vi har heller ikke hatt noen av "barnesykdommene" som andre har opplevd. Vi bytter nå til en Zoe 400, rett og slett fordi vi ønsker å utvide bruken av elbil etter den positive erfaringen så langt. Våre "vanlige" langturer sommer og vinter er godt innenfor rekkevidden til Zoe 400, med mulighet for destinasjonslading.

Til langturbruk (koseturer) tenker vi Zoe 400 fungerer bedre enn Zoe 240 fordi man da kan ta sjeldnere men lengre pauser. I praksis vil man kunne kjøre 3-4 timer og deretter lade fra 20% til 80% på ca. 75 minutter. Dette passer bedre for vårt "turkjøremønster" enn å kjøre <2 timer og deretter lade 40 minutter, slik vi må med Zoe 240.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Griffel

Sitat fra: Mippen på tirsdag 08. august 2017, klokken 09:06
Nye zoe kan vel bare hurtiglades på 22 kw også er det vel utfordringer i forhold til strømnettet?
Hurtiglading med 50kW eller 100kW er nok enda mer utfordrene i forhold til strømnettet.

Zoe, bra for de som daglig har brukt for denne rekkevidden, mindre gunstig for de som skal på turer ut over dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HCO

#8
Sitat fra: Griffel på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:11
Sitat fra: Mippen på tirsdag 08. august 2017, klokken 09:06
Nye zoe kan vel bare hurtiglades på 22 kw også er det vel utfordringer i forhold til strømnettet?
Hurtiglading med 50kW eller 100kW er nok enda mer utfordrene i forhold til strømnettet.

Mippen tenkte vel på IT/TN-problematikken. Dette er (etter min mening) kun et problem i praksis dersom du ikke kan rigge til TN-lading hjemme. Når man er på tur, er det aldri noe problem å finne ladere med 22kW eller 11kW (som alltid er TN). I praksis gidder man ikke å kople seg på en 3,6 eller 7,2kW gratislader når man er inne på et kjøpesenter i en time. Iallefall gidder ikke vi det, for å fylle ~10% av batteriet og dermed spare 5 kroner.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

chriso89

Å sitte å lade i så lang tid på langtur hadde jeg aldri giddet.  Kjører heller litt kortere og lader raskere. 

jankph

Sitat fra: HCO på tirsdag 08. august 2017, klokken 08:53
Det er to elbiler som gir vesentlig mer rekkevidde pr. krone enn konkurrentene. Og av disse to, er det bare Renault Zoe som i praksis er å få kjøpt.

Bilde fjernet fra sitatet

Savner VW e-up! i oversikten din. Den har vel noe lenger rekkevidde enn Ion eller C-Zero, men samtidig koster den litt mer også, så den ligger nok rundt der et sted.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

HCO

Sitat fra: jankph på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:17
Savner VW e-up! i oversikten din. Den har vel noe lenger rekkevidde enn Ion eller C-Zero, men samtidig koster den litt mer også, så den ligger nok rundt der et sted.

Det er ikke min oversikt   ;)
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Mippen

Sitat fra: jankph på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:17
Sitat fra: HCO på tirsdag 08. august 2017, klokken 08:53
Det er to elbiler som gir vesentlig mer rekkevidde pr. krone enn konkurrentene. Og av disse to, er det bare Renault Zoe som i praksis er å få kjøpt.

Bilde fjernet fra sitatet

Savner VW e-up! i oversikten din. Den har vel noe lenger rekkevidde enn Ion eller C-Zero, men samtidig koster den litt mer også, så den ligger nok rundt der et sted.

Vurderer også en e-up faktisk, men da er jeg avhengig av å bruke fossilen på langtur. Det blir jo en kostnad overveiing hva som lønner seg mest. Ikke tvil om at e-up er mye for pengene, men rekkevidden er vel heller begrenset hvis man skal kjøre utenfor byen? Har en del venner som bor 4-5 mil unna og det blir kanskje litt knapt med strøm til tur/retur om vinteren?

Kjøper jeg en e-up dekker den sikkert 80 % av kjøringen, og min bedre halvdel kan helt sikkert tenke seg å beholde den når jeg får Teslaen da hun vil ha så liten bil som mulig. Fossil må vi uansett ha til vi får elbil med hengerfeste. Om det blir en TM3 eller X får vise seg, hvis ikke Nissan overasker og tilbyr dette på nye Leaf.
Fremtiden er elektrisk.

jankph

Sitat fra: Mippen på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:31
Vurderer også en e-up faktisk, men da er jeg avhengig av å bruke fossilen på langtur. Det blir jo en kostnad overveiing hva som lønner seg mest. Ikke tvil om at e-up er mye for pengene, men rekkevidden er vel heller begrenset hvis man skal kjøre utenfor byen? Har en del venner som bor 4-5 mil unna og det blir kanskje litt knapt med strøm til tur/retur om vinteren?

e-up ER mye for pengene. Sålenge jeg lader hjemme koster den omtrent 1/5 av hva jeg betaler i drivstoff på dieselen jeg fortsatt har. Må jeg hurtiglade koster det omtrent det samme.

8 mil t/r kan kanskje bli knapt. Det kommer helt an på din gen kjøreprofil og veien og terrenget til/fra dir du skal (by/landevei/motorvei/flatt/opp og ned osv.). Er det hurtigladere på veien er ikke 8 mil noe problem, en kjapp 10-minutter og du har nok til å rekke hjem. Eller lade hos de du besøker...

Se også http://www.dagbladet.no/tema/15-mil-til-jobb-koster-bare-10-kroner-i-drivstoff/61633473
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Mippen

Jeg har erfaring med Leaf før jeg fikk Tesla, så vet at kjøring har mye å si for forbruk og rekkvidde. Det er ikke så lett å lade hos de jeg skal besøke. Har forsøkt med leafen jeg hadde og da måtte jeg helt ned på 5-6 amp for at sikringen ikke skulle gå, og hurtigladeren på veien er ofte opptatt. På den andre siden er vinterne ofte mild i Bergen, så det går jo an å ta fossilen på de værste dagene.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA