Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Litt om i-Pace interiøret

Startet av Mippen, mandag 02. oktober 2017, klokken 07:54

« forrige - neste »

HCO

#15
Sitat fra: Mippen på tirsdag 08. august 2017, klokken 15:17(...)hurtigladeren på veien er ofte opptatt(...)

Her er du inne på en annen sak som taler til fordel for Zoe. Selv om de fleste biler etterhvert kan lade på Type2, er det såvidt jeg vet kun Zoe og noen Tesla som drar full nytte av 22kW.

22kW Type2 finnes etterhvert ganske mange steder, også der det ikke finnes likestrømsladere. Jeg er ikke blant de som lader mest på farten, men jeg har aldri opplevd å stå i kø for å lade på 22kW.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

sylwester

#16
Nå er strengt tatt ikke 22kW AC hurtiglading, men det er hurtigere enn de 11kW du får i kontakta hjemme, ca. dobbelt så kjapt faktisk. Ord som mellomrask, semihurtig og flexi brukes av Fortum og GK og ikke hurtiglading.

Med hurtiglading kan du forvente å få 50kW eller mer på ca. halvparten av ladingen fra lav SOC. Snittet ved 80% vil ligge over 30kW, mer om du kutter ladingen tidligere.

Alternativer:

       
  • Kjøp en billig bil. Bytt bil med venner evt lei via nabobil for de lange turene. En 24kWh eldre Leaf eller til og med en billig Trilling fungerer da.
  • Kjøp 30kWh Leaf el.l. (evt lease) Litt ladestress, men sikkert greit på ferie hvis man har godt tid.
  • Kjøp nyere bil som f.eks. nye Leaf, Ioniq, OA-e, ...  med høyere rekkevidde, men litt lengre ventetid.
Akkurat nå har jeg #1 + liten bensinbil. Jeg vurderer #3, men redd dette fort kan bli erstatning for istedenfor ventepølse.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

HCO

Om det var svar til meg, så har jeg for ordens skyld aldri kalt 22kW for hurtiglading.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Mippen

22 kW er ok som alternativ men ikke som eneste lademulighet med mer enn ordinær  hastighet på tur. Hvis ikke hadde Mercedes B vært bedre for meg.
Fremtiden er elektrisk.

geear

Er vel litt vanskelig å få i pose og sekk her, både ventepølsepris, topp rekkevidde i mellomklassen og godt utstyrt... du må vel nesten bestemme et budsjett eller utstyrskrav og ta det derfra. Selv e-Golf 190km kan fungere fint til langtur siden den har hurtiglading. God bil å kjøre, appstyring, aktiv cruise, rett over 200k får du god bil. Ioniq er også godt utstyrt, men mangler app og er vel nærmere 300k, og 300km e-Golf er selvfølgelig også god bil, men over 300k. For oss ble det aldri aktuelt å kjøpe bil uten hurtiglading selv om vi kun hadde tenkt å bruke den lokalt.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

chriso89

Egil med 190 km sliter litt på vinteren med lading.   Min kia soul tar alltid igjen leaf og egolf på lade stasjonene :)

Trekkoppbil

Når det gjelder ladehastighet, så avhenger det mye av sjåføren, om han klarer å treffe optimalt arbeidsområdet. Leaf kan hurtiglades ganske kjappt innen et smalt arbeidsområdet med SOC og med passende temeratur.
En gang lada ca 8-10 minutter hver 5. mil, og fikk ca 47kw omtrent hele tida med ett år gammelt 24kwt batteri.
30kwt-batteriet kan nok beholde høy ladefart til høyere SOC, men reisebeskrivelser på forumet her tyder på at batteriet da kan gå varmt.
Husk at DC-effekt er videreforedla og mer verdt enn AC-effekt.
Dersom Leaf har dårlig rekkevidde, så er det vel enda dårligere med E-up eller trilling?
Det kan være større forskjell på ett nytt og ett gammelt 24kwt's batteri, enn det er forskjell på 30kwt og 24 kwt.
Utstyrsnivå avhenger i stor grad av utstyrsvariasjoner for hver modell, og det kommer an på hva man ønsker seg.

Mippen

Er rest kapasitet på elbil egenlig et stort problem i dag? På min TMS kan jeg ikke merke noen forskjell fra den var ny. Faktisk virker det som om den går lengre enn den gjorde før. Det kan naturligvis ha med SW oppdatering og bedre energistyring, men uansett leverer den like godt som for snart 50.000 kilometer siden. På Leafen jeg hadde brukte jeg Leaf Spy og da varierte kapasiteten mellom 1-3 prosent tapt på rundt 30k kilometer. Med litt hurtiglading og 100 % lading spratt kapasiteten opp igjen.

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Noen erfring med brukt tillling? Ser du kan få en citroen eller Peugeot ned mot 50.000 kroner.
Fremtiden er elektrisk.

sylwester

Sitat fra: Mippen på onsdag 09. august 2017, klokken 20:00
Er rest kapasitet på elbil egenlig et stort problem i dag? På min TMS kan jeg ikke merke noen forskjell fra den var ny.
...

Men på en TMS så lader du vel aldri opp til 100% slik som med en trilling eller nyere Leaf så sant du ikke vet du skal på tur?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Mippen

Sitat fra: sylwester på onsdag 09. august 2017, klokken 22:30
Sitat fra: Mippen på onsdag 09. august 2017, klokken 20:00
Er rest kapasitet på elbil egenlig et stort problem i dag? På min TMS kan jeg ikke merke noen forskjell fra den var ny.
...

Men på en TMS så lader du vel aldri opp til 100% slik som med en trilling eller nyere Leaf så sant du ikke vet du skal på tur?

Lader stort sett til 60-70 prosent og til 100 hvis jeg skal på langtur. Da kan jeg gjerne hoppe over en superlader eller to.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Var å så på en ny e-up i dag. Kunne få den til kampanjepris med vinterhjul til 210.000 kroner. Selgeren argumenterte med at de holder seg svært godt i pris, så bilen betaler nesten seg selv. Det jeg tenker på er at nabo forhandleren selger en Nissan Leaf med 30 kWh batteri til 235.000 kroner, eller 240.000 med vinterhjul. Det er 30.000 i forskjell, men man har større plass og lengre rekkevidde, og prisen er ikke så stor sammenlignet med e-up.

Er det dumt å kjøpe en e-up med mindre plass og mindre rekkevidde helt ny når man får en større bil med bedre rekkevidde til 30k mer? Er det alternativt gunstigere å kjøpe en pent brukt e-up til 50-60k mindre enn en ny? Ser at nye e-up ikke har skjerm til navi og info men bare en mobilholder. Vet ikke helt om jeg er fan av den løsningen. Bilen er ellers kjekk.

Når man snakker om Leaf så kommer det ny modell om et par uker.
Rediger innlegg
Fremtiden er elektrisk.

Pallesnekkern

Når vi vurderte å kjøpe E-up for snart 3 år siden, så kostet den 198.000 inkludert vinterhjul. Jeg synes dagens "kampanjepris" er noe oppskrytt og den framstår som litt dyr i forhold til størrelse og rekkevidde.  Med mindre du bor i byen og ønsker å utnytte trange parkeringsplasser, så framstår Leaf som et bedre valg. 

Jeg tror nye Leaf kommer til å koste noe mer enn dagens utgave og at den utgående modellen ikke får det dramatiske verdifallet som noen spår. Begrenset tilgjengelighet av den nye kommer til å holde bruktprisen høy lenge, og dermed også den gamle. Når det er sagt, så vil ny bil alltid tape mye første året, så en lett brukt 30kW er kanskje veien å gå.

Mippen

#29
Det er veldig vanskelig å spå verdifallet på elbiler nå som ting skjer så fort. På min Tesla for eksempel har prisen i nesten 2 år lagt på det samme brukt som jeg betalte for den ny siden prisen på nye biler har gått opp og etterspørselen etter brukte har vært høy. Først det siste halvåret har prisen på bilen min begynt å falle. Likevel er verdien på bilen langt høyere enn den hadde vært på en annen sammenlignbar bil med vanlig bensin/diesel.

Jeg er enig i at prisen på e-Up er forholdsvis høy i forhold til andre biler. Trilling på sin side har falt i pris siden den var ny mens e-up har holdt seg på samme nivå. Nå har vel VW et litt bedre merkenavn enn trilling bilene da. Heller vel egentlig mest mot Leaf enn e-Up. Utfordringen er om jeg skal gå for bruk, kjøpe ny. Importert eller Norsk. Tror jeg venter til den nye er lansert for å se hva som kommer. Kanskje det blir en helt ny Leaf i stedet for ny Tesla. I utgangspunktet skal bilen være en "ventepølse", men hvem vet...
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA