Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vadedybde

Startet av Troald, søndag 01. oktober 2017, klokken 19:04

« forrige - neste »

Troald

Iflg en undersøkelse foretatt for NAF vil 32 % kjøpe elbil neste gang. 28% vil ikke.
I aldersgruppen 30-44 vil 42 % kjøpe elbil

http://e24.no/bil/elbil/hver-tredje-vil-kjoepe-elbil-frykter-at-fordelene-fjernes/24111245
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

doldis1

 Kan jo forstå de som ikke vil kjøpe elbil nå ja, sakset det under fra artikkelen og det framgår jo ganske tydelig
at det er lurt og vente til 2020+engang.... Da kommer VAG med elbiler som er ordentlige biler og den
virkelige konkurransen kan starte !!  ;D

SitatFlere slike biler kommer nå, som Tesla Model 3 og Opel Ampera. Men den virkelige konkurransen fra produsenter som Volkswagen i dette markedet vil først tilta på 2020-tallet.

Elmo

Ingen grunn til å vente.  Det kommer ALLTID noe nytt og bedre til lavreise pris "imorgen".
Jeg kjøpe min første elbil i 2005 brukt for 120.000,-   Selvom det virker utrolig dyrt nå så har jeg spart massevis av tid og penger og stress og CO2 og er veldig happy med det kjøpet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Knut Røe

Leveringstid kan være et problem på mange modeller. Noen som vet leveringstid på i3?
Virker som en frekk og brilliant bil. Facelift er snart underveis da så kan være lurt å vente på det.

...

Hvem vet hva som skjer med mva etc rundt 2020.. med allerede lange ventelister og leveringstider, så ser jeg ikke for meg at disse blir noe kortere fremover.


arthur

Er det "bilen" eller incentivene de vil kjøpe?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Sitat fra: Elmo på søndag 13. august 2017, klokken 21:35
Ingen grunn til å vente.  Det kommer ALLTID noe nytt og bedre til lavreise pris "imorgen".
Jeg kjøpe min første elbil i 2005 brukt for 120.000,-   Selvom det virker utrolig dyrt nå så har jeg spart massevis av tid og penger og stress og CO2 og er veldig happy med det kjøpet.

Hadde det ikke vært for alle som ventet mellom 2001 og nå er det sannsynlig at vi ikke hadde kunnet nyte alle fordelene de siste 15-17 årene.

Derfor alltid viktig å oppmuntre folk å vente lengst mulig på en litt bedre elbil før de kjøper.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Autowinder

Om hovedfokus er på egen vinning i stedet for bedret klima, så er vel det et godt råd ;o) Og ja, jeg vet norsk bidrag er en dråpe i havet, men vi er med på å forsterke bølgen.
Men ser poenget, og 99% kjøper elbil basert på de økonomiske insentivene.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Troald

Tilbake til selve undersøkelsen. Det gledelige er at antallet elbilhaters antagelig ikke er så stort. Grunn til å tro at elbilhater er en gammel, gretten gubbe. Av egen erfaring så synes yngre tenåringer det er kult når jeg kommer med min Zoe for å hente tenåringsbarnebarna på fotballtrening.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Lokführer

Sitat fra: arthur på mandag 14. august 2017, klokken 08:14
Er det "bilen" eller incentivene de vil kjøpe?
For min del er det bilen, men incentivene gjør at vi kan kjøpe en langt grommere utgave. Da er det mva og avgiftsfritak jeg snakker om. Gratis Parkering og  kollektivfelt er helt unødvendig for min del.

Spørsmålet som hadde vært interessant er om hvor mange % som ville gått tilbake til eksosbil.

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

elektrolux

For min del er det insentivene, og da bomfritaket.

De andre fordelene er ikke viktige, heller ikke momsfritaket.

Betalingsviljen er stor på kjøretøy som gjør at jeg kan slippe å sponse bomselskapene. Det er nesten så jeg vurderer en hydrogenbil om elbilen sitt bomfritak fjernes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

...

Jeg skiller litt mellom kjøpsincentiver og bruksincentiver. For vår del var det kjøpsincentiver i form av avgiftsfrihet og ingen mva som utløste kjøp og overgang fra gammel diesel- og bensinbil til elbiler.

Vi bor ikke slik til at vi drar nytte av bruksincentivene mtp parkering, ferge, bompenger og kollektivfelt, så disse har ikke hatt spesielt stor innvirkning på kjøpet. Utover reduserte utgifter til selve fremdriften, årsavgift og forsikring, så 'tjener' vi ikke så mye på elbilen sånn sett, men kjøpsincentivene har gjort at vi kan ha nye, miljøvennlige og sikre biler for en minimal ekstra kostnad. At det å kjøre elbil føles enormt mye bedre, er bare et stort pluss.

Med noen år på baken som elbilister, så merker vi at vi sakte men sikkert blir 'grønnere' i tankegangen. Å havne bak svartrøyken fra et dieselkjøretøy gjør at vi enten drar på og kommer oss forbi, eller stopper for å skape en diger luke... mens vi banner og sverter litt over at sånn forurensning ikke blir kraftig bøtelagt. Man får en sensitiv nese etterhvert  ;D

arthur

Sitat fra: Autowinder på mandag 14. august 2017, klokken 09:20
Og ja, jeg vet norsk bidrag er en dråpe i havet, men vi er med på å forsterke bølgen.

Beklager, men jeg blir alltid litt oppgitt når jeg ser dette argumentet for vi har et personlig ansvar, hver og en av oss, ikke først og fremst et kollektivt ansvar som nasjon etter mitt syn. Eller mener du at en kineser har et større ansvar enn en nordmann fordi han tilfeldigvis bor innenfor en mer eller mindre tilfeldig grense som har en stor befolkning? Eller kanskje de som bor i en kommune med 1000 innbyggere har et langt mindre ansvar enn de som bor i Oslo?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

KjellG

Incentiver? Ingen stasjonsvogn, ikke tilhengerfeste. Lite brukbar for mange, de siiter på gjerdet og venter.

Autowinder

Sitat fra: arthur på mandag 14. august 2017, klokken 19:40

Beklager, men jeg blir alltid litt oppgitt når jeg ser dette argumentet for vi har et personlig ansvar, hver og en av oss, ikke først og fremst et kollektivt ansvar som nasjon etter mitt syn. Eller mener du at en kineser har et større ansvar enn en nordmann fordi han tilfeldigvis bor innenfor en mer eller mindre tilfeldig grense som har en stor befolkning? Eller kanskje de som bor i en kommune med 1000 innbyggere har et langt mindre ansvar enn de som bor i Oslo?

Du får ta det På strak arm. Ingen fraskrivelse av ansvar i det jeg sa, og mener heller ikke at kinesere ha mer ansvar enn andre (hvor kom egentlig det resonnementet fra?). Men det er lettere å være mindre miljøsynder i en vinn/vinn situasjon slik vi har i Norge, du ser sikkert at uten økonomiske incentiver hadde vi ikke hatt så mange elbiler som vi har.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA