Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor lenge har du hatt din twizzy og hvor dyr er den over tid?

Startet av vegard89, søndag 01. oktober 2017, klokken 18:17

« forrige - neste »

o.b.lix

Beste kjøp er brukt Model S med Ap1.0. Den har både regnsensor og er mye bedre på selvkjøring enn ny bil med Ap2.0.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

georglu

Uansett om man får med en 400 kWh fra start eller ikke, så er jo ikke akkurat en "full tank" (ca. 80 kWh på long range om vi skal tro EPA-lekkasjen) koste mer ca. 120 kr (var det ikke snakk om 1,40 kr pr kWh i Norge?). Og man fyller vel heller aldri "full tank", så maks en 40-50 kWh per lading er nok mer realistisk. Det gir ca 60-80 kr pr "tanking". Kan ikke forestille meg at en normal eier gjør dette mer enn en håndfull ganger i året, så det er neppe den størte utgiften ved bilholdet.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

litium

Sitat fra: vegard89 på mandag 07. august 2017, klokken 11:58

Varme i speil /bakrute – Burde vært standard på alle biler solgt i Norge, helt utrolig at det ikke er det på TMS.

Regnsensor – Helt alvorlig, bilen kjører seg selv, men viskerne er jo en fulltidsjobb å justere fram og tilbake inn og ut av tunneller, byger, yr og regn på Vestlandet. Burde vært standard men finnes ikke på en bil av denne klassen.

Har så sett på finansieringsmulighetene.
Jeg legger til grunn å ha en del egenkapital. Det er en god rente men syntes det er ubehagelig å ha et billån som kommer til å holde seg høyere enn bilens restverdi. Dessuten vil det gjøre det vanskelig å feks refinansiere boliglån med så mye gjeld.

Mange gode betraktninger.

Men dette med manglende varme i speil/bakrute og regnsensor må vel være feil med mindre jeg misforstår et eller annet? Etter det jeg forstår så er dette standard på ny TMS?

Er enig i "ubehaget" med et så høyt billån, men ser ikke helt risikoen ift refinansiering så lenga man lar det være igjen en reserve på boliglånet. Selv antar jeg at om jeg går for en ny TMS nå, så blir det før eller siden lagt inn i boliglånet, avhengig av renteutviklingen. Det betinger jo at man har en margin på 700k+ innenfor 75% av boligverdi selvfølgelig.

steam

Sitat fra: litium på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:10

Mange gode betraktninger.
Men dette med manglende varme i speil/bakrute og regnsensor må vel være feil med mindre jeg misforstår et eller annet? Etter det jeg forstår så er dette standard på ny TMS?



https://www.tesla.com/no_NO/models
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

vegard89

Sitat fra: litium på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:10
Sitat fra: vegard89 på mandag 07. august 2017, klokken 11:58

Varme i speil /bakrute – Burde vært standard på alle biler solgt i Norge, helt utrolig at det ikke er det på TMS.

Regnsensor – Helt alvorlig, bilen kjører seg selv, men viskerne er jo en fulltidsjobb å justere fram og tilbake inn og ut av tunneller, byger, yr og regn på Vestlandet. Burde vært standard men finnes ikke på en bil av denne klassen.

Har så sett på finansieringsmulighetene.
Jeg legger til grunn å ha en del egenkapital. Det er en god rente men syntes det er ubehagelig å ha et billån som kommer til å holde seg høyere enn bilens restverdi. Dessuten vil det gjøre det vanskelig å feks refinansiere boliglån med så mye gjeld.

Mange gode betraktninger.

Men dette med manglende varme i speil/bakrute og regnsensor må vel være feil med mindre jeg misforstår et eller annet? Etter det jeg forstår så er dette standard på ny TMS?

Er enig i "ubehaget" med et så høyt billån, men ser ikke helt risikoen ift refinansiering så lenga man lar det være igjen en reserve på boliglånet. Selv antar jeg at om jeg går for en ny TMS nå, så blir det før eller siden lagt inn i boliglånet, avhengig av renteutviklingen. Det betinger jo at man har en margin på 700k+ innenfor 75% av boligverdi selvfølgelig.

Det er det som er problemet for meg for tiden, litt lav EK totalt sett, jeg liker ikke tanken på å potensielt sitte med et billån som faktisk er høyere enn bilens verdi, det blir litt for mye luksusfellen-stil over det.
Jeg baserer alt dette på at jeg faktisk har en bil jeg egentlig trives med i dag som ikke koster meg stort. Hadde jeg hatt et reelt behov for å bytte bil i dag hadde jeg kanskje vurdert annerledes.

Regnsensor leveres ikke i dag i hele tatt, men i følge selger er altså det noe "som kommer snart" med en software-oppdatering. Men hvis det hadde vært beint frem å få det til tenker jeg at de hadde gjort det for lengst.

Dette med varmen har jeg undersøkt i etterkant. Varme i forsete og speil er standard, tydeligvis også bakrute siden det er samme knapp som speil.På P100D som jeg har brukt var det ikon for varme i frontrute, men fant ikke noe på nettet om hvorvidt dette var standard eller ekstra. Slik ikonet er plassert (i ikonraden nederst, ikke inne på vintermenyen) kan det jo godt hende det er standard også.

daktari

Fra manualen til Model S, v8.0 s.103
"Bakruteaviseren varmer opp bakruten i 15 minutter, før den automatisk slås av. De utvendige
sidespeilene er også oppvarmede.
Merk: Avhengig av produksjonsdatoen og alternativene som er valgt på kjøpstidspunktet, er
noen biler ikke utstyrt med varme i de utvendige sidespeilene"

Min bil har varmetråder i bakruta, varme i sidespeil og dimbare (blir mørke når bil bak lyser på deg) i alle 3 speil.

daktari

Sitat fra: vegard89 på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:24
Dette med varmen har jeg undersøkt i etterkant. Varme i forsete og speil er standard, tydeligvis også bakrute siden det er samme knapp som speil.På P100D som jeg har brukt var det ikon for varme i frontrute, men fant ikke noe på nettet om hvorvidt dette var standard eller ekstra. Slik ikonet er plassert (i ikonraden nederst, ikke inne på vintermenyen) kan det jo godt hende det er standard også.
Det er en vanlig defroster for frontruta, med varm luft. Vinterpakken gir også et lite felt med varmetråder nederst som smelter is på viskeren.
Symbol 4 under på bildet er den standardiserte hurtigtasten for å avvise frontruta eller fjerne dugg på innsiden på alle verdens biler.

litium

Sitat fra: vegard89 på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:24

Regnsensor leveres ikke i dag i hele tatt, men i følge selger er altså det noe "som kommer snart" med en software-oppdatering. Men hvis det hadde vært beint frem å få det til tenker jeg at de hadde gjort det for lengst.


Det står i brukermanualen at det er regnsensor:

*Model S har en regnsensor plassert inne i frontruten, i foten til det innvendige speilet. Når viskerne står på Auto, avhenger viskefrekvensen av hvor mye vann sensoren registrerer. Når vindusviskerne er stilt inn på 2. nivå, er sensoren mer følsom.

vegard89

Sitat fra: litium på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:37
Sitat fra: vegard89 på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:24

Regnsensor leveres ikke i dag i hele tatt, men i følge selger er altså det noe "som kommer snart" med en software-oppdatering. Men hvis det hadde vært beint frem å få det til tenker jeg at de hadde gjort det for lengst.


Det står i brukermanualen at det er regnsensor:

*Model S har en regnsensor plassert inne i frontruten, i foten til det innvendige speilet. Når viskerne står på Auto, avhenger viskefrekvensen av hvor mye vann sensoren registrerer. Når vindusviskerne er stilt inn på 2. nivå, er sensoren mer følsom.

Interessant. Selgeren sa at alle bilene unntatt de helt nyeste hadde regnsensor og at det ville komme på dem. Så har noen andre her inne på forumet ment at problemet var pga. at det skulle brukes et fremoverpekende kamera til å vurdere regnet, men at dette ikke fungerte pga. fokus. Om det stemmer eller ikke, vet jeg ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA