Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor lenge har du hatt din twizzy og hvor dyr er den over tid?

Startet av vegard89, søndag 01. oktober 2017, klokken 18:17

« forrige - neste »

vegard89

Jeg har slitt veldig med å velge mellom TMS og TM3.
Jeg har kommet fram til at TMS 75D ikke er noe dårlig kjøp, men prøver å gå analytisk til verks for å finne ut hva som er den ideelle bilen for meg. Vil ikke betale for en bil med mange ting jeg syntes er unyttige, samtidig så vil jeg ikke ende opp med å fullspekke en TM3 slik at den blir omtrent lik TMS uansett.
Jeg har alltid vært vant med premium-sedan (A4, 3-serie, C-klasse) og vil fortsette å ha en bil i denne klassen. Siden jeg ikke har eid en Tesla (eller elbil) tidligere er det disse bilene jeg hovedsakelig har sammenliknet med.
Pr. dd. kjører jeg A4 og er fornøyd med den, med unntak av at den ikke er latterlig rask, den ikke har autopilot og at den ikke ligger like godt i svingene. Også såklart alle disse andre elbil-greiene, men det er vel allerede ferdigdiskutert.
Jeg vet at folk har forskjellig oppfatning av ting, men her er i alle fall mine tanker om funksjoner og utstyr:

Nyttig

  • Autopilot - ingen andre har dette, utrolig deilig på langkjøring. Fungerer dårlig i 50-soner nær byer (Bergen). Har forsøkt å drepe meg et par ganger, men lever enda.
  • Adaptiv cruise – bedre enn e-golf! Veldig imponert, enkel å regulere
  • Ryggekamera og sensorer – Alle andre ryggekameraer føles som søppel i forhold nå
  • Varme i speil /bakrute – Burde vært standard på alle biler solgt i Norge, helt utrolig at det ikke er det på TMS.
  • Trengs når man kjører inn og ut av tuneller på vestlandet på fuktige dager.. Og så klart på vinteren.
  • Varmetråder i frontrute – Bruker antakeligvis mye mindre strøm enn å varme med luft
  • Gratis superlading – Kjempegreit å bare vite at dette fungerer og er gratis for alltid.
  • GPS med Google Maps, batteri-estimat, superladere og trafikkinfo


Unyttig

  • Luftfjæring – Den tar ikke nedi på fartsdumper selv på low for meg. Kanskje hvis man har en traktorvei opp til hytten. Litt wow-faktor, men ikke nyttig for meg. Stålfjærer er ok.
  • Elektrisk hanskeromåpner
  • Varme i bakseter
  • Tåkelys
  • HEPA-filter og luktfilter
  • Glasstak – det er faktisk litt irriterende når man kjører gjennom tunneller og får lyset gjennom taket. Regner med det koster litt ekstra å lage og bidrar til høyere tyngdepunkt også. Også såklart ingen takboks.
  • Soltak – For meg er dette unyttig. Hadde kun valgt dette for å ha takboks.
Tja

    Elektrisk bakluke – Føles premium, den hadde kanskje vært veldig tung uten? Har dette alltid vært standard?
    Elektriske dørhåndtak – Lurt at de er aerodynamiske, men tror ikke det gjør meg noe med TM3 løsningen
    Visker-avriming, oppvarmede spylerdyser – erfaringer? Det har frosset på mine biler tidligere men..
Savnes

  • Regnsensor – Helt alvorlig, bilen kjører seg selv, men viskerne er jo en fulltidsjobb å justere fram og tilbake inn og ut av tunneller, byger, yr og regn på Vestlandet. Burde vært standard men finnes ikke på en bil av denne klassen.
Hvis prisene for ekstrautstyr er like for TMS og TM3 så utjevnes jo i grunn prisen en del. Hvis man legger på prisen for rekkevidde, samt 4-hjulstrekk, AP og Premium-pakke så kan man jo omtrent rettferdiggjøre TMS med rentekampanjen framfor å vente på TM3.

Pris TM3 (USD / NOK)
Grunnpris   35' / 280'
Rekkevidde   9' / 72'
Premium   5' / 40'
AP      5' / 40'
Full selvkjøring   3' / 24'
Lakk      1' / 8'
4-hjulsdrift   5'? / 40'

«Basis»         368'
«TMS-konkurrenten»   480'

Har så sett på finansieringsmulighetene.
Jeg legger til grunn å ha en del egenkapital. Det er en god rente men syntes det er ubehagelig å ha et billån som kommer til å holde seg høyere enn bilens restverdi. Dessuten vil det gjøre det vanskelig å feks refinansiere boliglån med så mye gjeld. Har derfor regnet med 35% EK, syntes man bør ha såpass for å gå inn i noe sånt som dette.

Kapitalkost ved 35% EK Akademikerne (Danske Bank 3.42% eff)
4 338 / mnd / 5 år (260 280 + 128 800 EK = 389 080, kapitalkost 21 080)
2845 / mnd / 8år (273 120 + 128 800 = 401 920, kapitalkost 33 920)



Har lagt nåværende valutakurs til grunn, Tesla i Norge ser ut som de regner med en noe kjipere kurs.

Pris TMS 75 (NOK)
Grunnpris   582 300
4-hjulsdrift   40 400
Premium   40 400
AP      40 400
Full selvkjøring   24 200
Lakk      12 100
Referral   -8000

«75D AP + lakk»   668'

Kapitalkost 35% EK Tesla (0.25%, 0.49% eff?)
7 273 / mnd / 5 år (neglisjerbar kapitalkost)

Slik som jeg ser det er TM3 premium tilsvarende TMS standard, med unntak av lydanlegg. Uklart hvordan kvaliteten av premium lydanlegg på TM3 er kontra TMS. Har heller ikke prøvd standard TMS.
Såklart er rekkevidden verdt noe, men ikke 72' for meg. Syntes at det er en fordel at den er mindre enn TMS, da den føles stor på små kronglete veier. Konklusjon: bør vente på TM3.

AttackOfTheMac

Jeg tror TMS per nå er ett svært dårlig kjøp om man planlegger å selge om 2-5 år, selv med rentekampanjen.
Skal man kjøpte TMS nå, bør det være for å ha den lenge, evt godta stort verditap.
"Ingen" kommer til å ville kjøpe en brukt S når man kan få en helt ny 3 for 300K ++

Tesla setter ned renten og holder tilbake 3 info helt bevist for å få mest mulig til å kjøpe S før folk flest innser hvor bra 3 er. Den norske siden er ikke engang oppdatert med nye bilder, tekst eller video.

Selv venter jeg på S refresh, evt 3.


Hyperstress

Og fordi TM3 virker såpass bra så tror jeg det kommer større endringer på S og X innen 3 er oppe på full produksjon. Spesielt på interiør.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

AttackOfTheMac

Håper det kommer snart! Jeg har klar for ny S, men ikke før det kommer en større oppdatering.
S konfig per nå er ikke verd det, da kan jeg heller vente på 3.

1000kwh

Sitat fra: AttackOfTheMac på mandag 07. august 2017, klokken 13:52
Jeg tror TMS per nå er ett svært dårlig kjøp om man planlegger å selge om 2-5 år, selv med rentekampanjen.
Skal man kjøpte TMS nå, bør det være for å ha den lenge, evt godta stort verditap.
"Ingen" kommer til å ville kjøpe en brukt S når man kan få en helt ny 3 for 300K ++

Tesla setter ned renten og holder tilbake 3 info helt bevist for å få mest mulig til å kjøpe S før folk flest innser hvor bra 3 er. Den norske siden er ikke engang oppdatert med nye bilder, tekst eller video.

Selv venter jeg på S refresh, evt 3.

Det kommer ingen Tesla Model 3 til 300000,-. Videre er Model S en mye større og praktisk bil en Model 3. Så tror ikke de kommer til å konkurrere spesielt mye med hverandre. :/

AttackOfTheMac

De nyeste bildene av 3 viser veldig god bagasjeplass og med setene nede er det veldig bra.
3 har også høyere takhøyde i baksetet.
Spørsmålet er også hvor mange som kjøper S som trenger plassen.
Tror mange, inkl meg, kjøper/kjøpte S fordi det ikke finnes noe alternativ, ikke fordi vi trenger plassen.

RuneW

Sitat fra: AttackOfTheMac på mandag 07. august 2017, klokken 14:06
Tror mange, inkl meg, kjøper/kjøpte S fordi det ikke finnes noe alternativ, ikke fordi vi trenger plassen.

Det er det helt garantert mange som har gjort. Mange har gitt uttrykk for at de har kjøpt en Model S på tross av størrelsen (da utvendig) mer enn på grunn av.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Amoss

Sitat fra: vegard89 på mandag 07. august 2017, klokken 11:58
Har lagt nåværende valutakurs til grunn, Tesla i Norge ser ut som de regner med en noe kjipere kurs.

En del av prisforskjellen mellom Norge og USA ligger i at alle biler solgt i Europa har ett "europa-tillegg" (og tilsvarende andre steder) som dekker tilpassinger til EU-regler og transport. Dette vil slå ut så det virker som om de bruker en kjipere kurs enn de i realiteten bruker.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: 1000kwh på mandag 07. august 2017, klokken 14:03
Det kommer ingen Tesla Model 3 til 300000,-. Videre er Model S en mye større og praktisk bil en Model 3. Så tror ikke de kommer til å konkurrere spesielt mye med hverandre. :/

Jeg blir overrasket om ikke den rimeligste modellen sniker seg rett under 300.000,- ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knut.aulie

Sitat fra: vegard89 på mandag 07. august 2017, klokken 11:58
Jeg har slitt veldig med å velge mellom TMS og TM3.
Jeg har kommet fram til at TMS 75D ikke er noe dårlig kjøp, men prøver å gå analytisk til verks for å finne ut hva som er den ideelle bilen for meg. Vil ikke betale for en bil med mange ting jeg syntes er unyttige, samtidig så vil jeg ikke ende opp med å fullspekke en TM3 slik at den blir omtrent lik TMS uansett.
Jeg har alltid vært vant med premium-sedan (A4, 3-serie, C-klasse) og vil fortsette å ha en bil i denne klassen. Siden jeg ikke har eid en Tesla (eller elbil) tidligere er det disse bilene jeg hovedsakelig har sammenliknet med.
Pr. dd. kjører jeg A4 og er fornøyd med den, med unntak av at den ikke er latterlig rask, den ikke har autopilot og at den ikke ligger like godt i svingene. Også såklart alle disse andre elbil-greiene, men det er vel allerede ferdigdiskutert.
Jeg vet at folk har forskjellig oppfatning av ting, men her er i alle fall mine tanker om funksjoner og utstyr:

Nyttig

  • Autopilot - ingen andre har dette, utrolig deilig på langkjøring. Fungerer dårlig i 50-soner nær byer (Bergen). Har forsøkt å drepe meg et par ganger, men lever enda.
  • Adaptiv cruise – bedre enn e-golf! Veldig imponert, enkel å regulere
  • Ryggekamera og sensorer – Alle andre ryggekameraer føles som søppel i forhold nå
  • Varme i speil /bakrute – Burde vært standard på alle biler solgt i Norge, helt utrolig at det ikke er det på TMS.
  • Trengs når man kjører inn og ut av tuneller på vestlandet på fuktige dager.. Og så klart på vinteren.
  • Varmetråder i frontrute – Bruker antakeligvis mye mindre strøm enn å varme med luft
  • Gratis superlading – Kjempegreit å bare vite at dette fungerer og er gratis for alltid.
  • GPS med Google Maps, batteri-estimat, superladere og trafikkinfo


Unyttig

  • Luftfjæring – Den tar ikke nedi på fartsdumper selv på low for meg. Kanskje hvis man har en traktorvei opp til hytten. Litt wow-faktor, men ikke nyttig for meg. Stålfjærer er ok.
  • Elektrisk hanskeromåpner
  • Varme i bakseter
  • Tåkelys
  • HEPA-filter og luktfilter
  • Glasstak – det er faktisk litt irriterende når man kjører gjennom tunneller og får lyset gjennom taket. Regner med det koster litt ekstra å lage og bidrar til høyere tyngdepunkt også. Også såklart ingen takboks.
  • Soltak – For meg er dette unyttig. Hadde kun valgt dette for å ha takboks.
Tja

    Elektrisk bakluke – Føles premium, den hadde kanskje vært veldig tung uten? Har dette alltid vært standard?
    Elektriske dørhåndtak – Lurt at de er aerodynamiske, men tror ikke det gjør meg noe med TM3 løsningen
    Visker-avriming, oppvarmede spylerdyser – erfaringer? Det har frosset på mine biler tidligere men..
Savnes

  • Regnsensor – Helt alvorlig, bilen kjører seg selv, men viskerne er jo en fulltidsjobb å justere fram og tilbake inn og ut av tunneller, byger, yr og regn på Vestlandet. Burde vært standard men finnes ikke på en bil av denne klassen.
Hvis prisene for ekstrautstyr er like for TMS og TM3 så utjevnes jo i grunn prisen en del. Hvis man legger på prisen for rekkevidde, samt 4-hjulstrekk, AP og Premium-pakke så kan man jo omtrent rettferdiggjøre TMS med rentekampanjen framfor å vente på TM3.

Pris TM3 (USD / NOK)
Grunnpris   35' / 280'
Rekkevidde   9' / 72'
Premium   5' / 40'
AP      5' / 40'
Full selvkjøring   3' / 24'
Lakk      1' / 8'
4-hjulsdrift   5'? / 40'

«Basis»         368'
«TMS-konkurrenten»   480'

Har så sett på finansieringsmulighetene.
Jeg legger til grunn å ha en del egenkapital. Det er en god rente men syntes det er ubehagelig å ha et billån som kommer til å holde seg høyere enn bilens restverdi. Dessuten vil det gjøre det vanskelig å feks refinansiere boliglån med så mye gjeld. Har derfor regnet med 35% EK, syntes man bør ha såpass for å gå inn i noe sånt som dette.

Kapitalkost ved 35% EK Akademikerne (Danske Bank 3.42% eff)
4 338 / mnd / 5 år (260 280 + 128 800 EK = 389 080, kapitalkost 21 080)
2845 / mnd / 8år (273 120 + 128 800 = 401 920, kapitalkost 33 920)



Har lagt nåværende valutakurs til grunn, Tesla i Norge ser ut som de regner med en noe kjipere kurs.

Pris TMS 75 (NOK)
Grunnpris   582 300
4-hjulsdrift   40 400
Premium   40 400
AP      40 400
Full selvkjøring   24 200
Lakk      12 100
Referral   -8000

«75D AP + lakk»   668'

Kapitalkost 35% EK Tesla (0.25%, 0.49% eff?)
7 273 / mnd / 5 år (neglisjerbar kapitalkost)

Slik som jeg ser det er TM3 premium tilsvarende TMS standard, med unntak av lydanlegg. Uklart hvordan kvaliteten av premium lydanlegg på TM3 er kontra TMS. Har heller ikke prøvd standard TMS.
Såklart er rekkevidden verdt noe, men ikke 72' for meg. Syntes at det er en fordel at den er mindre enn TMS, da den føles stor på små kronglete veier. Konklusjon: bør vente på TM3.
Burde du ikke tatt med fri supercharging på S mot betalt på 3?

Utgjør ikke mye for en gjennomsnittlig sjåfør, men er du i Teslabjørn klasse er det ganske mye.

Har ikke sett noen utregninger på kostnad siden Ben Sullins lagde en kalkulator når de innførte 400 kWh kvoten, så vet ikke hvor mye det utgjør nå.

georglu

Sitat fra: knut.aulie
Burde du ikke tatt med fri supercharging på S mot betUtgjør ikke mye for en gjennomsnittlig sjåfør, men er du i Teslabjørn klasse er det ganske mye.

Det er ikke fryktelig mange sjåfører i den klassen. Kanskje bare én. [emoji6]



Sent from my iPhone using Tapatalk
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Stigzy

Mitt argument er at når jeg med det første skal kjøpe en Tesla, så vil jeg ha med alt av utstyr. En topputstyrt TM3 koster det samme som TMS uten noe utstyr ekstra. I tillegg så synes jeg TMS blir i overkant stor bil. Liker også minimalistisk stilen til TM3 mer enn TMS. Så at Elon Musk sier at det er fordel med TMS som har 2 skjermer og ikke "bare" en, blir feil for meg i vertfall! :) Eneste minuset med TM3 er at jeg må vente lenge :(

Kjører en Opel Ampera-e nå som er en meget god bil og skal holder fint frem til TM3 blir tilgjengelig her til lands :)
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

Megaoctane

Autopilot har ikke Tesla heller enda. Hardwaren er der, men når de har brukt år på regnsensor, når kommer autopilot.
De er vel enda ikke på nivå 3 innen selvkjøring?
Det de har er Adaptiv Cruise Control med Fil holder.
Dette har alle tyske biler.
Min nye Passat GTE kjørte "selv" fra Skøyen til Torp og tilbake med minimal input fra min side.

RBK

Megacctane; Jeg har en GTE og ACC kan ikke samenlignes med AP2. Har nå kjørt 5.800 km i sommer med Tesla og det er ganske så stor forskjell på hvordan de to virker. Ja du kan kjøre til Torp men helt annen følese og ro med AP2 er nå min erfaring.
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

vegard89

Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. august 2017, klokken 16:32
Sitat fra: vegard89 på mandag 07. august 2017, klokken 11:58

Burde du ikke tatt med fri supercharging på S mot betalt på 3?

Utgjør ikke mye for en gjennomsnittlig sjåfør, men er du i Teslabjørn klasse er det ganske mye.

Har ikke sett noen utregninger på kostnad siden Ben Sullins lagde en kalkulator når de innførte 400 kWh kvoten, så vet ikke hvor mye det utgjør nå.
Jo, det har jo litt å si, men ikke så mye. Jeg syntes den største fordelen med det er det mentale, og at jeg føler jeg får et premium-produkt, at jeg slipper å måtte forholde meg til noe fakturering. Nå har jo ikke jeg eid Tesla, men jeg forstår det slik at som med alle batterier har de ikke godt av å bli konstant hurtigladet uansett, så det ville jo ikke vært noe alternativ til daglig bruk.

Jeg tror at hvis jeg hadde hatt en reisejobb i større grad enn jeg har, så hadde TMS vært et innlysende valg for meg.
Jeg har fått med meg at det nå er 400kWh/år for tms, men gjelder det samme for tm3, eller må man betale fra første kWh?
Jeg regner med at enten må prisen settes høyt, ellers må det bygges ut alvorlig mange nye SC. Alle stedene jeg har ladet på vestlandet har det vært kø hver gang allerede... tenk hvordan det blir når det er tre ganger så mange biler om de samme laderne.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA