Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skadelig/dumt å kun lade med SC og Chademo?

Startet av Myrvang, søndag 01. oktober 2017, klokken 17:26

« forrige - neste »

geear

Lurer egentlig litt på om olavxxx virkelig går inn for å ikke forstå, eller bare akkurat har bestilt Tesla og ikke innser at gulltidene er forbi.

Her er et par eksempler på verditap:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34033.msg585466.html#msg585466
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34033.msg598054.html#msg598054
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

olavxxx

Sitat fra: gr på mandag 07. august 2017, klokken 23:52
Lurer egentlig litt på om olavxxx virkelig går inn for å ikke forstå, eller bare akkurat har bestilt Tesla og ikke innser at gulltidene er forbi.

Her er et par eksempler på verditap:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34033.msg585466.html#msg585466
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34033.msg598054.html#msg598054
Neida. Jeg tror på verditap.

Men jeg tror ikke verditaper kommer som følge av billige småbiler, jeg tror det kommer som følge av Volvo, Audi, Jaguar og ikke minst Tesla sine egne endringer og kampanjer.

Men jeg tror verditapet på bensin/diesel blir større. Kjøper man en model x i stedet for en volvo xc90, tror jeg Volvoen taper seg mer.

Men jeg kan ta feil... men tenker at man må regne med ca 300k ila 3 år. Etter 5 år er kanskje en fullspekket x75d (som i dag koster 830) verdt 400-450?

Men årsaken er jo de kommende store bilene, ikke de minste.

cirys1

Sitat fra: gr på mandag 07. august 2017, klokken 23:52
Lurer egentlig litt på om olavxxx virkelig går inn for å ikke forstå, eller bare akkurat har bestilt Tesla og ikke innser at gulltidene er forbi.

Her er et par eksempler på verditap:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34033.msg585466.html#msg585466
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34033.msg598054.html#msg598054
Jeg tror han forstår det godt, men altfor mange som kjører Tesla idag har hoppet over ifra de vanlige familibilene. Model X er en luksussuv uten mva. Så selv om bilen er dyr for vanlige dødlige så snakker man om noe helt annet når man sammenligne med X6 og GL tl 1,5 million. se hva de er verdt etter 1-3 år så snakker man massivt verdifall..  :)

Knut Røe

Jeg tror du undervurderer "små" biler.
Hvor mange kjøper ikke Tesla i dag fordi det er eneste elbil med lang rekkevidde?
Prosenten for de som kjøper på tross av størrelse snarere enn pga størrelsen hadde vært interessant og sett. Ny liten elbil type Leaf med god rekkevidde til 300 tusen og som byttes til ny etter 2 år virker veldig attraktivt mot et digert flak av en 2.5 tonn Tesla til nærmere 1 million. Ikke alle vil ha det heller pga image og "her kommer jeg, se på meg" attituden som følger med.

cirys1

Sitat fra: tiger``n på tirsdag 08. august 2017, klokken 00:15
Jeg tror du undervurderer "små" biler.
Hvor mange kjøper ikke Tesla i dag fordi det er eneste elbil med lang rekkevidde?
Prosenten for de som kjøper på tross av størrelse snarere enn pga størrelsen hadde vært interessant og sett. Ny liten elbil type Leaf med god rekkevidde til 300 tusen og som byttes til ny etter 2 år virker veldig attraktivt mot et digert flak av en 2.5 tonn Tesla til nærmere 1 million. Ikke alle vil ha det heller pga image og "her kommer jeg, se på meg" attituden som følger med.

De fleste som kjøper Tesla kjøper p.g.a. totalpakken, en leaf er og blir ingen familiebil men jeg ser mange som stapper disse små elbilene til randen for at det er det  økonomiske valget.

Ladenettverk, 4wd og plass er det jeg verdsetter mest så kommer alt det andre i tillegg.
Jeg har også snart 3 barn og hund har jeg også så en tur på ski med familien i en Leaf utgår, i tillegg så verdsetter jeg 4wd på grunn av der jeg bor og der vi ferdes, det er helt uaktuelt at madamen ikke skal kunne komme seg opp bakkene der vi bor med barn i bilen.

olavxxx

Sitat fra: tiger``n på tirsdag 08. august 2017, klokken 00:15
Jeg tror du undervurderer "små" biler.
Hvor mange kjøper ikke Tesla i dag fordi det er eneste elbil med lang rekkevidde?
Prosenten for de som kjøper på tross av størrelse snarere enn pga størrelsen hadde vært interessant og sett. Ny liten elbil type Leaf med god rekkevidde til 300 tusen og som byttes til ny etter 2 år virker veldig attraktivt mot et digert flak av en 2.5 tonn Tesla til nærmere 1 million. Ikke alle vil ha det heller pga image og "her kommer jeg, se på meg" attituden som følger med.
Husk at en brukt model x kan fremdeles dra henger. En snekker kan bruke den som arbeidsbil, eller noen kan dra båten sin med den. 5-seteren kan fungere som en liten varebil osv.

Den har mye fleksibilitet. I tillegg har den ytelse som en veldig dyr suv (selv minste x75d). Greit nok at den bare går 30 mil med normal kjøring, men det har ikke så veldig mye å si for de som kjører mellom superladerne. Jeg tror mesteparten av prisfall kommer fra tesla sine egne lanseringer.

ElProff

Sitat fra: cirys1 på mandag 07. august 2017, klokken 23:44
Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. august 2017, klokken 23:34
Det som er mest sannsynlig er at du synes den går sakte og er treg på den måten. Noe som blir temmelig underlig når den er raskere enn alle andre enn Tesla sine modeller...

Alt er jo tregt etter og ha kjørt Tesla, den er sikkert kjapp nok men vanskelig og få "fotfeste" når det ikke er tørt. Selv Soul sliter med det, men er ikke Ampera gasnke strupet på effekt mtp hvor stort batteri den har..??

Har Ampera-e selv, tror ikke de som jeg kjørte forbi opp EV6-Kvænangsfjellet syntes den virket treg. En Audi A6 med 2 potter bak prøvde å holde følge, men ble og parkert i elektron-skyen jeg la igjen bak meg :)
Tesla X100D
Opel Ampera-e
Hammerfest

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA