Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skadelig/dumt å kun lade med SC og Chademo?

Startet av Myrvang, søndag 01. oktober 2017, klokken 17:26

« forrige - neste »

Myrvang

Er vel umulig å spå, men med dagens rente har jeg ikke noe problemer med å anskaffe X75D med full finansiering. Derimot vil det være surt å betale ned omkring 200.000,- på 3 år og oppleve et prisfall på 400.000,- og sitte med restlån uten sikkerhet. I eksemplet koster bilen ca 750.000,- og terminbeløpet blir noe under 6.000,- pr. mnd. Må jeg opp på 10-12.000,- pr mnd bare for å holde unna verdifallet er det uaktuelt å gå for ny X nå.

Hva tror dere som har eller vurdere kjøp av X nå om prisfallet?
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

ludwig_holberg

#1
Verdifallet kommer til å være stort. Hvor mye? Vanskelig å si. Det er en litt kjip batteripakke, som f.eks. er sårbar for en oppgradering av basismodellen både til X80D eller X85D. Det skjer alltid noe med Tesla, om de f.eks. skulle finne på å lage vanlige dører, ser jeg for meg et rimelig kraftig verdifall for alle med FWD. Hengerfeste på S og/eller 3 er en annen joker. Dollarkursen spiller også inn. Helt løst vil jeg anslå kr. 150.000,- i verditap første året, og kr. 50.000,- per år deretter.

Når det er sagt, så tror jeg generelt at verdifallet som fremskrittene i elbilteknologien kommer til å skape i årene fremover, kommer til å ramme fossilbilene like hardt som elbilene. Minst.

nie

Jeg har bestilt X75 og skal ha den i ca 3 år.
På de tre årene regner jeg med å tape ca 300.000,- forutsatt at det ikke innføres mva eller andre avgifter i 3-årsperioden.  Med en slik kalkyle er X uansett et attraktivt kjøp i forhold til fossile biler evt hybrid i samme prisklasse. Akkurat hvordan dette tapet fordeler seg på år 1, 2 og 3 syns jeg er vanskelig å si noe meningsfullt om...men kanskje 120-100-80 men det blir bare synsing.

At Model X noen gang kommer med vanlige dører, betviler jeg sterkt siden hele bilens ramme/konstruksjon er basert på FWD-dørene. Men med Tesla kan man aldri vite sikkert....

geear

Sitat fra: nie på mandag 07. august 2017, klokken 11:54
Jeg har bestilt X75 og skal ha den i ca 3 år.
På de tre årene regner jeg med å tape ca 300.000,- forutsatt at det ikke innføres mva eller andre avgifter i 3-årsperioden.  Med en slik kalkyle er X uansett et attraktivt kjøp i forhold til fossile biler evt hybrid i samme prisklasse. Akkurat hvordan dette tapet fordeler seg på år 1, 2 og 3 syns jeg er vanskelig å si noe meningsfullt om...men kanskje 120-100-80 men det blir bare synsing.
Jeg vurderer også X75 nå, men mener det er litt for enkelt å si at det er et attraktivt kjøp i forhold til fossile/hybridkonkurrenter. I elbilverden har man kun ett valg i denne klassen. Der er det Model X fra ca. 700k og opp som gjelder, men om man vurderer den opp mot fossilbiler så finnes det i bøtter og spann av konkurrenter med noen år på baken, hvor de verste verditapene er tatt, og en gjerne er nede på 30-50k/år. Så kan en mene noe om verdien av å slippe reparasjoner, og akkurat nå er kanskje diesel like risky som elbil. Pluss at for noen så er sikkert også for eksempel Outlander en konkurrent til TMX, selv om det er en bil i en helt annen prisklasse. Så lenge utvalget av elbiler er så dårlig så er det ikke kun en sammenligning mot en ny X5/Q7/XC90..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

nie

Sitat fra: gr på mandag 07. august 2017, klokken 12:31
Sitat fra: nie på mandag 07. august 2017, klokken 11:54
Jeg har bestilt X75 og skal ha den i ca 3 år.
På de tre årene regner jeg med å tape ca 300.000,- forutsatt at det ikke innføres mva eller andre avgifter i 3-årsperioden.  Med en slik kalkyle er X uansett et attraktivt kjøp i forhold til fossile biler evt hybrid i samme prisklasse. Akkurat hvordan dette tapet fordeler seg på år 1, 2 og 3 syns jeg er vanskelig å si noe meningsfullt om...men kanskje 120-100-80 men det blir bare synsing.
Jeg vurderer også X75 nå, men mener det er litt for enkelt å si at det er et attraktivt kjøp i forhold til fossile/hybridkonkurrenter. I elbilverden har man kun ett valg i denne klassen. Der er det Model X fra ca. 700k og opp som gjelder, men om man vurderer den opp mot fossilbiler så finnes det i bøtter og spann av konkurrenter med noen år på baken, hvor de verste verditapene er tatt, og en gjerne er nede på 30-50k/år. Så kan en mene noe om verdien av å slippe reparasjoner, og akkurat nå er kanskje diesel like risky som elbil. Pluss at for noen så er sikkert også for eksempel Outlander en konkurrent til TMX, selv om det er en bil i en helt annen prisklasse. Så lenge utvalget av elbiler er så dårlig så er det ikke kun en sammenligning mot en ny X5/Q7/XC90..
Når jeg skriver som jeg gjør er det fordibesparelse på drivstoff og bompenger for meg utgjør ca 45000 i året. I forhold til en fossil i samme prisklasse "subsidierer" således disse besparelsene det verditapet som jeg har antydet over her.

cirys1

Sitat fra: gr på mandag 07. august 2017, klokken 12:31
Jeg vurderer også X75 nå, men mener det er litt for enkelt å si at det er et attraktivt kjøp i forhold til fossile/hybridkonkurrenter. I elbilverden har man kun ett valg i denne klassen. Der er det Model X fra ca. 700k og opp som gjelder, men om man vurderer den opp mot fossilbiler så finnes det i bøtter og spann av konkurrenter med noen år på baken, hvor de verste verditapene er tatt, og en gjerne er nede på 30-50k/år. Så kan en mene noe om verdien av å slippe reparasjoner, og akkurat nå er kanskje diesel like risky som elbil. Pluss at for noen så er sikkert også for eksempel Outlander en konkurrent til TMX, selv om det er en bil i en helt annen prisklasse. Så lenge utvalget av elbiler er så dårlig så er det ikke kun en sammenligning mot en ny X5/Q7/XC90..

En Outlander er ikke samme klasse , det eneste de har felles er 4 hjul og modelbetegnelsen SUV.
Tesla med S og X er i luksussegmentet så de konkurrerer kun mot tilsvarende biler som f.eks Q7, XC90
ML/GL

Så visst man skal ha en 5 seter X så kan man like så godt kjøpe seg en RAV4.... Kom igjen da...  ::) ::)

spirrevipp

En Outlander er selvsagt en helt annen bil enn Model X, men man skal ikke se seg helt blind på klasse heller. Før jeg byttet til nåværende Model S så hadde jeg en Mazda CX-5. Jeg var innom Tesla for å titte på Model X, men endte opp med en inventory Model S (som viste seg å bli et hvileskjær siden jeg nå har bestilt Model X). Motivasjonen min var ikke å kjøpe meg en bil i luksussegmentet, men å kjøpe en elektrisk bil. Andre biler i luksussegmentet har aldri interessert meg.

Tror det er mange nåværende Teslaeiere som har kommet fra en annen klasse med biler (Passat/Mondeo eller Rav-4/Outlander om du vil) men har strukket budsjettet. Så at noen vurderer om de skal kjøpe en en Outlander eller en Model X kan nok være høyst reellt. Men igjen; ingen tvil om at det er klasseforskjell på de to bilene.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

spirrevipp har forstått hva jeg mener. Jeg satt i en Outlander én gang, og det ble aldri mer. Men poenget er at det er så lite å velge i av elbiler, at om en har konkrete krav til plass, hengerfeste og lignende, så har en ekstremt lite å velge mellom. Derfor er det ikke så enkelt som å sammenligne likt som en ville gjort mellom en Q7 og en X5, hvor motorstørrelse og utstyr betyr alt. Personer som i dag har en Passat, X1 eller Touran kan like godt ha behov for hengerfeste eller 7-seter og ende opp med en Model X. Altså helt forskjellige segmenter. Forskjellen er at en kan gå ut og kjøpe en Passat som er tre år gammel og har tatt det verste verditapet, eller en kan kjøpe en TMX hvor det per dags dato er et ikke-eksisterende bruktmarkedet (priset seg høyere enn nye..). Sammenligningsgrunnlaget blir ikke da ny mot ny, og påfølgende verditap. Rent økonomisk er det 100% sikkert at man kan gjøre gunstigere bilvalg enn TMX, selv om en regner inn 15-20 lapper i drivstoff i året.

Og; Hvis jeg nå kjøper Model X de neste tre dagene, så blir det ikke fordi jeg syns den er spesielt fin. For det gjør jeg ikke. Det blir ikke fordi jeg syns den har fine karosseriskjøter. For det har den ikke. Det blir ikke fordi jeg likte de knirkende dørene på utstillingsbilen jeg så på i dag. For det gjorde jeg ikke. Det blir ikke fordi jeg likte de bulkete plastlistene som hadde løsnet nederst på høyre passasjerdør, på samme utstillingsbil. For det gjorde jeg ikke. Det blir ikke fordi jeg likte de simple og billige skaisetene. For det gjorde jeg ikke. Og ikke blir det fordi jeg absolutt har lyst på en bil som ikke kan ha takboks. For det har jeg heller ikke. Det blir fordi jeg syns den har en del andre kvaliteter som ingen kan konkurrere med for øyeblikket. Den er i mine øyne premiumbil på finesser og ytelser, men ikke på finish og design.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

olavxxx

Skjønner ikke helt det argumentet om prisfall.
Det er svært få suv elbiler med hengerfeste.

Selv om hyundai kommer med kona, er den mindre, enklere osv. De andre bilene konkurrerer ikke med elbil, elbilen konkurrerer med dem.

Det største verditaper får man nok på en diesel eller bensin suv. Se på audi suv med v10 motor, tapt seg ca 260.000 i året og fremdeles koster den 600k etter mange år. Den bruker fremdeles mye bensin og har turboer osv som går i stykker, girkasser som ryker, eksosanlegg og andre komponenter som må skiftes med jevne intervaller.

Tesla sin største konkurrent er andre elbiler, når de kan levere samme totalpakke. Vil nesten si at tesla er mer gadget enn bil, på godt og vondt.

Beamer Screamer

Enig i det som står lenger opp her om konkurrenter. For egen del har jeg hatt BMW 3-serier med rekkesekser i alle år før jeg nå i høst trengte bil med større plass pga. flere barn. For oss var enten stor-SUV eller minivan eneste alternativer pga barneseter. Million-SUV'er fra andre merker fascinerer meg ikke, så det stod mellom TMX som den dyre løsningen eller minivan fra VW eller PSA som var den billige løsningen.

I fjor høst syntes jeg TMX rett og slett ble for dyr, spesielt fordi den manglet en del viktig utstyr som selv mye billigere biler har, så da ble det Citroen minivan denne gangen. Men om et par år tipper jeg den ryker til fordel for en TMX. Andre på jobben har også vurdert TMX men endt opp med hhv. Cayenne, TMS og Passat GTE.

Ad verditap på X75D så tipper jeg det blir som for andre SUV'er i millionklassen, så drøyt 60% restverdi etter 3 år forutsatt kun små endringer i nybilpris for TMX. Det som er litt skummelt med 75 er at jeg tror rekkevidden kommer til å oppfattes som veldig kort om en 3 års tid. Standarden vil rimelig snart bli 500 km selv i små biler (Ampera-e, ny i3, ny Leaf, M3) og da blir 400 km i en stor-SUV lite. Jeg tror det er viktig for mange å kunne kjøre 25 mil til hytta på fjellet om vinteren uten ladestopp og ha grei margin selv i worst case conditions og der faller 75 igjennom.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

olavxxx

Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 07. august 2017, klokken 21:20
Enig i det som står lenger opp her om konkurrenter. For egen del har jeg hatt BMW 3-serier med rekkesekser i alle år før jeg nå i høst trengte bil med større plass pga. flere barn. For oss var enten stor-SUV eller minivan eneste alternativer pga barneseter. Million-SUV'er fra andre merker fascinerer meg ikke, så det stod mellom TMX som den dyre løsningen eller minivan fra VW eller PSA som var den billige løsningen.

I fjor høst syntes jeg TMX rett og slett ble for dyr, spesielt fordi den manglet en del viktig utstyr som selv mye billigere biler har, så da ble det Citroen minivan denne gangen. Men om et par år tipper jeg den ryker til fordel for en TMX. Andre på jobben har også vurdert TMX men endt opp med hhv. Cayenne, TMS og Passat GTE.

Ad verditap på X75D så tipper jeg det blir som for andre SUV'er i millionklassen, så drøyt 60% restverdi etter 3 år forutsatt kun små endringer i nybilpris for TMX. Det som er litt skummelt med 75 er at jeg tror rekkevidden kommer til å oppfattes som veldig kort om en 3 års tid. Standarden vil rimelig snart bli 500 km selv i små biler (Ampera-e, ny i3, ny Leaf, M3) og da blir 400 km i en stor-SUV lite. Jeg tror det er viktig for mange å kunne kjøre 25 mil til hytta på fjellet om vinteren uten ladestopp og ha grei margin selv i worst case conditions og der faller 75 igjennom.

Du glemmer noen ting når du sammenligner model x75d med ampera-e, i3, leaf og model 3:
* Ingen av de andre har hengerfeste (men model 3 ryktes å få)
* De andre er ikke SUV/Crossovers
* Ampera har veldig lav kvalitet på interiøret og er ganske treg for å være elbil
* Ampera er ikke mulig å kjøpe, selv om du vil ha en (med mindre du går på finn.no og kjøper en for overpris). - ironisk nok fins det tusenvis av den gjemt vekk på lager i USA (GM ønsker ikke å selge den bilen, de taper penger på den).
* I3 har kort rekkevidde og har bare plass til 4, i tillegg tror jeg designet er enda mer polariserende enn TMX. (jeg synes den er kul da, men ikke si det til noen!).
* TM3 får du kanskje tidligst 2019(?) hvis du bestiller en i dag, i tillegg er det en veldig liten bil ift TMX. Den blir jo i en helt annen klasse med sitt trange bagasjerom. TM3 må du nok se på som en BMW 3-serie, der model S er BMW 5-serien og Model X er jo da mer SUV. Klart at en BMW 3 serie går lenger på en full tank, gjerne er mer sportslig i svingene med lavere vekt - men folk kjøper fremdeles bmw 5-serie og bmw-suv :-)

Når det er sagt, tror jeg ikke Tesla er immun mot prisfall! De største konkurrentene til TMX er nok:
* Audi SUV
* Volvo SUV
* Jaguar IPace (særlig denne tror jeg, hvis man skal tro på prisryktet som forhandleren ikke vil kommentere).
* Porsche sin SUV

MEN: Jeg vet ikke når de er tilgjengelig på markedet og man vet ikke hvor bra de blir mottatt.
Man vet ikke hvordan de rangeres i kollisjonstester, man vet ikke hvordan rekkevidden blir i praksis.
Man vet heller ei hvordan "smartskjermen" blir, hva servicene koster osv.
Man vet ikke om de kommer før eller etter moms kommer på elbilene? Kommer de etter momsen, blir de jo med en gang 25% dyrere.

Husk også at per i dag er det ingen andre enn Tesla som har et superladernettverk, dette gjør at du kan ta selv en TMX60 og kjøre denne på internasjonal europaferie - gratis! (sett bort i fra verditap, kostnad av forsikring, dekkslitasje, tidsbruken, parkeringskostnader, bompenger i utlandet og pølser på bensinstasjonene).

Det er i teorien mulig å kjøre en leaf til utlandet, men du må jo "sloss" om de chademoene som er tilgjengelig.
Nå ryktes det jo at tyskerne skal samarbeide om ladenettverk og Porsche har en elbil i "the making" som sies å kunne lade på 15 minutter, men i starten vil de jo bare ha en lader i tyskland :-P

Jeg tror nok ikke TMX påvirkes i nevneverdig grad, så fremt man ikke får MPV-biler med lang rekkevidde og hengerfeste, samt en "må ha"-følelse. Det er ikke det at Tesla er perfekt på noen måter, men de krysser av i mange av boksene til mange folk.

Hvis man bare vil ha rekkevidde, ser man ikke på X-serien uansett.. Da er det nok model s100d eller kanskje en TM3 hvis man klarer seg med en veldig liten bil. En TM3 vil nok være en svært morsom kjøremaskin, men en konkurrent til Model X er den ikke.

olavxxx

Kanskje merket som mest påvirker tesla, er tesla :-) (de lanserer noe nytt som alle "må ha", kjører kampanjer osv.)

knut.aulie

Sitat fra: olavxxx på mandag 07. august 2017, klokken 22:52
* Ampera har ........................og er ganske treg for å være elbil
Beklager at jeg plukker ut bare en ting her.
Lurer virkelig på hva du egentlig mener. Er det treg som i kjedelig? I så fall er jo det greit nok at du mener det, men da synes du altså Leaf, Buddy, Reva, Trillinger og lignende er morsomme ??

Det som er mest sannsynlig er at du synes den går sakte og er treg på den måten. Noe som blir temmelig underlig når den er raskere enn alle andre enn Tesla sine modeller...

morpheos

Man kan vel egentlig se litt på de bilene som ligger på Finn. De har hatt en brutalt halvår siden nyttår. Da kan man tenke seg hva en bil med 10' km på telleren er verdt nå. Lignende vil nok også skje når oppdateringer kommer i fremtiden, eller når Tesla kjører kampanjer ALA det de har gjort siste månedene.

Hvis du planlegger å bytte bil de neste 3-5 årene så tror jeg du bør ta høyde for noe annet enn 10 års løpetid på lånet eller ha mulighet til å betale en sum (f.eks putte egenkapitali fond eller noe), ellers er jeg redd for at verditapet langt overstiger nedbetaling av lånet. En annen greie er at det er rimelig mange som er litt shaky på 3-4 år gamle elbiler med 80' km kjørt og garantien i horisonten. Jeg trordet også kommer til å påvirke prisen på sikt, men hva vet vel jeg.

cirys1

Sitat fra: knut.aulie på mandag 07. august 2017, klokken 23:34
Det som er mest sannsynlig er at du synes den går sakte og er treg på den måten. Noe som blir temmelig underlig når den er raskere enn alle andre enn Tesla sine modeller...

Alt er jo tregt etter og ha kjørt Tesla, den er sikkert kjapp nok men vanskelig og få "fotfeste" når det ikke er tørt. Selv Soul sliter med det, men er ikke Ampera gasnke strupet på effekt mtp hvor stort batteri den har..??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA