Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av JorgenM, søndag 01. oktober 2017, klokken 11:32

« forrige - neste »

JorgenM

Det har kun vært to dødsulykker med elbiler på norske veier
https://www.tu.no/artikler/det-har-kun-vaert-to-dodsulykker-med-elbiler-pa-norske-veier/398562

Ikke så rart det. Opplever selv å kjøre roligere med elbil enn jeg gjorde med fossilbil, fordi jeg er mer bevisst på energibruken. Egentlig litt merkelig da det er langt mer å spare på økonomisk kjøring med fossilbil :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

arthur

Føler også at jeg er en "roligere" sjåfør med elbilen enn med fossilbilen og har alltid moro av å se om jeg kan øke resterende kjørelengde underveis, ikke minst når fruen har brukt bilen før meg. ;D
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns jeg kjører mer aggressivt. Det er så udramatisk å kjøre fortere, ettersom Model X er veldig stabil, og det er lettere å justere hastigheten opp/ned med enpedalkjøring.

Men jeg forsøker holde meg selv tilbake. Og kona jobber også med dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Christopher Neumann Ruud

Merker selv at jeg kjører, om ikke annet, jevnere. God cruisecontrol og litt mer bevissthet om ulempene ved nedbremsing bak innhentet kjøretøy osv gjør at det er lettere å kjøre "etter boka", både mtp forbruk og fartsgrenser. Det er også gøy å vite at man har moment så det holder når man trenger det, og så får jeg heller kjøre pent i mellomtiden.

Oddaa

Synes det er greit å merke seg følgende utdrag fra artikkelen:

"Det blir selvfølgelig urettferdig mot resten av kjøretøyparken i Norge å gjøre en slik sammenligning. Av svært mange grunner. Elbiler er moderne biler, tallet omfatter bare personbiler og hverken busser, tungtransport, motorsykler eller svært unge sjåfører er representert i samme grad som i resten.

Her er hverken kjørelengde, type reise, alder på kjøretøy eller hvem som kjører tatt med."




Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Øystein16

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 07. august 2017, klokken 09:18
Jeg syns jeg kjører mer aggressivt. Det er så udramatisk å kjøre fortere, ettersom Model X er veldig stabil, og det er lettere å justere hastigheten opp/ned med enpedalkjøring.

Men jeg forsøker holde meg selv tilbake. Og kona jobber også med dette.
Det må vera slitsomt med enpedalkjøring. Eg brukar stort sett venstre tommel for å bestemme fartsgrense, og lar eventuelt bil som køyrer foran styre med pedalar.

knut.aulie

Tror, basert på meg selv, at en kjører mye roligere med kortrekkevidde bil enn med kraftig motorisert langrekkevidde!
Kjørte veldig mye saktere og defensivt med Soul enn nå med Ae

Løve

Jeg tror det er mer ACC en EL direkte som er elementet her. Pluss at en EL reagerer jo betydelig raskere enn bil med forbrenningsmotor.

elektrolux

En trenger vel ikke en professor for å forstå at kjøretøyet er sterkt medvirkende til kjørestilen.

Har f.eks lenge argumentert for at VW sin Autoseilefunksjon er med på å roe ned kjørestilen. Spørs om ikke dette snart gjennspeiler seg i forsikringspremien.

Velger bevist kjøretøy ut fra hvordan de påvirker føreren.

Da guttungen skulle ha MC, falt f.eks Honda NV700X ut til fordel for den kraftigere BMW F800S nettopp grunnet måten Honda inspirerte til "wheelies" mens BMW tross agressivt utseende inspirerer mer til avslappet kjøring.

Nå har en kamerat av jr. kjøpt en skikkelig "screemer" av en 4 syl RR sykkel og vi frykter det værste.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

AppleKnocker

Det har vært to dødsulykker som involverer elbiler, begge er kjent fra media og er tragiske ulykker. I begge tilfeller slapp elbilistene fra det med livet i behold, det var en MC fører og en fossilbilist som dessverre omkom.

Men faktum er enda mer oppsiktsvekkende enn det overskriften tilsier: Ingen har omkommet i elbil i perioden 2013-2017!

Nå jeg leser dette begynner jeg faktisk å tenke at fossilbilforbud innen få år ikke er helt uhørt...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA