Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av petersv, søndag 01. oktober 2017, klokken 08:02

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 07. august 2017, klokken 17:47
Godt spørsmål; hvor har du info om denne avtalen mellom regjeringen og støttepartiene? Har ikke lest dette selv så vanskelig å ta på sparket.

De gikk ut med dette i media. Det var relativt tidlig i regjeringsperioden, og man nærmet seg fort 50k elbiler - som var grensen i klimaforliket. Altså måtte de ta en avgjørelse om de skulle avvikle elbilincentivene der og da, eller når de skulle gjøre det og hvordan. De landet altså den gang på å overse "50k taket" og holde fast ved "2017" (som var den andre fristen som var satt i klimaforliket). Noe annet var nok heller ikke politisk mulig med Venstre som støtteparti :)

Så var det hvordan dette skulle gjøres i praksis. De opprinnelige tankene gikk så vidt jeg forsto ut på å bare øke MVA satsen over noen år til den var oppe på "normalt nivå" - 25%. Men akkurat på den tiden var det en del støy skapt av en hydrogeninvestor-milionær som gråt sine modige krokodilletårer over at en konkurrerende teknologi OGSÅ fikk samme avgiftslette som den han selv investerte i, og spesielt ille var det at andre rikinger kunne kjøpe soltak og super-hifi til Teslaene sine uten å betale MVA!  Så det var en politisk stemning - i alle fall i sensasjonsmedia - om å "ta" Tesla og innføre avgifter på den, men helst ikke på kortrekkeviddebilene. Derfor ble dette lansert som en løsning på dette. På samme tid prøvde Danmark å løse (tildels) det samme problemet på en annen måte og fikk foten satt ned av EU.

https://www.nrk.no/norge/avgiftsokning-for-dieselbiler-og-elbiler-1.12348207
Sitat
Regjeringen og støttepartiene har kommet fram til en avtale for nye avgiftssystemer på biler. Som NRK skrev tidligere i kveld, vil det føre til flere endringer, også for elbilene.

...

For elbilene er dette noen av endringene som kan komme:
...
Det kan innføres moms på elbiler, men kun hvis det erstattes med en tilskuddsordning.
...
Videre står det i avtalen at det kan innføres vanlig merverdiavgift på elbiler, så lenge det erstattes med en tilskuddsordning. Den ordningen kan få et tak for støtte per bil, som betyr at de dyreste elbilene vil bli enda dyrere.

Men altså - dette er noe de senere har gått tilbake på. Dagens regjering har ikke lengre noen uttalte planer om å fortsette etter denne planen fra førstkommende nyttår. Men dersom arbeidet/forberedelsene for dette hadde kommet langt nok, KAN det være relativt raskt og enkelt for en evnt. ny regjeringsplattform å innføre dette - om det er hva de ønsker.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ludwig_holberg

Takker - NRK har også selve avtaleteksten partiene skrev lenket i sin artikkel. Det er ikke noe spor der av at dette handler om EU. Og har vondt for å tro at EU er opptatt av formalitetene i om elbiler subsidieres gjennom avgiftsfritak eller gjennom tilskudd. Et eller annet formål må åpenbart ligge bak. Det kan f.eks. være at en tilskuddsordning er enklere å forvalte, enklere å endre hyppig ved behov, og også kan være fleksibel på en annen måte enn mva-reglene (f.eks. at dato for kjøpsavtale er det avgjørende, ikke overleveringsdato)..?

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 07. august 2017, klokken 20:00
Det er ikke noe spor der av at dette handler om EU.

Hadde du forventet at de hadde skrevet "Vi gjør dette slik for å omgå EU's regelverk"?  Så klart de ikke skriver det. Og ja, jeg kan ikke si helt bestemt at det er derfor, men så fremt ingen kan dokumentere annet så regner jeg det som det mest sannsynlige.

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 07. august 2017, klokken 20:00
Og har vondt for å tro at EU er opptatt av formalitetene i om elbiler subsidieres gjennom avgiftsfritak eller gjennom tilskudd.

Nei, det bryr de seg nok ikke om. Men de er svært opptatte av at skatte- og avgifts-reglene skal være ikke-diskriminerende.  Som f.eks. da stortinget ville hjelpe den lille nystartede elbilfabrikken Think, så kunne de ikke skrive en lov som sa at "Biler produsert av Think slipper moms og årsavgift". Men ved å inkludere alle elbiler så var det greit. De diskriminerte ikke basert på hverken pris, opprinnelsesland eller merke. At det på den tiden praktisk talt ikke fantes så veldig mange andre elbiler å velge mellom var ikke så nøye. Og slik startet altså det norske elbil-eventyret. Selv om Think forlengst har avsluttet virksomheten - så langt jeg har forstått?

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 07. august 2017, klokken 20:00
Det kan f.eks. være at en tilskuddsordning er enklere å forvalte, ...

Det er den i alle fall ikke, hverken for staten eller den enkelte elbilkjøper. Men klart, kan ha vært andre motiver *også*. Det kunne f.eks. være en måte å beholde avgifts-incentivene på, samtidig med at man begrenset (se neste avsnitt) omsettingen av elbiler? 

Med en slik ordning måtte man jo ved kjøp av bilen betale mva på vanlig vis, og så be om å få den tilbake (eller så mye av den som mulig under taket), og vente på at byråkratiet hadde klart å behandle søknaden og sjekke om du faktisk hadde kjøpt bilen og for hvor mye den kostet og hvor mye MVA du hadde betalt for så å legge tilbakebetalingen inn i en utbetalings-kø. Hvor lang tid det hadde tatt å få tilbake innbetalt MVA er ukjent, men kan lett se for meg at det kunne ta noen måneder der mange ville måtte hatt ett ekstra bil-lån for å kunne forskuttere denne avgiften i mellomtiden.

Byråkratiet for å behandle alt dette ville også vært en dyrere løsning for det offentlige - ikke sikkert de reellt sett hadde spart så mye i forhold til dagens løsning. Men, hensikten ville vært oppnådd: Ingen ville kunne kjøpe MVA fritt luksusutstyr på en ny Tesla...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ludwig_holberg

Ja, men det er jo verken mer eller mindre diskriminerende om et pristak fungerer gjennom mva-regler, eller gjennom en tilskuddsordning, så lenge resultatet er det samme  :)

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 07. august 2017, klokken 22:01
Ja, men det er jo verken mer eller mindre diskriminerende om et pristak fungerer gjennom mva-regler, eller gjennom en tilskuddsordning, så lenge resultatet er det samme  :)

Det er sant. Men EU har nok ikke like mye å si vedr. tilskuddsordninger som de har å si vedr. avgifter. Avgiftsfritaket vi har nå er akseptert av EU nettopp fordi det er ikke-diskriminerende annet enn på teknologi, og EU er helt enig i at "elbiler" som teknologi er noe man kan diskriminere positivt.

Kategoriene "Elbiler unntatt Tesla" eller "Elbiler under en viss pris" er de nok ikke like enige i at skal diskrimineres positivt fremfor de elbiler som faller utenom.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

mthoring

#20
Summa sumarum så kan vi vel konkludere med at det ikke kommer til å komme noen endringer på dette i budsjettet for neste år. Vår Høyre/ytre-høyre-regjering prioriterer ikke en høylytt krangel med Venstre om dette i årets valgkamp, samtidig som at påtroppende regjering ikke har vilje kombinert med tid til å prioritere å justere inn en omlegging av dette i det allerede utarbeidede budsjett  for 2018. Uavhengig av hvem som vinner høstens valg.

Når det gjelder revidert budsjettet for 2019 derimot, så holder jeg en knapp på skjerpelser i mva-fritaket. Det kan også komme økninger i andre avgifter for 2018, som ikke krever større endringer (feks årsavgift).
S75D MCU1/HW3 - prod 27/8/17

ludwig_holberg

Isåfall er vi tilbake til poenget om at det ikke er noen forskjell på avgiftsfritak med pristak og tilskudd med pristak; begge deler er positiv diskriminering av "elbiler under en viss pris". Når det er sagt, så er det ikke vanskelig å tenke seg saklige grunner til å spisse ordningen inn mot elbiler av normal pris. Og siden det uansett er en omlegging som EUs egen bilindustri vil ønske velkommen, er det enda mindre grunn til å forvente noe motstand fra EU her.

Sitat fra: Amoss på mandag 07. august 2017, klokken 23:19
Kategoriene "Elbiler unntatt Tesla" eller "Elbiler under en viss pris" er de nok ikke like enige i at skal diskrimineres positivt fremfor de elbiler som faller utenom.

mthoring

#22
En gjeninnføring av 25% mva, kombinert med et fast tilskudd på feks 20% av bilens verdi opp til et øvre tak, høres jo tilforlatelig ut, og er vel noe som ikke vil regnes som diskriminerende mot en enkelt bilprodusent. Alle produsenter står jo fritt til å produsere biler til priser på eller under øvre tak.
S75D MCU1/HW3 - prod 27/8/17

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 07. august 2017, klokken 23:58
Isåfall er vi tilbake til poenget om at det ikke er noen forskjell på avgiftsfritak med pristak og tilskudd med pristak; ...

Sitat fra: Amoss på mandag 07. august 2017, klokken 23:19
Det er sant. Men EU har nok ikke like mye å si vedr. tilskuddsordninger som de har å si vedr. avgifter.

For å klargjøre: Skatter og avgifter er EN ting, tilskuddsordninger er en annen. Om alle elbiler betaler samme MVA så sier skattejuristene hos EU "Ja, det er jo greit" og lukker saken.

Tilskuddsordningen blir overført til de EU byråkrater som har med tilskuddsordninger å gjøre, og de ser da formodentligvis på tilskuddet isolert ifra mva problematikken, og etter ett annet sett med regler enn for avgifter. At man velger å sette ett tak på hvor stort ett tilskudd skal være burde ikke være noe praktisk problem. F.eks. i Tyskland har de en form for tilskudd som kun gjelder elbiler under enn viss pris på basisutgaven, så dette er det en praksis på at går igjennom. Her lanserte Tesla en ekstra ribbet utgave for å komme under denne grensen.

Dette er hva jeg antar er grunnen til at partiene den gang gikk ut i fra at denne omgåelsen ville slippe unna, noe en mva avgift differensiert på pris neppe ville.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ludwig_holberg

#24
Begge deler vurderes som statsstøtte. MVA-fritaket ble godkjent i 2015: https://elbil.no/na-kan-du-endelig-lease-elbil-momsfritt/

Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 08. august 2017, klokken 09:13
Begge deler vurderes som statsstøtte.

Men det betyr ikke at det er de samme reglene for avgifter som for tilskudd.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ludwig_holberg

Har du noen grunn til å tro at det er ulike regler? Les her: http://www.eftasurv.int/media/press-releases/Q&A-(NO)---Electric-cars-Norway.pdf

Merk særlig denne: "Statsstøttereglene gjelder ikke for støtte til privatpersoner. Men siden disse ordningene gjør det mer attraktivt å kjøpe elbil, innebærer de en indirekte støtte til produsenter og forhandlere av slike biler. Dermed slår statsstøttereglene inn."

Forøvrig et annet interessant faktum her som nå slo meg, og det er at ESA kun har godkjent ordningen frem til 2017. Dermed skulle man tro det norske byråkratiet tar høyde for den eventualitet at ordningen helt eller delvis underkjennes (f.eks. for de dyreste modellene) fra og med 1. januar 2018, og står parat til en omlegging.


Amoss

Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:40
Har du noen grunn til å tro at det er ulike regler? Les her: http://www.eftasurv.int/media/press-releases/Q&A-(NO)---Electric-cars-Norway.pdf

Ja, det er to forskjellige ordninger, selv om begge skulle være aktuelle løsninger for å avhjelpe det samme problemet. Ja, begge ordningene vil vurderes under reglene for statsstøtte. Men kun avgiften vurderes under reglene for avgifter. Er det så vanskelig å forstå?


Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:40
Forøvrig et annet interessant faktum her som nå slo meg, og det er at ESA kun har godkjent ordningen frem til 2017.

Ja, fordi de fikk en søknad om å godkjenne ordningen til ut 2017. Mener å ha lest at de samtidig ga ett signal om at de høyst sannsynlig ville akseptere en forlengelse av denne, men at det så klart ikke kunne garanteres noe før ny søknad var mottatt og behandlet. Uansett følges ordningen nøye, og de vil helt klart si i fra dersom det er noe de ikke (lengre) kan akseptere. Og ja, de kjente til det, og fulgte det nøye også før vi sendte den formelle søknaden som Siv fant ut at vi hadde glemt å sende tidligere da hun lette etter åpninger for å trenere å akseptere mva sats på 0% for leasing av elbiler og batterier som stortinget hadde pålagt henne å innføre snarest. Å vente på denne søknaden skulle behandles var noe som fikk trenert dette ganske så lenge, selv om hun samtidig administrerte mva fritak for kjøp som vi alt hadde praktisert lenge og som også var en del av den samme søknaden...


Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:40
(f.eks. for de dyreste modellene)

;D Nå er du direkte morsom her  ;D

Tror du bør gå tilbake og lese denne debatten en gang til, og les hva jeg skriver om det å differensiere MVA basert på pris i forhold til EU/EØS...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ludwig_holberg

Du kan jo i stedet lese avgjørelsen, så ser du at de vurderer ordningen ut i fra regler om miljøstøtte. Ikke "regler om avgifter". http://www.eftasurv.int/media/press-releases/College-Decision---electric-cars-.pdf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA