Hovedmeny

Hengerfeste like vell..!!??

Startet av Erl_end, søndag 06. august 2017, klokken 19:26

« forrige - neste »

Øyvind.h

Nei. Løsningen måtte modifiseres. Ikke rart de stoppet salget.
Bilen har jo åpenbart takfester.
Forventningen har hele tiden vært lansering av takstativ tidlig 2019 basert på når produsentene begynte å jobbe med stativ.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jnordeng

Siden bilen må typegodkjennes med krok, og det mest sannsynlig ikke kommer med det første,lurer jeg på.
Vil en eventuell typegodkjenning få tilbakevirkende kraft, eller vil det bare være biler solgt etter den nye typegodkjenningen som vil få mulighet til å montere krok?

Olofm

Sitat fra: jnordeng på onsdag 16. januar 2019, klokken 07:42
Siden bilen må typegodkjennes med krok, og det mest sannsynlig ikke kommer med det første,lurer jeg på.
Vil en eventuell typegodkjenning få tilbakevirkende kraft, eller vil det bare være biler solgt etter den nye typegodkjenningen som vil få mulighet til å montere krok?

Ifølge selger hos Tesla, så ville det i tilfelle typegodkjenning få tilbakevirkende kraft slik at vi kan få ettermontert som får bil tidligere.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Jeronan

Sitat fra: Olofm på onsdag 16. januar 2019, klokken 08:09
Sitat fra: jnordeng på onsdag 16. januar 2019, klokken 07:42

Ifølge selger hos Tesla, så ville det i tilfelle typegodkjenning få tilbakevirkende kraft slik at vi kan få ettermontert som får bil tidligere.

Model S owners are still waiting for their official towbar support, so I wouldn't get your hopes up.

If you really need a towbar, don't buy the Model 3 and wait for the Model Y. I can pretty much guarantee you it will come with a towbar as major selling point over the Model 3. Just like what Tesla did with the Model X over the Model S.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Magnus Hansen

Model S ble aldri designet med tanke på hengerfeste da tesla ikke trodde det kom til å bli etterspurt. Det er vel sikkert svært uvanlig med hengerfeste i det segmentet model s konkurrer i USA. Model 3 ble høyst sannsynlig designet med tanke på hengerfeste. Ellers ville jeg også avventet hvis man absolutt trenger hengerfeste. Hvis det blir en mulighet for model 3, så dukker det vel opp som valg de nærmeste månedene.

Jeronan

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 16. januar 2019, klokken 08:32
Model S ble aldri designet med tanke på hengerfeste da tesla ikke trodde det kom til å bli etterspurt. Det er vel sikkert svært uvanlig med hengerfeste i det segmentet model s konkurrer i USA. Model 3 ble høyst sannsynlig designet med tanke på hengerfeste. Ellers ville jeg også avventet hvis man absolutt trenger hengerfeste. Hvis det blir en mulighet for model 3, så dukker det vel opp som valg de nærmeste månedene.

I thought the exact same thing that this was the case why the Model S never got the towbar, but the Model X is actually build on the exact same frame as the Model S.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Ramma, eller «skateboardet» som det ofte kalles er kanskje lik, men chassis (eller karosseriet) er helt forskjellig, og det er der HF er festet.
Så jeg tror derfor din konklusjon ikke er relevant i denne sammenhengen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Handyman på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:02
Ramma, eller «skateboardet» som det ofte kalles er kanskje lik, men chassis (eller karosseriet) er helt forskjellig, og det er der HF er festet.
Så jeg tror derfor din konklusjon ikke er relevant i denne sammenhengen.

I was saying the same thing, but was completely ridiculed on this forum by so called Tesla "experts" telling me that the bottom frame (skateboard ) is the exact same with Model S and X.  :police:

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

HalvorV

Klippet fra takstativtråden:

Sitat fra: My2cents på tirsdag 22. januar 2019, klokken 10:32
Snakket med Vegvesenet nettopp og de sier, basert på dagens typegodkjenning som kom i dag;

1 - Bilen har oppgitt 0 kg på tillatt hengerfeste

Har diskutert dette med Biltilsynet ifm Hyundai Kona og da sier de at tillatt trekk er 0kg.
Belastning av kule til sykkelstativ vil følge godkjenningsdokumenter til det monterte festet.
Ingen krav til spesiell godkjenning av hengerfeste på biler under 3500kg.
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

Magnus Hansen

Det har jo vært en teori (halmstrå) om at det kommer til å kreves luftfjæring for å få hengerfeste. Men burde ikke da bilen uansett nå vært typegodkjent for henger? Eller går det kanskje an å oppdatere typegodkjennelsen senere?

Jarv!s

Er det noen som kan ha en formening hva en model 3 kan trekke hvis den får hengerfeste?
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

THE

Alle kan ha en formening, ingen vet svaret....

Selv håpet jeg på at Model 3 skulle få tilhengerfeste og trekkekapasitet på ca 1500 kg, men da bilen ble lansert i USA uten mulighet til å trekke tilhenger så innså jeg at det var lite vits å vente på Model 3 for min del. Kjøpte Model X i stedet, da visste jeg i alle fall hva bilen er godkjent for.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jnordeng

Skulle bilen med tiden bli typegodkjent for krok, vil nok Tesla bare godkjenne "egen" krok. Da har vi 5000 kunder som hamrer på døra til Tesla for å få den montert. Med 6 måneders ventetid på service i dag, ser jeg ikke for meg poenget med å opprettholde bestillingen min.

Lynet

Kommer aldri krok på treern når det nå er kommet typegodkjenning på 0kg. Hvis Tesla hadde villet ha krok hadde de typegodkjent den med det nå.
Så jeg kommer til å avbestille min bestilling.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Handyman

Sitat fra: Lynet på tirsdag 22. januar 2019, klokken 18:15
Kommer aldri krok på treern når det nå er kommet typegodkjenning på 0kg. Hvis Tesla hadde villet ha krok hadde de typegodkjent den med det nå.
Så jeg kommer til å avbestille min bestilling.
Hvis tesla velger å levere ettermontert krok, kan de gjøre det selv om den er typegodkjent med 0kg.
Det blir formelt sett en ombygging og Tesla må sende inn dokumentasjon til SVV om at bilen er konstruert for det. Det blir da en påskrift i vognkortet på hver bil med tillatt hengervekt.
De vil på denne måten i praksis ha monopol på hengerfestet og kunne ta seg godt betalt.
Men det er skuffene hvis det stemmer at den ikke er typegodkjent med hengerfeste.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA