Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Anbefaling av jekk til Model X

Startet av Erl_end, lørdag 30. september 2017, klokken 19:49

« forrige - neste »

Jeronan

#45
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:07
Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:17
How is Tesla ignoring that market?  The model X now comes with tow bar standard! It's the only electric car in the market that "officially" supports a tow bar.

In all honesty, if you look at what car segment market the Model 3 is targeted at, not many fosil car equivalents (medium size sedan) offer a tow bar either. Often, you have to go aftermarket for that.
You can't honestly compare for example a Volvo V60 with the Model 3.

The base Model X 75D is not that more expensive than the base Model S 75D. If a tow bar is so important to have.

We were very close ourselves to buy the Model X 75D, but end up deciding not to, since we use the tow bar maybe once a year and we rather have the 80-90 km extra range we get with the Model S.

First of all, the X is not an alternative to the 3, in the same way as a BMW X5 is not an alternative to a BMW 3-series. So we can get that out of the way immediately. Cowboystrekk also has some valid points as to why many do not want the Model X, not to mention that it is a very expensive car, especially seen without our Norwegian glasses on.
But this is in fact ignoring the European buyers, and it's not only Tesla. The customers are telling the manufacturers that the lack of a towbar is a show-stopper. Plain and simple. The alternative then for most European customers is not to buy a Model X instead of a Model 3, it is to buy a BMW 3-series or a Mercedes C-class.

Interesting that you claim that no many similar fossil-only cars doesn't offer a towbar. I've never come across one single manufacturer that can't either deliver it ready from the factory or get it installed before delivery locally in Norway. Not one. But since we're at the topic, here is a list of the towing capabilities of the fossil competitors Model 3 is aiming at.

Alfa Romeo Giulia: 1600 kg
Audi A4: 1300 - 1800 kg (original towbar available)
BMW 3-series: up to 1800 kg (original towbar available)
Jaguar XE: 1800 kg
Mercedes C-class: 1400 - 1800 kg (original towbar available)

But back to my original point, the lack of a towbar on all-electric cars and especially the affordable ones, is still a major obstacle to get the shift from ICE-cars to electric cars if we can believe the surveys done on the subject.

I think you misunderstood my point. In that Tesla is actually the only electric car manufacturer even bothering having a car with tow bar capability.

You are absolutely right that the entire electric car industry seem to be completely ignoring people's requests. This is nothing new sadly.

More importantly, when it comes to Electric car market, you can just still clearly see car manufacturers (outside Tesla) still don't take this market seriously as in developing an electric car that can actually replace a family's "main" car!
They are so far just developing electric cars purely for compliance and getting the tax incentives and that is the sad truth.

And then having politicians breaking promises and suddenly proposing idiotic tax proposals on the type of electric cars that are actually able to replace someone's main fosil car..... well that doesn't really sent the right signal to the market either!

I am afraid it will take quite some years before we see any serious shift.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Lynet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:44
Fordi om Jeronan ønsker å skrive på engelsk, trenger vel ikke alle å svare på engelsk? Tipper han greier å lese norsk når han deltar på et norsk forum.

Sorry, jobber i amerikansk selskap, så dette er litt gammel vane.  ;D
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:58
I think you misunderstood my point. In that Tesla is actually the only electric car manufacturer even bothering having a car with tow bar capability.

You are absolutely right that the entire electric car industry seem to be completely ignoring people's requests. This is nothing new sadly.

More importantly, when it comes to Electric car market, you can just still clearly see car manufacturers (outside Tesla) still don't take this market seriously as in developing an electric car that can actually replace a family's "main" car!
They are so far just developing electric cars purely for compliance and getting the tax incentives and that is the sad truth.

And then having politicians breaking promises and suddenly proposing idiotic tax proposals on the type of electric cars that are actually able to replace someone's main fosil car..... well that doesn't really sent the right signal to the market either!

I am afraid it will take quite some years before we see any serious shift.

Da er vi nok veldig nære å være enige ja  ;)

Men Tesla er mer avhengig enn de andre i å få fortgang i skiftet til elektriske biler for massemarkedet, så derfor undrer jeg meg litt hvorfor de er såpass tilbakeholdne med å kjøre på med nettopp hengerfeste på Model 3. Nå ligger det vel egentlig bare an til at i overskuelig fremtid så er det kun Model X og Audi e-Tron som får det. Og da snakker vi to ganske kostbare biler, som er out of reach for massene i Europa.

Nevnte jo BMW med plug-in hybrider. Verken 330e eller 225xe kan dra henger, men Kia Niro PHEV kan dra 1300 kg. Dette burde egentlig være flaut for BMW.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

stefse

Det er 2 spørsmål som er interessante her.

1. Vil hengerfestet ødelegge for salg av egne (dyrere) modeller? Neppe, da X ligger i en helt annen prisklasse.

2. Vil hengerfestet gjøre bilen dyrere å produsere? Ja litt, men ingen kjøpere forventer vel å få hengerfestet gratis.

Man burde kanskje heller stilt spørsmålet; hvor mye ekstra er du villig til å betale for en TM3 med hengerfeste? 10 000? 40 000?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

automat

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:37


Men Tesla er mer avhengig enn de andre i å få fortgang i skiftet til elektriske biler for massemarkedet, så derfor undrer jeg meg litt hvorfor de er såpass tilbakeholdne med å kjøre på med nettopp hengerfeste på Model 3.

Hvorfor i allverden skulle Tesla bry seg om å levere hengerfeste på mod 3 nå? De har 400.000 kunder som har betalt 1000 dollar hver for å stå i kø. De har mer enn nok med å strømlinjeforme produksjonen, og få opp volumet.

Er vi heldige kommer hengerfeste når bilen introduseres i Europa, men mer sannsynlig ikke før produksjonsskøen er avviklet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på torsdag 19. oktober 2017, klokken 16:44
Hvorfor i allverden skulle Tesla bry seg om å levere hengerfeste på mod 3 nå? De har 400.000 kunder som har betalt 1000 dollar hver for å stå i kø.

Og hvor mange av disse kundene vil trekke seg og be om å få tilbake pengene dersom de ikke får mulighet for hengerfeste?

Problemet ligger egentlig ikke om hvorvidt Tesla har til-valget "hengerfeste" i designstudio for TM3, men om bilen er konstruert med tanke på tilhenger, og om Tesla er villig til å sertifisere at bilen kan trekke en tilhenger dersom den får ett hengerfeste montert - enten det kommer i fra Tesla selv eller fra tredjepart. Og den delen bør ha vært klart lenge og er helt uavhengig av hva Tesla velgere å prioritere akkurat nå i oppstarten av produksjonen.

Er først bilen sertifisert for hengerfeste så går det sikkert helt greit om Tesla selv velger å drøye med å levere originalmontert hengerfeste til det meste av køen er levert. Men dette med om hvorvidt bilen blir sertifisert for hengerfeste MÅ klareres før de begynner å tilby folk å konfigurere/bestille bilen i markeder som krever sertifisering.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Diravi

Da vi var i Florida i sommer, så jeg en litt eldre Camry sedan på et kjøpesenter. Den hadde en enorm pappeske surret fast innunder det vidåpne bagasjelokket, så den balanserte på lasteterskelen. Bare deler av esken fikk plass i bagasjerommet; mesteparten var utenfor.

Camry sedan har i mange år vært mest solgte eller nest mest solgte bil i USA - den konkurrerer med pickupen Ford F150 og i senere år SUVen Honda CR-V. Så jeg regner med at eieren bytter til en ny Camry også neste gang, og også da gir fullstendig beng i om den er egnet til å frakte større gjenstander. Går ikke esken på noen måte inn i bilen bestiller han bare hjemkjøring, låner en pickup eller leier en U-hawl.

Camryen hadde ikke trekk-krok. Og de fleste av bilene jeg så med henger i USA, var nettopp Ford F150 eller tilsvarende. Det er nok noen i USA som kunne tenke seg å trekke henger med personbilen sin også, men det er liksom ikke noen stor greie der.

Verden ser anderledes ut i USA. Og jeg tror ikke de er så opptatt av hvordan verden ser ut i Europa. Det vanlige er at biler fra andre verdensdeler tilpasses for det amerikanske markedet - ikke omvendt.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Diravi på torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:34
Verden ser anderledes ut i USA. Og jeg tror ikke de er så opptatt av hvordan verden ser ut i Europa. Det vanlige er at biler fra andre verdensdeler tilpasses for det amerikanske markedet - ikke omvendt.

Helt sikkert sant alt du sier, men har aldri tidligere hørt om at det skulle være noe problem å få installert lovlig hengerfeste på noen amerikansk bil. Har selv en amerikansk personbil (kabriolet) for tiden, og da den var inne på ett verksted for litt tid siden fikk jeg beskjed om at de hadde hengerfeste til denne bilen liggende som jeg kunne få rimelig om det var ønskelig.

Så at bilen er amerikansk er ingen unnskyldning, selv om det kan forklare at de som ett nystartet firma ikke forsto behovet i første omgang. Men nå må nesten kundenes tilbakemeldinger ha nådd inn. At det ikke er normalt å trekke med henger i USA, eller at de lovlig kan trekke små hengere uten sertifisering der, har liten betydning for andre markeder bilen selges i.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Hva er det med å "forstå" dette behovet?
Dette er et ekstrautstyr man kan ta betalt for. Hva er det med å si nei til penger folk er villig til å betale?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Jeronan

#54
Sitat fra: stefse på fredag 20. oktober 2017, klokken 06:46
Hva er det med å "forstå" dette behovet?
Dette er et ekstrautstyr man kan ta betalt for. Hva er det med å si nei til penger folk er villig til å betale?

Perhaps it has more to do with the design of the car, preventing tow bar as an option. Similar as to why the Model S doesn't support one.

If you look at the Model S and it's design and aerodynamics, it's not hard to imagine as to why it doesn't have a tow bar option.
But not just that, structurally the car need to be prepared to be able to have a tow bar mounted on the back.

I know that people have been DIY'ing a tow bar on a Model S... hell, I have even seen a Nissan Leaf with one recently on the E6, but that is illegal.

PS. And like others already mentioned. They wanted to keep the design and options as simple and limited as possible to get to the production volume they want and need! Seeing how many people are waiting for a Model 3.
So when all those pre-orders are out of the way and delivered, who knows, we might see a tow bar option introduced in a year or two together with the 4WD version.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rolf Gjerdsjø

I USA er jo Model S godkjent for å trekke 950 kg, så konstruksjonen klarer det nok. Aerodynamisk bør et avtakbart hengerfeste uansett ha ganske lite å si, og om strukturen i Model 3 er så svak at den ikke klarer påkjenningen av en tilhenger, så vil jeg definitivt heller ikke ha mine barn i den uansett. Det er den samme konstruksjonen som blant annet skal ta opp kollisjonsenergi, selv om det er belastninger i forskjellige retninger.

Dette går mest av alt på å ta seg bryet med å lage festepunkter og typegodkjenne. Det er i grunnen det Tesla må gjøre, om de ikke tilbyr det fabrikksmontert spiller jo liten rolle.

Men som tidligere nevnt, jeg holder på reservasjonen, jeg har også en liten mistanke at det kan dukke opp noe samtidig med AWD + luft.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: automat på torsdag 19. oktober 2017, klokken 16:44
Hvorfor i allverden skulle Tesla bry seg om å levere hengerfeste på mod 3 nå? De har 400.000 kunder som har betalt 1000 dollar hver for å stå i kø. De har mer enn nok med å strømlinjeforme produksjonen, og få opp volumet.

Er vi heldige kommer hengerfeste når bilen introduseres i Europa, men mer sannsynlig ikke før produksjonsskøen er avviklet.

Mange av disse reservasjonene, inkludert min, er gjort på bakgrunn av et Elon Musk selv bekreftet at den blir tilgjengelig med hengerfeste. Som Amoss skriver, hvor mange av reservasjonsholderne kansellerer? Det kan (og vil trolig) koste mye mer enn å ta jobben med det forbaskede hengerfestet.  ;)

Men som du sier, det er ikke utenkelig at det kommer den dagen Model 3 kommer til Europa - da er jo AWD mest sannsynlig på plass.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

kaiat

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:39
I USA er jo Model S godkjent for å trekke 950 kg, så konstruksjonen klarer det nok.

Dette stemmer ikke ifølge den amerikanske brukermanualen for Model S. Der står det følgende:
SitatTowing a Trailer
Warning: Do not use Model S for towing purposes. Model S does not support a trailer hitch. Installing one could cause damage and increase the risk of an accident.
Caution: Using Model S for towing may void the warranty.

THE

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:50
Sitat fra: automat på torsdag 19. oktober 2017, klokken 16:44
Hvorfor i allverden skulle Tesla bry seg om å levere hengerfeste på mod 3 nå? De har 400.000 kunder som har betalt 1000 dollar hver for å stå i kø. De har mer enn nok med å strømlinjeforme produksjonen, og få opp volumet.

Mange av disse reservasjonene, inkludert min, er gjort på bakgrunn av et Elon Musk selv bekreftet at den blir tilgjengelig med hengerfeste. Som Amoss skriver, hvor mange av reservasjonsholderne kansellerer? Det kan (og vil trolig) koste mye mer enn å ta jobben med det forbaskede hengerfestet.  ;)


Samme her. Reserverte i den tro at tilhengerfeste var en opsjon. Kombinasjonen av lang leveringstid til Norge, og høyst usikkert om bilen kan leveres med tilhengerfeste gjorde at jeg begynte å se på alternativer. Jeg har egentlig vært fast bestemt på at X ikke er en bil for meg pga størrelse og pris, men siden alternativet var å bytte ut dieselbilen med en annen dieselbil/bensinbil, så kjøpte jeg en X i stedet.

Jeg beholder reservasjonen på Model 3 inntil videre. Nå ser det kanskje ut som produksjonstakten øker noe tregere enn de mest optimistiske anslagene fra Tesla, og det kan også bety at det tar lang tid før nybestillinger av bilen blir levert ut. Jeg har familie som begynner å komme på gli når det gjelder elbil, så det er godt mulig at jeg kjøper ut en Model 3 uten tilhengerfeste hvis noen i familien vil ha den, og dermed kan få bil raskere enn om de bestiller selv etter at norske priser og spesifikasjoner blir offentliggjort.

Uten mulighet for tilhengerfeste, så kjøper jeg nok ikke bilen til meg selv. Med mulighet for tilhengerfeste på Model 3 så kommer jeg nok til å vurdere om jeg skal bytte ut X'en og kjøpe Model 3 i stedet da jeg egentlig ikke er spesielt glad i SUV/CUV-type biler. Er likevel veldig usikker på om resten av familien går med på å bytte ut den store romslige X'en....   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Joachim@sancon.no

Jeg for min del håper, og tror Model 3 kommer med hengerfeste opsjon når AWD og luft kommer. Jeg tror vel også at AWD er klart når bestillinger til Norge åpner.

Jeg tror også at Tesla kunne få god butikk på å selge hengerfeste til en litt høyere pris en hva de tok på X. Jeg tror de fleste som vil ha hf lett strekker seg til 20-25 lapper for å få det på. Burde vel være mulig å bare ha godkjenninger for HF med biler som er levert orginalt med HF? På den måten tvinger du alle til å ta et hengerfeste til stiv pris, da sikkert ingen vil brenne inne med den Model 3 en som ikke kan dra henger..

For min del er X uaktuelt pga størrelse, pris og de jalla dørene bak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA