Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering oktober - november 2017

Startet av Hrc, fredag 29. september 2017, klokken 21:55

« forrige - neste »

spirrevipp

AP2 gir deg adaptiv cruise control (eller TACC, traffic aware cruise control som Tesla kaller det) og autosteer, samt noe småtteri som summon og parkering som jeg ikke helt vet hvor bra fungerer på AP2.

Med AP1 så bruker jeg TACC "hele tiden", autosteer til og fra jobb, og aldri summon og parkering.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

daktari

Vil legge til at Ap2 er veldig behagelig på gode motorveier.
Autoparkeringen er også god. Du kjører forbi en plass, P dukker opp i displayet og du setter i revers. Resten er hands&feet off rygging, rett opp, repeat, bilen settet seg i Park og lås opp døra! Både vinkelrett og langsmed. Den tar også trange plasser.

geear

Problemet mitt er at enn så lenge så er jeg lite interessert i selvkjøring, liker teknologien, men har ingen lange pendlerstrekk, til hytta vil det neppe fungere på grunn av veistandarden og de 2-3 østlandsturene i året så gjør aktiv cruise nok for meg, men syns det blir helt vilt å betale 50 000,- ekstra for aktiv cruise - noe konkurrentene tar betydelig mindre for.

Ser det står at man kan aktivere AP for 64 lapper i ettertid. Da betyr det også ettermontering av hardware regner jeg med? Flere kameraer og ultrasoniske sensorer med AP?

Jeg vil egentlig ha standardbilen med metallic lakk, 7-seter, aktiv cruise og varme i rattet. På TMX blir det da hårreisende 135 lapper og masse dill jeg egentlig ikke er ute etter.  :o

Kommer nok ellers til å kjenne på et sterkt savn til headup display fra X5en - om vi nå går for TMX da.

Forstår at Model 3 får enkle pakker, som feks Ioniq, men Model X er i et prisleie hvor den burde ha mye større tilpasningsmuligheter.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

HKS

Sitat fra: gr på søndag 06. august 2017, klokken 12:54
Ser det står at man kan aktivere AP for 64 lapper i ettertid. Da betyr det også ettermontering av hardware regner jeg med? Flere kameraer og ultrasoniske sensorer med AP?
Nei, aktiveringen av AP er kun software. Alt av hardware er allerede i bilen.
Tesla Model S 90D

spirrevipp

41.200 er mye hvis man kun ser verdien av adaptiv cruise. Har ikke langt pendlerstrekk selv (Arendal-Grimstad), men det er veldig ok med autopilot.

Foretrekker egentlig den nye modellen hvor man får alt i premium for 49.400, før var det ca 40k for premium, 20k for hifi og 8.6k for vinterpakke. Droppet selv den gamle premium pakken siden jeg ikke kan bruke selvpresenterende førerdør, men skulle jeg bestilt nå så hadde jeg tatt med premium.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

olavxxx

Sitat fra: spirrevipp på søndag 06. august 2017, klokken 13:09
41.200 er mye hvis man kun ser verdien av adaptiv cruise. Har ikke langt pendlerstrekk selv (Arendal-Grimstad), men det er veldig ok med autopilot.

Foretrekker egentlig den nye modellen hvor man får alt i premium for 49.400, før var det ca 40k for premium, 20k for hifi og 8.6k for vinterpakke. Droppet selv den gamle premium pakken siden jeg ikke kan bruke selvpresenterende førerdør, men skulle jeg bestilt nå så hadde jeg tatt med premium.
ja, i den gamle var det veldig lite i premiumpakken. Men klart at premiumpakken er jo kjedelig for de som før bare ville ha vinterpakken (som da kostet 10k), eller hvis de bare ville ha hifi. Men før var det jo 40k for premium som du sier, det var 10k for vinterpakke, 21k for hifi og 8600 eller noe for hengerfeste :P Lysene som var i premium gikk jo da inn i standardutstyret.

Premiumpakken i dag er sånn sett "mer verdt det" enn før, når man bare fikk luftfilteret, selvpresenterende førerdør og lysene.

Hrc

Hvilken setekonfigurasjon ville dere valgt med følgende forutsetninger;

- 3 barn, 0 år, 3år og 5år. Alle må ha bilstol; 1 bakovervendt i base og 2 forovervendt med rygg.
- Plass til 1 stk barnevogn.

olavxxx

Sitat fra: Hrc på søndag 06. august 2017, klokken 22:26
Hvilken setekonfigurasjon ville dere valgt med følgende forutsetninger;

- 3 barn, 0 år, 3år og 5år. Alle må ha bilstol; 1 bakovervendt i base og 2 forovervendt med rygg.
- Plass til 1 stk barnevogn.
Jeg tror du har 4 isofix-stoler både med 6s og 7s-løsningen, altså:
2 stk på rad 2 og 2 stk på rad 3.

Rad 3 vil derimot være relativt utilgjengelig hvis du monterer 2 stk isofix på rad 2 (siden det da blir vanskelig å komme inn). Hvis det er mulig å montere 2. stk isofix på rad 3, kan du kanskje ha 1 stk på rad 2. Da vil du ha enkel tilgang til rad 3 uten å stresse med sete som står i veien. Om du da har 6 eller 7 seter vil hovedforskjellen være at 6 seteren nå er mye dyrere. tilkomsten blr jo like vanskelig med isofix-stolene i veien.

Se video her:

Mons

#23
Sitat fra: Hrc på søndag 06. august 2017, klokken 22:26
Hvilken setekonfigurasjon ville dere valgt med følgende forutsetninger;

- 3 barn, 0 år, 3år og 5år. Alle må ha bilstol; 1 bakovervendt i base og 2 forovervendt med rygg.
- Plass til 1 stk barnevogn.
Jeg er i samme situasjon som deg og har testet med barneseter. Du kan greit velge alle kombinasjoner, men det blir dessverre litt knot i alle tilfeller.

Vi har bestilt med 7 seter. Da er det mulig å sette alle barna på rad 2, det midterste setet uten isofix. Veldig greit om man trenger bagasjeplassen.

Alternativt kan man sette en eller to av de eldste på tredje rad. Minstemann må på siden i andre rad. Bakovervendte seter går nemlig ikke på tredje rad eller i midten på andre rad. Støttefoten mot gulvet til det bakovervendte setet gjør også at den siden dette står på er litt trøblete hvis man vil skyve setet frem for å få tilgang til baksetene, men det går greit å gå inn i baksetet via motsatt dør. Har man base er det mulig å løfte litt på den når man flytter setet, men det er ingen veldig god løsning.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

krokhol

Jeg vurderer også X75D nå med gunstig rente. Men usikker på Premium-pakka. Eneste må-ha der er utvidet hi-fi som jeg erfarer som must i min S70D, har hørt vanlig lyd og det er stor forskjell med/uten hi-fi(oppløsning, dynamikk osv).  Men har lest (synsing fra noen..)at vanlig lyd i mod x er like bra som utvidet hi-fi i mod S, og da vurderer jeg det slik at jeg kan klare meg uten Premium-pakke, fordi lyden er like bra i X uten hi-fi som S med hi-fi. Har dog ikke hørt dette selv, noen som vet hvordan standardlyden er i X kontra S?
Vurderer også å klare meg uten AP2, siden dette evt kan etterleveres. Kan klare meg med vanlig AC, TACC er kjekt når det er en bil foran å følge, men mine erfaringer med AP1 er at den lever sitt eget liv på landeveien uten trafikk, gjør umotiverte nedbremsinger, bremser altfor mye før sving og lignende.
Nå er det så mye standard-utstyr i X og den har nå en hyggelig pris, at det frister å gå for en! Selv om jeg i utgangspunktet tenkte å gå for en S75D etter at den kom med luft igjen!

geear

Sitat fra: Mons på søndag 06. august 2017, klokken 23:18
Sitat fra: Hrc på søndag 06. august 2017, klokken 22:26
Hvilken setekonfigurasjon ville dere valgt med følgende forutsetninger;

- 3 barn, 0 år, 3år og 5år. Alle må ha bilstol; 1 bakovervendt i base og 2 forovervendt med rygg.
- Plass til 1 stk barnevogn.
Jeg er i samme situasjon som deg og har testet med barneseter. Du kan greit velge alle kombinasjoner, men det blir dessverre litt knot i alle tilfeller.

Vi har bestilt med 7 seter. Da er det mulig å sette alle barna på rad 2, det midterste setet uten isofix. Veldig greit om man trenger bagasjeplassen.

Alternativt kan man sette en eller to av de eldste på tredje rad. Minstemann må på siden i andre rad. Bakovervendte seter går nemlig ikke på tredje rad eller i midten på andre rad. Støttefoten mot gulvet til det bakovervendte setet gjør også at den siden dette står på er litt trøblete hvis man vil skyve setet frem for å få tilgang til baksetene, men det går greit å gå inn i baksetet via motsatt dør. Har man base er det mulig å løfte litt på den når man flytter setet, men det er ingen veldig god løsning.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Vi har også tre barn, bruker sete til to og pute til én. Har hatt to SUVer med 7-seter og har hatt alle tre ungene i 2. seterad i begge to (X5 og XC90) på grunn av at det er altfor stor kabal å få unger inn og ut av tredje seterad når det står barneseter i raden foran. Nå er eldste min 9, men barn ned i 5-6 års alderen setter seg fint i sete og får på belte selv, og da burde 6-seteren være optimal om eldstemann kan gå mellom setene i midten og sette seg bak alene. Sliter dessverre med å forsvare 50 lapper for 6-seteren, så det blir vel 7 igjen på oss.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

XB9Oslo

Har bestilt X75 uten Premium men med vinterpakke. Er veldig fornøyd med hvordan Tesla løste forandringen av Premiumpakka med rabatten som ble gitt. Men hvis jeg skulle ha bestilt i dag hadde jeg nok valgt Premium da det er flere ting jeg kunne ha tenkt meg der slik den er satt opp nå.
Vurderer konstant om jeg skal avbestille og tape depositumet og legge inn en ny bestilling, eller om jeg skal ta den i mot og spare prisavslaget. Har levering i slutten av august- begynnelsen av september, så jeg begynner å få dårlig tid.

olavxxx

Sitat fra: XB9Oslo på mandag 07. august 2017, klokken 18:45
Har bestilt X75 uten Premium men med vinterpakke. Er veldig fornøyd med hvordan Tesla løste forandringen av Premiumpakka med rabatten som ble gitt. Men hvis jeg skulle ha bestilt i dag hadde jeg nok valgt Premium da det er flere ting jeg kunne ha tenkt meg der slik den er satt opp nå.
Vurderer konstant om jeg skal avbestille og tape depositumet og legge inn en ny bestilling, eller om jeg skal ta den i mot og spare prisavslaget. Har levering i slutten av august- begynnelsen av september, så jeg begynner å få dårlig tid.
Spørs hvor mye du taper, det som har blitt standardutstyr siden forrige gang er: hengerfeste + svingbare lys + led tåkelys. Lysene var før i premiumpakken og hengerfestet var tilvalg på 6400 eller noe.

Model X gikk jo ned i pris nå i helgen også, så man kan jo nå kjøpe en 7 seter med "skinn" og ap2 for ca 770k - 8000 i refferal. Slenger man på premium blir den ca 820k. Også mulig å gå for tekstil + ap2 + premium for 798 - 8k i refferal.

spirrevipp

Dempet interiørbelysning som tidligere var i premiumpakka er også blitt standard.

Hadde jeg bestilt i dag så hadde det blitt tekstil+ap2+premium.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

XB9Oslo

Sitat fra: olavxxx på mandag 07. august 2017, klokken 19:09
Sitat fra: XB9Oslo på mandag 07. august 2017, klokken 18:45


Spørs hvor mye du taper, det som har blitt standardutstyr siden forrige gang er: hengerfeste + svingbare lys + led tåkelys. Lysene var før i premiumpakken og hengerfestet var tilvalg på 6400 eller noe.

Model X gikk jo ned i pris nå i helgen også, så man kan jo nå kjøpe en 7 seter med "skinn" og ap2 for ca 770k - 8000 i refferal. Slenger man på premium blir den ca 820k. Også mulig å gå for tekstil + ap2 + premium for 798 - 8k i refferal.
Ja jeg ser den og vurderer alle disse alternativene hele tiden. Har bestilt Obsidian Black 7 seter, AP2, hengerfeste og vinterpakke så jeg har det jeg trenger. Med de 23.900 jeg har fått i rabatt + de 31.000 jeg har forstått kommer så havner den på 757k. Lysten sier avbestille og legg til Premium, mens fornuften sier at jeg har fått en flott bil med alt det nødvendige til en god pris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA