Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: New rear seats..

Startet av tomrh, fredag 29. september 2017, klokken 21:26

« forrige - neste »

tomrh

Elbilenes inntog vil nok velte overende noen treige og bakstreberske fossilbilprodusenter som ikke vil/klarer å snu seg i markedet. Hvem blir den første til å måtte kaste inn håndkleet tror dere?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Knut Røe

En CEO i et av verdens største bilkonsern sa nettopp:  "De neste 10 år vil innebære større utvikling og forvandling enn de forrige 100 år".
Det er store ord fra en mann som nesten ikke har anledning til å si noe sånt.


Barskog

2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

LA-Thing

Fiat/Chrysler står vel og vakler allerede. Sjefen gikk ut og antisolgte 500e på en helt annen måte enn Musk antiselger model 3.

Får bare håpe noen kan redde Alfa Romeo. Gikk lenge og ventet på Giulia, men Model S kom raskere.
Drammen, Tesla Model S #2510

stefse

Svaret er ikke nødvendigvis konk, men det mer sofistikerte ordet konsolidering. Hvilket i praksis betyr at flere går sammen om å lage f.eks. en batterifabrikk og elektriske drivlinjer. Merkesærpreget beholdes gjennom interiørkvalitet, utstyrsnivå, kjørefølelse og software.

Man kan kanskje heller snakke om hvilket bilmerke som først forsvinnner pga elbilismen. Flere merker vil antagelig forsvinne på sikt, da de mister sitt tidligere særpreg og andelen merketro bilkjøpere sakte dør ut. Av de mer kjente er vel Opel min sterkeste kandidat til å bli faset ut. Japan behøver kanskje ikke 5 store bilmerker fremover heller og en eller flere av disse vil kanskje forsvinne på lengre sikt. Italienerne vil også få slite med sine merker, men avvikling av Fiat tror jeg stter langt inne.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

doldis1

#6
 PSA, deretter VAG som splittes opp ..Fiat/Chrysler dør helt av seg selv, uavhengi av elbilens innmarsj .

tomrh

Da forsvinner kanskje bilmerket Suzuki fort selv om konsernet overlever ved å selge motorsykler, atv og båtmotorer ei stund til? Suzuki har en nisje på 4wd, men mister fort fordelen når flere elektriske 4wd kommer. Enklere og billigere teknologi å bruke en elmotor pr aksling.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

Tror jeg sette pengene på Ford. Med nød og neppe overlevde de finanskrisen, men det skal ikke mye til for at de går konk nå. Det hadde nok nesten vært bedre for selskapet om de hadde gått konk under finanskrisen, da kunne de kvittet seg med litt dødvekt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

#9
Sitat fra: tiger``n på lørdag 05. august 2017, klokken 22:38
En CEO i et av verdens største bilkonsern sa nettopp:  "De neste 10 år vil innebære større utvikling og forvandling enn de forrige 100 år".
Det er store ord fra en mann som nesten ikke har anledning til å si noe sånt.
Med den teknologiske eksponentielle veksten i dagens samfunn er
det fristende å betegne sitatet en gedigen underdrivelse.
Det neste året relaterer bedre til de foregående 100.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Imagine

Ikke sikkert det blir så mange konkurser. Mulig det går mer utover lokale forhandlere i Norge dersom bilmerket de selger ikke innretter seg til det norske markedet. Slike forhandlere må slå seg sammen med noen eller faktisk få agenturer på merker det er mulig å selge.
Og resten av verden kommer det til å ta svært lang tid til å omvende til å kjøre elbiler. Så bensinbiler vil nok være med oss i overskuelig fremtid i mange land og store deler av verden. Det er nok først Asia, Europa og etterhvert deler av USA som først kommer til å kjøre hardere på elbilpolitikk.

De som ikke tilbyr det kunder vil ha vil gå konkurs. Spørsmålet er da hvilke som innretter seg for sent etter markedene. De vil i så fall gjøre det dårligere.

Det er kanskje mest spennende med superbilprodusenter og Rolls-Royce og slike nisjer. Rolls-Royce hadde tenkt å gjøre neste utgave av Phantom elektrisk. De tok en undersøkelse blant de viktigste kundene sine og valgte å reversere/utsette de planene da nesten alle kundene ville ha bensin V12 i sin neste Rolls-Royce. Det hjelper ikke å lage en elektrisk Rolls-Royce hvis kundene ikke vil ha den. Men de utvikler muligens en elbil ved siden av som en tilleggs modell. Små bilmerker må prioritere mye strammere enn andre store volumprodusenter.

Imagine

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 06. august 2017, klokken 10:44
Tror jeg sette pengene på Ford. Med nød og neppe overlevde de finanskrisen, men det skal ikke mye til for at de går konk nå. Det hadde nok nesten vært bedre for selskapet om de hadde gått konk under finanskrisen, da kunne de kvittet seg med litt dødvekt.

Tror du ikke de fint kan utvikle elbiler de også, som alle andre? F eks en elektrisk utgave av pickupen F150, som er verdens mest solgte bil, så holder de vel fint på sine markedsandeler.

02jan

Enig i siste.
Tviler på at etablert bilprodusent som Ford har problemer med å lage gode BEV. Ville tro at selv med dagens Ford modeller ,de med karroseri på tradisjonell ramme ville være svært egnet til å konvertere til el. 

Vil være svært kostbart for nye aktører å bygge opp nye bilmodeller , typegodkjennes  og selges med god nok kvalitet og garantier.

Det skal mere til en å plassere en plastikbøtte på en batteripakke for å kalle det for et kjøretøy.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Imagine på søndag 06. august 2017, klokken 17:10Tror du ikke de fint kan utvikle elbiler de også, som alle andre? F eks en elektrisk utgave av pickupen F150, som er verdens mest solgte bil, så holder de vel fint på sine markedsandeler.
Jeg tror det er for sent. De er for langt bak konkurrentene, og har ikke det nødvendige økonomiske handlingsrommet til å klare å ta igjen forspranget.

Jeg tror Ford vil måtte gå igjennom en konkurs, men det betyr så klart ikke at Ford vil slutte å eksistere. De vil bare måtte kvitte seg med fabrikker, gjeld, pensjonsforpliktelser, osv, og så starte med mer blanke ark. Mye av det samme som GM gjorde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 06. august 2017, klokken 22:44
Sitat fra: Imagine på søndag 06. august 2017, klokken 17:10Tror du ikke de fint kan utvikle elbiler de også, som alle andre? F eks en elektrisk utgave av pickupen F150, som er verdens mest solgte bil, så holder de vel fint på sine markedsandeler.
Jeg tror det er for sent. De er for langt bak konkurrentene, og har ikke det nødvendige økonomiske handlingsrommet til å klare å ta igjen forspranget.

Jeg tror Ford vil måtte gå igjennom en konkurs, men det betyr så klart ikke at Ford vil slutte å eksistere. De vil bare måtte kvitte seg med fabrikker, gjeld, pensjonsforpliktelser, osv, og så starte med mer blanke ark. Mye av det samme som GM gjorde.

I følge nettet har Ford en omsetning på ca 310 mia kroner (trolig netto omsetning) og et overskudd på 72 mia ventes i 2017. Altså overskudd på 23% av omsetningen. Så lønnsomheten synes å være veldig bra.

Bilindustrien er veldig konkurranseutsatt og derfor samarbeider produsentene på kryss og tvers og utveksler ansatte seg i mellom. Kunnskapene sitter i hodene på folk og disse folkene avgjør om en produsent lykkes eller ikke. Denne industrien er derfor uhyre fleksibel og kan veldig hurtig kaste seg om (med ett unntak mht batterier). Elon Musk forstod/forstår dette og klarte å tiltrekke seg fagfolk av ypperste klasse og har derfor fått til å utvikle og selge utrolig komplekse produkter i løpet av et titalls år.

Ford har enorme økonomiske muskler både med utgangspunkt i sin lønnsomhet og størrelse. Dette kombinert med denne lindustriens fleksibilitet tilsier at Ford vil klare å hevde seg når det gjelder elbiler. Hele verden følger med på elbiler (skjønt nesten ingen kjøper dem!) og det verste som kan skje med Ford er at selskapet kan få et dårlig omdømme om de ikke snart viser innsikt i og innsats for ny teknologi.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA