Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: New rear seats..

Startet av tomrh, fredag 29. september 2017, klokken 21:26

« forrige - neste »

Porsgrunn

#15
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 07. august 2017, klokken 17:42

I følge nettet har Ford en omsetning på ca 310 mia kroner (trolig netto omsetning) og et overskudd på 72 mia ventes i 2017. Altså overskudd på 23% av omsetningen. Så lønnsomheten synes å være veldig bra.

Jeg syntes tallene virket litt merkelige da overskuddet på 23% er i Porsche land og ikke de vanlige 5-8% masseprodusenter ofte sliter med å klare og prøvde derfor å undersøke dem.

Ifølge denne er det 6,7%

https://corporate.ford.com/content/dam/corporate/en/investors/investor-events/Quarterly%20Earnings/2017/4Q16-FINAL-Press-Release.pdf

Det er igrunn det som er utfordringen deres (og alle andre store bilkonsern). Ja det veldig mye penger i omsetning, men det er også en av de klart mest kapitalintensive bransjene du kan være i med relativt lav fortjeneste.

Kombinert med at en svært stor del av kostnadene er mer eller mindre faste og relatert til utvikling av modeller, bygging av produksjonslinjer, lønns og personalforpliktelser osv blir det nødvendig med volum for å tjene penger.

For å få hjulene til å gå rundt er de derfor avhengig av å ikke miste mye omsetning. Se foreksempel på på hva som skjedde etter forrige finanskrise. Salget av nye biler kollapset på ingen måte helt, det gikk bare ned med en 10 -15%, det var nok til at alle tall ble røde og utslette Usa sin bilindustri om ikke staten hadde reddet dem.

Jeg tror derfor ikke at noen av de store produsentene er udødelige. Om de skulle oppleve det samme igjen og denne gangen ikke bare fordi salget midlertidig synker, men kundene flykter til et nytt produkt de ikke har, er jeg usikker på om de kan reise seg denne gangen. Sjefen i VW f eks ser ut til å begynne å ta denne mulige trusselen på alvor.

Mulig noen av dem er too big to fail og vil i en eller annen form reddes av det offentlige. Andre vil klare omstillingen, men noen vil nok kollapse. Det er ikke helt usannsynlig at kollapsene kan komme også blant de største om de er for selvgode og trege.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Porsgrunn på mandag 07. august 2017, klokken 18:34
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 07. august 2017, klokken 17:42

I følge nettet har Ford en omsetning på ca 310 mia kroner (trolig netto omsetning) og et overskudd på 72 mia ventes i 2017. Altså overskudd på 23% av omsetningen. Så lønnsomheten synes å være veldig bra.


Tallene for omsetning var trolig for et kvartal (syntes omsetningen var noe lav for et slikt stort selskap). På den annen side så er et bilprodusent i en stor grad et handelshus som har sin omsetning basert på underleverandører.

Uansett, mitt utgangspunkt var at Ford er et selskap med god/brukbar økonomi og som evner å snu seg fort. Ford klarte seg på egen hånd sist (finanskrisen) og gitt at ledelsen er på hugget, vil de nok klare seg i den omstillingen bilindustrien må gå i gjennom de neste ti år.

doldis1

  Porsgrunn,enig! Hvis et foretak av Fords størrelse skulle transformeres til elbilproduksjon ville de trenge
vanvittig mye kapital og tid. Bare batterier til 5 mill. biler trenger 5 gigafactorys ! Bygget over en 5-årsperiode
snakker vi trolig om en kostnad på rundt 30 milliarder usd!
Bygget på halve tiden dobler kostnaden seg !
I tillegg store utviklingskostnader for ikke å snakke om ombygging av samtlige produksjonslinjer og opplæring
av hele arbeidsstokken !
Når dette er gjort sitter de fremdeles med et kostbart forhandlernett og svære lån på utdatert produksjons-
utstyr for fossile biler....
Ingeniørparken deres er eksperter på fortiden og vil mest bidra med pensjonsutgifter for foretaket ...
Jeg må oppriktig si at jeg lurer mer og mer på om det er mulig å omstille store fossilforetak til el ...?

bmw2002

Dette er vel så enkelt at de produsentene som tjener mest penger har størst sjanse for å overleve. De som allerede har dårlig økonomi ligger dårligst an.

Langt i fra noen selvfølge at Tesla overlever heller.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: doldis1 på mandag 07. august 2017, klokken 21:10
  Porsgrunn,enig! Hvis et foretak av Fords størrelse skulle transformeres til elbilproduksjon ville de trenge
vanvittig mye kapital og tid. Bare batterier til 5 mill. biler trenger 5 gigafactorys ! Bygget over en 5-årsperiode
snakker vi trolig om en kostnad på rundt 30 milliarder usd!
Bygget på halve tiden dobler kostnaden seg !
I tillegg store utviklingskostnader for ikke å snakke om ombygging av samtlige produksjonslinjer og opplæring
av hele arbeidsstokken !
Når dette er gjort sitter de fremdeles med et kostbart forhandlernett og svære lån på utdatert produksjons-
utstyr for fossile biler....
Ingeniørparken deres er eksperter på fortiden og vil mest bidra med pensjonsutgifter for foretaket ...
Jeg må oppriktig si at jeg lurer mer og mer på om det er mulig å omstille store fossilforetak til el ...?

Er dette innlegget en parodi? Eller tror du på alvor at verdens bilindustri er (må være) helelektrisk inne fem år?

Gordon Retriever

Fords framtid avhenger også av utviklingen til USA-markedet for denne biltypen, og hvor flinke Ford er til å lese denne utviklingen - og det tror jeg de er.


doldis1

 
SitatDette er vel så enkelt at de produsentene som tjener mest penger har størst sjanse for å overleve.

Ja det kan virke slik ved første øyekast, men det er ikke så enkelt...
Det største problemet de fossile gigantene har i tillegg til økonomien er etter mitt skjønn eierstrukturen med
få dominante eiere og ofte er de største eierne fond.
( F.eks. Amerikanske Ford og GM har så å si akkurat de samme eierne)  Disse fondene har ofte en annen
agenda enn å utvikle selskapene de eier...
Hvis disse styrene blir stillt ovenfor trusselen om selskapets død innen 10 år kontra trusselen om
veldig røde tall i flere år grunnet omlegging til elbil, vil trolig mange av de faktisk velge å fortsette med
fossilbiler.
Dette fordi de satser på å tjene gode penger noen år til for så å selge seg ned i tide ..
Paradokset er at det er mere fristende å tenke i slike baner med de foretakene som tjener mest, fordi de
vil holde ut mot elbilene lenger og produsere overskudd lenger for fondene ...!
Tesla kommer ikke til å dø, og det av samme grunn som at Apple heller ikke gjør det.

doldis1

#22
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 07. august 2017, klokken 23:31
Sitat fra: doldis1 på mandag 07. august 2017, klokken 21:10
  Porsgrunn,enig! Hvis et foretak av Fords størrelse skulle transformeres til elbilproduksjon ville de trenge
vanvittig mye kapital og tid. Bare batterier til 5 mill. biler trenger 5 gigafactorys ! Bygget over en 5-årsperiode
snakker vi trolig om en kostnad på rundt 30 milliarder usd!
Bygget på halve tiden dobler kostnaden seg !
I tillegg store utviklingskostnader for ikke å snakke om ombygging av samtlige produksjonslinjer og opplæring
av hele arbeidsstokken !
Når dette er gjort sitter de fremdeles med et kostbart forhandlernett og svære lån på utdatert produksjons-
utstyr for fossile biler....
Ingeniørparken deres er eksperter på fortiden og vil mest bidra med pensjonsutgifter for foretaket ...
Jeg må oppriktig si at jeg lurer mer og mer på om det er mulig å omstille store fossilforetak til el ...?

Er dette innlegget en parodi? Eller tror du på alvor at verdens bilindustri er (må være) helelektrisk inne fem år?

Jeg har forsøkt å regne på det men det er sgs. umulig å gjøre uten masse antakelser, men sier vi 10 år så
bør det ikke være mye bom ...
En uventet effekt av klimaendringene eller ferdigstillelse av Autonomi nivå 5 kan fort endre hele bildet så 5 år
kan bli riktigere enn 10..!
Jeg har sagt det før- på tide å få opp øynene! I dagens turbulens mellom klimaendringer, den korrupte oljeindustrien, framvoksende 3dje verden økonomier og den grønne bølgen er alt mulig !
Verden kan snu på hælen og forby bruk av fossilt karbon på kort varsel ..

tomrh

Sitat fra: bmw2002 på mandag 07. august 2017, klokken 21:51
Dette er vel så enkelt at de produsentene som tjener mest penger har størst sjanse for å overleve. De som allerede har dårlig økonomi ligger dårligst an.

Langt i fra noen selvfølge at Tesla overlever heller.
Nokia var størst før iPhone kom. Størrelse er ihvertfall ingen garanti.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bno

De som overlever er de som raskt kommer ut av aversjonen mot EV``er generisk og tar et oppgjøre med egen arroganse.

".. complacency about electric vehicle (EV) technology is worse than perceived. Despite more talk of developing EVs for mass-market adoption, a lack of real action and strategic commitments betray their underlying conviction, with no clear pathway to high-volume EV production before the mid-2020s."
Kilde: http://insideevs.com/tesla-monopolistic-opportunity-electric-vehicle-market/

Videre samme kilde:
"Tesla will be given a near-monopolistic opportunity to gain market share and outcompete the incumbent automotive industry."

"....Tesla with even the most forward looking (manufacturers), we estimate Tesla will invest $32.7 billion over the next 5 years – roughly 40% more than Daimler and Volkswagen combined have committed for their EV projects."

De (manufacturers) burde lest boka Andrew S. Grove(Intel) skrev vedrørende "Strategic Inflection Points" for det er hovedtesen i den boka som er i ferd med å treffe disse nå.

"Strategic Inflection Points. They represent, in my description of it, what happens to a business when a major change takes place in its competitive environment. A major change due to introduction of new technologies. A major change due to the introduction of a different regulatory environment."
Kilde: https://www.intel.com/pressroom/archive/speeches/ag080998.htm
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Panduck

Sitat fra: tomrh på lørdag 05. august 2017, klokken 22:30
Elbilenes inntog vil nok velte overende noen treige og bakstreberske fossilbilprodusenter som ikke vil/klarer å snu seg i markedet. Hvem blir den første til å måtte kaste inn håndkleet tror dere?

Vet ikke, men jeg tror markedet kommer til å endre seg kraftig. Det vil ikke være like mye penger å hente fra et elbilmarked, variasjonene i motortyper vil gå ned, produktet vil kunne leve langt lengre med mindre delesalg og vedlikehold, og mye av pengene ligger i batteri. Å ha situasjoner som Audi, VW, Skoda kan i lengden bli lite attraktivt. Jeg tror vi kommer til å se sammenslåinger der ikke nødvendigvis noen går under, men nedskaleres kraftig i antall ansatte.

bno

#26
Ikke nødvendigvis. Bortsett fra naturlig avgang samt eldrebølgen som skyller innover nå snart som gjelder hele vesten. Men i den nye teknologien vil det sysselsettes en god del med annet type arbeid også relatert til transport. Robotisering vil være fremherskende eksempel på det er prod. av elmotorer som blir helautomatiserte prosesser. osv. osv. Det er mangel på arbeidskraft som er problemet ikke for mye arbeidskraft i vesten.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

tomrh

#27
Leste flg om Nokia:
   «There wasn't a sense of urgency," a former Nokia executive told me. When dealing with a machine that pumped out millions of phones, a single mistake or bad call could cost the company billions of dollars. As a result, management was structured around many layers of approval bodies and meetings. "The whole structure was built to prevent mistakes.»

Både Kodak og Nokia var giganter som falt, Nokia hadde 41% av verdensmarkedet for mobiler i 2007. Og fokus var på eksisterende produksjon, å unngå feil, uvillige til å satse nytt. Dømte nye konsepter nord og ned. Nokia gjorde telefonene mindre og lettere, forbedret batteri og satset på individuell stil og utseende, uten å oppgi hovedkonseptet med klosslignende form og taster.

Hvem er størst i bilindustrien i dag men ikke tør satse nytt? Som var først ute og ble størst på forrige teknologibølge, hybrider? Og melker den for alt det den er verdt. Og har lenge sagt at elektriske biler ikke er noe å satse på.

Toyota ligner vel mest på case-studiene av Kodak og Nokia.

...men Toyota satset på hydrogen?
Lurer egentlig litt på om det kan ha vært en avledningsmanøver for å dra fokuset vekk fra el, som jo er den reelle up-and-coming teknologien de er redde for.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Agmuns

Hvis noen bilprodusenter går konkurs på grunn av elektrifisering, så er det et av asiamerkene. De henger tradisjonelt sett etter vesten, men det er samtidig det som har gjort at de har fått rykte på seg å være "evighetsmaskiner" - de bruker gammel teknologi som har blitt forbedret over tid.

Bilbransjen vil, på akkurat samme måte som i dag, samarbeide om drivlinjer og plattformer. Ser noen nevner PSA kommer til å gå konkurs. PSA leverer motorer til BMW og PSA har tilgang til Ampera-E-teknologien etter Opel-oppkjøpet. Ford som også nevnes i tråden er kjempestore, med en innovasjonstakt som mange misunner og et av bilmerkene som er fremst på autonom kjøring. Det er et massivt samarbeid i bilindustrien - også mellom bilmerker som fra et brukerperspektiv ikke har noe med hverandre å gjøre (som PSA/BMW-eksempelet).

For øvrig er Nokia et særdeles dårlig eksempel på bedrifter som forsvinner. Nokia er fremdeles et stort firma med mye teknologi og milliarder av Euro i årlig omsetning.

doldis1

 .
SitatSer noen nevner PSA kommer til å gå konkurs. PSA leverer motorer til BMW og PSA har tilgang til Ampera-E-teknologien etter Opel-oppkjøpet

PSA har tilgang til A-e teknolog1? Hvor har du det fra? Så vidt jeg vet fikk de noen håndfuller Bolt med Ae
merke i grillen i medgift for å kjøpe Opel ..?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA