Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Status Arctic Roads

Startet av moderator 2, lørdag 05. august 2017, klokken 21:13

« forrige - neste »

Electrix

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. juli 2018, klokken 20:35
@Electrix
Anta et forbruk på 80 kWh mellom Oslo og Trondheim (underkant av 1,5 kWh/mil over 55 mil). Fulladet Leaf har ca 35 kWh men de fleste tør ikke å kjøre nær tom så anta at man ankommer med ~10 kWh gjenværende. Altså må det tilføres 80-35+10 = 55 kWh vha hurtiglading. Av disse antas man å få ca 25 kWh med høy ladefart (~40 kW) og 30 kWh med ~20 kW pga rapidgate. Med 4 kr pr min og 20% tap koster det 15 kr/kWh for 30 kWh og 7,50 kr/kWh for 25 kWh, samt hjemmelading 1 kr/kWh for 25 kWh. Det blir 30*15 + 25*7,5 + 1*25 = 662,50 kroner. (At det er 20% tap har jeg observert utfra Leafspy, hurtiglader viser 5 kWh mens Leafspy viser 4 kWh, men mulig Leaf40 har lavere tap?).

Anta 0,6 liter/mil for bensinbil med 16 kroner literen. Over 55 mil blir det 55*16*0,6 = 528 kroner.

Elbilen sparer bompenger nord for Oslo enn så lenge da, men på tilsvarende strekning uten bom vinner fossilen. Ser bedre ut for Leafen med 2,50 pr minutt, det kan noen andre få regne ut.
Litt mange worst case antagelser her da. Man ankommer da ikke hurtiglader med 10kWh igjen på batteriet med mindre det er veldig langt til neste? Det er jo omtrent da jeg avslutter lading og forlater hurtigladeren med min 24kWh Leaf fra 2012.

Jeg vet ikke hva nye Leaf bruker, men nå på sommeren ser jeg at min har brukt 0,12 - 0,13 kWh/km på de siste turene Kristiansand - Stavanger. For hurtiglading på denne strekningen på 225 km hver vei betaler jeg ca 100 kroner, da lader jeg også litt ekstra slik at jeg har litt margin når jeg kommer frem i tilfelle ladestasjon på stedet er opptatt. Det gir en kostnad på  ca 0,44 kr/km.

Hvis jeg kjører dieselbilen blir det 225km x 0,055 l/km x15kr/l = bare i diesel, i tillegg kommer mer vedlikehold og bompenger og tiden det tar å føre bompenger på reiseregning.

Jeg lader typisk 3x13 min på veien til Stavanger pga Fortum Pitstop etter Lyngdal er ute av drift, på hjemveien blir det gjerne 25+9 min, siden jeg spiser middag på det første stoppet og det tar gjerne lengre tid, ellers lader jeg kort for å holde oppe farten.

Fortum sine hurtigladere skal visstnok være satt opp litt i pris så jeg lader mest på GK sine der jeg betaler 2,00 pr min med rabatt, men jeg tar gjerne Fortum dersom de passer mye bedre med avstandene.

Øker avstanden til ca det dobbelte vil en større del av stekningen kjøres på hurtiglading, men samtidig har nye Leaf omtrent dobbelt så stort batteri så det blir nok omtrent samme forhold, det burde derfor ikke være vanskelig å kjøre nye Leaf 500 km for ca 200-250 i hurtiglading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. juli 2018, klokken 22:46
Liker ikke utviklingen.

Når Fortum begynner å ta 4 kr/min der de er eneste tilbyder, så kommer andre til å følge deres eksempel. Vi så jo hvordan Arctic Roads forsøkte å sko seg på en svindyr Hjerkinn-lader før Østerdalen ble utbygd og blokkerte i praksis muligheten å kjøre Oslo - Trondheim pga kostnad, man valgte heller å kjøre fossilt. Nå er jo ladeoperatørene avhengige av å tjene penger, men de tjener altså ikke nok penger i Alvdal og skrur opp pris. Og siden det ikke er noen konkurranse om elbilkundene er de monopolist i Alvdal. Er ikke dette AR i reprise?

Vi syntes det var uhørt å måtte betale 240 kr for en enkeltladning på ARs Hjerkinn-lader. En Leaf40 eier på vei til Trondheim må stå  godt over en time i Alvdal for å få 20 kWh netto påfyll og må betale 250-300 kroner...
Jeg har full forståelse for at alle må tjene penger, men jeg synes lite om denne prisstigningen. Mest fordi det skremmer vekk folk og gjør det ennå mindre lønnsomt å drive hurtigladerne. Vi så jo alle hvordan det gikk med AR og deres prisregime, ikke akkurat noen suksesshistorie...


GK konkurrerer istedet med rabatt for de som lader mye, noe jeg synes er en god ide, for det er jo nettopp de som ofte er avhengig av betalingslading som merker det mest. Kanskje prisstigningen til Fortum gjør det lettere for GK å etablere seg flere steder og trekke kunder..?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

Sitat fra: Electrix på torsdag 05. juli 2018, klokken 09:44
Kanskje prisstigningen til Fortum gjør det lettere for GK å etablere seg flere steder og trekke kunder..?
Neppe. Det er nettopp pga kundegrunnlaget Fortum taper penger på disse lokasjonene i utgangspunktet. Kommer GK så taper begge enda mer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hsa77

#138
Sitat fra: tomrh på torsdag 05. juli 2018, klokken 11:10
Sitat fra: Electrix på torsdag 05. juli 2018, klokken 09:44
Kanskje prisstigningen til Fortum gjør det lettere for GK å etablere seg flere steder og trekke kunder..?
Neppe. Det er nettopp pga kundegrunnlaget Fortum taper penger på disse lokasjonene i utgangspunktet. Kommer GK så taper begge enda mer.
Dersom GK er litt kyniske trenger de bare en ladestasjon til i Østerdalen for at de fleste kan redusere Fortums 4kr/min lading med 90%.

Fortum Støren har "normal" pris, derfra er det kun 10 mil til GK Røros. Fra Røros til neste GK lader i Elverum er det imidlertid 25mil - men dersom GK setter opp en ladestasjon f.eks i Hanestad vil Fortum lading reduseres til nesten null selv med en gammel Leaf! Dette vil gi mange kunder til GK!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Sitat fra: tomrh på torsdag 05. juli 2018, klokken 11:10
Sitat fra: Electrix på torsdag 05. juli 2018, klokken 09:44
Kanskje prisstigningen til Fortum gjør det lettere for GK å etablere seg flere steder og trekke kunder..?
Neppe. Det er nettopp pga kundegrunnlaget Fortum taper penger på disse lokasjonene i utgangspunktet. Kommer GK så taper begge enda mer.

Jeg tror Fortum har valgt seg disse to strekningene for å tvinge fram en diskusjon om effektavgiften og forhåpentlig få justert denne for hurtiglading. Jeg tror ikke problemet er begrenset bare til de lokasjonene som til nå har fått økt prisen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

tomrh

Sitat fra: Electrix på torsdag 05. juli 2018, klokken 09:37
Litt mange worst case antagelser her da. Man ankommer da ikke hurtiglader med 10kWh igjen på batteriet med mindre det er veldig langt til neste? Det er jo omtrent da jeg avslutter lading og forlater hurtigladeren med min 24kWh Leaf fra 2012.
...
Jeg vet ikke hva nye Leaf bruker, men nå på sommeren ser jeg at min har brukt 0,12 - 0,13 kWh/km på de siste turene Kristiansand - Stavanger.
...
Øker avstanden til ca det dobbelte vil en større del av stekningen kjøres på hurtiglading, men samtidig har nye Leaf omtrent dobbelt så stort batteri så det blir nok omtrent samme forhold, det burde derfor ikke være vanskelig å kjøre nye Leaf 500 km for ca 200-250 i hurtiglading.
Jeg tenkte i eksemplet at man ankommer destinasjon med 10 kWh. Det er ca 125 GIDs, på en ny 24 kWh Leaf ca 4 batteristreker. På nye Leaf40 blir det nok ca 2 streker, det oppleves som "lite" av en som ikke er entusiast og kjører på Leafspy. Tenker på folk flest som kjører, de ønsker noe marginer.

Et forbruk på oppunder 0,15 kWh/km vil være et typisk sommerforbruk gjennom Østerdalen. Det er en fjellovergang og trafikken går i 90-100 reell fart (ikke Leaf-speedometerfart..)

200-250 kroner i hurtiglading på 500 km? Selv med 2,50 kr/min snakker vi 80-100 minutter. Det må fylles på ca 50 kWh netto underveis, dvs 62,5 kWh brutto fra lader inkl tap. I løpet av 1,5 time hurtiglading (90 minutter) må man få 62,5 / 1,5 = 41,7 kW gjennomsnittseffekt. Bare Ioniq klarer det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Joltus

Sitat fra: tomrh på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:46
Sitat fra: Electrix på torsdag 05. juli 2018, klokken 09:37trafikken går i 90-100 reell fart (ikke Leaf-speedometerfart..
Så ikke 93 - 103 som leaf speedometeret viser?

Har det så mye å si altså?

tomrh

#142
Sitat fra: Joltus på fredag 06. juli 2018, klokken 07:03
Sitat fra: tomrh på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:46
90-100 reell fart (ikke Leaf-speedometerfart..
Så ikke 93 - 103 som leaf speedometeret viser?

Har det så mye å si altså?
Det har alltid vært stor feilvisning på Leaf sitt speedometer, typisk 10%. Litt lavere på Leaf40, 7 km/t feil i 90. Vi være ca 10% høyere forbruk i 97 km/t enn 90 km/t pga høyere luftmotstand, så ja - det har faktisk litt å si. (Gjennom Østerdalen får man fort en utålmodig trailer oppi rævva om man ligger i "90" på Leaf.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rav4_EV

Sitat(At det er 20% tap har jeg observert utfra Leafspy, hurtiglader viser 5 kWh mens Leafspy viser 4 kWh, men mulig Leaf40 har lavere tap?).

Til alle dere som bruker alle verdens rare data til å lage konklusjoner eller spekulasjoner:

Det er ingen energi som blir borte på en magisk måte. Eventuelle tap vil gi seg utslag i varme ett eller annet sted. Finn deg en hårføner på 1000W og sett den i ansiktet mens du tenker på hvor i all verden denne energien skulle dukke opp mens du hurtiglader? på 5 kW.

20% tap i hurtiglading høres helt usannsynlig ut all den tid likerettningen av strømmen skjer på hurtigladeren .

Selv om de nye Leaf batteriene har høyere indre motstand enn ønsket vil dette knapt være relevant ved 5kW lading.



22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

tomrh

#144
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 06. juli 2018, klokken 08:13
20% tap i hurtiglading høres helt usannsynlig ut all den tid likerettningen av strømmen skjer på hurtigladeren .
Ha med Leafspy, kjør til en hurtigladestasjon. Se på kWh-telleren på hurtigladestasjonen samtidig som du ser på Leafspy, se hvilken forskjell du får. Uttalelsen din her viser at du ennå ikke har gjort denne øvelsen.

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 06. juli 2018, klokken 08:13
Det er ingen energi som blir borte på en magisk måte. Eventuelle tap vil gi seg utslag i varme ett eller annet sted. Finn deg en hårføner på 1000W og sett den i ansiktet mens du tenker på hvor i all verden denne energien skulle dukke opp mens du hurtiglader? på 5 kW.
Kan du ohms lov? Og formelen P = I^2 * R? Bruk 120A og 0,3 ohm indre motstand i batteriet. Jeg får da 4,3 kW når jeg regner. Har det slått deg at denne varmen faktisk varmer opp batteriet under hurtiglading? Den varmen betaler vi for også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rav4_EV

Det har du helt rett i.  :) :) :) Når jeg lager antagelser og teorier benytter jeg langt bedre måleinstrumenter enn et kundedisplay på en hurtiglader.

Displayet her er like troverdig som Se&Hør.

Så lenge strømmen ikke er grunnlaget for betalingen på hurtigladeren står programmvareingeniøren fritt opp til å runde opp til hele kW slik at når den leverer 4,1 så viser den 5.


Fikk du prøvd hårføneren?
Kan du gjøre rede for hvor "tapet ditt" havner?

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Joltus

Sitat fra: tomrh på fredag 06. juli 2018, klokken 07:19
Sitat fra: Joltus på fredag 06. juli 2018, klokken 07:03
Sitat fra: tomrh på torsdag 05. juli 2018, klokken 23:46
90-100 reell fart (ikke Leaf-speedometerfart..
Så ikke 93 - 103 som leaf speedometeret viser?

Har det så mye å si altså?
Det har alltid vært stor feilvisning på Leaf sitt speedometer, typisk 10%. Litt lavere på Leaf40, 7 km/t feil i 90. Vi være ca 10% høyere forbruk i 97 km/t enn 90 km/t pga høyere luftmotstand, så ja - det har faktisk litt å si. (Gjennom Østerdalen får man fort en utålmodig trailer oppi rævva om man ligger i "90" på Leaf.)
2 - 3 kmh i 100kmh på min.

Er mange som sprer den feilaktige myten for tiden. Man får heller skrive "hvis man har feilvisning"

Hvertfall mindre på leafen min enn på mondeoen. Så eg får vel en utolmodig leaf i rævva eg heller....

tomrh

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 06. juli 2018, klokken 08:50
Det har du helt rett i.  :) :) :) Når jeg lager antagelser og teorier benytter jeg langt bedre måleinstrumenter enn et kundedisplay på en hurtiglader.

Displayet her er like troverdig som Se&Hør.

Så lenge strømmen ikke er grunnlaget for betalingen på hurtigladeren står programmvareingeniøren fritt opp til å runde opp til hele kW slik at når den leverer 4,1 så viser den 5.


Fikk du prøvd hårføneren?
Kan du gjøre rede for hvor "tapet ditt" havner?
En hårføner kan vi sammenligne med saktelading. jkirkebo gjorde noen tidligere erfaringer med tap på Model S: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9872.msg130136#msg130136
15% tap ved 8A lading og 12% ved 13A. Dette tapet er omvendt proporsjonalt med ladestrøm, det rimer ikke med at dette er varme. Men måleinstrumentene hans var vel feil de også?

Når vi i tillegg får massiv varme fra indre motstand kvadratisk proporsjonal med høy strøm så er ikke 20% urimelig. Kan ikke skylde på målere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rav4_EV

SitatKan du ohms lov? Og formelen P = I^2 * R? Bruk 120A og 0,3 ohm indre motstand i batteriet. Jeg får da 4,3 kW når jeg regner. Har det slått deg at denne varmen faktisk varmer opp batteriet under hurtiglading? Den varmen betaler vi for også.

Jeg tror jeg forstår ohms lov.  ;D

Kanskje det slår deg at du ikke får det samme prosentvise tapet ved 5kW lading som ved 50kW lading?

I = P/V
5000W/400V = 12,5 A

P = I^2 * R
12,5*12,5*0,3 = 47W

Hvor tok effekten din veien, tomrh?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA