Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Status Arctic Roads

Startet av moderator 2, lørdag 05. august 2017, klokken 21:13

« forrige - neste »

tomrh

Jeg trenger ikke sjekke via app om bensinpumpene er i orden før jeg drar på langtur med fossilen. Litt trist at vi ikke er der ennå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pudderjagar

Men så betaler du og mykje meir for dei km du kjøre med den. Har god timesbetaling for å kutte ut fossilet heilt. Vurderer ikkje tanken på å gå tilbake til bil med eksosrør igjen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

tomrh

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 04. juli 2018, klokken 16:29
Men så betaler du og mykje meir for dei km du kjøre med den. Har god timesbetaling for å kutte ut fossilet heilt. Vurderer ikkje tanken på å gå tilbake til bil med eksosrør igjen.
Nja..en sannhet med modifikasjoner. Kjører man f.eks. Oslo-Trondheim med nye Leaf blir det dyrere enn fossilt, pga. 1) at Fortum har satt opp prisen til 4 kr/min for grisgrendte ladere, og 2) #rapidgate: får bare ~20 kW ladefart på et par av stoppene. Med 20% tap under hurtiglading snakker vi da om 15 kroner pr kWh på disse stoppene.

Ladeoperatørene er forøvrig som monopolister å regne i grisgrendte strøk fordi de er eneste tilbyder. Det hele er ganske sårbart når disse laderne også har endel nedetid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Electrix

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. juli 2018, klokken 16:46
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 04. juli 2018, klokken 16:29
Men så betaler du og mykje meir for dei km du kjøre med den. Har god timesbetaling for å kutte ut fossilet heilt. Vurderer ikkje tanken på å gå tilbake til bil med eksosrør igjen.
Nja..en sannhet med modifikasjoner. Kjører man f.eks. Oslo-Trondheim med nye Leaf blir det dyrere enn fossilt, pga. 1) at Fortum har satt opp prisen til 4 kr/min for grisgrendte ladere, og 2) #rapidgate: får bare ~20 kW ladefart på et par av stoppene. Med 20% tap under hurtiglading snakker vi da om 15 kroner pr kWh på disse stoppene.

Ladeoperatørene er forøvrig som monopolister å regne i grisgrendte strøk fordi de er eneste tilbyder. Det hele er ganske sårbart når disse laderne også har endel nedetid.
Det skulle jeg gjerne sett et regnestykke på, for jeg har regnet på mine turer Kristiansand-Oslo og Kristiansand-Stavanger og da "tjener" jeg rundt tilsvarende en lønn på 4-600 kr i timen mens jeg hurtiglader og det er med en 24kWh Leaf fra 2012.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. juli 2018, klokken 16:46
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 04. juli 2018, klokken 16:29
Men så betaler du og mykje meir for dei km du kjøre med den. Har god timesbetaling for å kutte ut fossilet heilt. Vurderer ikkje tanken på å gå tilbake til bil med eksosrør igjen.
Nja..en sannhet med modifikasjoner. Kjører man f.eks. Oslo-Trondheim med nye Leaf blir det dyrere enn fossilt, pga. 1) at Fortum har satt opp prisen til 4 kr/min for grisgrendte ladere, og 2) #rapidgate: får bare ~20 kW ladefart på et par av stoppene. Med 20% tap under hurtiglading snakker vi da om 15 kroner pr kWh på disse stoppene.

4,- pr. minutt gjelder bare Østerdalen, over Dombås er det "gammel" pris. Og 40kWh Leaf trenger vel neppe mye over en ladestopp på denne turen, kanskje 1,5.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amatøren

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. juli 2018, klokken 13:22
Jeg trenger ikke sjekke via app om bensinpumpene er i orden før jeg drar på langtur med fossilen. Litt trist at vi ikke er der ennå.

Helt enig, men på bensinstasjoner er det gjerne 4 og fler pumper og da er det ikke så farlig hvis en er defekt.

Med hurtigladere er der verre hvis det er kun en (vises som to på grunn av kombinering av både CCS og CHAdeMO kabler på samme - noe misvisende.... ) og den er ute av drift.

Hadde ikke vært samme problem hvis det hadde vært 4 ( 8 ) hurtigladere på hver lokasjon.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

pudderjagar

Greit at dere kun regner på ein enkeltdistangse men kva med redusert årsavgift, ingen bompenger. 75% rabatt på ferjer, billig service.

Da er dei totale utgiftene på eit heilt år som teller kontra å eige ein fossilbil eit heilt år for å kjøre nokre få turar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

tomrh

@Electrix
Anta et forbruk på 80 kWh mellom Oslo og Trondheim (underkant av 1,5 kWh/mil over 55 mil). Fulladet Leaf har ca 35 kWh men de fleste tør ikke å kjøre nær tom så anta at man ankommer med ~10 kWh gjenværende. Altså må det tilføres 80-35+10 = 55 kWh vha hurtiglading. Av disse antas man å få ca 25 kWh med høy ladefart (~40 kW) og 30 kWh med ~20 kW pga rapidgate. Med 4 kr pr min og 20% tap koster det 15 kr/kWh for 30 kWh og 7,50 kr/kWh for 25 kWh, samt hjemmelading 1 kr/kWh for 25 kWh. Det blir 30*15 + 25*7,5 + 1*25 = 662,50 kroner. (At det er 20% tap har jeg observert utfra Leafspy, hurtiglader viser 5 kWh mens Leafspy viser 4 kWh, men mulig Leaf40 har lavere tap?).

Anta 0,6 liter/mil for bensinbil med 16 kroner literen. Over 55 mil blir det 55*16*0,6 = 528 kroner.

Elbilen sparer bompenger nord for Oslo enn så lenge da, men på tilsvarende strekning uten bom vinner fossilen. Ser bedre ut for Leafen med 2,50 pr minutt, det kan noen andre få regne ut.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

@pudderjagar: enig i totalregnskapet, mye derfor vi går for helelektrisk bilhold. Men trist at  tilgjengelighet og prising av strøm skal gjøre en populær elbil som Leaf mindre lønnsom på slik langkjøring der den også er upraktisk. Ioniq kommer forresten bedre ut enn fossil uansett da pga lavt forbruk og høy ladefart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pudderjagar

SÅ er da no bare nokre få ladere som har 4 kr pr minutt. Vil kalle dette krisemaksimering. Kan like gjerne bruke 0,8l pr mil så er da snudd på hode. Er mange biler i NOrge som ligg på da forbruket desverre.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

tomrh

#130
Liker ikke utviklingen.

Når Fortum begynner å ta 4 kr/min der de er eneste tilbyder, så kommer andre til å følge deres eksempel. Vi så jo hvordan Arctic Roads forsøkte å sko seg på en svindyr Hjerkinn-lader før Østerdalen ble utbygd og blokkerte i praksis muligheten å kjøre Oslo - Trondheim pga kostnad, man valgte heller å kjøre fossilt. Nå er jo ladeoperatørene avhengige av å tjene penger, men de tjener altså ikke nok penger i Alvdal og skrur opp pris. Og siden det ikke er noen konkurranse om elbilkundene er de monopolist i Alvdal. Er ikke dette AR i reprise?

Vi syntes det var uhørt å måtte betale 240 kr for en enkeltladning på ARs Hjerkinn-lader. En Leaf40 eier på vei til Trondheim må stå  godt over en time i Alvdal for å få 20 kWh netto påfyll og må betale 250-300 kroner...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. juli 2018, klokken 20:35
@Electrix
Anta et forbruk på 80 kWh mellom Oslo og Trondheim (underkant av 1,5 kWh/mil over 55 mil). Fulladet Leaf har ca 35 kWh men de fleste tør ikke å kjøre nær tom så anta at man ankommer med ~10 kWh gjenværende. Altså må det tilføres 80-35+10 = 55 kWh vha hurtiglading. Av disse antas man å få ca 25 kWh med høy ladefart (~40 kW) og 30 kWh med ~20 kW pga rapidgate. Med 4 kr pr min og 20% tap koster det 15 kr/kWh for 30 kWh og 7,50 kr/kWh for 25 kWh, samt hjemmelading 1 kr/kWh for 25 kWh. Det blir 30*15 + 25*7,5 + 1*25 = 662,50 kroner. (At det er 20% tap har jeg observert utfra Leafspy, hurtiglader viser 5 kWh mens Leafspy viser 4 kWh, men mulig Leaf40 har lavere tap?).

Om du betaler 4,- pr. minutt har du kjørt Østerdalen, og da er strekningen under 50 mil. Over Dombås er det 53 mil, men da er prisen 2,50 pr. minutt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tomrh

Du har rett jkirkebo, vi bor litt nord for Stjørdal og tok dette "på husken", burde sjekket. Vi kan regne 50 mil gjennom Østerdalen. Med mine tall ellers koster det da 0,6*16*50 = 480 kroner med bensinbilen. Mens man sparer 7,5 kWh av den dyreste strømmen på samme strekning (relativt til forrige regnestykke med 55 mil), dvs 7,5*15 = 112,50 - altså 662,50 - 112,50 = 550 kroner med Leaf samme vei.

Men vi ser at bare 5 mil ekstra gir altså 112 kroner dyrere tur med 4 kr/min hurtiglading, blir høy marginalpris for ekstra lang kjøring med Leaf40.

Med 2,50 kr/min blir prisen ca 9,40 kr/kWh for 20 kW ladehastighet og 4,70 kr/kWh for 40 kW (inkl 20% tap). I mitt regnestykke blir forbruket 77 kWh over Dovre i 53 mil, da med 27 kWh dyr strøm og 25 kWh billig. Altså 27*9,40+25*4,70+25*1 = 396,30.

Så litt billigere enn fossil blir det da, og det bør det også være. 4 kr/min er imo feil pris, det vipper lønnsomheten i favør fossilbil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

turfsurf

Sitat fra: tomrh på onsdag 04. juli 2018, klokken 20:35
Fulladet Leaf har ca 35 kWh men de fleste tør ikke å kjøre nær tom så anta at man ankommer med ~10 kWh gjenværende.
Er det virkelig så vanskelig å regne restkapasitet på Leaf? Med i3en pleier jeg å sikte meg inn på 1-2 mil gjenværende før lading. Dvs 1,5-3kWh rest.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tomrh

Neida, med Leafspy er det lett, entusiaster vil kunne avslutte turen med bare noen få kWh igjen og spare en hundrelapp på dyr hurtiglading. Men det er ikke behagelig å bare beregne sånn akkurat, folk flest vil ha litt buffer.

Det endrer uansett ikke poenget mitt, hurtiglading må generelt være billigere enn bensin på langtur, ellers velger folk å kjøre fossilt. Men uten lokal konkurranse eller offentlig tilskudd så er det lett for ladeoperatørene å «ta en AR» som vipper regnestykket i favør fossil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA