Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Status Arctic Roads

Startet av moderator 2, lørdag 05. august 2017, klokken 21:13

« forrige - neste »

Rav4_EV

@tomrh

Du har påstått at hurtiglader leverer 5 kW på display og at Leafspy vier 4kW og hevder at dette beviser et tap på 20%
En hurtiglader setter strømmen direkte inn på batteriet via en kontaktor. Det er ingen omformer eller annet på veien som gjør at Kirkebøs målinger er relevante.
Selv ikke Leafens indre motstand i batteriet er relevant som tap da Leafens strømsensor er plassert foran batteriet. Regner vi med tapet er dette beregnet til 47W ifølge dine egne opplysninger.

Fra hurtigladeren og inn til batteriet påstår du fortsatt at det "forsvinner" 1000W ved 5kW hurtiglading.

Igjen, hvor blir effekten av ????

Når du stoler blindt på tall uten å kunne redegjøre for hvor de blir av kan man trygt si at du tar fullstendig feil.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Horsenose

Sitat fra: tomrh på fredag 06. juli 2018, klokken 09:07
En hårføner kan vi sammenligne med saktelading. jkirkebo gjorde noen tidligere erfaringer med tap på Model S: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9872.msg130136#msg130136
15% tap ved 8A lading og 12% ved 13A.

Det betyr at AC omformer i Teslaen jobber mer effektivt ved høyere strømstyrke.
Dette er et poeng om du kobler til en AC type 2 stolpe hvor du får tilgang til 22kW effekt, men bilens batteri ender opp med i underkant av 20kW effekt pga intern omformer.

Ved DC hurtiglader kan man i enkelte biler se spenning og ampere som hurtiglader leverer, og dermed effekten. Hva hurtigladeren drar fra nettet ser man derimot ikke. Regner med vi er godt nede på ensifret prosent i tap i kommersiell hurtiglader.
Model X reservasjon

Orbit

Har noen målinger som tilsier tap på 5.5 - 7.5% mellom hva laderen leverer ut av kWh på DC, og hva som blir magasinert på batteriet (minst tap med 50kW lading fra 350kW CCS-lader, på grunn av mindre kabeltap mellom lader og bil).

Dette måler selvfølgelig ikke tap mellom AC og DC-siden internt i laderen. Vil tippe det ligger rundt 10% tap for hele kjeden, fra AC tilførsel på laderen, til hva som ender som tilgjengelig energi i batteriet i dette tilfellet. (Holder da energi magasinert som varme i batteriet utenom, da det er sesongavhengig om denne energien er en fordel eller ikke).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tomrh

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 06. juli 2018, klokken 09:22
@tomrh

Du har påstått at hurtiglader leverer 5 kW på display og at Leafspy vier 4kW og hevder at dette beviser et tap på 20%
Altså. Hvis du skal si at jeg tar fullstendig feil så må DU redegjøre vha. referanse til målinger på hva som er det faktiske tapet under hurtiglading. Og med tap menes det da hvor mange kWh man faktureres fra Fortum for vs hvor mange kWh man har til disposisjon i bilen etterpå (som var konteksten til 20%-tallet jeg observerte og brukte i regneeksempler). Jeg har altså forholdt meg til kWh-display på Veefil hurtiglader vs kWh-måling i Leafspy. Du mener display på hurtiglader viser feil. Det er en påstand jeg altså vil se målinger på før jeg gir meg. All annen synsing og teoretisk vissvass blir bare dumt, og ut fra signaturen din og det du skriver viser du kompetanse nok til å komme med skikkelige tall fra teknologien bak som overbeviser oss "synsere" som bare har diverse kWh-display å forholde oss til og i naivitet tror viser riktig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rav4_EV

Så lenge Fortum og andre ikke fakturerer for strømmen, men tiden,  vil det være fritt frem for store feilmarginer.
Det finnes ladestasjoner som kan brukes til å fakturere for strømforbruk, men disse har et sertifisert MID meter.

Nissan Leaf har en strømmåler rett foran batteriet som leser strøm inn og ut.
Denne trenger heller ikke å være veldig nøye så lenge den leser like galt inn som ut.

Når en hurtiglader leverer strøm til en elbil er det grove kabler hele veien frem til batteriet.

Den eneste måten å miste noen kilowatt under lading er å ha på forbrukere som varme eller kjøling. Da vil selvfølgelig det være en differanse mellom det som går inn på batteriet og det som kommer ut av hurtigladeren. Dette kan dog ikke defineres som tap.

Du får heller leve i troen på at det er 20% tap under hurtiglading da jeg ikke kommer til å bruke flere kalorier på dette. Jeg har prøvd på en saklig og opplysende måte om hvordan ting henger sammen. Da er det fritt om man ønsker å ta slikt innover seg.

Selv om Leaf lader i relativ kort tid på full guffe (50 kW) så er selv 20% av dette (10kW) relativt heftig med energi. Det må bli styggvarmt ett eller annet sted. I batteriet kan det ikke være siden sensoren sitter foran batteriet.
Når vi vet at energi hverken kan forsvinne eller bare dukke opp vil jeg påstå at bevisbyrden ikke er min  ;D

22' X Plaid

tomrh

Jeg søker selvfølgelig fakta så måtte jo lete litt selv etter målinger da det var liten hjelp å få. Her er en interessant publikasjon: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360544217303730

Det studeres tap i et komplett vehicle-to-grid system fra 480V vegg via transformator til 240V, sikringer og EVSE på bygnings-siden, til inverter og DC lading i elbilen. Og tilbake igjen. Ved ulike AC strømstyrker fra vegg og SOC på batteri.

Spesielt tabell 3 viser roundtrip tap i batteri, dvs under lading og utlading - viser hvor mye mindre man kan bruke i forhold til hvor mye man lader opp. Etterhvert som ladestrømmen øker, så øker tapet her. Ved 70A er det ca 6-8% avhengig av SOC, ser ut som det vokser røffly ca 1% lineært pr 10A økt ladestrøm i denne tabellen (skulle økt kvadratisk med strømmen?). Så da ser det ut til å kunne havne på ca 10% ved 100A ved lineær ekstrapolering. I tillegg er det noen få prosenter andre steder i systemet, så et totalt tap på ~13% ved hurtiglading er plausibelt ihvertfall i dette oppsettet (som er noe annerledes enn Veefil kWh måler vs Leafspy). Noe mindre tap enn 20% da, klarer fremdeles ikke forsone meg med tanken på at 20% avvik bare skal skyldes målerfeil...
Stjørdal

pudderjagar

Kan kWh som står på laderen være effekten som er henta frå strømnettet?

Hvis da er det så kan nok eit slekt tap være realistiskt siden vi då må ta hensyn til reaktive og tilsynelatende effekter også og ikkje bare varme som er ohmsk tap.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Elmo

Ja det er vel mulig. Og det er jo ikke urimelig at de tar betalt for den effekten de selv kjøper.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Joltus

Men hvorfor skulle det være interressant å informere oss som lader om? Vi vil jo kun vite hva vi har fått inn på batteriet.....

tomrh

Selv om de nå tar betalt pr minutt er det ikke utenkelig at man kommer til å ta betalt pr kWh i framtida, er bare norsk lovverk som står i veien. Og kWh-displayet vil da informere løpende om det vi betaler for, slik minutt-telleren gjør nå.
Stjørdal

tomrh

Her er en publikasjon som er spot on og ser ut til å gi svar på diskusjonen mellom RAV4_EV og meg.
http://www.evs28.org/event_file/event_file/1/pfile/EVS28_CHARGE_DRAFT.pdf
Det studeres tap ved hurtiglading av Leaf24.

Tapene deles i to, det er tap i hurtigladeren og tap i batteri.
Tap i selve hurtigladeren ser ut til å ligge på 7,4% ved 43 kW effekt (table 3), mens det totale tapet ved lading av Leaf-batteriet er avhengig av SOC (table 6). Ved f.eks. 23% SOC og 43 kW effekt er det totale tapet 16%, mens ved 60% SOC og 22 kW er det 19%. Så Veefil-måleren er ikke så feil likevel.
Stjørdal

Elmo

Sitat fra: Joltus på lørdag 07. juli 2018, klokken 08:54
Men hvorfor skulle det være interressant å informere oss som lader om? Vi vil jo kun vite hva vi har fått inn på batteriet.....
Tja, noen er vel interessert i hva de skal betale, og forresten er det bare bilen som kan fortelle hvor mye som har kommet inn på batteriet
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Rav4_EV

Det er også bilen som bestemmer hvor mye strøm chademoladeren skal levere.
Dermed er det usannsynlig at det skal være forskjell mellom hva chademoladeren faktisk leverer og hva som bilen mottar i positiv verdi. Dersom bilen skulle motta høyere strøm enn det den ber om, vil den gå i feil og avslutte lading.

Hva chademoladeren henter av energi fra nettet under lading er helt uinteressant for kunden. Det er antall kWh levert ut av pluggen som er interessant.
22' X Plaid

Elmo

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 07. juli 2018, klokken 19:34
Hva chademoladeren henter av energi fra nettet under lading er helt uinteressant for kunden. Det er antall kWh levert ut av pluggen som er interessant.
Jeg er enig i det Rav4_EV, men med så mange forskjellige ladere der ute så er det vel best å stole på det bilen oppgir at den har fått og bare betale "med glede" (?) det eieren av laderen mener de har levert ?
Nå er det snart ett år siden jeg hurtigladet, men såvidt jeg husker viser de fleste hurtigladere bare strøm i display.
Jeg har dog aldri fått Veefil ladere (som vel er det denne kWt diskusjonen startet med?) til å funke på min eUp,
eUp 2014 - solgt.

Robert Sund

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 06. juli 2018, klokken 08:13
Sitat(At det er 20% tap har jeg observert utfra Leafspy, hurtiglader viser 5 kWh mens Leafspy viser 4 kWh, men mulig Leaf40 har lavere tap?).

Selv om de nye Leaf batteriene har høyere indre motstand enn ønsket vil dette knapt være relevant ved 5kW lading.
Legg merke til at det står kWh ikke kW. Jeg ser den misforståelsen flere ganger i denne tråden. Det er kanskje den viktigste grunnen til at noen har snakket forbi hverandre IMHO.

Bilen vil også kunne anslå med ganske god nøyaktighet hvor stort tap det er i batteriet under lading. Både fordi temperaturen til batteriet er kjent og fordi spenningen kan måles under lading og sammenlignes med hvilespenningen ved samme SOC. Tapet i ledningsnettet kan anslås enda lettere (fra kontakt til batteri). Hvor strømmåleren til bilen er plassert er derfor ikke av vesentlig betydning.

At en vesentlig mengde energi går over til varme i batteriet er godt kjent, og gir opphav til slikt som rapidgate, og at mange biler er utstyrt med kjøleutstyr for batteriet.

/geek

(Edit: Har tatt vekk den røde fargen som jeg benyttet for å fremheve h i kWh da det kunne bli oppfattet som retting av tomrh istedet for å påpeke at andre som svarte hadde oversett dette)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA