Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: AP2 HW vs oppgradert autopilot

Startet av chaglen, torsdag 28. september 2017, klokken 11:14

« forrige - neste »

gigafactory

Grei nok test, men det holder virkelig med én av dem for hver bilmodell. Håper ikke det blir en trend hvor disse skilpaddene skal konkurrere i hvert sitt land for å slå hverandre  :P

AppleKnocker

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. august 2017, klokken 08:26
På europeiske motorveier er snitt på 120 etter min erfaring veldig relevant.
Absolutt. Samme hvis man kjører nordover eller sørover fra Oslo på E6 på et tidspunkt med lite trafikk og ikke har et religiøst forhold til at fartsgrensen er 110.
Det er stort sett 110 hele veien til Gøteborg eller til Kolomoen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Hadde mye snittfart på 125 i Tyskland, men det var i realiteten kjøring med alt fra stillstand til 200km/t+
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Nasatech

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. august 2017, klokken 10:14
Hadde mye snittfart på 125 i Tyskland, men det var i realiteten kjøring med alt fra stillstand til 200km/t+

Jeg lå konstant i 150 i Tyskland da det er høyeste hastigheten som fungerer med AP :)

Kjører man A7 hele veien så er det stort sett bare å kjøre.

turfsurf

Kjørte A7 opp og ned, men det er jo mye veiarbeid der. Vekslet mellom å ha AP på 150 og 160-180 når jeg ble lei, og en eller annen sprint over 200. Men traff og ett par køer, så snittfarten endte stort sett på 110-130 mellom ladingene. Hadde faktisk like stor snittfart i Italia, hvor fartsgrensen er 130, men venstrefila stort sett går i 150.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Nasatech

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. august 2017, klokken 11:58
Kjørte A7 opp og ned, men det er jo mye veiarbeid der. Vekslet mellom å ha AP på 150 og 160-180 når jeg ble lei, og en eller annen sprint over 200. Men traff og ett par køer, så snittfarten endte stort sett på 110-130 mellom ladingene. Hadde faktisk like stor snittfart i Italia, hvor fartsgrensen er 130, men venstrefila stort sett går i 150.

Ok, jeg kjørte om natten, så var lite med kø. Var bare 1 gang. Kjørte ned til Sveits på tirsdag og opp igjen i går. Fantastisk tur :)

Det er jo de gangene man må over i det andre felger pga. arbeid og hvor det er 80. Men om natten så går disse feltene i 100.


fonberg

Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. august 2017, klokken 11:58
Kjørte A7 opp og ned, men det er jo mye veiarbeid der. Vekslet mellom å ha AP på 150 og 160-180 når jeg ble lei, og en eller annen sprint over 200. Men traff og ett par køer, så snittfarten endte stort sett på 110-130 mellom ladingene.

Samme erfaring her. Og meget imponert over hvor stødig AP fungerer i 130-150.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Nasatech

Sitat fra: fonberg på lørdag 05. august 2017, klokken 13:27
Sitat fra: turfsurf på lørdag 05. august 2017, klokken 11:58
Kjørte A7 opp og ned, men det er jo mye veiarbeid der. Vekslet mellom å ha AP på 150 og 160-180 når jeg ble lei, og en eller annen sprint over 200. Men traff og ett par køer, så snittfarten endte stort sett på 110-130 mellom ladingene.

Samme erfaring her. Og meget imponert over hvor stødig AP fungerer i 130-150.

Enig!! En annen ting som er litt pussig er at jeg ser at forbruket i Tyskland med 150 og opp til 200 ligger på omtrent det samme som i Sverige i 120. Det bråker også mye mer i Sverige.

Har de en mer kornete asfalt i Sverige? Eller er rullemotstanden mye lavere på betongen de bruker i mye av Tyskland?

knut.aulie

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. august 2017, klokken 08:26
På europeiske motorveier er snitt på 120 etter min erfaring veldig relevant.
På franske og tyske motorveier går det greit å få et snitt på 120 km/t, men generelt snakker folk om en slags medianverdi når de snakker om gjennomsnitt.
Om dette er fordi de ikke vet bedre eller fordi de bare er unøyaktige kan ikke jeg si, men feil blir det.

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. august 2017, klokken 15:41
Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. august 2017, klokken 08:26
På europeiske motorveier er snitt på 120 etter min erfaring veldig relevant.
På franske og tyske motorveier går det greit å få et snitt på 120 km/t, men generelt snakker folk om en slags medianverdi når de snakker om gjennomsnitt.
Om dette er fordi de ikke vet bedre eller fordi de bare er unøyaktige kan ikke jeg si, men feil blir det.
Påstår du at folk generelt ikke vet forskjellen på median og gjennomsnitt?

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 05. august 2017, klokken 15:41
Snittfart på rundt 40 km/t er det jeg ligger på ved vanlig kjøring i 50-60-80 soner. Men da varierer farten mye mer enn i disse hypermilingtestene. Men farten i seg selv som gjennomsnitt er mye mer relevant enn snitt på 120 som er veldig uvanlig.

Med dette regnestykket vil jeg nok anbefale deg å være litt mer ydmyk i å utfordre de generelle matematikkunnskapene til folk. Og som et bonusråd: ta deg en kjøretur mellom Tusenfryd og Svinesund en gang. Da kan du oppleve veier som innbyr og tillater mer en 40 i gjennomsnitt.

PS: "farten i seg selv som gjennomsnitt er mye mer relevant enn snitt på 120"
Seriøst; What ????
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Jeg snakker ihvertfall om snitt. Det var sjelden jeg kjørte rundt 120. Enten var det krypfart ved noen tilfeller, veiarbeid (typisk 60-100), 150 med autopilot, eller høyere fart manuelt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Nasatech på lørdag 05. august 2017, klokken 13:31

Enig!! En annen ting som er litt pussig er at jeg ser at forbruket i Tyskland med 150 og opp til 200 ligger på omtrent det samme som i Sverige i 120. Det bråker også mye mer i Sverige.

Har de en mer kornete asfalt i Sverige? Eller er rullemotstanden mye lavere på betongen de bruker i mye av Tyskland?
Jeg har og lurt på dette. Har tenkt på om det kan være fordi at det er større avstand mellom kjøreretningene, så man ikke får så mye turbulens fra møtende trafikk. Og at det er såpass mye trafikk at man nesten kontinuerlig får effekt av å ligge bak noen (redusert luftmotstand).

Men hvis du så dette på kjøring om natten så faller vel det litt i fisk. Jeg har ihvertfall opplevd det samme både i år og for to år siden.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Kan ikke si at jeg merket noen forskjell på turen i sommer. Med 85D på 19" Landsail lå skjæringspunktet  på 200Wh/km mellom 120 og 130 hvis vi fikk kjøre helt jevnt, uavhengig av hvilket land vi befant oss i.

Nasatech

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. august 2017, klokken 10:17
Jeg har og lurt på dette. Har tenkt på om det kan være fordi at det er større avstand mellom kjøreretningene, så man ikke får så mye turbulens fra møtende trafikk. Og at det er såpass mye trafikk at man nesten kontinuerlig får effekt av å ligge bak noen (redusert luftmotstand).

Men hvis du så dette på kjøring om natten så faller vel det litt i fisk. Jeg har ihvertfall opplevd det samme både i år og for to år siden.

Ja. Jeg kjørte fra Norge klokken 6 om morgenen og var da i Sverige fra ca. 7-12. Tyskland kom jeg til ved 14 tiden og kjørte videre nedover.

På vei tilbake dro jeg fra Sveits ved 18.30 tiden og kjørte hele natten.

Det var ganske likt forbruk begge veier, så vet ikke om trafikk har så mye med det å gjøre. Jeg kjørte nesten konstant i 150 i Tyskland. Noen ganger litt fortere og der hvor det var veiarbeid lå jeg i 100.

Forbruket med 22" og Model X P90DL lå på ca. 260 i Tyskland og ca. 300 i Sverige og Danmark.

Cirion

Spenstig å utføre dette i en hetebølge...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA