Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: AC-pluggen ved hurtigladestasjoner

Startet av AppleKnocker, torsdag 28. september 2017, klokken 08:31

« forrige - neste »

AppleKnocker

Slik ting ser ut nå, er det svært liten sjanse for at en Model 3 finner veien inn i min garasje.

Det er tre hovedfaktorer som ligger bak;
1) Usikkerhet rundt hengerfeste. Jeg har båthenger og vanlig tilhenger, men ingen bil til å trekke dem. Jeg er svekket i troen på at Model 3 er løsningen.
2) Garanti på Model S drivverk er 8 år ubegrenset km . Min bil går 40 000 km pr år, så en slik garanti er gull verdt. Garantien var faktisk tungen på vektskålen som gjorde at jeg kjøpte Tesla i utgangspunktet. Det ser ut som at Model 3 får en mer begrenset garanti.
3) Model 3 i ribbet versjon kunne kanskje fungert som en bil nr 2, men den tigger jo om oppgraderinger. Jeg tenker det vil bli rart å ha en så flott bil i ribbet versjon. Model 3 er for liten og upraktisk å ha som nr 1 bil etter mitt syn. Stor bakluke er noe jeg tar for gitt, og jeg ville frustrere meg ukentlig over å ikke ha det.

Model 3 er en flott bil, "ha begjæret" er til stede. Men for mine behov faller den litt mellom to stoler akkurat nå. Den gode nyheten er at noen andre rykker frem i køen foran min tidlige reservasjon :D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AttackOfTheMac

Det kan skje mye på 1-1.5 år før leveringer begynner i Norge. Vent å se er vel det beste rådet.

bullfinch

Jeg vurderer passat gte lease i tre år og ta en ny vurdering da. 176k for 45k km/3år er ikke så galt egentlig. Tipper hengerfeste blir lansert før du kan få bilen i Norge. Ville nok anbefalt deg å holde på reservationen uansett.

Sent from my E5823 using Tapatalk


Geir68

Mangel på bakluke kan delvis kompenseres med et hengerfeste. Skal man kjøre noe stort (Ikea, møbel etc) kan man hekte på den lille hengeren.
Mangel på både bakluke og hengerfeste vil også for meg føre til kansellering, men "må ha" følelsen er sterkere enn noen gang.

Fester for takbøyler teller positivt for meg som kjører sykler og kajakk på taket flere ganger i måneden.

...

Har egentlig ingen spesielle transportbehov som til stadighet krever hengerfeste eller stor bagasjeplass, men etter å ha prøvd Model X så er jeg 95% sikker på at det ikke blir Model 3. Det lille koffertlokket er nok det største minuset, da man ikke får muligheten til å ta med seg større enheter inni bilen. Det er ikke alltid man ønsker å kjøre med henger, og det er ikke alltid like praktisk heller.

Løve

Sitat fra: AttackOfTheMac på fredag 04. august 2017, klokken 14:16
Det kan skje mye på 1-1.5 år før leveringer begynner i Norge. Vent å se er vel det beste rådet.

Blant annet så vil det jo komme alternativer fra flere andre bilprodusenter på den tiden.

ludwig_holberg

#6
Garantien på drivverk er vel nesten bare for syns skyld? Svært liten grunn til at noe skulle gå galt i en elbil ila 8 år. Tipper Tesla tilbyr den blant annet fordi det knapt er noe risiko involvert med å garantere for drivverket.

Forøvrig synes jeg basisversjonen av Model 3 ser veldig god ut. Hvis standardsetene holder samme nivå som i Model S og X, så er de på høyde med skinninteriør uansett. Og er det bil nr. 2, så holder den vanlige rekkevidden veldig greit også.

Knut Røe

Bare for syns skyld? Tror ikke du følger med helt. Tesla bytter DU-er i øst og vest hele tiden.
90-batterier har de også byttet mye av,er visst kontaktor eller noe som feiler.

ludwig_holberg

Neida, men antar det ikke er den store % dette dreier seg om. Og feilproduksjon og mangler vil vel nesten alltid avdekkes innenfor femårsperioden hvor man uansett har krav på å få utbedret feil. Det som oppstår i perioden bilen er mellom fem til åtte år gammel, vil normalt dreie seg om slitasje, og her er det vel ikke alt for mye grunn til å være redd.

Amoss

Sitat fra: tiger``n på lørdag 05. august 2017, klokken 14:04
Bare for syns skyld? Tror ikke du følger med helt. Tesla bytter DU-er i øst og vest hele tiden.

Hmm... Jo, kjenner til at det var en periode der man måtte bytte DU-er over en lav sko, og også at de første erstatnings DU-ene heller ikke holdt mål. Men trodde de nå hadde klart å lage rimelig stabile DU-er og at dette problemet nå på det nærmeste var løst? Er vel sikkert fortsatt noen gamle DU-er der ute som enda ikke er byttet og som da blir byttet ettersom det gode gamle problemet (gjen-)oppstår.

Men jo, med tanke på hva de har vært igjennom når det gjelder DU-er så er nok ikke denne garantien kun "for syns skyld". Det er en god betryggelse for kundene. Og ja, det var først da de første problemene dukket opp at de inkluderte hele drivverket i samme garanti som batteriene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

THE

Jeg har fremdeles veldig lyst på en Model 3, men det kan godt hende jeg ikke henter den ut hvis jeg går på en smell og bestiller en X eller S før 3 er klar for levering. Det er lenge å vente til årskiftet 2018/2019 på levering av en 3er....

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

steam

Sitat fra: THE på lørdag 05. august 2017, klokken 17:36
Jeg har fremdeles veldig lyst på en Model 3, men det kan godt hende jeg ikke henter den ut hvis jeg går på en smell og bestiller en X eller S før 3 er klar for levering. Det er lenge å vente til årskiftet 2018/2019 på levering av en 3er....

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Det er jo rentekampanje nå da!
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

...

Står så og si først i kø for Model 3 som jeg ikke kommer til å ta ut, send en PM..

GOS

Sitat fra: nix på søndag 06. august 2017, klokken 00:00
Står så og si først i kø for Model 3 som jeg ikke kommer til å ta ut, send en PM..
Det blir vel litt feil å kaste ut noe slikt uten å gi noe dokumentasjon  som viser at du er langt fremme i den norske køen. Håper du gir dem Reservasjonsnummer OG spesielt reservasjons ID nummer på din reservasjon slik at folk har mulighet til å sjekke om du er så langt fremme som du sier.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

...

Res ID starter iallefall på 364...
Men det er ikke så viktig, det er jo ikke lett å overføre dette til andre uansett har jeg skjønt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA