Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Elbil fundamentalist, onsdag 27. september 2017, klokken 16:05

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: Amoss på søndag 06. august 2017, klokken 19:40
Vennligst ikke kalle "Destiantion Chargers" for DC. DC lader man på SuC, Destiantion Chargers leverer AC ;)

Men da kan man jo ikke si at man lader AC på DC ved SuC (til melodien av Mæsjen og Posjen).  ;D :-X
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Amoss

Sitat fra: turfsurf på søndag 06. august 2017, klokken 20:56
Forskjellig sammenheng. Er vel ikke noe problem.

Det er kanskje jeg som er dum da, siden jeg lurte på hvorfor mente det ikke var noen grunn til å ikke ha likestrøm da det letter trykket på SuC før det gikk opp for meg at du egentlig mente noe helt annet?


Apropos, man omtaler jo "service centere" og "superchargere" stort sett i forskjellig sammenheng, men du har likevel fått med deg at det kan være lurt å omtale superchargerene med SuC for å slippe forvirring...
Sitat fra: turfsurf på søndag 06. august 2017, klokken 14:09
Joda, det er jo en løsning. Men det er fremdeles ikke en grunn til ikke å ha DC. De letter trykket på SuC, spesielt på ettermiddagen, og er komfortabelt å bruke.

Man kan si mye stykt om TBF'er¹, men de er uansett bedre enn TBF'er²....

¹ Tre Bokstavers Forkortelser
² To Bokstavers Forkortelser
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Sitat fra: Amoss på mandag 07. august 2017, klokken 00:51

Det er kanskje jeg som er dum da, siden jeg lurte på hvorfor mente det ikke var noen grunn til å ikke ha likestrøm da det letter trykket på SuC før det gikk opp for meg at du egentlig mente noe helt annet?
Kanskje du ikke leste alt i sammenheng, det var jo det diskusjonen handlet om, DC (som i laderen) i nærheten av SuC ;)
Sitat
Apropos, man omtaler jo "service centere" og "superchargere" stort sett i forskjellig sammenheng, men du har likevel fått med deg at det kan være lurt å omtale superchargerene med SuC for å slippe forvirring...
SuC og SC kan begge benyttes som lokasjoner, og blir innimellom brukt sammen. Derfor greit å skille. DC som en type strøm eller en type lader ser jeg jeg ikke helt begrepsforvirringen med, ihvertfall ikke hvis man ikke kun leser korte utdrag av en setning. Men kom gjerne opp med ett bedre akronym for Destination Charger, kanskje DL for destinasjonslader?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amoss

#18
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. august 2017, klokken 08:40
Kanskje du ikke leste alt i sammenheng, det var jo det diskusjonen handlet om, DC (som i laderen) i nærheten av SuC ;)

Joda, og det var derfor det etterhvert gikk opp for meg hva du mente. Destination chagerene leverer "AC" i motsetting til SuC som leverer "DC". Så ikke unaturlig å trekke frem AC eller DC i en slik debatt.

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. august 2017, klokken 08:40
Men kom gjerne opp med ett bedre akronym for Destination Charger, kanskje DL for destinasjonslader?

Har ikke noen gode forslag selv, men ditt eget forslag er i alle fall bedre enn DC. Men på norsk blir det vel egentlig strengt talt "reisemålslader"?  Litt dumt å blande engelsk og norsk inn i samme forkortelse ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Elbil fundamentalist

Sitat fra: GOS på fredag 04. august 2017, klokken 06:52
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 04. august 2017, klokken 03:12
Vi brukte dobbeltlader på Amfi i Svolvær satt opp med hjelp av TOCN (kred til tocn) Veldig raskt, ca 150km/t.

Dette må være tull. 110-115 tkm i beste fall er nok heller riktig om du har en nye S75D. Selv får jeg 105 tkm på min S85 og 22 kw hjemmelader hvor spenningen ligger på 240 V

Edit: Du har gjerne bilen stående på Rated istedenfor Typical, så da blir det vel rundt 138-147 rated km, men det er jo ikke den en normalt operer med når vi snakker om rekkevidde. (Selv om den er oppnåelige med rette sommerværet og fin kjøring utenfor motorvei)
Ja, det er du som tuller ;D Bilen viste 148km/t etter å ha vært økende en stund. Defor sa jeg ca 150 (kansje den har ladet over 150km/t uten at jeg har sittet å stirret på ladingen). Jeg bruker rated iom at jeg har vendt meg til det.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Elbil fundamentalist

Sitat fra: JorgenM på fredag 04. august 2017, klokken 08:05
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 04. august 2017, klokken 03:12
På hjemturen ladet vi på Grong gjestegård med skjøteledning ut av vinduet til vaskemaskin stikket. Fikk nok over natten til å slippe å lade på SC Grong. Tipset Grong Gjestegård å søke destinasjonslader fra Tesla.
Dette forstår jeg ikke helt...

Det er Supercharger på Grong, hvorfor skulle man trenge destination charger like ved?
I Skjåk, Eidsfjord og Sandane m.fl er der både SC og Dest.C. tett på hverandre.
Etter 14 timer på tur, er det helt OK å slippe å lade på SC. I Grong hadde jeg måttet kjøre kona og barna frem først, så kjøre tilbake til SC etc. Istedenfor koblet jeg på saktelading og spisete middag med familien. Mye hyggeligere  :+1:
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA