Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av Elbil fundamentalist, onsdag 27. september 2017, klokken 16:05

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Sommerferien er på hell og vi er mange som har vært på langtur. Selv har vi kjørt 3500km tur/retur Oslo Lofoten. Akkurat passe tidsbruk til lading mht en powernap, og ungene som måtte på do, spise etc.
Vi brukte dobbeltlader på Amfi i Svolvær satt opp med hjelp av TOCN (kred til tocn) Veldig raskt, ca 150km/t. Brukte Chademo adapter i Leknes for moro skyld, men ikke vært avhengig av det.
Gledelig å se at det er blitt så mange chademo ladere etterhvert. Åpner for å stoppe andre steder enn SC på tur. Vil benytte meg mer av både adapter og dobbelt lader fremover. På hjemturen ladet vi på Grong gjestegård med skjøteledning ut av vinduet til vaskemaskin stikket. Fikk nok over natten til å slippe å lade på SC Grong. Tipset Grong Gjestegård å søke destinasjonslader fra Tesla. Vi måtte ikke stå i kø på noen av SC'ne, men fikk siste plass på 2 av dem. På den første ble det ledig plass innen det kom flere Teslaen. På Alvdal ble det 2 som måtte stå i kø etter vi fikk den siste plassen.

1. Har du opplevd alle superladere opptatt? Hvis ja, hvor mange foran deg i køen, hvordan "oppstod" køen og fungerte det rettferdig?
2. Andre ladinger utover SC. Har du vært avhengig av å bruke Chademo adapter og mennekses dobbelt (eller enkelt) lader for å kommme dit du skulle?
3. Lading ved overnatting. Har lading vært tilrettelagt? Har de vært behjelpelige med å få lade?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

GOS

#1
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 04. august 2017, klokken 03:12
Vi brukte dobbeltlader på Amfi i Svolvær satt opp med hjelp av TOCN (kred til tocn) Veldig raskt, ca 150km/t.

Dette må være tull. 110-115 tkm i beste fall er nok heller riktig om du har en nye S75D. Selv får jeg 105 tkm på min S85 og 22 kw hjemmelader hvor spenningen ligger på 240 V

Edit: Du har gjerne bilen stående på Rated istedenfor Typical, så da blir det vel rundt 138-147 rated km, men det er jo ikke den en normalt operer med når vi snakker om rekkevidde. (Selv om den er oppnåelige med rette sommerværet og fin kjøring utenfor motorvei)

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

JorgenM

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 04. august 2017, klokken 03:12
På hjemturen ladet vi på Grong gjestegård med skjøteledning ut av vinduet til vaskemaskin stikket. Fikk nok over natten til å slippe å lade på SC Grong. Tipset Grong Gjestegård å søke destinasjonslader fra Tesla.
Dette forstår jeg ikke helt...

Det er Supercharger på Grong, hvorfor skulle man trenge destination charger like ved?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

NilsG

Tja, kanskje fordi man ankommer sent og vil helst sjekke inn og legge seg så raskt som mulig. vha destinasjonslader vil man da kunne fylle på med nødvendige elektroner for å komme seg til neste SuC i stedet for å legge beslag på den nærmeste?

Selv ville jeg nok trolig ha brukt noen minutter på SuC ved ankomst og benyttet sjansen til å rydde litt i bilen. Evt slippe av de andre først så de kan sjekke inn? Men mange vil nok oppleve det å koble til en lader der man er ved ankomst som enklere og mere praktisk enn å ta turen via nærmeste SuC.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

turfsurf

Selv om Supercharger er 5 minutt (å kjøre) unna der man bor så må man da tilbringe tiden der mens man venter på at bilen lader, i stedet for å spise middag o.l.

Bodde på tur i sommer to steder med SuC rett over gata. Bare det var i seg selv litt hassel. I stedet for å parkere bilen og sette den til lading og gå å ta seg en øl, så blir det sette bilen på superlader, vente tre kvarter, flytte bilen og så ta en øl.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

V65

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 04. august 2017, klokken 03:12
Sommerferien er på hell og vi er mange som har vært på langtur. Selv har vi kjørt 3500km tur/retur Oslo Lofoten. Akkurat passe tidsbruk til lading mht en powernap, og ungene som måtte på do, spise etc.
Vi brukte dobbeltlader på Amfi i Svolvær satt opp med hjelp av TOCN (kred til tocn) Veldig raskt, ca 150km/t. Brukte Chademo adapter i Leknes for moro skyld, men ikke vært avhengig av det.
Gledelig å se at det er blitt så mange chademo ladere etterhvert. Åpner for å stoppe andre steder enn SC på tur. Vil benytte meg mer av både adapter og dobbelt lader fremover. På hjemturen ladet vi på Grong gjestegård med skjøteledning ut av vinduet til vaskemaskin stikket. Fikk nok over natten til å slippe å lade på SC Grong. Tipset Grong Gjestegård å søke destinasjonslader fra Tesla. Vi måtte ikke stå i kø på noen av SC'ne, men fikk siste plass på 2 av dem. På den første ble det ledig plass innen det kom flere Teslaen. På Alvdal ble det 2 som måtte stå i kø etter vi fikk den siste plassen.

1. Har du opplevd alle superladere opptatt? Hvis ja, hvor mange foran deg i køen, hvordan "oppstod" køen og fungerte det rettferdig?
2. Andre ladinger utover SC. Har du vært avhengig av å bruke Chademo adapter og mennekses dobbelt (eller enkelt) lader for å kommme dit du skulle?
3. Lading ved overnatting. Har lading vært tilrettelagt? Har de vært behjelpelige med å få lade?

Jeg kjørte fra Jæren til Nordkapp og hjem igjen første uke i Juli 5000km. På opptur kjørte jeg via Aurland og Skjåk SC for å kjøre trollstigen ned til Geiranger og videre til atlanterhavsvegen.Hjemmtur gikk via Østlandet.
Eneste plass jeg ikke brukte SC var på Skaidi Hotel hvor jeg ladet på TOCN sin Salto boks. Måtte stoppe på hjemturen også å lade på denne og ble da sittende å vente i 3 timer for å ha nok til å nå Sørkjosen SC.
Det kom en gubbe og sjekket om jeg hadde vært i resepsjonen og betalt for lading. Jeg forklarte at jeg hadde overnattet på hotellet så det var OK.

1. På denne turen var det aldri fullt på noen av superladerene.

2. Måtte bruke TOCN Salto boks på Skaidi hotel. Har oppgradert lader.

3. Var tilrettelagt men måtte bruke egen type 2 kabel. Det var også en Tesla Wall Connector der men jeg fikk bare 6 ampere på denne så jeg brukte salto boksen.
Model X #1821 (Levert 1.September 2016)

JorgenM

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. august 2017, klokken 08:56
I stedet for å parkere bilen og sette den til lading og gå å ta seg en øl, så blir det sette bilen på superlader, vente tre kvarter, flytte bilen og så ta en øl.
Evt ta seg en øl, sove og lade på superlader morgenen etter. Destination charger bør prioriteres der det er langt til nærmeste superlader.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på fredag 04. august 2017, klokken 10:09
Evt ta seg en øl, sove og lade på superlader morgenen etter. Destination charger bør prioriteres der det er langt til nærmeste superlader.
Det hjelper jo ikke noe, da kaster man bort tiden med å lade på morgenen i stedet for... Og de er uansett bedre å ha bilen stående å lade f.eks nede i en lukket garasje enn på en SuC i solsteika med AC / vifter gående for fullt.

SuC er fantastisk, men når det er snakk om lengre stopp, så er det upraktisk, siden man gjerne skal flytte bilen når lading er ferdig.

Og dette er jo ikke snakk om prioriteringer fra Teslas side, de deler stort sett ut destinasjonsladere til de som vil ha.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

smokey

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. august 2017, klokken 11:29
Det hjelper jo ikke noe, da kaster man bort tiden med å lade på morgenen i stedet for... Og de er uansett bedre å ha bilen stående å lade f.eks nede i en lukket garasje enn på en SuC i solsteika med AC / vifter gående for fullt.
Støttes.

Lading på SuC med "kaldt" batteri er kjedelig - tar jo vinter og votter før det blir noe av det. Mye bedre å lade om kvelden (SuC eller destinasjonslader/saktelading). Merket det selv på en SuC i Tyskland. Ladet på kvelden før vi kom til hotellet, fikk 65 kW i snitt. Måtte lade litt morgenen etter før vi kjørte videre siden det plutselig ble en omvei å kjøre, fikk da 36 kW. Noe selvfølgelig pga høyere SOC, men starteffekten på morgenen var vesentlig lavere enn slutteffekt kvelden før (uten at jeg husker akkurat nivået).

Kjørte 8500 km t/r Oslo-Granada i sommer. Ikke kø på noen SuC.
Basel (Pratteln) SuC kom vi to biler inn samtidig, 1 lader opptatt og 1 lader ute av drift. Ikke kø, men treg lading (kom selvfølgelig sist). Førstemann dro før neste deretter igjen kom, så rakk ikke bli kø.
Bispingen SuC på vei nordover, 4 stk ladet da vi kom inn 3 biler samtidig. En til kort etter, men da dro førstemann kort etter det igjen så rakk ikke bli kø.
Køge SuC 8 ladende biler da vi kom. Mistenker at noen av de var "lokale danske helter uten hjemmelading" da flere stod også etter at vi hadde dratt. Kom 1-2 biler kort etter oss også, så absolutt et populært stopp.

Ellers 2 stalls "for oss selv" på alle ladere, rundt halvparten av gangene også alene på SuC.
Kjørte dagtid stort sett, men kveld/natt opp gjennom Sverige. Foreløpig kun opplevd "fullt" eller treg lading i Skandinavia (Porsgrunn er en klassiker der for min del).

Destinasjonslader på hotell i Granada var ypperlig. Deilig å stå i kjølig kjeller etter å ha superladet i 39 grader ellers nedover Spania. Godt tilrettelagt fra hotellet, 2 ladere 22 kW (har bare enkeltlader selv) og plassen sperret av så ikke andre skulle parkere der. Bortsett fra 2 netter her var all lading på SuC. Planen var å lade litt på Type2 ved Carrefour Torrevieja, men virket ikke. Hadde ikke tid til å styre med det så kjørte heller til Murcia SuC selvom det ble en drøy omvei (og shopping på fruen).

Ved to overnattinger var SuC forholdsvis nærme. Destinasjonslader var da savnet siden det ikke fristet å sitte 30 min+ når man helst bare vil legge seg for natten.

Ikke lademulighet i leiligheten vi var i i Torrevieja. Øvrige steder sjekket jeg ikke siden SuC fungerte bra.
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

daktari

Oslo, Göteborg, Fredrikshavn. Ladet på SuC i Uddevalla. 3 destinasjonsladere var opptatt på hotell i Aalborg av ICE. Men kabelen var 7,5 meter så fikk ladet med lapp i ruta pga. De 3 inneparkerte bilene. Så til Legoland og ladet på returen i Vejle.
Strevde litt på hytta i Grenå da jeg ikke hadde dansk stikk (Tesla skulle ha 1350,-!) fikk kjøpt skjøteledning og adapter og mekka til en dansk-til-schuko.
Kjørte så til København, ladet ved Odense på SuC og på Køge pga mat- og dostopp. Fullt på Odense men ikke kø I praksis. i phus i København var det en ladeboks m type-1 kabel.  hadde nok til videre hjem via Sverige, Falkenberg SuC og så en tidlig kort stopp på Uddevalla for å rekke svenskehandelen før stengetid,  ellers ville det blitt Tanum.
Null problem unntatt at jeg glemte egen skjøteledning. stoppet før vi måtte pga dopausene. S90D husk adapter i DK, synes Tesla burde selge adaptere til kostpris.

Muffinman

Bor man på hotell like ved supercharger er det jo enkelt å sette bilen til lading før dusj/frokost. Da blir ikke ulempen så veldig stor, og det er tilnærmet full tank til avgang. Vi gjorde det flere ganger i utlandet i sommer; ladet under innsjekk, flyttet bilen vekk fra sc og så stakk far bortpå parkeringen og satte til lading før resten stod opp.

Skal man ikke kjøre i otta trenger man sikkert ikke lade noe ved ankomst heller, det går gjerne en time eller to før en hel familie får kommet seg ut av loppekassa, dusjet, spist frokost og pakket. Som regel er det uproblematisk å lade helt fullt på sc om morgenen, for det blir sjelden særlig trafikk der før folk har kjørt første etappe og trenger påfyll.

turfsurf

Joda, det er jo en løsning. Men det er fremdeles ikke en grunn til ikke å ha DC. De letter trykket på SuC, spesielt på ettermiddagen, og er komfortabelt å bruke.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Lynet

Hvorfor er det ikke montert noen DC ved SC? Kunne ladet 22kWh på en time kø. Og når man skal ha lunsj går det minimum en time. DC hadde da vært perfekt. Eventuelt et kvarter på SC først mens resten folket ombord gjør unna nødvendig ærend [emoji4]
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Amoss

Vennligst ikke kalle "Destiantion Chargers" for DC. DC lader man på SuC, Destiantion Chargers leverer AC ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Forskjellig sammenheng. Er vel ikke noe problem. 
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA