Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Acustica, onsdag 27. september 2017, klokken 13:51

« forrige - neste »

Lastebil

Sitat fra: Acustica på fredag 04. august 2017, klokken 12:10
Takker. Jeg har 80A hovedsikring og 63A i skapet.

Jeg får sjekke med elektriker hva som kan ordnes. For 20A må man opp på 4 mm2 ledere?

Det må ikke søkes om montering av ladestasjon osv...?

Noe slik? https://www.elektroimportoren.no/el-billader-p30e-2-3-4-6kw-type-2-kontakt-keba/1558100/Product.html?gclid=Cj0KCQjwtpDMBRC4ARIsADhz5O6SOXhNkgJnz5UqoRQ8I5MykusGwg5D9Q3oXoMkqOb2v7lEkmOYpv4aAlt7EALw_wcB

For 20A må du nok ha 6mm2 i boliger.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

geear

Sitat fra: Lastebil på lørdag 05. august 2017, klokken 09:01
Sitat fra: Acustica på fredag 04. august 2017, klokken 12:10
Takker. Jeg har 80A hovedsikring og 63A i skapet.

Jeg får sjekke med elektriker hva som kan ordnes. For 20A må man opp på 4 mm2 ledere?

Det må ikke søkes om montering av ladestasjon osv...?

Noe slik? https://www.elektroimportoren.no/el-billader-p30e-2-3-4-6kw-type-2-kontakt-keba/1558100/Product.html?gclid=Cj0KCQjwtpDMBRC4ARIsADhz5O6SOXhNkgJnz5UqoRQ8I5MykusGwg5D9Q3oXoMkqOb2v7lEkmOYpv4aAlt7EALw_wcB

For 20A må du nok ha 6mm2 i boliger.
Har jo med kabeltype, forlegning og vurdering opp mot varmeutvikling osv, men normalt får en vel 20A på 4mm2 og 25A på 6mm2..? Får jo fortsatt 15/16A på 2,5mm2.

Jeg har to 16mm glatt rør, men med ett 90 bend, til garasjen. Håper derfor jeg får elektriker til å trekke 2x6mm2 i hver av de og legge opp 25A 3-fas (IT dessverre). Tror ikke jeg tør håpe på at 2x10mm2 går gjennom. Har bare litt andre prosjekter som må i mål før en kommer så langt..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Leafy

#18
Sitat fra: tiger``n på fredag 04. august 2017, klokken 21:34
Hvordan du unngår skjevlast på 230 IT kan jo være interessant å høre mer om.
Det meste du kan lade med da blir 3.6 kW Per bil.
16a i L1 og L3, 32a i L2.
Ikke en ille skjevlast men fortsatt en del.

Med Tesla og e-Golf kan man utnytte 3x230V kursen optimalt uten å bekymre seg om lastdeling om man kobler slik på Tesla Wall Connector:
L1, L2 og L3 er betegnelsene på ledere l1,l2,l3 og N er betegnelse på klemmene i boksen.
Tesla kontakten L1-l1, L2-l2, L3-N Teslaboksen settes til 32A. Golf kontakten L1-l1, L2-N denne settes til 16A.

Når Tesla lader alene blir strømmene L1=18A, L2=18A, L3=32A. (8,4kW med dobbeltlader, 7,4 kW med enkeltlader).
Når Golfen kobles til samtidig og trekker 16A bør strømmen bli felles L1=L2=30A L3=32A. (Tesla 8,4kW Golf 3,6kW)

Om en måler i Tesla kontakten L1=L2=18A, L3=32A
om en måler i Golf kontakten L1=L2=16A.
Så lenge du har disse to bilene skjer det som du ser ingen lastdeling, og tilsammen utnytter de kursen nærmest optimalt.

Se forøvrig denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27718.0.html
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA