Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilke vinterdekk har du kjøpt til Model X?

Startet av jcnorway, onsdag 27. september 2017, klokken 12:34

« forrige - neste »

Thor2014


ChrML

Helt seriøst?

Driver dere faktisk å vurderer å sette bilen i N i nedoverbakker og coaste litt, for å så sette den tilbake i D for å spare bittelitt strøm, kanskje 0.5%? Hvor mye sparer du i året for denne anstrengelsen? 10 kroner?

Ville heller blåst i dette energiforbruket og kjørt sånn som du mener du har det mest komfortabelt selv. Dvs gjøre minst mulig, evt sette på AP :).

PS: AC induksjonsmotor bruker 0 strøm hvis du holder pedalen midt i området mellom gass og regen.

Thor2014

Sitat fra: ChrML på fredag 04. august 2017, klokken 15:40
Helt seriøst?

Driver dere faktisk å vurderer å sette bilen i N i nedoverbakker og coaste litt, for å så sette den tilbake i D for å spare bittelitt strøm, kanskje 0.5%? Hvor mye sparer du i året for denne anstrengelsen? 10 kroner?

Ville heller blåst i dette energiforbruket og kjørt sånn som du mener du har det mest komfortabelt selv. Dvs gjøre minst mulig, evt sette på AP :).

PS: AC induksjonsmotor bruker 0 strøm hvis du holder pedalen midt i området mellom gass og regen.
Tror kanskje du har misforstått poenget. Og hvor enkelt tror du det er å holde pedalen helt i 0 når bilen kjører?
Dersom vindmotstanden endrer seg litt eller hellingen på bakken påvirker det om bilen regenerer eller bruker strøm.

Spinner

#18
Skjønner ikke poenget med å sette bilen i N...

Man vil enten:
1. Trille for fort og bryte fartsgrensen.
2. Trille for fort og måtte bremse (tapt energi, regen er mer effektivt).
3. Trille for sakte og måtte akselerere senere (holde jevn fart er mer effektivt).
4. En kombinasjon av 1, 2 og 3 som garantert ikke sparer noe strøm.

Hvis man skulle finne en bakke der bilen akkurat triller i jevn fart går det kanskje i null, men sett nå CC på farten du skal holde og slutt å overanalyser den ene watt-timen du ikke sparer sier jeg :+1:

ChrML

Sitat fra: Thor2014 på fredag 04. august 2017, klokken 16:23
Sitat fra: ChrML på fredag 04. august 2017, klokken 15:40
Helt seriøst?

Driver dere faktisk å vurderer å sette bilen i N i nedoverbakker og coaste litt, for å så sette den tilbake i D for å spare bittelitt strøm, kanskje 0.5%? Hvor mye sparer du i året for denne anstrengelsen? 10 kroner?

Ville heller blåst i dette energiforbruket og kjørt sånn som du mener du har det mest komfortabelt selv. Dvs gjøre minst mulig, evt sette på AP :).

PS: AC induksjonsmotor bruker 0 strøm hvis du holder pedalen midt i området mellom gass og regen.
Tror kanskje du har misforstått poenget. Og hvor enkelt tror du det er å holde pedalen helt i 0 når bilen kjører?
Dersom vindmotstanden endrer seg litt eller hellingen på bakken påvirker det om bilen regenerer eller bruker strøm.

Og så? Tror dere overanalyserer den Wh/km måleren litt mye hvis dere mener det er verdt å bruke tid/energi på det :). Dessuten er besparelsen ekstremt lite og kun forbeholdt noen settinger (i bunn bakker).

Foreslår heller å løfte blikket ut i naturen, eller bruke gassen litt og kjenne på hvor god bilen er. Bedre det enn å spare 10 kr i året, eller ta høyde for de situasjonene du har 0% strøm igjen på batteriet og skulle ønske du hadde 0.5% igjen for å rekke de siste 300m bort til Supercharger :D.

automat

Sitat fra: Thor2014 på fredag 04. august 2017, klokken 15:35
Det påstås her at Coasting/trilling er mer effektivt.
https://cleantechnica.com/2016/09/26/driving-advice-3rd-efficient-tesla-model-s-driver-world/
Praktiske tester og beregninger gjort av Leaf-eiere her på forumet tyder på at dette er feil.

De andre rådene han kommer med har trolig noe for seg.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Egil Fonn

Minimal besparelse og mye styr med å sette spake i N i unna bakke for å spare noen få wh. Skal det spares energi er det bedre å legge seg bak et stort kjøretøy å sette på acc. Farten blir da neppe over 90 km/h noe som også er besparende.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

ChrML

Utfordring for alle Wh/km granskere: Skru av trip-display og energimåler. Ikke se på batterimeteret mer enn 1 gang pr tur. Løft øynene på veien og bruk gassen som en kvikk og sportslig bil fortjener :).

Bruk bilen som det skulle vært en fossilbil. 1 mil koster ca 10 kr fossilt drivstoff, 1 mil koster <1kr strøm for elbileiere. Likevel driter fossilbileiere i det, mens elbilfanatikeren studerer hver watt/time. Rart, er det ikke?

Gjør dette i 1 mnd og du er kurert.

knut.aulie

Eneste problemet med regenerering er at det er maks 80  ( antagelig nærmere 70 % effektivt) så hvis du heller bruker energien på å komme fremover heller enn å tape 20% på regen så går du i pluss. Dette er først og fremst en øvelse for kortrekkevidde, vil jeg si men fysikken er lik for alle.
Forutse trafikk og kjøre mykt er uansett det beste.
Etter at jeg fikk bil med stort batteri og sykt kraftig regen er jeg blitt lite opptatt av å coaste.

automat

Selvfølgelig har regen tap. Og skal man kjøre øko, så må man unngå regen der det er mulig. Men seiling/coaste er bare effektivt når det skjer i marsjhastigheten din. Hvis man ønsker å kjøre i 80, så er det effektivt å seile/coaste så lenge det skjer i 80. Hvis bakken er så bratt at hastigheten øker til 90,  er det mer øko å regenerere og holde 80.

En kjørestil der man slakker av til 70 over bakketoppen og seiler opp til 80 ned bakken gir gevinst. Men endel av den gevinsten kommer av at snitthastigheten går ned. Må man holde 90 en stund, for å opprettholde snittet på 80, så taper man. Akseptere man at snittet f.eks blir 76 istedet for 80, så vinner man.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

LA-Thing

Så for å oppsummere; for at det skal ha noen hensikt å sette bilen i N må bakkens helning være slik at den kompenserer for luft- og rullemotstand ved gitt hastighet slik at hastigheten holdes uendret ned bakken. M.a.o. noen som skjer annenhver skjærtorsdag i skuddår.

Dette med å sette fossilbiler i fri i bakker er noe som henger igjen fra før 70-tallet da bilene hadde forgassere og/eller mekanisk innsprøytning. Saab hadde tilogmed frihjul til dette formålet. Utover 80-tallet fikk de fleste biler elektronisk styrt innsprøytning som kutter bensintilførselen når bilen triller nedover en bakke i gir uten gasspådrag. Å sette en moderne fossilbil i fri nedover en bakke vil øke forbruket fordi motoren da må gå på tomgang.
Drammen, Tesla Model S #2510

elekTrond

Sitat fra: GOS på fredag 04. august 2017, klokken 13:10
[...] Går fort 10-15% tap vekk i regjeringen [...]
Sikker på at det kun er snakk om 10-15 % der?  :P

Sitat fra: LA-Thing på lørdag 05. august 2017, klokken 00:13
[...] Utover 80-tallet fikk de fleste biler elektronisk styrt innsprøytning som kutter bensintilførselen når bilen triller nedover en bakke i gir uten gasspådrag. Å sette en moderne fossilbil i fri nedover en bakke vil øke forbruket fordi motoren da må gå på tomgang.
Akkurat det der prøvde jeg å forklare for de polske naboene mine. Uten hell. Der får du tillegg en ørliten slitasje hver gang du spenner inn og ut clutchen. Kanskje du til og med velger å blippe litt på gassen i tillegg for å spare synk-ringene. Da går sparingen fort i minus.  ::)

'13 Mjau

GOS

Sitat fra: automat på fredag 04. august 2017, klokken 23:39
Hvis bakken er så bratt at hastigheten øker til 90,  er det mer øko å regenerere og holde 80.

Og hvordan får du regnestykket til å konkludere med dette?

Tar du hensyn til tapet og endring i luftmotstand så skal det gått gjøres å komme til en slik konklusjon.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GOS

Sitat fra: elekTrond på lørdag 05. august 2017, klokken 00:47
Sitat fra: GOS på fredag 04. august 2017, klokken 13:10
[...] Går fort 10-15% tap vekk i regjeringen [...]
Sikker på at det kun er snakk om 10-15 % der?  :P
Kvalitetskontrollen av mobilens stavekontroll var ikke helt på stell der nei.
Men hos en viss politiker i statene så tror jeg 100% av innholdet har forsvunnet.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

amund

Men uansett regnestykker - prøv, det er gøy! Ganske utrolig hvor bra denne bilen triller.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA