Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av den nye e-Golf

Startet av oggy007, tirsdag 26. september 2017, klokken 22:30

« forrige - neste »

daktari

Model 3, Jaguar og Audi kan gi et seriøst vanskeligere bruktmarked. Og ikke minst ny Leaf.

ModelS_Oslo88

Sitat fra: N00b på søndag 06. august 2017, klokken 07:53
Det er en fattigdomsfelle å kjøpe noe som er garantert å falle i verdi.

Tenk på det og sug på ordene. Ja det frister med en Tesla det skjønner jeg godt.  Men det er jaggu mye avskriving som skal taes.

Vi tjener 2x av det som legges frem og har ikke mer lån.  Men det ble rett og slett for mye penger å hoste opp for en ny X når den kom, 1 million!. Vi kjører ut vår 2013 S som har over 140000km nå.  Om 2 år selger vi den for 250~300k og sitter med verditap på 50% fra ny. 

Der ligger det, regn med å få tilbake ca 50% av kjøpesummen ved salg om 5-6 år.  Enda verre om dollaren fortsetter å svekke seg.

Ja vi har råd men ikke villig til å kaste bort så mye penger for å ha nybil følelsen.

Tja, noen gode poeng, men hvis du har brukt bilen i 5-6 år så er det ikke slik at du har kastet penger ut av vinduet uten å få noe igjen for det, transport kostnader har en jo uansett. Hvis man er avhengig av bil og kjører mye så sparer man da mye ila 5 år kontra en bensin/fossil bil. Hvis en skal leve etter prinsippet av å ikke kjøpe ting som faller i verdi så er det jammen meg ikke mye man kan kjøpe annet en eiendom i Norge (og aksjer til en viss grad, men det er langt ifra risikofritt over tid).

MEN veldig enig i at man skal kunne tåle verditapet og ikke sette seg selv i en vanskelig situasjon med lån man ikke kan håndtere.

spirrevipp

Sitat fra: daktari på søndag 06. august 2017, klokken 10:51
Model 3, Jaguar og Audi kan gi et seriøst vanskeligere bruktmarked. Og ikke minst ny Leaf.

Vil helst sikkert tilspisse seg jo flere gode elbiler som kommer på markedet, men er jo litt i det blå hvor mange produsenter som faktisk kommer til å levere elbiler i volum de kommende 2-3 årene og om det er nok til å dekke etterspørselen. Samtidig er det fremdeles mange potensielle kunder å ta av blant de som ikke er elbilister enda, så vanskelig å spå.

Uansett, å være prøvekanin for hvordan det er å eie en Tesla utenfor garanti er jeg ikke interessert i. Det kan jo være alt fra himmel til helvete avhengig av hva som ryker på bilen.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

daktari

Ser den, og noterte meg at Tesla raskt ble kvitt den store mengden brukte de la ut. Ikke mange igjen på nettsiden nå.

N00b

Den store stresstesten for priser på S blir når 3 kommer i antall på vegen i Norge når vi skriver årsskifte 2018/2019.

Bare tull at det henvender seg til forskjellig marked, det er i stor grad en overlappende kundegruppe.
Hva skjedde med priser på trillingene når Leaf kom?  Hva skjedde med prisene på Leaf når i3, Soul og Golf kom på vegen?  Det samme vil skje med eldre S uten AP i stor grad og nyere S med AP i noe mindre grad.

Folk vil ha dagsferskt brød så enkelt er det.

N00b

Tror de er fjernet fra nettsiden og neppe solgt alle sammen, det står en HAUG biler oppstallet i Sørlandsparken.


Sitat fra: daktari på søndag 06. august 2017, klokken 11:45
Ser den, og noterte meg at Tesla raskt ble kvitt den store mengden brukte de la ut. Ikke mange igjen på nettsiden nå.

spirrevipp

Lurer på hva som skjedde med disse, de forsvant vel "over natten" i forbindelse med en av prisjusteringene - kan ikke innbille meg at de er solgt privat. Mulig de kun er tatt av lufta for å justere priser så de er salgbare sammenlignet med nye biler.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

spirrevipp

Sitat fra: N00b på søndag 06. august 2017, klokken 11:47
Den store stresstesten for priser på S blir når 3 kommer i antall på vegen i Norge når vi skriver årsskifte 2018/2019.

Bare tull at det henvender seg til forskjellig marked, det er i stor grad en overlappende kundegruppe.
Hva skjedde med priser på trillingene når Leaf kom?  Hva skjedde med prisene på Leaf når i3, Soul og Golf kom på vegen?  Det samme vil skje med eldre S uten AP i stor grad og nyere S med AP i noe mindre grad.

Folk vil ha dagsferskt brød så enkelt er det.

Tror ikke det er så enkelt. Er nok ganske mange som ikke er interessert i å bytte fra en Model S/X til Model 3 siden det er å bytte nedover (mtp størrelse, status, etc), eksemplene dine er jo å bytte oppover mtp rekkevidde.

Hvordan er det med Ampera-e, har den presset prisene på alle de andre elbilene nedover? (Ikke et retorisk spørsmål, følger ikke med på andre elbiler og prisutvikling  :))

Forøvrig, er helt enig i at Tesla bruktpris som presentert på Finn vil få en korreksjon.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Navl1

Sitat fra: daktari på søndag 06. august 2017, klokken 11:45
Ser den, og noterte meg at Tesla raskt ble kvitt den store mengden brukte de la ut. Ikke mange igjen på nettsiden nå.

De bilene forsvant over natten, samtidig som prisjustering og at 75 fikk luft igjen.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

mthoring

#54
Sitat fra: spirrevipp på søndag 06. august 2017, klokken 12:01
Hvordan er det med Ampera-e, har den presset prisene på alle de andre elbilene nedover? (Ikke et retorisk spørsmål, følger ikke med på andre elbiler og prisutvikling  :))
Problemet med Ampera-E er at det ikke er mulig å kjøpe den, ja det finnes noen få på norske veier, men GM er ikke interessert i å selge den i noe volum, da den ikke er lønnsom å selge utenfor California (som Chevrolet Bolt). Tipper at de lanserte ulønnsomme Ampera-E kun for reklameeffekten sin del i Europa, og spesielt Norge. Når de nå har solgt Opel til PSA, så er ikke det interessant lenger heller. Min far hadde reservert Ampera-E relativt tidlig, med forventet levering sommeren 2017, det skjedde ikke, de satte derimot opp prisen på den og utsatte leveringen med 6+ måneder. Dette skjer samtidig med at de sliter med å få solgt bilene de produserer for det amerikanske markedet, men de er altså ikke interessert i det Europeiske, så de stenger heller ned fabrikken en periode.
S75D MCU1/HW3 - prod 27/8/17

spirrevipp

Er vel litt som jeg mistenkte; hvis en ny elbil skal ha noen særlig påvirkning på bruktmarkedet så må den kunne leveres i brukbart volum innen rimelig tid.

- Nissan får vel helt sikkert til volum, men er vel mer evolusjon enn noen game changer
- Jaguar - litt skeptisk, men kanskje det bare er uvitenhet
- Audi - godt mulig hvis de virkelig vil, gjenstår å se
- Model 3 - tror de har en brukbar sjanse til å levere volum, men hvor lang tid tar det før ventelisten er spist opp og den er tilgjengelig for 2-3 måneders levering ved nybestilling?

Blir interessant å følge med fremover. Gleder meg egentlig mest til neste generasjon hurtiglading er på plass, samt et bredt utvalg i den typiske stasjonsvogn/suv klassen som er så populær her på berget.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

daktari

Sitat fra: Navl1 på søndag 06. august 2017, klokken 15:12
Sitat fra: daktari på søndag 06. august 2017, klokken 11:45
Ser den, og noterte meg at Tesla raskt ble kvitt den store mengden brukte de la ut. Ikke mange igjen på nettsiden nå.

De bilene forsvant over natten, samtidig som prisjustering og at 75 fikk luft igjen.
Aha, godt nytt for venner som leter etter brukt!

oggy007

Ser mange som kommer med fornuftige å bra tilbakemeldinger, og det har seg jo sånn at "fornuftig" er vell ikke å kjøpe nybil, tvert imot. Men føler mann må se det opp det som det er. Jeg kjører relativt mye i året, og skal ikke se bort fra det blir mer en 20.000 i året. Frem å tilbake til jobb.
Å med kjerringa som kommer fra fjellet så blir det endel pendling frem og tilbake der. Det å glede seg til å hive seg i bilen for å kjøre opp til ho, eller på bilferie/tur er noe jeg begynner å glede meg mer og mer til. Er 97% sikker på at jeg bestiller en model S75D imorgen når de ringer fra tesla!

Vi lever som sagt bare en gang, jeg har foreldre som sitter godt i det, og kjerringa har foreldre som er skilt, men som sitter veldig godt i det. Vi skal arve en gang også, hvis det nå skulle gå veldig galt. Men tror vi kommer til å greie dette helt fint, det bare virker litt skummelt siden vi aldri før har gjort noe lignende.. Det blir som sagt litt prioriteringer, og barn skal vi ikke ha før om 3-4 år heller. Båt og mye reising får vente, hytte på fjellet har vi. Så skal nok greie oss med det ei stund fremover.

Eneste, siste spørsmålet jeg har til dere her nå er denne oppgraderingspakka til 40.000. Er det verdt det? Har noen her prøvd forskjellen med og uten premium lyd som vell er det eneste mann kan "merke" av forskjell? Jeg har aldri sittet bak i en bil og hatt behov for varme i rævva, og oppvarma spyledyser skal vell strengt tatt ikke være nødvendig? Nå skal det sies at bilen skal stå ute i 20-30 minusgrader et par ganger i året på fjellet..
Helt topp om noen kunne tipse meg litt her også!
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

ludwig_holberg

Lyd, filter, varme, alle er pluss med Premium, men alt er i "kjekt å ha"-kategorien. Hvis det ikke er så veldig kjekt  ha, så er det neppe verdt det.

steam

Sitat fra: oggy007 på søndag 06. august 2017, klokken 20:25
Eneste, siste spørsmålet jeg har til dere her nå er denne oppgraderingspakka til 40.000. Er det verdt det? Har noen her prøvd forskjellen med og uten premium lyd som vell er det eneste mann kan "merke" av forskjell? Jeg har aldri sittet bak i en bil og hatt behov for varme i rævva, og oppvarma spyledyser skal vell strengt tatt ikke være nødvendig? Nå skal det sies at bilen skal stå ute i 20-30 minusgrader et par ganger i året på fjellet..
Helt topp om noen kunne tipse meg litt her også!

Jeg er på ingen måte audiofil, men jeg testet begge anleggene før jeg bestilte og lyden er tam nok som den er med premium. Hvis det eneste som betyr noe for deg med den pakken er lyden så ville jeg ikke kjøpt det.

Når det gjelder varme i ratt osv, så er det sykt deilig da :p
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA