Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Betingelser for lån med kampanjerente 0,25% haust 2017

Startet av Pallesnekkern, tirsdag 26. september 2017, klokken 21:31

« forrige - neste »

Pallesnekkern

Transport evolved påstår at det er lekket informasjon om at model 3 bruker 237Wh/mile.

Det gir litt over 52 kW nettokapasitet for standard batteri basert på 220 miles, og litt over 73 kW for long range versjonen basert på 310 miles.

Lavt forbruk har nok vært helt nødvendig for å få ned prisen, slik at batteriet kan holdes så lite som mulig.

310 miles er imponerende og mange vil nok velge denne, selv om det fleste, inkludert meg selv, vil klare seg med standardbatteriet.

OlaM

Kan godt hende de har gått for nominell størrelse i miles bare fordi kWh-tallene ikke var runde og pene.

knut.aulie

Lurer på hvordan de vil håndtere kunder som forventer å kjøre 220/310 miles uansett vær, føre og temperatur?

sylwester

148Wh/km er det samme som BMW i3 og dette er vel en litt større og tyngre bil, så det betyr vel at den har omtrent samme aerodynamikk som TMS. Opel Ampera-e er vel på 157Wh/km.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 03. august 2017, klokken 19:29
Lurer på hvordan de vil håndtere kunder som forventer å kjøre 220/310 miles uansett vær, føre og temperatur?
På samme måte som i dag.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Cowboystrekk

Tipper batteriene er 55 og 75 med buffer :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ganton

Sitat fra: sylwester på torsdag 03. august 2017, klokken 20:39
148Wh/km er det samme som BMW i3 og dette er vel en litt større og tyngre bil, så det betyr vel at den har omtrent samme aerodynamikk som TMS. Opel Ampera-e er vel på 157Wh/km.
i3 Cd 0.29, front areal 0.690m^2
M3 Cd 0.21, front areal?  tipper mindre enn i3 som er en ganske høy/klumpete bil, men noen som vet?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: ganton på fredag 04. august 2017, klokken 14:56i3 Cd 0.29, front areal 0.690m^2
M3 Cd 0.21, front areal?  tipper mindre enn i3 som er en ganske høy/klumpete bil, men noen som vet?
0,69 m^2 må være CdA for BMW i3, ikke frontarealet. Arealet blir da 2,38 m^2. Og Model 3 har desverre Cd på 0,23, ikke 0,21. Tesla fikk ikke til designmålet sitt, tydeligvis.

Tesla Model S har frontareal  på 2,34 m^2, og Model 3 er noe smalere. Jeg har estimert frontarealet til ~2,24 m^2. CdA blir da 2,24 m^2 x 0,23 = 0,5152 m^2
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#8
Mine utregninger for batterikapasitetet er sånn ca:

Lang rekkevidde: 237 Wh/mile x 310 miles + 4,0 kWh = 77,5 kWh Altså 77,5 kWh brutto, 73,5 kWh tilgjengelig.

Tesla har nå sagt at Model 3 har tre batterimoduler, så da har jeg jobbet ut i fra antakelsen at versjonen med lang rekkevidde har tre batterimoduler og versjonen med kort rekkevidde har to batterimoduler. Da blir det ca slik:

Kort rekkevidde: 77,5 kWh x 2/3 - 2,4 kWh = 49,2 kWh Altså 51,7 kWh brutto, 49,2 kWh tilgjengelig.

Med disse tallene er forbruket for Model 3 med lang rekkevidde 237 Wh/mile, mens for versjonen med kort rekkevidde er den ca 224 Wh/mile. Det er altså 5,5% lavere forbruk for versjonen med kort rekkevidde, men så veier den også 7% mindre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

49 tilgjengelig, hmmmm...
Leaf kommer med 40 kwh og levering januar februar, pris ca 320. 60 kwh noen måneder senere til ca 360. I3s 2019 med 190hk og 44 kwh kan også bli interessant.

Espen Hugaas Andersen

Det kan være noe høyere. wk057 har nå kommet med noe info, og jeg stoler på at han har gode kilder: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rumor-model-3-to-use-new-4416-battery-cell.94586/page-5

Det er altså fire moduler, på begge utgavene, og utgaven med kort rekkevidde har bare færre celler. Da gjelder ikke matten min for versjonen med kort rekkevidde, men den kan stemme for versjonen med lang rekkevidde. Jeg vil derimot korrigere litt på den da:

Lang rekkevidde: 237 Wh/mile x 310 miles + 2,4 kWh = 75,9 kWh Altså 75,9 kWh brutto, 73,5 kWh tilgjengelig.

(Jeg hadde litt større buffer for at det skulle i det hele tatt være mulig å få til 220 miles rekekvidde med bare 2/3 batteri.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Da skal det bli 52 tilgjengelig på 220 versjonen gitt 237 wh/mile. 73.5/310x220. Men denne har kanskje lavere forbruk, 224? Kanskje ikke mer enn 49-50 tilgjengelig likevel da.
Interessant å se at chemistry og density ser ut til å være omtrent uendret siden 2012 med S 60 og 85 pakker. Minimale forbedringer men trolig halvert cellekost.

litium


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA