Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Morro med Reva!

Startet av felipe, torsdag 14. april 2011, klokken 13:01

« forrige - neste »

felipe

Hei!

Fikk min nye bil for 5 dager siden og jeg kjører rundt og er kry over den. Likevel syns jeg rekkevidden på den ikke er så fantastisk. Har derfor noen spørsmål til dere med erfaring med Think med Zebra batterier.

1. Hvor langt har dere kjørt på en lading? Hva er vanlig?
2. Hvordan har det gått i vinter?
3. Når en akselererer, hvor mange "prikker" nedover strømforbruket skal en helst holde seg innenfor i bykjøring og ut fra kryss? (Dette spørsmålet gjelder vel de som har klart å kjøre et stykke på en lading)

Fant forresten ikke noen andre tråder på rekkevidde med Zebra batterier.

Lunde

#1
Joda Elbilforeningen har laget en artikkel eller to på dette.
Fokuset har vært på rekkevidde under ellers sammenlignbare forhold. Det meste av annet man kan si om de ulike bilene blir en subjektiv vurdering der det meste vil handle om smak og behag.  Der er det andre som føler seg mer kompetente til å mene hva som er best eller ei  ;D

http://www.elbil.no/elbiler/319-tesla-rekkeviddetest

Hvis du ikke er vant med elbil fra før vil du som alle oss andre gå igjennom en fase med læring og justering av kjørestil der du vil bli belønnet med bedre rekkevidde når du gjør ting riktig. Det handler ikek nødvendigvis om lusekjøring  ;D

Kort fortalt handler det om å planlegge kjøringen og se langt frem i trafikkbildet. Ikke sitt på "gassen" om du må bremse om litt. Kjør jevnt og ta vare på farten du har til enhver tid. Ikke brems om du ikke er helt nødt  ;) Det er lettere å kjøre langt om sommern også med ZEBRA grunnet ytre forhold.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

III

#2
Vi har den gamle versjonen med 28,3 kwtimer , det har du også(har fått bekreftet det fra sikre kilder), men de har begrenset batteriuttaket til 23kw/t pga økningen av garantien på batteriet(og så har jeg en teori om at siden en litiumbatteriprodusent har kommet inn på eiersiden så vil de ikke at Zebra skal ha større kapasitet enn litiumversjonen  :) )
Vi har fått råd om å ikke gå under 20% av kapasitet for å maksimere levetid på batteriet. Det greier vi stort sett og funker fint for oss.
Dette betyr vel også at du Felipe kan ta ut bortimot all kapasitet, dvs ned til 0%, uten at det går særlig ut over batteriet.
Lurer også på om det er mulig å øke batteriuttaket, etter at garantitiden på 5 år har gått.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

III

Pleier å kjøre i trailerfeltet opp Lierbakken(60-70km/t) , da sparer vi nesten 5% rekkevidde i forhold til å kjøre i 90, ellers er det best å ha den E i bratte nedoverbakker og mye trafikk, ellers D om du følger rådene til Lunde.
Det gjelder å ha litt bedre tid når man kjører elbil , start hjemmefra litt før bare. Mindre stress og flere mil  :)

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

corvette

Hei,
Jeg har kjørt min bil ca 25.000 km nå og har følgende erfaringer:
Kjører Asker-Oslo-Asker hver dag, lader bare i Oslo.
Kjører så fort bilen går hele tiden uten å ta hensyn til kjørelengde. Dette da jeg allikevel lader hver dag i Oslo og ikke må bekymre meg for å kjøre tomt. Er så godt som aldri under 20% og er stort sett fulladet når jeg drar fra Oslo hver dag.
Om vinteren kjører jeg ca 12 km pr 10% og om sommeren ca 30% lenger. Antar at det kommer av mindre rullemotstand og mindre forbruk til oppvarming.
Kjører med full varme + setevarme + et oppgradert stereoanlegg på fullt.
Ved mitt kjøremønster er altså potensialet ca 12 mil om vinteren og ca 16 mil om sommeren.

mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Lunde

De har fjernet 18% av kapasiteten i forhold til min hundrebil. MEN i tillegg har de valgt å vise 0% når det i realiteten er 23%. Dvs at du har litt å gå på når den viser 0%. Det har forøvrig også min hundrebil. Som kan kjøres en mil under null den også om du kjører pent. Svært sjeldent jeg kommer under 20% og kan vel telle på ti fingre de gangene jeg har fått <10% lampa tent.
Det snakkes om jernutfelling ved lav SOC, men de er slett ikke sikre på at det har noen konsekvenser for levetid eller m det kan medføre nedsatt kapasitet.
De tok rett å slett ikke sjansen når de skulle garantere batteriet i fem år. Om det mot formodning skulle vise seg at de tok feil er det kun softwaren som begrenser tross alt.
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Tarpoon

Prøvde å lete litt, men kunne ikke finne noe om dette:

Hvor mye strøm (rekkevidde) mister man på et Zebra-batteri, la oss si på en kald vinterdag når den står 8-10 timer uten lading i kulda? Forstår det slik at batteriet også må opp til en arbeidstemperatur før kjøring.

Det er kanskje ikke hver dag man finner et ladepunkt mens man er på jobben.

Er dette noe å bekymre seg over i det hele tatt?

Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

Carl Anton Stenling

Det går helt fint å parkere på jobben uten å lade. Hvis jeg husker riktig så trekker den i størrelsesorden 100 W til oppvarming. Da er batteriet ferdig oppvarmet til å kjøre av gårde når arbeidsdagen er over.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

El rayo

Sitat fra: Tarpoon på fredag 01. april 2011, klokken 18:10
Hvor mye strøm (rekkevidde) mister man på et Zebra-batteri, la oss si på en kald vinterdag når den står 8-10 timer uten lading i kulda? Forstår det slik at batteriet også må opp til en arbeidstemperatur før kjøring.

Er dette noe å bekymre seg over i det hele tatt?
Ingen ting å bekymre seg over. Batteriet er omsluttet av en termos og bilen kan stå parkert i timevis om vinteren før varmeelementet kobles inn og tapper litt av batterikapasiteten. Batteriet holdes automatisk varmt nok til at man kan begynne å kjøre med én gang.

Dersom bilen skal stå ubrukt i flere uker har man valget mellom å la den stå med lading tilkoblet hele tiden eller å sette den i "dvale". Dvs at varmeelementet kobles ut og batteriet "fryses" (temperatur under 250o C) i oppladet tilstand. Da tar det mange timer å "tine" batteriet igjen, men det vil være ladet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Tarpoon

Takk for svar, veldig informativt.
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

arv

Hei. Dette er min 3.dag med min 2011 Think. Testet kjørelengden i dag. Med litt varme klarte jeg 120km. Jeg håper at jeg til sommeren klarer 140 km med klima i drift. Går det ikke må jeg høre om det lar seg gjøre å få nyttigjort seg de 4 kWh som Think har fjernet. Ford har montert inn DAB radio i bilen, men den fungerer dårlig. De har vel glemt jord?
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Carl Anton Stenling

Jeg har ettermontert DAB i min Think. Fungerer utmerket. Bruker den originale antennen selv om dette visstnok ikke er optimalt.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

arv

Hei. DAB har jo egen antenne inngang. Er du sikker på at du får inn DAB signal? Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

arv

 ;)DAB fungerer nå. Radioen måtte programeres til å gi power til anten en.
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

felipe

Sitat fra: corvette på mandag 21. mars 2011, klokken 13:51
Kjører med full varme + setevarme + et oppgradert stereoanlegg på fullt.

Setevarme? Har du ettermontert?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA