Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips

Startet av ModelXoslo, tirsdag 26. september 2017, klokken 16:48

« forrige - neste »

ModelXoslo

Hei.

Får bilen min om en måneds tid, og prisen ender opp på 815.000 kr ca, la oss si 800 pga depositum.

Vurderer å spytte inn 250.000, eller om jeg skal sette de på høyrentekonto.

Har renten på 0.25 nominell.

Det jeg etterlyser er både tips, og gjerne om noen har tatt, vil ta regnestykket over noen år.

I utgangspunktet tenker jeg ikke fond eller noe slikt, men normal høyrentekonto, eller å bare betale egenkapital.
X75D bestilt - Sent august - September levering

1000kwh

De beste høyrentekontoene gir 1,99% rente nå, så det er noen kroner å spare.

Jeg setter av pengene fra salget av fossilbilen og lar de stå inntil renta på Teslaen øker mer enn renta på høyrenta.

DNB tar 95,- (mener jeg det var) i termingebyr, så det gjør at effektiv rente kryper over 0,65% avhengig av antall år nedbetaling.

krister461

Det er vel rimelig opplagt så lenge innskuddsrenten er bedre enn lånerenten?

akseln

Yepp. Jeg lar pengene stå på høyrentekonto hos Santander til 1.95% og låner hele beløpet samme sted til 0,25%.

ModelS_Oslo88

fem

Man bør også ta med i beregningen at man skatter av renteinntekter og får skrive av renteutgifter.

akseln

Jo, men effekten blir likevel god selv etter at man betaler 24% skatt av renteinntektene (differansen mellom innskuddsrente og lånerente).

Om det er lurt å ha pengene i banken er jo et annet spørsmål :-)

ModelXoslo

Sitat fra: akseln på torsdag 03. august 2017, klokken 22:49
Jo, men effekten blir likevel god selv etter at man betaler 24% skatt av renteinntektene (differansen mellom innskuddsrente og lånerente).

Har dere gjort et fullt regnestykke på om det er verdt det?

Vil gjerne se det:)

tklev

Sitat fra: ModelXoslo på fredag 04. august 2017, klokken 00:06
Sitat fra: akseln på torsdag 03. august 2017, klokken 22:49

Har dere gjort et fullt regnestykke på om det er verdt det?

Vil gjerne se det:)

Såre enkelt. Alle rentekostnader - alle renteinntekter er lik fortjeneste. Trekk fra 24% skatt. To strekt under svaret.

automat

Man betaler en god del høyere månedsavdrag på lån på 800.000 vs 550.000. Hvordan påvirker det regnestykket?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

MyMuffin

Jeg har benyttet meg av denne kalkulatoren for å regne ut månedlig avdrag.

http://rentekalkulator.no/
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

akseln

Sitat fra: automat på fredag 04. august 2017, klokken 12:45
Man betaler en god del høyere månedsavdrag på lån på 800.000 vs 550.000. Hvordan påvirker det regnestykket?

Avdragene har fint lite å si for regnestykket bortsett fra at fortjenesten blir litt mindre fra måned til måned når man tar pengene ut av høyrentekontoen for å betale avdragene.

automat

Sitat fra: akseln på fredag 04. august 2017, klokken 14:37

Avdragene har fint lite å si for regnestykket bortsett fra at fortjenesten blir litt mindre fra måned til måned når man tar pengene ut av høyrentekontoen for å betale avdragene.
Høyrentekontoer har ofte et minimumsbeløp for når man får høy rente (i min bank er det 100.000kr). Det blir tap når saldoen går under dette. Hva gjør man da?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ModelXoslo

Sitat fra: automat på fredag 04. august 2017, klokken 14:49
Sitat fra: akseln på fredag 04. august 2017, klokken 14:37

Høyrentekontoer har ofte et minimumsbeløp for når man får høy rente (i min bank er det 100.000kr). Det blir tap når saldoen går under dette. Hva gjør man da?

I mitt scenario vil de pengene stå på høyrentekonto hele tiden med langt høyere beløp enn 100.000, og de ekstra 2000 kronene dette tilsvarer på lånet dekker jeg fra egen lomme, og ikke fra sparepengene. Det er min forutsetning i hvert fall

automat

Sitat fra: ModelXoslo på fredag 04. august 2017, klokken 14:55

I mitt scenario vil de pengene stå på høyrentekonto hele tiden med langt høyere beløp enn 100.000, og de ekstra 2000 kronene dette tilsvarer på lånet dekker jeg fra egen lomme, og ikke fra sparepengene. Det er min forutsetning i hvert fall

Men hva kunne du investert de 2000kr i, pr måned, hvis du ikke måtte betale avdrag med dem?

Man må redusere forbruket sitt til alle andre ting med 2000kr/mnd, hvis regnestykket skal gå opp.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA