Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaring S vs X

Startet av Olemann, tirsdag 26. september 2017, klokken 16:41

« forrige - neste »

Olemann


Skal for første gang kjøre Oslo-Trondheim med Ampera'n og ser Google Maps påstår det er 1 time raskere via RV 3 Trysil/Tynset enn om jeg tar E6 via Lillehammer.

Stusser litt på dette, men hva har dere erfaringer med, tenker på ladestasjoner/kø og veikvalitet og tid. Tips?

hanche

Jeg kjenner ikke rekkevidden på den bilen, men du skal være klar over at laderne til Arctic Roads (foruten å være steindyre) tilsynelatende er ute av drift for tiden, og dét betyr at du må ha nok rekkevidde til å komme deg fra Oppdal til Otta på én lading hvis du velger E6. Det er 125 km, godt innenfor rekkevidden for mange, men fjellovergangen vil kanskje kreve litt ekstra av batteriet.

Østerdalen er utvilsomt raskt, og nå veldig godt dekket, etter at Fortum har bygget ut i stor stil der. Jeg har kjørt Østerdalen flere ganger i år, og vil nok velge det om jeg vil raskest mulig frem. Hovedfordelen med E6 er nok at det er vakkert over Dovre, mens Østerdalen er litt mer kjedelig å kjøre. Men altså veldig grei.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

1Ampera

Kom hjem fra Trondheimstur i kveld. Hadde to ladestopp på tur oppover, Koppang og Berkåk, begge på ca 20 min. Ankom Trondheim med gjenstående rekkevidde på 170 km. På retur startet fra Trondheim med 70% batteri. Første ladestopp Berkåk 20 min, neste ladestopp Tiurn kro, Koppang 1 time ladet opp til 80 % , ankom Oslo med 75 km rest. Har kjørt med klima og fulgt fartsgrensen. Det som tok mest av forbruket er motorvei når du ligger i 110. Snittforbruk motorvei ligger på ca 17 KW/100 km, forbruk Elverum - Trondheim lå på ca 13,8 KW/ 100 km. Temperaturen lå mellom 14 og 22, ac ble brukt hele veien.

Kjørte totalt 1090 km, forbruk 157 KW totalt. Forbruk klima 4 % av totalt engiforbruk.

God tur, du har ingenting å frykte angående rekkevidde.
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Navl1

RV3 er mye raskere enn E6, men det er også en mye kjedeligere vei, pluss at det kryr av elg. Ser du ladekartet til fortum så ser du god dekning hele veien.

Jeg kjører alltid RV3 når jeg skal nordover.

Ps: du skal ikke kjøre via Trysil, men ta av i Elverum
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

hanche

Hvis du er komfortabel med 161 mellom ladestasjoner, kan jeg anbefale denne varianten: Lad på Oppdal, følg E6 til Hjerkinn, ta av til Folldal, og følg Fv27 derfra til Ringebu, der både Fortum og GK har ladere. Det er en vakker tur. Og det er faktisk en god del kortere enn å følge E6 slavisk. Ulempen er at Fv27 er smalere og mer svingete, og hvis du havner bak en bobil eller campingvogn kan det være vanskelig å komme forbi.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jan.lrsn

Vinstra -> Oppdal var ingen problem med vår i3. Rullet omtrent helt ned til Oppdal fra Hjerkinn uten å bruke strøm. Ankom Oppdal med 40% batteri. Start var da 94%.

Olemann


Panduck

Sitat fra: Olemann på torsdag 03. august 2017, klokken 12:40
Skal for første gang kjøre Oslo-Trondheim med Ampera'n og ser Google Maps påstår det er 1 time raskere via RV 3 Trysil/Tynset enn om jeg tar E6 via Lillehammer.

Google maps sier 35 minutter lengre tid for E6 enn Rv3. Med bensinbil var tidsbesparelsen på å kjøre rv3 aldri nok til at jeg tok den mer enn en gang, og hadde jeg hatt ampera ville jeg nok følt det samme som med bensinbil. Turen over Dovre har for meg alltid vært verd de ekstra minuttene. Med i3 vi jeg gjerne ha ett par ladere ekstra før jeg føler turen er trygg, men du kan vel lade på en av de 6 (eller 8?) laderene på vinstra og enkelt komme deg over.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA