Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av EliS, tirsdag 26. september 2017, klokken 16:12

« forrige - neste »

EliS

Hei Jeg har en Leaf som søker nytt, seriøst verksted til årlig service i Oslo området.   Er det noen her som har god erfaring fra merkeverksted?  Jeg har brukt Birgen N Haug, Oslo, men er misfornøyd med arbeidet. Takk for svar. 

Limodriver

Den årlige servicen på Leaf inkluderer i hovedsak skifte av kupefilter, smøre bremser, skifte bremsevæske (annet eller tredje hvert år), samt kontroll av vindusviskere, lys, smøre låser og hengsler samt fylle fryktelig dyr spylervæske.

Ingen av disse punktene er spesielle for elbiler og kan utføres av de fleste verkstedene. Jeg ville derfor anbefale deg å finne et verksted som ikke er knyttet til noe spesielt merke, men som du ellers er fornøyd med.

De fleste av disse punktene kan en lett utføre selv dersom det er ønskelig, men da får en stempel i serviceheftet. Jeg ga beskjed til et Nissanverksted om at jeg selv ville smøre bremser, skifte bremsevæske og kupefilter. Servicen kom da på ca kr 1000 og var ferdig på 15-20 minutter. Kupefilteret skiftet jeg på 10-15 minutter til en kost på kr 2-300, skifte bremsevæske og smøring av bremser gjorde jeg ved hjulskift og kostet ca 100 kr for en liter bremsevæske.

Det begynner å komme verksteder som spesialiserer seg på elbiler dersom det er noe elbilspesifikt du ønsker utbedret. Det er ett som er lokalisert mot Kolbotn og ett i Asker som jeg kjenner til uten at jeg har noen erfaring med dem.

Min erfaring med Nissanverksteder i Oslo og begge i Drammensområdet er dårlig og vil fraråde bruk av disse med bakgrunn i pris, kompetanse og service.

Goggen123

Høres rart ut for meg når du fraråder bla. pga kompetanse - er det noen som bør ha kompetanse så er det jo Nissan som har lang erfaring og selger mest, og særlig i Oslo-området .

Hva er dere konkret misfornøyd med med service og utført arbeid hos BNH?

Trekkoppbil

#3
Sjekk først service-manualen for bilen din, for å sjekke hva som anbefales å gjøres til ulike tidspunkt.
Deretter kan du tenke etter hva du vil sjekke sjølv, og hva du vil andre skal gjøre.

Eksempel: http://mynissanleaf.ru/docs/service-maintenance-guide-leaf-2013.pdf

Rotering av hjul kan du gjøre ved hvert sesongskiftet.
Du kan søke på Ebay etter "cabin filter nissan leaf".
Sjekke ladekontaktene for fuktskader, kan du ha egne rutiner for.

bob-bob

Veldig fornøyd med Skogveien Auto på Hamar (2322 Ridabu)  , kan anbefale dem. Kjøpt mange biler av dem opp gjennom årene , både brukt og nytt , og ikke bare Nissan.  Merkeforhandler er nok best , totalt sett - selv om det er riktig nok at de fleste servicepunkter kan utføres av hvem som helst (inkludert meg selv , jeg er både motorsport-utøver og driver med veteranbil restaurering som hobby....). Dog : når diskusjon kommer opp ifbm en garantisak er det som regel lett match hvis serviceheftet er fullt...

bob-bob

#5
Sitat fra: Limodriver på torsdag 03. august 2017, klokken 20:35
Den årlige servicen på Leaf inkluderer i hovedsak skifte av kupefilter, smøre bremser, skifte bremsevæske (annet eller tredje hvert år), samt kontroll av vindusviskere, lys, smøre låser og hengsler samt fylle fryktelig dyr spylervæske.

Ingen av disse punktene er spesielle for elbiler og kan utføres av de fleste verkstedene. Jeg ville derfor anbefale deg å finne et verksted som ikke er knyttet til noe spesielt merke, men som du ellers er fornøyd med.

De fleste av disse punktene kan en lett utføre selv dersom det er ønskelig, men da får en stempel i serviceheftet. Jeg ga beskjed til et Nissanverksted om at jeg selv ville smøre bremser, skifte bremsevæske og kupefilter. Servicen kom da på ca kr 1000 og var ferdig på 15-20 minutter. Kupefilteret skiftet jeg på 10-15 minutter til en kost på kr 2-300, skifte bremsevæske og smøring av bremser gjorde jeg ved hjulskift og kostet ca 100 kr for en liter bremsevæske.

Det begynner å komme verksteder som spesialiserer seg på elbiler dersom det er noe elbilspesifikt du ønsker utbedret. Det er ett som er lokalisert mot Kolbotn og ett i Asker som jeg kjenner til uten at jeg har noen erfaring med dem.

Min erfaring med Nissanverksteder i Oslo og begge i Drammensområdet er dårlig og vil fraråde bruk av disse med bakgrunn i pris, kompetanse og service.
Ved smøring av bremser skal kalipere skrus av bilen og glide-bolter tas ut , rengjøres og smøres opp med varmebestandig fett. Dette er ikke det samme som å spraye litt utenfra med WD-40 eller noe slikt.....  Bare så det er poengtert at det faktisk er litt jobb dette her. Å skifte bremsevæske og å lufte bremser etterpå er også enkelt for de som kan det ( meg selv f.eks). Det er neppe alle eiere som med hånden på hjertet har kompetanse til , eller lyst til å gå på dette ifbm. et  hjulskift... Men man kan spare penger på å gjøre det selv ja. Jeg gidder ikke..... 8) 

Løve

Det kan jeg skrive under på. Jeg mangler kompetanse og vilje til å drive vedlikehold på bil, derfor setter jeg veldig stor pris på når folk kan anbefale verksted med yrkesstolthet og redelig forretningsskikk  :)

sjossang

For de med egen kompetanse, så kan man kanskje gjøre det selv. For oss andre så lar vi fagfolk gjøre det.

Og for egen del vil jeg heller la et merkeverksted med Nissan-/Leaf-mekanikere gjøre jobben enn f.eks. Snap Drive/Mekonomen. Kanskje gamle fordommer, men...
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

Løve

Sitat fra: sjossang på fredag 04. august 2017, klokken 17:30
For de med egen kompetanse, så kan man kanskje gjøre det selv. For oss andre så lar vi fagfolk gjøre det.

Og for egen del vil jeg heller la et merkeverksted med Nissan-/Leaf-mekanikere gjøre jobben enn f.eks. Snap Drive/Mekonomen. Kanskje gamle fordommer, men...

SnapDrive står førsteplass over min liste med rene svindelverksted.

Oddaa

Sitat fra: Løve på lørdag 05. august 2017, klokken 02:52

SnapDrive står førsteplass over min liste med rene svindelverksted.
Forespurte SnapDrive om pris da vi skulle bytte støtdempere på "hestebilen". Vesentlig dyrere enn merkeverkstedet faktisk.

Og ja, jeg har også hørt historier fra andre som gjør det tryggest å holde seg unna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

stradivaria

Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA