Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering desember - januar 2017/2018

Startet av moby666, tirsdag 26. september 2017, klokken 10:13

« forrige - neste »

bob-bob

Bytter ikke ut min 30kWh om det er bare 40kWh i den nye. Forskjellen er ikke stor nok....   8)

vartli

Er ikke et alternativ for å vente til jeg får den brukt. I denne sammenhengen er det vel alternativet om å ikke kjøpe som gjelder.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

daktari

Sitat fra: Troald på torsdag 03. august 2017, klokken 07:39
Min fremtidige bil skal maks koste 350k og kjøre 50 mil med maks halvtimes ladepause og ha 4 mennesker med bagasje ombord. ...

Det klarer en godt brukt Model S85 med superlader rett plassert og pen kjøring. Prisen er kanskje på 350' senhøstes. Men du mente kanskje ny...

Tomma

Vurderer å kansellere min TM3 reservasjon for den nye Leafen. Er redd for at man blir en beta tester med Tesla, og selv om den er større er bagasjerommet litt klønete for en med barnevogn. Om det blir en Leaf blir det selvfølgelig 60KWh
Nissan Leaf 2014 Tekna

Crown

Sitat fra: bob-bob på mandag 07. august 2017, klokken 13:22
Bytter ikke ut min 30kWh om det er bare 40kWh i den nye. Forskjellen er ikke stor nok....   8)

De har jo også jobbet hardt med å få bedre luftmotstand og rullemotstand. Klarer de å gjøre den like effektiv som Ioniq, så vil jo 40kWh-batteri si 350km reell rekkevidde som er en vesentlig forbedring fra 30kWh.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Knut Røe

350 km reell med 40 kwh?
Bolt får 383 km EPA med 60 netto, bare for å ha nevnt det...
Må isåfall være 40 netto og med veldig lav fart på sommertid, forbruk ca 120 wh/km da.

Crown

Sitat fra: tiger``n på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:43
350 km reell med 40 kwh?
Bolt får 383 km EPA med 60 netto, bare for å ha nevnt det...
Må isåfall være 40 netto og med veldig lav fart på sommertid, forbruk ca 120 wh/km da.

Ikke noe problem på landevei å kjøre 1,0-1,1kWh/mil på langtur på sommerføre med Ioniqen min, da følger jeg trafikken og fartsgrenser. Jeg har både den og Leaf 30kWh og det viser seg at Ioniq er minst 20% mer effektiv på samme strekning, økende jo fortere det går. Dvs reell rekkevidde 250km med 28kWh netto uten stress. Får Nissan til samme effektivitet med nye Leaf så bør jo det tilsvare 350km uten stress på tørt føre selv med 40kWh netto batteri.

Det er jo i første rekke luftmotstanden som ødelegger for dagens Leaf, bildene de har sluppet med vindtunnel virker jo lovende for at de har gjort noe med det. Bolt/Ampera-E er jo ikke særlig effektiv.

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

snoemann

#22
Ioniq har EPA rekkevidde på 200, med 28,5kwh batteri altså et forbruk på : 1,4kw/10km
Ampera-e har EPA rekkevidde på 383 med 60kwh (?) batteri, dette gir et forbruk på : 1,56kw/10km
For at nye Nissan Leaf skal få en EPA rekkevidde på 350 med 38,5 (40) kwh må den da ha et forbruk på : 1,11kw/10km

Dette høres altfor optimistisk ut for meg. Det som er viktig når man sammenlikner biler er jo iallefall at man sammenlikner på samme vilkår, altså bruker samme beregningsmetoder.

La oss si at Nissan Leaf får 38,5kwh utnyttbart og får effektiviteten til Ioniq -> 1,4kwh/10km (EPA), så vil den kunne kjøre 275km i henhold til EPA standarden.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Crown

Sitat fra: snoemann på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:06
Ioniq har EPA rekkevidde på 200, med 28,5kwh batteri altså et forbruk på : 1,4kw/10km
Ampera-e har EPA rekkevidde på 383 med 60kwh (?) batteri, dette gir et forbruk på : 1,56kw/10km
For at nye Nissan Leaf skal få en EPA rekkevidde på 350 med 38,5 (40) kwh må den da ha et forbruk på : 1,11kw/10km

Dette høres altfor optimistisk ut for meg. Det som er viktig når man sammenlikner biler er jo iallefall at man sammenlikner på samme vilkår, altså bruker samme beregningsmetoder.

La oss si at Nissan Leaf får 38,5kwh utnyttbart og får effektiviteten til Ioniq -> 1,4kwh/10km (EPA), så vil den kunne kjøre 275km i henhold til EPA standarden.


1,4 bruker jeg aldri nå på sommeren. Se eksempel fra sist uke, fra Askøy 0moh-Halne fjellstove på Hardangervidda, 1250moh. 4 voksne, tursekker til alle, fulgt trafikk inkl noen forbikjøringer. Normalmodus (ikke ECO). Regnvær over halve veien hjemover. Snitt 1,1 (1,39 opp, 0,82 hjem igjen).

Så EPA er veldig pessimistisk på sommeren for Ioniqs del altså.

Men poenget er at hvis Nissan bedrer luftmotstand osv på ny Leaf, så vil ikke 25% bedring på batteriet bare gi 25% økt rekkevidde, men mye mer i praksis.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

snoemann

Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA