Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model X på Finn.no

Startet av mr.rs4, mandag 25. september 2017, klokken 23:20

« forrige - neste »

mr.rs4

Hvor er linkene på de kartene / kalkulator på hvor langt tesla kan kjøre før en trenger lading?
Finner ikke linkene og husker ikke helt hva de heter.
Skal f.eks. til Røldal ifra Stavanger, trenger jeg lading?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Nasatech

Sitat fra: mr.rs4 på onsdag 02. august 2017, klokken 17:00
Hvor er linkene på de kartene / kalkulator på hvor langt tesla kan kjøre før en trenger lading?
Finner ikke linkene og husker ikke helt hva de heter.
Skal f.eks. til Røldal ifra Stavanger, trenger jeg lading?

http://abetterrouteplanner.com mener du?

mr.rs4

JA den ja ;D :+1:

Om jeg har et forbruk på 380 opp, og har ladet til 100% så skal jeg ha 19% igjen.

Har vel ikke et forbruk på 380 men da skal jeg ihvertfall komme opp uten problemer til Røldal ifra Stavanger ihvertfall.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Simen1

#3
Rekkevidden kan også strekkes ved å kjøre rolig og pent, unngå høye hastigheter og regenerering (regenerering har langt i fra 100% virkningsgrad). Bruk heller tyngdekraften til å få øke hastigheten i nedoverbakker og redusere den i oppoverbakker, innen rimelighetens grenser selvsagt. I settings velger du sterk/standard regenerering hvis du ikke allerede har det. Står den på low bruker den oftere skivebrensene (så bremseenergien blir fyring for kråka).

Slår du av klimaanlegget strekker du rekkevidden ytterligere. Og topplade rett før du skal kjøre sånn at batteriet er passe varmt (30 grader).
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

DagfinnN

Sitat fra: Simen1 på onsdag 02. august 2017, klokken 23:32
Rekkevidden kan også strekkes ved å kjøre rolig og pent, unngå høye hastigheter og regenerering (regenerering har langt i fra 100% virkningsgrad). Bruk heller tyngdekraften til å få øke hastigheten i nedoverbakker og redusere den i oppoverbakker, innen rimelighetens grenser selvsagt.
Dette mener jeg er helt feil. AmperaE har sterkere regenerering enn Tesla og den er mye flinkere til å fylle på batteriet nedoverbakke. Vi kjørt opp Trollstigen og brukte 75 km opp. Ned igjen fikk vi igjen 60. Totalt 15 km forbruk på 30 km distanse. Dette hadde du aldri oppnådd ved rulling. Ønsker du å rulle, gjør du det ved å ikke slippe wattpedalen helt. Da ruller du med lite eller ingen regenerering. Slå du av denne/setter den til low - taper du energi.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

daktari

Verdien av regenerering er avhengig av veien mener jeg. På en slak motorvei jmfr. Danmark vil det være ok å rulle nedover med en fartsøkning som man beholder utover flata. Ned Lierbakkene er det såpass bratt at må man bremse noe, og da er regen ideelt.
Svingete og bratt, som ned fra Strynefjellet eller Trollstigen etc. må man jo bremse ned i svingen uansett, og regen er ideelt.

automat

På leafdelen av forumet er dette behørig diskutert. Og folk har testet og kalkulert. Konklusjonen er at tapet ved større luftmotstand pga økt hastighet er større enn tapet i regenereringen.  Det vil derfor lønne seg å holde konstant hastighet. (Forutsatt at man har samme snitthastiget).  Så med mindre Tesla har mindre effektiv regen enn Leaf, er seiling for å oppnå god drivstofføkonomi noe som tilhører fossilverdenen.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

knut3448

Enig med forrige taler. Det er bedre å regenerere enn å bruke den kinetisk energien til å overvinne luftmotstand. Såfremt ikke farten er lav og økningen i luftmotstand er neglisjerbar, da kan man tjene på å trille opp i fart, men det er nok ikke mye man tjener på det.

Og man tjener vel ikke nødvendigvis noe på å redusere farten i oppoverbakker? Ikke så lenge man har tenkt å øke farten igjen på toppen. Man tjener noe på redusert luftmotstand, men det gjør man på flata og i nedoverbakker og. Om farten er høy nok og motbakken er bratt/lang nok så kan man få betydelig økning i varmeutvikling, da vil man tjene på å redusere farten.

Nasatech

Tror kanskje man snakker forbi hverandre her. Det jeg har hørt er at det er optimalt om du har skal nedover og kan bruke regen til framdrift og ikke gå via batteriet. På den måten får du ikke tap på vei inn og ut av batteriet. Med en gang man har regen som går til batteri så er det noe tap.

automat

Hvordan bruker man regen til fremdrift, uten å gå via batteriet?

Jevn og lav fart er det som gir mest rekkevidde.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Nasatech

Sitat fra: automat på torsdag 03. august 2017, klokken 19:35
Hvordan bruker man regen til fremdrift, uten å gå via batteriet?

Jevn og lav fart er det som gir mest rekkevidde.

Se på TeslaBjørn sin video hvor han kjører ned Trollstigen. Der ser du det helt på slutten.

Men enig med deg. Det enkleste er jevn og lav fart.

automat

Hvis hastigheten man får ved å trille i fri tilfeldigvis sammenfaller med ønsket snitthastighet, så er det selvfølgelig mest effektivt. I det øyeblikk det går fortere, så taper man i forhold til å regenerere.

Det å kjøre jevnt på en på forhånd definert snitthastighet kan være vanskelig, og tilfellet Trollstigen, der videoen er fra vil det være umulig.

Men generelt kan jojo-kjøring bare ha potensiale til å gi lavere forbruk hvis det medfører lavere snitthastighet enn å kjøre jevnt.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA