Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mest fornuftige kjøring i oppoverbakker

Startet av teslamer, mandag 25. september 2017, klokken 22:51

« forrige - neste »

teslamer

Hei.
Er ny i elbil verden. Har sett på annonser på finn hvor selgerne skriver at de har brukt superlader og/eller hurtiglader minimalt. Lurer på hvorfor folk skriver det? Har det noe å si på batteriet om man bruker hurtigladere ofte? Eller tesla supercharger ofte?

Espen Hugaas Andersen

Det har minimal betydning i forhold til kapasitetstap. Teoretisk sett skal det kunne slite mer på batteriet enn saktelading, men ting tyder på at det utgjør så lite at det er vanskelig å måle.

Det eneste momentet man kan tenke på i forhold til dette er at det har hendt at Teslaer med 90 kWh batteri har begynt å lade tregere på superladere etter hyppig bruk av hurtiglading. Da faller makshastigheten fra noe sånt som 115 kW til 90 kW. Altså fortsatt er det ca dobbelt så fort som annen hurtiglading. Dette har ikke blitt observert på 75 kWh, 85 kWh eller 100 kWh batteriene, kun 90 kWh batteriene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

teslamer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 02. august 2017, klokken 16:48
Det har minimal betydning i forhold til kapasitetstap. Teoretisk sett skal det kunne slite mer på batteriet enn saktelading, men ting tyder på at det utgjør så lite at det er vanskelig å måle.

Det eneste momentet man kan tenke på i forhold til dette er at det har hendt at Teslaer med 90 kWh batteri har begynt å lade tregere på superladere etter hyppig bruk av hurtiglading. Da faller makshastigheten fra noe sånt som 115 kW til 90 kW. Altså fortsatt er det ca dobbelt så fort som annen hurtiglading. Dette har ikke blitt observert på 75 kWh, 85 kWh eller 100 kWh batteriene, kun 90 kWh batteriene.

Interessant! Takk for svar. Jeg puster lettet ut siden min har 75 kWh

rsomby

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 02. august 2017, klokken 16:48
Det har minimal betydning i forhold til kapasitetstap. Teoretisk sett skal det kunne slite mer på batteriet enn saktelading, men ting tyder på at det utgjør så lite at det er vanskelig å måle.

Det eneste momentet man kan tenke på i forhold til dette er at det har hendt at Teslaer med 90 kWh batteri har begynt å lade tregere på superladere etter hyppig bruk av hurtiglading. Da faller makshastigheten fra noe sånt som 115 kW til 90 kW. Altså fortsatt er det ca dobbelt så fort som annen hurtiglading. Dette har ikke blitt observert på 75 kWh, 85 kWh eller 100 kWh batteriene, kun 90 kWh batteriene.

Dette er det vel fremdeles noe tvil rundt. Jeg bor 5min fra superlader og har ladet min 90D nesten utelukkende på SC de siste 11mnd og har ikke noe fall i ladehastighet. ligger på rundt 572km/t i ladehastighet.
Folk som skriver at de har ladet sånn og sånn prøver heller å spille på folks uvitenhet eller å plante en tanke om det de har gjort er det riktige, uten at det er noe videre bevis for det ene eller andre. Mye er nok basert på overtro fra eldre batterityper og hvordan de var påvirket.

Hodetelefoner

Hvordan kan du si det er ubetydelig? det er faktisk så skadelig for batteriet at tesla har skrudd nedhhastigheten på superchargerene i denne pakken. Ikke så rart, folk opplevde at batteriet mistet kapasitet veldig fort også.

prophan

Jeg har bestilt en X90 og er interessert å høre mer angående erfaringer på tapt batterikapasitet på denne pakken. Er det flere 90 eiere som kan dele erfaring på nedskrudd ladehastighet på SC og batterikapasitet?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

snd

Sitat fra: rsomby på onsdag 02. august 2017, klokken 20:11

Dette er det vel fremdeles noe tvil rundt. Jeg bor 5min fra superlader og har ladet min 90D nesten utelukkende på SC de siste 11mnd og har ikke noe fall i ladehastighet. ligger på rundt 572km/t i ladehastighet.
Folk som skriver at de har ladet sånn og sånn prøver heller å spille på folks uvitenhet eller å plante en tanke om det de har gjort er det riktige, uten at det er noe videre bevis for det ene eller andre. Mye er nok basert på overtro fra eldre batterityper og hvordan de var påvirket.

Ikke troverdig når du bruker km/t som benevning...

@Teslamer, hurtig DC lading (SuC eller Chademo) er beregnet for langdistanseturer og ikke for daglig lading. Ja, mye bruk av hurtiglading har noe å si på batterihelse.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

teslamer

Takk for alle svar folkens. Da tror jeg at jeg er litt klokere på dette feltet.

rsomby

Sitat fra: snd på torsdag 03. august 2017, klokken 12:33
Sitat fra: rsomby på onsdag 02. august 2017, klokken 20:11

Dette er det vel fremdeles noe tvil rundt. Jeg bor 5min fra superlader og har ladet min 90D nesten utelukkende på SC de siste 11mnd og har ikke noe fall i ladehastighet. ligger på rundt 572km/t i ladehastighet.
Folk som skriver at de har ladet sånn og sånn prøver heller å spille på folks uvitenhet eller å plante en tanke om det de har gjort er det riktige, uten at det er noe videre bevis for det ene eller andre. Mye er nok basert på overtro fra eldre batterityper og hvordan de var påvirket.

Ikke troverdig når du bruker km/t som benevning...

@Teslamer, hurtig DC lading (SuC eller Chademo) er beregnet for langdistanseturer og ikke for daglig lading. Ja, mye bruk av hurtiglading har noe å si på batterihelse.

Troverdig liksom...

snd

Det ble først troverdig etter at effekten på 109 kW kunne avdekkes  :+1: Ikke bruk km/t for å definere ladehastighet  ;)
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Øyvind.h

#10
Fortsatt mange eksempler på redusert ladehastighet for de som har brukt supercharger omfattende. Så dette er absolutt ikke et rykte eller antakelse. Men man kan muligens ha flaks og unngå det av en eller annen grunn (foreløpig). Kanskje det ikke gjelder enklere batcher? Kanskje det bare gjaldt frem til en viss dato?
Vet det forsøkes å avdekke om det er teller som avgjør dette etter noen kommentarer fra Tesla.

Jeg ville ikke tatt i en Tesla 90D som var massivt superladet, uavhengig av om den hadde fått redusert ladehastighet enda eller ei. Bjørn hadde vel kjørt ganske langt og ladet mye før fallet kom. Muligens 30-40.000km med mye bruk av Sc og CHAdeMO, som går på samme DC teller.

Om man er massiv bruker av supercharger må man oppgi det i salgsannonsen.
Med andre ord - supercharger bruker man fordi man har behov for strømmen for å kjøre langt. Ikke for å spare penger.

For øvrig var det en del med 90-pakke som opplevde til dels store initielle tap i kapasitet. Dette har såvidt jeg har sett ikke spredd seg, så det virker å være et tidlig problem primært i US. Dermed ikke relevant her i Norge nå.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kito76

#11
Er også ny med Tesla og har en P85, 2014 (sen 2013). Har kjørt til strømstad fra Oslo 3-4 ganger og starter som regel med 50-60% rekkevidde fra Oslo og stopper ved SC Solli med ca 100 km rekkevidde igjen. Lader detetter opp til ca 70% og kjører innom SC igjen på vei hjem. Hadde helt sikkert kommet meg hjem igjen uten å lade på SC på vei hjem, men vil gjerne "fylle opp tanken", når jeg uansett kjører forbi. Vil dere kalle dette for hyppig bruk av SC?
Skal snart en tur til Gøteborg og planlegge å kjøre direkte fra Oslo til Tanum SC for å fylle opp til ca 70% og deretter en ny stop ved Uddevalla. Blir nok småkjøring i Gøteborg, men vurderer også en tur innom Ullared. Vil dere anbefale å kjøre innom SC ved Falkenberg?

keepitsimple

Dette er helt standard. Hyppig bruk skulle jeg si er flere ganger i uken.

Nå vet jeg ikke hvor sensitiv 90-pakken er, men om bare 50-100 besøk gir degradering til under 100 kW ladehastighet burde fler reagert tenker jeg.
Tesla Model S 60D - 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA