Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips på feil som gir system fault, men ikke kan leses ut med nikometeret?

Startet av alex_s, mandag 25. september 2017, klokken 20:33

« forrige - neste »

alex_s

Hei

Jeg vil gjerne kjøpe elbil, men har ikke mulighet til å lade hjemme, bor i leilighetsblokk og her medlemmer i sameie vil ikke spleise på felles lader.

Derfor løsningen jeg ser for meg er å kjøpe brukt Tesla Model S 85 og lade på en offentlig stasjon som er i gåavstand fra leiligheten min. Med batterikapasiteten på Model S tror jeg klarer med med å lade 1-2 ganger i uken, så har jeg også mulighet til å lade på arbeidsplassen samt bruke Supercharger når det er mulig samt andre ladestasjoner i byen og ikke minst hurtigladere som man kan betale for som feks Fortum (hvis det gir mening, siden Model S sin batteri er såpass stor).

Så spørsmålet mitt egentlig er - er det verdt å kjøpe Tesla når man kan ikke lade hjemme? Eller blir det alt for mye stress?

Er det veldig dustete å være en elbil eier som lader kun på offentlige ladestasjoner?

Setter pris på alle synspunkter og innspill! På forhånd takk!
Tesla Model S75 - Oktober 2017

Nasatech

Du sier de ikke vil spleise på lader. Er det en vanlig stikk i nærheten? Ute eller i evt. garasje?

Jeg har bare vanlig stikk (schuko) og har hatt dette i 3 år. Ikke noe problem. Jeg bor i hus og lader bare 1-2 ganger i uken. Lader mest hjemme. Er jeg på langtur så bruker jeg Supercharger.

Ikke noe problem for meg å bare lade 2 ganger i uken, men vet ikke om jeg hadde hatt hjertet litt mer i halsen om jeg ikke visste 100% sikkert at jeg kunne lade når som helst.

Men, om du har mulighet til å lade på jobben så er det en "no brainer". Lader du noen timer hver dag på jobb så har du nok i massevis ;)

alex_s

Sitat fra: Nasatech på onsdag 02. august 2017, klokken 13:29
Du sier de ikke vil spleise på lader. Er det en vanlig stikk i nærheten? Ute eller i evt. garasje?

Jeg har bare vanlig stikk (schuko) og har hatt dette i 3 år. Ikke noe problem. Jeg bor i hus og lader bare 1-2 ganger i uken. Lader mest hjemme. Er jeg på langtur så bruker jeg Supercharger.

Ikke noe problem for meg å bare lade 2 ganger i uken, men vet ikke om jeg hadde hatt hjertet litt mer i halsen om jeg ikke visste 100% sikkert at jeg kunne lade når som helst.

Men, om du har mulighet til å lade på jobben så er det en "no brainer". Lader du noen timer hver dag på jobb så har du nok i massevis ;)

Nei, dessverre, kun lysstolpen der jeg parkerer.

Eneste mulighet er å kaste skøyteledning ut av vindu, men dette blir veldig dumt på alle mulige måter, når parkeringen er ca 50-70m unna vinduet mitt som er i 3 etasje  ;D

Takk for svar!
Tesla Model S75 - Oktober 2017

olavxxx

Hvis du vil, får du det til.
Men sjekk gjerne prisen på ny s75d med kampanjerente.

SUNPWRD

Jeg tror også at du får til dette. Men det kan jo bli en utfordring dersom ladeplassen i gangavstand ofte er opptatt. En annen ting er du kanskje må hurtiglade bilen mer på hjemtur sånn at du har nok strøm til neste dag om ladeplassen er opptatt.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Cobos

Har du stabil tilgang på jobben ville jeg ikke tenkt på det engang. Har du ikke det, lag en logg over hvor ofte ladeplassene i nærheten er ledige de neste 2 ukene. Det burde gi deg en følelse om det er grei nok tilgang.

Cobos

PS: Eller si til sameiet at du betaler for kontakt, egen strømmåler og strømforbruk. Da er det lettere å få tillattelse.
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

alex_s

@olavxxx
har sett på det, må dobbeltsjekke regnestykke før jeg bestemmer meg

@Argi
det er 32 plasser der, skal litt til for at alle blir opptatte samtidig, da kommer hurtiglading inn i bildet, som sagt.

@Cobos
ja, det er stabilt tilgang på jobben men kun med Schuko kontakt som på Model S gir nesten ingen mening... 30% på 7 timer er ikke særlig mye... men gir fremdeles ca 120km rekkevidde.

Takk for svarene deres!
Tesla Model S75 - Oktober 2017

keepitsimple

Tesla Model S 60D - 2016

Nasatech

Sitat fra: keepitsimple på onsdag 02. august 2017, klokken 15:30
Schuko på jobben holder veldig greit. Bare jobb mye.

Ja. Enig her. Litt spøk, men husk at du ekstremt sjelden kommer til å være helt tom. 30% holder i massevis. Jobber du 8-9 timer så dekker nok det inn det meste.

aness

Sitat fra: alex_s på onsdag 02. august 2017, klokken 13:24
Så spørsmålet mitt egentlig er - er det verdt å kjøpe Tesla når man kan ikke lade hjemme? Eller blir det alt for mye stress?

Har du nok offentlige stolper i nærheten så er det største problemet at bilen ikke står utenfor døren om morgenen.

Det er definitivt verdt det  :)

RaBalder

Jeg hadde ikke gått for elbil hvis jeg ikke hadde strøm på min parkeringsplass (i borettslag).

Å skulle basere seg på hurtigladere (blir dyrt) eller offentlige ladere (finne en ledig) vil etter min mening være ulemper som er for store for meg.

BDA

Hei,

Bodd 3 år på Majorstua i Oslo med kun tilgang til offentlige ladeplasser i gata.   Litt kompliserende og krever noe mer planlegging men det går.

Hadde jeg hatt tilgang til lading på jobb, selv kun 13A, så hadde det aldri vært noe problem med lading.   

BDA

Simen1

Sitat fra: alex_s på onsdag 02. august 2017, klokken 15:13@Cobos
ja, det er stabilt tilgang på jobben men kun med Schuko kontakt som på Model S gir nesten ingen mening... 30% på 7 timer er ikke særlig mye... men gir fremdeles ca 120km rekkevidde.
Ikke se deg blind på prosentene. 30% av S85 sine 400 km er like mye som 100% av Leaf sine 120 km.

Jeg var forresten på besøk i en boligblokk/sameie to uker i sommer der de ikke hadde investert i ladestolper. Fra tre av leilighetene i den 4 etasjer høye blokka hang det skjøtekabler (blant annet en fra 4. etasje) som igjen var seriekoblet med en ny skjøtekabel for å rekke bort til parkeringa. Slike "løsninger" presser frem bedre løsninger på sikt. Det blir nok flere etter hvert. Særlig hvis du er først ute og gjør det synlig at elbil i blokk er praktisk mulig. Helt forståelig at ikke alle vil være med å betale for at kun du skal lade, men når dere blir flere med ren el og plugin-hybrider så kan det dukke opp spørsmål rundt brannsikkerhet, estetikk etc som får mange flere med på ideen om å sette opp ladestolper. I Bærum sponser til og med kommunen deler av kostnadene. Jeg vet ikke om flere kommuner har lignende støtteordninger.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

olemdr

Bor selv i borettslag uten tilgang på lading, foreløpig, og venter på min nye Tesla S 75D.
Styret i borettslaget har fått mange henvendelser ang lading og har bestemt seg for å utbedre dette. Ikke bare fordi de vil, men også fordi de nå er lovpålagt. Alle borettslag plikter nå å skaffe ladepunkt til beboere som skaffer seg el-bil. Sjekk ut og Google litt, så har du noe å slå i bordet med til styret [emoji1360]


Sent from my iPad using Tapatalk

alex_s

@Simen1
Det er ca 30-50 meter fra mitt vindu til P-plass, tror ikke at dette er forsvarlig med tanke på brannsikkerhet osv, men har begynt å sjekke for muligheter, takk

@olemdr
Det er sameie og ikke borettslag. I tillegg ser det ut som støtteordningen er avsluttet, se her:
Mulig ifm utarbeidelse av ny ordning? Jeg har sendt forespørsel til flere selskaper for å få tilbud på oppsett av ladestasjon, kan i tilfelle ta regningen selv eller spleise med noen naboer, blir sikkert flere interesserte når bygging er i gang.
Tesla Model S75 - Oktober 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA