Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Knarvik - Førde

Startet av Trinity, søndag 24. september 2017, klokken 17:42

« forrige - neste »

Trinity

Hei,

Jeg installerte strøm i garasjen min i 2014, akkurat for tidlig til å tenke på elbil. Jeg trenger noen fornuftige råd til hvordan jeg eventuelt kan oppgradere anlegget til å bli helt i tråd med nye regler.

Det jeg har i dag er følgende (skal prøve å beskrive anlegget fra sikringsskap fram til stikk):
-400V anlegg med egen kurs på 16 A til garasje (11kw) i husets sikringsskap.
- Trekkerøret fra sikringskapet forlater huset via vaskerommet hvor det er en koblingsboks. Her er det satt inn et stikk for et reservekjøleskap, da vi glemte å plassere stikk her da huset ble bygget. Dette stikket går slik jeg forstår det på en av fasene som går ut til garasjen.

-I garasjen er det montert opp 2 stk røde 16A CEE kontakter. Den ene bruker jeg i dag på kompressoren min, den andre til UMC.
-I tillegg er det fordelt utover en del Schuko stikk og beslysning i garasjen på de tre fasene.

Jeg mener det er 4mm3 kabler som er trukket fram til garasjen.


Hva er det enkleste her? Andre naboer som har bygget etter oss har en egen kurs ut til garasjen som ender i et nytt lite sikringsskap hvor de har en 16A enfas til shuko og lys samt en 16A 3 fas (400V) til en ladestasjon.

De har midlertidig ikke et stikk inne i huset til det berømte kjøleskapet, noe jeg tror kan skape problemer for meg.


Muffinman

Dette er ikke noe dårlig utgangspunkt, og ikke så verst sikkerhetsmessig. Jeg ville investert i en ladeboks med innebygget jordfeilvern type B (F.eks Viridian til 6k hos Ladespesialisten) og montert den på/istedet for den ene røde kontakten, og begrenset den såpass at det blir nok til overs til annet forbruk. Da blir det sikkert, billig og sannsynligvis raskt nok.

Skal du trekke nytt i dag må du ha egen kurs til lading som har B-vern. Det er en dyrere løsning, og ikke særlig mye sikrere.

Trinity

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:24
Dette er ikke noe dårlig utgangspunkt, og ikke så verst sikkerhetsmessig. Jeg ville investert i en ladeboks med innebygget jordfeilvern type B (F.eks Viridian til 6k hos Ladespesialisten) og montert den på/istedet for den ene røde kontakten, og begrenset den såpass at det blir nok til overs til annet forbruk. Da blir det sikkert, billig og sannsynligvis raskt nok.

Skal du trekke nytt i dag må du ha egen kurs til lading som har B-vern. Det er en dyrere løsning, og ikke særlig mye sikrere.

Takk for svar!

Det vil da ikke bli noe krøll med to jorfeilvern i serie? Det er jo ett jordfeilvern i kursen som går ut til garasjen også. Mener å ha hørt noe fra en elektriker om at det kan skape krøll?


Muffinman

Usikker, men regner med fasiten kommer snart om et innlegg eller to. Hvis jeg skulle tippe tror jeg det vil fungere fint.

Griffel

Sitat fra: Trinity på tirsdag 01. august 2017, klokken 14:44
Hei,

Jeg installerte strøm i garasjen min i 2014, akkurat for tidlig til å tenke på elbil. Jeg trenger noen fornuftige råd til hvordan jeg eventuelt kan oppgradere anlegget til å bli helt i tråd med nye regler?
Skal det oppgraderes i tråd med nye regler, eller forbedres litt?
I tråd med nye regler, kreves det egen kurs til ladepunktet. Da går det uansett ikke med avgreningen til en stikontakt på vegen, og annet av lys og stikkontakter.

I dette tilfelle vil løsningen med en ladeboks med en standard jorfeilbryter type B, være en forbedring, men det er ikke fullgod løsning det er flere andre stikkontakter på samme kurs, og disse har ingen fullgod beskyttelse av den forankoblede jorfeilautomaten når elbilen lades. (Dette enten ladeboksen har B vern eller ikke, men B vern er en forbedring). Det finnes også ladestasjoner med B vern som løser ut på lavere DC feil (RCD DC) som er beregnet på å kobles etter en standard jordfeil bryter. ( F.eks Salto og Keba har slike typer) «RCD DC» ladeboksene løser ut tidliger på DC feil enn standard B jordfeilbryteren i Ladespesialistens boks, og reduserer dermde faren for at den forandkoblede jordfeilautomaten ikke fungerer.

Ulempen med vern i serie er også mangel på selektivitet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trinity

Sitat fra: Griffel på tirsdag 01. august 2017, klokken 20:27
Sitat fra: Trinity på tirsdag 01. august 2017, klokken 14:44
Hei,

Jeg installerte strøm i garasjen min i 2014, akkurat for tidlig til å tenke på elbil. Jeg trenger noen fornuftige råd til hvordan jeg eventuelt kan oppgradere anlegget til å bli helt i tråd med nye regler?
Skal det oppgraderes i tråd med nye regler, eller forbedres litt?
I tråd med nye regler, kreves det egen kurs til ladepunktet. Da går det uansett ikke med avgreningen til en stikontakt på vegen, og annet av lys og stikkontakter.

I dette tilfelle vil løsningen med en ladeboks med en standard jorfeilbryter type B, være en forbedring, men det er ikke fullgod løsning det er flere andre stikkontakter på samme kurs, og disse har ingen fullgod beskyttelse av den forankoblede jorfeilautomaten når elbilen lades. (Dette enten ladeboksen har B vern eller ikke, men B vern er en forbedring). Det finnes også ladestasjoner med B vern som løser ut på lavere DC feil (RCD DC) som er beregnet på å kobles etter en standard jordfeil bryter. ( F.eks Salto og Keba har slike typer) «RCD DC» ladeboksene løser ut tidliger på DC feil enn standard B jordfeilbryteren i Ladespesialistens boks, og reduserer dermde faren for at den forandkoblede jordfeilautomaten ikke fungerer.

Ulempen med vern i serie er også mangel på selektivitet.

Ønsket er god sikkehet og nattesøvn. Jeg sover jo forsåvidt godt nå også (lader med 10-12A etter behov) og det må ikke på død og liv være iht dagens forskrifter dersom det er mulig å oppnå tilnærmet samme grad på enklere/rimeligere måter. For å dagens forskrifter må jeg jo forflytte det berømte vaskerommsstikket til en annen kurs med åpen kabel samt legge inn et nytt mindre sikringsskap i garasjen? Jeg tror nemlig ikke det går å få flere kurser ut gjennom trekkerøret da det bare var 20mm ut av huset (50mm bort til garasjen).


fem

Dersom du har type B vern bare i ladestasjonen, og foranliggende type A vern, kan du kanskje risikere at en mindre DC-jordfeil (lavere enn 30 mA) setter type A vernet ut av spill (spolen kan gå i metning slik at den i praksis ikke fungerer) uten at B-vernet løser ut. Så det er teoretisk mulig at alle avgreninger da ikke vil ha et fungerende jordfeilvern. Hva som vil skje i praksis vet jeg ikke.

Den billigste løsningen er ladestasjon med integrert B-vern plugget i CEE-kontakten (trenger ikke elektriker).
Mellomløsning er ladestasjon plugget i CEE kontakten, men bytte fra A til B vern i sikringsskapet.
Skal du følge forskriftene må du enten fjerne alle avgreninger på kursen, eller trekke ny kabel, noe som kan bli dyrt.

Griffel

#7
Sitat fra: fem på fredag 04. august 2017, klokken 10:24
Dersom du har type B vern bare i ladestasjonen, og foranliggende type A vern, kan du kanskje risikere at en mindre DC-jordfeil (lavere enn 30 mA) setter type A vernet ut av spill (spolen kan gå i metning slik at den i praksis ikke fungerer) uten at B-vernet løser ut.
Det er nettopp derfor at det nå finnes ladebokser beregnet for kobling etter et A vern (vanlig jordfeilautomat). Disse har så vidt jeg husker <6mA utløsing på DC og kan derfor godkjent kobles etter en vanlig jordfeilautomat (sikring og A-vern i ett).

Sitat fra: fem på fredag 04. august 2017, klokken 10:24
Den billigste løsningen er ladestasjon med integrert B-vern plugget i CEE-kontakten (trenger ikke elektriker).
Siden det er en CEE kontakt kreves det B-vern også i kursen, og ulempen er nettop den du beskriver.


Sitat fra: fem på fredag 04. august 2017, klokken 10:24
Hva som vil skje i praksis vet jeg ikke.
I praksis er det sjelden feil, og om det først blir en feil vil nok de fleste ha en DC strøm over 30mA og bli oppdaget.
Men la oss si du har en DC lekasje på 20mA glatt DC fra lader i bilen, den oppdages ikke og eksisterer hver gang bilen plugges inn og lader. Dersom det da mens bilen lader skulle oppstå en overledning på noen av de elementene som er tilkoblet den forankoblede jordfeilautomaten (A) vil teori og praksis stemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elekTrond

Ohoi! Med trådtittel og trådens natur i tankene utbes hermed en utgreiing av underliggende punkter da det ikke er åpenbart for alle (les: meg):

       
  • (mangel på) selektivitet (med flere vern i serie)  Svar #4
  • metning (B-vern + DC-jordfeil <30 mA = A-vern blir lammet)   Svar #6
  • grønn overledning
  • A-vern
  • B-vern
  • ulemper med serie-vern: AA/AB/BB/RCD DC   Svar #2, #4
Flere av disse punktene slår over (!) i hverandre, så den som vil og kan får svare etter evne.

Undertegnede har et særdeles grønn-irret fagbrev i elektronikk, med GK elektro i bunn, og elbilwiki.no/index.php/Lading sier null og niks. Vil en kyndig og skrivefør person ta på seg og sammenfatte noen ord om temaet? Det hadde vært veldig fint. Du skal få din lønn i Valhall. Håper det ikke blir hammern til Tor.  :laugh:
'13 Mjau

Griffel

#9
Gjør dette nytten? Usikker på om elekTrond krav til «en kyndig og skrivefør person» tilfredstilles.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34586.msg596920.html#msg596920
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elekTrond

Så absolutt! Skummet bare fort over uten å lese selve innholdet, men det der tror jeg glatt kan lastes opp på elbilwikien med minimal bearbeiding. Jeg skal sette meg inn i materien når topplokket er litt mer mottagelig for sånt.

Vår venn Elmo deler gladelig ut brukernavn og passord, hvis du sjøl synes du kan stå inne for det faglige innholdet. :+1:
'13 Mjau

Griffel

Dokumentet som innholder beskrivelse av JorfeilvernB og fasong på jordfeilstrømmer kan nok gjerne legges på en wiki om noen har lyst.

Det andre dokumentet var del av en diskusjon og står ikke så godt alene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA