Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye bompriser i Oslo 1.10

Startet av Geir Arne, søndag 24. september 2017, klokken 09:39

« forrige - neste »

Geir Arne

Har kjørt Leaf, 30kwh, i to måneder nå. Og har gjort meg en erfaring som Nissan ikke vil høre på. Noen som har samme erfaring som meg? Eventuelt noen tips?

Jeg legger tidlig merke til at samme kjøretur under samme forhold bruker ca 15% av batteriet om det er fulladet, men ca 20% dersom det er under halvfullt. Jeg er aldri i nærheten av å få samme kjørelengde ut av siste halvdel av batteriet som av første. Det er dermed helt umulig å vite hvor langt jeg har igjen og må operere med en sikkerhetsmargin på 30km.

Ved målinger erfarer jeg at:
Fra 100%-90% yter batteriet ca 3,0kwh
Fra 90%-80% yter batteriet ca 3,0kwh
Fra 80%-70% yter batteriet ca 2,7kwh
Fra 70%-60% yter batteriet ca 2,6kwh
Fra 60%-50% yter batteriet ca 2,6kwh
Fra 50%-40% yter batteriet ca 2,3kwh
Fra 40%-30% yter batteriet ca 2,2kwh
(Sjelden jeg kjører lengre uten lading, så jeg har ikke gode målinger lenger ned enda.)

elektrolux

Typisk der batterikapasiteten måles i Ahr uten atredusertutladespenning tas hensyn til.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Geir Arne

Skjønte ikke helt det.
Men det betyr at jeg må anse dette fenomenet som normalt?

sylwester

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016


Mjoellnir

med andre ord, det lønner seg å lade 100% så ofte som mulig?

sylwester

#6
Sitat fra: Geir Arne på tirsdag 01. august 2017, klokken 12:33
Skjønte ikke helt det.
Men det betyr at jeg må anse dette fenomenet som normalt?

Det han mente var at når bilen er fulladet så er spenningen 390V og når den er tom er den 310V. Hvis prosentdisplayet viser gjenværende strøm så er det ikke linjert med gjenværende effekt. Siden når du drar 25A ut av batteriet opp en bakke fullada for å få 10kW så må du dra 32A for å dra på like mye når batteriet er nesten tomt. For 50% så er det jo et sted i mellom.

Jeg mener det har vært diskutert på Teslaforumet at bilen er sprekere når den er fullada. Jeg har ikke merke så mye til det med leaf så det kan jo hende at Leaf har smartere styring muligens og idiotisk %-visning.

Uansett så tror jeg LeafSpy bruker utelukkende kWh/gids og da er en gid en gid og de vil selvfølgelig representere forskjellig strømmengder for å kompensere for at fullada batteri gir ut 25% mer effekt ved samme belastning.

@Mjoellnir
Jeg tror ikke det. Lader du mellom 80 og 100% hele tiden vil jeg tro den ellers ubrukelige batterirapporten vil gi deg strykkarakter og bilen blir vanskeligere å selge.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Geir Arne

Takk for oppklarende svar. Dette skjønner jeg - og det er jo altså en logisk forklaring på problemet.
Men Nissan inngir jo ikke tillitt - dette er ting de tydeligvis har null kunnskap om. Jeg stilte spørsmålet til lokal forhandler som måtte sende spørsmålet videre. De lurte først på om jeg var ingeniør... Dernest så kom de med noe tøv om at hvis jeg skulle foreta så nøyaktige målinger, måtte jeg ta hensyn til flere parametere, som f eks vindstyrke... Hvor sannsynlig er det liksom at motvinden alltid øker når batteriet nærmer seg slutten??? Og uansett burde det gitt utslag i økt forbruk.

sylwester

Jeg kjører selv samme veien hver dag og merker at både vær, trafikk og humør påvirker antall Wh brukt på en tur. Jeg skal starte å samenlikne %SOC i tillegg for å se om det er forskjell hos meg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Geir Arne

#9
Siden sist jeg skrev her, har jeg skaffet meg div erfaring med hurtiglading:
Og jeg merker meg at dersom jeg lader opp 50% (f.eks fra 20 til 70), så måler ladestasjonen at den har gitt meg ca 12 kwh.
Hvordan kan dette forklares når jeg har 30 kwh batteri? 12kwh er 40% av 30 kwh - og ikke 50%...

Dagens kjøretur på 270km krevde 150% av batteriet (inkl lading selvfølgelig). NissanEv-appen forteller at totalt strømforbruk er 37,5kwh. Med andre ord yter et fulladet batteri 25 kwh. Dette synes jeg er for dårlig med ny bil og 30kwh batteri...

Er det andre som har relevant erfaring å dele om dette?

sylwester

#10
Hvis du snakker om displayet til hurtigladeren så forholder den seg til hva den får lov av bilen å lade opp til. Min Leaf er det 80% så 100% er ikke 100% SOC, men 80% SOC.

80% av 50% er 40%

Antall kWh vil være noe høyere enn hva du har fått på batteriet siden vi har tap mellom ladestasjonen og batteriet. 40% av ditt nettokapasitet på 28kWh blir 11,2kWh så 0,8kWh er gått til å varme opp laderen/batteriet.

150% er det akkumulerte 80%-tall slik at det egentlig er 120% eller er det Ah-tallet inne i bilen?

Nissan Connect EV ser på forbruket og eventuelt tap i batteriet blir ikke med der. På sommeren vil det være ganske likt, men på vinteren er Nissan under 10% lavere forbruk enn LeafSpy som swer på gjenværende energi.. Et eksempel:

Nissan Connect EV registrer at du har brukt 8kWh og hatt et snitt på 150Wh/km. LeafSpy ser at bilen startet turen med 21kWh gjenværende energi og at ved turens slutt er det 11kWh gjenværende og rapporterer et forbruk på 187,5kW/km. Hvor viktig er det at det ble målt at bilen egentlig bare brukte 8kWh og ikke 10kWh når det er gått bort 10kWh ved turens slutt?

Nettokapasiteten din er 28kWh. Dvs. du har 28kWh tilgjengelig når bilen viser 100% til LeafSpy. Litt usikker på hva slags filter det er på displayet i bilen siden jeg som har eldre Leaf ikke har et slikt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA