Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp meg med å velge rett (el?)bil

Startet av TrondT, lørdag 23. september 2017, klokken 18:15

« forrige - neste »

geear

Over 750kg er det uansett krav om egne bremser på hengeren, det er ikke bilens bremser som skal ta det.

Det er mange faktorer som kan spille inn på at mange hybrider ikke er godkjent med hengerfeste. Alt fra krav de ikke kan fylle til at det er nisjeprodukt, prioriteringer etc.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Oddaa

Sitat fra: sylwester på mandag 30. oktober 2017, klokken 15:29
Jeg er enig i at det da gir mindre bremser når man bremser fullt siden det da ikke regenererer. Hvis klossene er mindre så vil du få mindre nedbremsing, spesielt hvis du også må bremse ned med ekstra tilhenger..

Det er uansett få hybrider som kan trekke henger:
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilutstillinger/foerste-toyota-hybrid-som-kan-trekke-henger/a/10113906/
Mulig at listen ser annerledes ut nå enn i starten av 2013?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

KjellG

Henger på 345 kg er nesten en vits. Burde vært 750kg som et minimum. Da har en nok til hytte og villa og en lett båt.

Thorbjørn Hellehaven

Er det noen som kan regler i forhold til import og lokale godkjenninger?
Kan en bil som er registrert i Tyskland i henhold til en (tysk) nasjonal godkjenning, importeres til Norge og beholde dette?

Har lest om tilhengerfester som er TŪV godkjent og kan registreres i Tyskland, men kan være problem i Norge, siden det ikke er EU/EØS-godkjent.
Er det noen som har erfaring med import fra EU, om kan miste ting som var godkjeng lokalt når bilen registreres i Norge?

geear

Du får lese litt her:

https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358

Dette er en Renault ZOE med godkjenning via Tyskland, som har blitt omtalt en del her inne, også tidligere i denne tråden, men ser nå altså ut som at de omgjør vedtaket og fjerner hengermuligheten på denne.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Jeronan

It's one thing that German authorities approves a tow bar, but it's a completely different matter with Renault.

Good luck with warranty claims!  Since, it needs to be approved from the factory!
Hence, why Statsvegvesen corrected itself and canceled his tow bar approval.

So far and to this date, the Tesla Model X is the only electric car with "factory approved" tow bar.
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Måkemannen

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 15:45
It's one thing that German authorities approves a tow bar, but it's a completely different matter with Renault.

Good luck with warranty claims!  Since, it needs to be approved from the factory!
Hence, why Statsvegvesen corrected itself and canceled his tow bar approval.

So far and to this date, the Tesla Model X is the only electric car with "factory approved" tow bar.
..og normal vekt på hengeren

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


sylwester

#97
Det med den tykse hengefeste på Zoe er spesielt. Hvis vedkommende hadde kjøpt en tyskregistrert Zoe og fått endringen gjort før han kjørte bilen over grensa så ville hengerfestet vert godkjent, men siden det er en endring på en norskregistrert bil så er det Renault som får bestemme om det er lov eller ikke.

Sitat fra: gr på mandag 30. oktober 2017, klokken 18:37
Over 750kg er det uansett krav om egne bremser på hengeren, det er ikke bilens bremser som skal ta det.

Det er mange faktorer som kan spille inn på at mange hybrider ikke er godkjent med hengerfeste. Alt fra krav de ikke kan fylle til at det er nisjeprodukt, prioriteringer etc.

Ja, vanlig er å ha et lavt tall for henger uten brems, men min kollegas Toyota Auris har altså *samme* vekt med og uten brems. En tilhenger med brems øker ofte vekta på selve hengeren slik at det gir mindre nyttelast.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Sitat fra: sylwester på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 21:06
Det med den tykse hengefeste på Zoe er spesielt. Hvis vedkommende hadde kjøpt en tyskregistrert Zoe og fått endringen gjort før han kjørte bilen over grensa så ville hengerfestet vert godkjent, men siden det er en endring på en norskregistrert bil så er det Renault som får bestemme om det er lov eller ikke.
Nei, det er ikke riktig. For det første så var ikke denne norskregistrert da dette ble gjort, bilen er bruktimportert.

Her er (iallfall utdrag) av svar jeg fikk fra Vegvesenet:

For å kunne få lagt inn tilhengervekter på et kjøretøy kreves det at det er fremlagt dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten for de tillatte tilhengervektene, jfr Bilforskriften vedlegg 1 nr. 44A.

Videre må tilhengerfestet være godkjent i henhold til ECE reg 55.01, jfr Bilforskriften vedlegg 1 nr. 50A

Det må i ECE 55 dokumentasjon for tilhengerfestet fremgå at dette også er godkjent for montering på e-Golf, evt at dette dokumenteres av bilfabrikant, eller dennes norske representant (Harald A Møller).

...

Vi avventer for øvrig en prinsipiell avklaring vedrørende godkjenning av tilhengervekter på kjøretøy der bilfabrikanten i utgangspunktet ikke oppgir, eller tillater, tilhengervekter.

Litt forenklet kan vi opplyse om at dagens regelverk er slik at dersom VW ikke tillater, eller ikke vil oppgi, tillatte tilhengervekter kan bilen heller ikke bli godkjent for trekking av tilhenger. Tilhengerfestet kan heller ikke bli godkjent etter ECE 55 for montering på den type/modell av bilen dersom VW ikke gir ut de opplysningene som kreves etter ECE 55 nr. 3.2.3.

Bilforskriften:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817

ECE Reg 55.01:

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r055r1e.pdf


At tyske vegmyndigheter eventuelt har valgt å se forbi kravene i ECE gir ikke grunnlag for at Vegvesenet i Norge skal gjøre samme feilen.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

sylwester

@gr Legg merke til det som står i artikkelen:

Sitat fra: https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358Dermed kan tilhengerfestet i utgangspunktet monteres lovlig på Renault Zoe i Tyskland, under forutsetning at hver enkelt montering godkjennes av veimyndighetene, og det føres opp i vognkort.
Hvis bilen allerede har fått tilhengervektene lagt til det tyske vognkortet så skal det godt gjøres at det ikke blir med når bilen blir importert. Problemet er at vedkommende ikke gjorde dette, men dro isteden å importerte med en udokumentert modifikasjon som han deretter forsøkte å få norske myndigheter til å godkjenne. Den tyske typegodkjenningen virker kun i tyskland, ikke i Norge. Forskriften du viser til er hvis du gjør en endring og det er den han er felt av, men det feller ikke de som allerede har montert og fått det ført inn i tysk vognkort.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

geear

Sitat fra: sylwester på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:07
@gr Legg merke til det som står i artikkelen:

Sitat fra: https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358Dermed kan tilhengerfestet i utgangspunktet monteres lovlig på Renault Zoe i Tyskland, under forutsetning at hver enkelt montering godkjennes av veimyndighetene, og det føres opp i vognkort.
Hvis bilen allerede har fått tilhengervektene lagt til det tyske vognkortet så skal det godt gjøres at det ikke blir med når bilen blir importert. Problemet er at vedkommende ikke gjorde dette, men dro isteden å importerte med en udokumentert modifikasjon som han deretter forsøkte å få norske myndigheter til å godkjenne. Den tyske typegodkjenningen virker kun i tyskland, ikke i Norge. Forskriften du viser til er hvis du gjør en endring og det er den han er felt av, men det feller ikke de som allerede har montert og fått det ført inn i tysk vognkort.
"i Tyskland" er nettopp det viktige å legge merke til i teksten du har kopiert inn.

Her fra samme artikkel:
Det andre er at tilhengerfestet har en nasjonal typegodkjenning i Tyskland, og ikke en europeisk typegodkjenning, som automatisk også vil gjelde resten av EU og EØS.

Jeg er enig i at sjansen for at det blir med over er stor, men så fort det dukker opp en elbil med hengerfeste på norske veier, så vil folk stille spørsmål til vegvesenet og forsøke å få til samme løsning - og da blir det oppdaget. Det var det om skjedde i dette tilfellet, de fikk en haug med henvendelser om denne bilen og måtte svare på spørsmål.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

sylwester

Sitat fra: gr på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 22:24
...
Jeg er enig i at sjansen for at det blir med over er stor, men så fort det dukker opp en elbil med hengerfeste på norske veier, så vil folk stille spørsmål til vegvesenet og forsøke å få til samme løsning - og da blir det oppdaget. Det var det om skjedde i dette tilfellet, de fikk en haug med henvendelser om denne bilen og måtte svare på spørsmål.

Det er da ingenting som hindrer andre i å kjøpe tysklregistrerte Zoe-er, få tyske myndigheter til å godkjenne tilhengerfeste, for så å importere den til Norge. Jeg tror til og med det er muligheter for noen å tjene litt penger på å få importert bilene med ferdig tilhengefeste slik at folk slipper å forholde seg til andre enn norsk importør.

De med norskregistrert bil kan være så misunnelig som de vil. Det forandrer ingenting.

Det at så og si ingen biler får tilhengerfeste vil bli et problem som potensielt kan stanse utviklingen så jeg tror norske myndigheter burde gjøre som tyskland eller tvingeleverandørene til å komme med modeller med tilhengerfeste.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA