Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp meg med å velge rett (el?)bil

Startet av TrondT, lørdag 23. september 2017, klokken 18:15

« forrige - neste »

KjellG

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:36

Her blir det interessant å høre med de andre produsentene og sette dem opp mot Renault.

Gjort mhp eGolf.

goggo

#61
Sitat fra: KjellG på torsdag 31. august 2017, klokken 15:59
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:36

Her blir det interessant å høre med de andre produsentene og sette dem opp mot Renault.

Gjort mhp eGolf.

Dette burde jo kunne gå med Soul EV også hvis KIA ønsker å beholde sin flotte markedsandel, siden tilhengerfestene til fossilutgaven mekanisk passer på EV utgaven uten modifikasjoner hvis jeg har forstått det riktig.

Jeg har egentlig bestemt meg for at Soulen skal jeg ha til krampa tar både meg og den :) -  men nå som jeg ser at det finnes en Zoe registrert i Norge som 44 KW lading, 40 KWh batteri, OG tilhengerfeste for 750 kg så lurer jeg på om jeg ikke må bytte elbil enda en gang før jeg innleverer lappen og satser på bussen...

Med "jobb" som pensjonist  ;D og glad i bil- og fjellturer så står nemlig en liten camper høyt på ønskelista.
Jeg eide en fantastisk Sylvan Camper noen år, så hvis jeg fikk bil med hengerfeste ville det nok bli enten noe tilsvarende eller kanskje en liten amerikansk teardrop   :)

Bildet viser min Kia Spectra med Sylvansport hengeren.


mvh
Hugo

Edit: Sylvansport video
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

KjellG

Widerøe "Lillebror" var litt enklere å rigge.

goggo

Sitat fra: KjellG på torsdag 31. august 2017, klokken 18:14
Widerøe "Lillebror" var litt enklere å rigge.
Ingen tvil om det nei ;)

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Ebe

Husk at man får Tesla X til 5.800,- i mnd med kamanjerenten, med 30k innskudd. Skal være to rimelige familiebiler om de skal være billigere. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Viking800

Sitat fra: Ebe på torsdag 31. august 2017, klokken 18:44
Husk at man får Tesla X til 5.800,- i mnd med kamanjerenten, med 30k innskudd. Skal være to rimelige familiebiler om de skal være billigere. :)

Verdifall må med i regnestykket; holder 5800,- i mnd tritt med forventet verdifall?

Renten kan også gå opp.

geear

Sitat fra: Viking800 på torsdag 31. august 2017, klokken 18:52
Sitat fra: Ebe på torsdag 31. august 2017, klokken 18:44
Husk at man får Tesla X til 5.800,- i mnd med kamanjerenten, med 30k innskudd. Skal være to rimelige familiebiler om de skal være billigere. :)

Verdifall må med i regnestykket; holder 5800,- i mnd tritt med forventet verdifall?

Renten kan også gå opp.
Med mindre det plutselig blir slutt på moms/avgiftsfritak, så holder det ikke. Flere har tapt 200000,- på tre måneder nå. Krona har styrket seg i forhold til dollaren, rentekampanje, pluss generelle prisreduksjoner. Dollaren er også ventet et godt stykke lenger ned det neste året. Det blir tusenlapper hver dag for øyeblikket.

Betaler man 5800,-/mnd og selger etter to år kan man fort stå igjen uten bil og med usikret lån på 100000-150000,-. Og renta for usikret lån er ikke hyggelig, så de som er i den båten må sørge for å ha råd til å betale ned eller flytte tapet over på boliglån.

Kjøper man derimot med langt perspektiv hjelper det, men det er heller ingen garantier for at renta holdes på 0,25%, så der er enda en faktor.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

AppleKnocker

Sitat fra: Ebe på torsdag 31. august 2017, klokken 18:44
Husk at man får Tesla X til 5.800,- i mnd med kamanjerenten, med 30k innskudd. Skal være to rimelige familiebiler om de skal være billigere. :)
Forskjellen på kostnader og utgifter burde vært barneskolepensum.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Hyperstress

#68
Sitat fra: morten69 på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:25
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:42
Det er bilprodusenten som typegodkjenner. Hjelper ikke at hengerfestet er typegodkjent!

Reg nummer på Zoe med godkjent hengervekt må fremlegges for at dette skal ha noen troverdighet.
Det du sier er tull. sakset fra facebook gruppen til zoe

Då er vår nye Q90 godkjent og registrert, inkludert avtakbart hengarfeste for tilhengjarlast inntil 750 kg. Har alt prøvd å trekkja ein hengjar på 500 kg, og bilen er svært godt eigna som trekkvogn. Stor takk til LZ Parts i Kaltenkirchen for supert arbeid!
Unser Zoe ist jetzt inklusive Anhägerlast 750 kg zugelassen
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

KjellG


Ebe

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 31. august 2017, klokken 20:53
Sitat fra: Ebe på torsdag 31. august 2017, klokken 18:44
Husk at man får Tesla X til 5.800,- i mnd med kamanjerenten, med 30k innskudd. Skal være to rimelige familiebiler om de skal være billigere. :)
Forskjellen på kostnader og utgifter burde vært barneskolepensum.

Jeg tolket Trond C sitt innlegg om at han "hadde kjørt Landrover Defender i ti år", som det var samme bilen i ti år. La dette til grunn for X'en, pluss at det kanskje ikke er andre alternativer i nær fremtid, altså at både lån og restverdi var 0. Men ser nå at det selvfølgelig ikke trenger å være tilfelle, og bilen byttes i tilsvarende modell innen de ti årene.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

knut.aulie

Kanskje sjekke med TUV hvilke hengerfester de godkjenner til elbiler


kaiat

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 31. august 2017, klokken 21:45
Sitat fra: morten69 på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:25
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:42
Det er bilprodusenten som typegodkjenner. Hjelper ikke at hengerfestet er typegodkjent!

Reg nummer på Zoe med godkjent hengervekt må fremlegges for at dette skal ha noen troverdighet.
Det du sier er tull. sakset fra facebook gruppen til zoe

Då er vår nye Q90 godkjent og registrert, inkludert avtakbart hengarfeste for tilhengjarlast inntil 750 kg. Har alt prøvd å trekkja ein hengjar på 500 kg, og bilen er svært godt eigna som trekkvogn. Stor takk til LZ Parts i Kaltenkirchen for supert arbeid!
Unser Zoe ist jetzt inklusive Anhägerlast 750 kg zugelassen

skulleVøri

Hyundai Ioniq EV skal komme i en versjon som har mulighet for hengerfeste rundt sommeren 2018, i følge en Huyndai-selger da jeg lurte på om jeg kunne hekte sykkelstativ på en elbil. Man må da bestille bilen med hengerfeste, siden versjonen med hengerfeste lages med en forsterket ramme fra fabrikken. Vet ikke hva hengervekten blir.

Jeg tror (min gjetning) at Kia Niro EV, ventet mot slutten av 2018, har gode sjanser for å få hengerfeste som en opsjon, siden både hybrid- og PHEV-versjonene har det. (Hengervekt m/brems 1300kg for Niro hybrid, så vidt jeg husker.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA