Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp meg med å velge rett (el?)bil

Startet av TrondT, lørdag 23. september 2017, klokken 18:15

« forrige - neste »

knut.aulie

Selvfølgelig er det marked for hengerfeste [emoji1]
Det er bare Bollinger som er ganske spesiell bil, det er derfor jeg ikke vet om den kommer. Samt at Bollinger er ny produsent med de vansker det medfører.



Men kommer den til 470 tusen med 100 kWh batteri og 2700 kg hengervekt så blir den et spennende tilskudd.

cra

Sitat fra: KjellG på tirsdag 29. august 2017, klokken 00:23
Selvfølgelig er det marked for (el)bil med hengerfeste. Se på første P-plass, 50% av alle bilene har hengerfeste. Det er mer enn 1 mill hengere i Norge. Norge er et land med mengder av eneboliger, hytter og båter.

I mer enn 50 år har det vært vanlig med tilhengerfeste på personbiler. Hvorfor skulle behovet plutselig bli borte? Hvorfor skulle produsentene plutselig finne at dette er for vanskelig, for dyrt, for lite marked?

Du må se lenger enn til riksgrensa når du skal vurdere markedet. Norge er ganske spesielt mtp. slepekroker; vi har det på nesten alle biler. Kommer du til utlandet der de aller aller fleste mennesker i verden bor er det ikke så mange slepekroker å se på personbiler lenger. De fleste av oss har det fordi "vi har alltid ahtt det" og det er "kjekt å ha". Omtrent like nødvendig som 4WD. Noen få må ha det, men de fleste av oss trenger det egentlig ikke. (Jeg har selv funnet ut at 4WD er veldig behagelig for min egen del i et par situasjoner, men jeg strengt tatt ikke ha det.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

Skifter GTE gir ved start, motbakke, unnabakke... når den kjøres elektrisk?

Øystein16

Sitat fra: KjellG på tirsdag 29. august 2017, klokken 10:32
Skifter GTE gir ved start, motbakke, unnabakke... når den kjøres elektrisk?

Ja, det er elmotoren som driv den automatiske girkassa.

Jon Braathen

Sitat fra: cra på tirsdag 29. august 2017, klokken 09:23
Sitat fra: KjellG på tirsdag 29. august 2017, klokken 00:23
Selvfølgelig er det marked for (el)bil med hengerfeste. Se på første P-plass, 50% av alle bilene har hengerfeste. Det er mer enn 1 mill hengere i Norge. Norge er et land med mengder av eneboliger, hytter og båter.

I mer enn 50 år har det vært vanlig med tilhengerfeste på personbiler. Hvorfor skulle behovet plutselig bli borte? Hvorfor skulle produsentene plutselig finne at dette er for vanskelig, for dyrt, for lite marked?

Du må se lenger enn til riksgrensa når du skal vurdere markedet. Norge er ganske spesielt mtp. slepekroker; vi har det på nesten alle biler. Kommer du til utlandet der de aller aller fleste mennesker i verden bor er det ikke så mange slepekroker å se på personbiler lenger. De fleste av oss har det fordi "vi har alltid ahtt det" og det er "kjekt å ha". Omtrent like nødvendig som 4WD. Noen få må ha det, men de fleste av oss trenger det egentlig ikke. (Jeg har selv funnet ut at 4WD er veldig behagelig for min egen del i et par situasjoner, men jeg strengt tatt ikke ha det.)

Vel, vi har kjørt rundt i europ på ferie i mange år og det ER MANGE nedover i europa som har små biler med liten tilhenger når de er ute å handler på kjøpesentrene. Jeg skulle nesten tro at det er flere tilhengere i Tyskland og Frankrike f.eks. enn i Norge..!

Selv bruktimporterte jeg en Toyota Yaris Diesel (2003) i 2009 fra frankrike, selv den hadde tilhengerfeste.
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Jon Braathen

Sitat fra: Jon Braathen på mandag 28. august 2017, klokken 19:51
Jeg sendte en mail til statens vegvesen idag hvor jeg refererer til Zoe over her og spør om dette også kan godkjennes på vår Zoe forutsatt at tuv papirene er med.
Blir artig å se svaret..

Fikk følgende svar fra Statens Vegvesen nå nettopp:
Hei.
Ser at det er godkjent men finner ikke noe dokumentasjon i saken.
Det bør bli godkjent dersom både TUV og Renault godtar dette.
Godkjenningen er veldig ny. Så får ikke kontrollert dokumenter.

Med hilsen
Helge Nordbø
Inspektør
Statens vegvesens svartjeneste
Telefon: 815 02030

- Fortsatt noe ullent svar om vi får vår godkjent, men de bekrefter iallefall at EK42061 har nødvendig godkjenning slik påstått tidligere i tråden :) .
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

knut.aulie

Sitat fra: Jon Braathen på tirsdag 29. august 2017, klokken 15:37
Sitat fra: Jon Braathen på mandag 28. august 2017, klokken 19:51
Jeg sendte en mail til statens vegvesen idag hvor jeg refererer til Zoe over her og spør om dette også kan godkjennes på vår Zoe forutsatt at tuv papirene er med.
Blir artig å se svaret..

Fikk følgende svar fra Statens Vegvesen nå nettopp:
Hei.
Ser at det er godkjent men finner ikke noe dokumentasjon i saken.
Det bør bli godkjent dersom både TUV og Renault godtar dette.
Godkjenningen er veldig ny. Så får ikke kontrollert dokumenter.

Med hilsen
Helge Nordbø
Inspektør
Statens vegvesens svartjeneste
Telefon: 815 02030

- Fortsatt noe ullent svar om vi får vår godkjent, men de bekrefter iallefall at EK42061 har nødvendig godkjenning slik påstått tidligere i tråden :) .
Så bra at de svarer og positivt at det er mulig på en liten bil men fremdeles grei hengervekt.

Her blir det interessant å høre med de andre produsentene og sette dem opp mot Renault.

Flott at du undersøkte og postet svaret her [emoji1360]

Trond C

Bollinger ja, nettopp noe for meg som har kjørt Landrover Defender de siste ti år til ganske nylig. Hadde vært gøy, men tviler litt på at den kommer i salg på akseptabelt vis. Jeg trenger ikke noe såpass spesielt lenger, vi skal ha én bil, det må være en type SUV/stasjonsvogn som må kunne dra en tilhenger på 1500 kg eller mer de siste 200 m traktorveg frem til hytten. Og en campingvogn om ønskelig. Skal ikke ha en hengertrekkbil og en liten bybil, bare 1 bil.

Mange vanlige 4x4 stasjonsvogner med diesel/bensin/hybrid klarer den jobben, vanlige familiebiler, men jeg vil gjerne kjøre helelektrisk om mulig. I utgangspunktet burde vel elmotor være ideell kraftmessig, den er sterk på dreiemoment, og jeg håper noe slikt kommer  :) Hvis ikke kan elbilfloraen kritiseres for en klar mangel  :D
Vennlig hilsen
Trond

Ebe

Dekker ikke Tesla X omtrent de kravene?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

THE

Tesla X dekker kravene.

Bytter ut Zoe og dieselstasjonsvogn til fordel for X100D. Da kan vi ha bare en bil, og den har både 4x4, høy bakkeklaring og moment og effekt som drar tilhengeren dit jeg vil uten problem.

Totalt kostnad for bilholdet blir noe høyere med en Tesla til 1 mill enn med to rimelige biler, men jeg slipper styret med to biler som skal ha vask og stell, hjulbytte, service osv.

Det ser heller ikke ut til at det vil komme alternativer til Model X med det første. Sannsynligvis blir Audi etron den første som kan konkurrere, og som muligens får tilhengerfeste og akseptabel hengervekt. Jeg vil tro at de som ennå ikke har satt seg på liste kan få bilen tidligst om to år. Personlig har jeg aldri likt Audi, og kan aldri tenke meg å betale penger for et VAG-produkt, så da blir alternativet Tesla Model3. Jeg står nok høyt på lista for Model3 reservasjonsholdere, men det er nok minst 1,5 år til jeg kan forvente levering av den også, og ennå er det usikkert om den får tilhengerfeste og evt. hvor tung tilhenger den blir godkjent for.

Bortsett fra Audi etron og Tesla Model3 så må man se langt inn i krystallkula for å finne potensielle konkurrenter til Tesla X, så da ble valget enkelt for min del hvis jeg skulle bli helelektrisk.

Hvis man ikke har behov for den ekstra rekkevidden i X100, så kan man jo spare ca 200000,- på å velge X75.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: THE på onsdag 30. august 2017, klokken 08:04
Totalt kostnad for bilholdet blir noe høyere med en Tesla til 1 mill enn med to rimelige biler, men jeg slipper styret med to biler som skal ha vask og stell, hjulbytte, service osv.
Av alle argumenter man skal se for å forsvare egne ikke nødvendigvis helt rasjonelle valg...  ;D

Hvis dollarkursen blir seks mot slutten av 2018 som en del meglerhus spår (dessverre har den til nå falt raskere enn mange hadde spådd også, noen mente den skulle opp i 11 i 2017), Tesla justerer grovt etter og du tar inn verditapet på X-en i tillegg, så kunne du betalt folk for å håndvaske og skifte hjul på Zoe-en din hver eneste dag hele året og fortsatt hatt penger igjen kun for verditap+valutatap. ;)

Vi vurderer også å gå ned til en bil igjen etter vi får TMXen, men den kan bare alt utenom å dele seg i to biler...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Trond C

Tesla X måtte vært tingen ja, der er tilhengeregenskaper og resten. Har håp om at noen kan lage en litt enklere slik til samme pris som andre helt middels familiebilder  :) En slags ebilenes Subaru eller Octavia 4x4   :D
Vennlig hilsen
Trond

knut.aulie

Det er håp om at Huyndai Kona får det i 2018, uklart med vekt.

Det er vel den i tillegg til E-tron som er mest sannsynlig .

THE

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 30. august 2017, klokken 10:54
Det er håp om at Huyndai Kona får det i 2018, uklart med vekt.

Det er vel den i tillegg til E-tron som er mest sannsynlig .

Ja, har fått med meg Kona. Ser likevel ikke den som et alternativ som eneste bil i en familie pga. størrelse. For oss er den i alle fall ikke en aktuell bil som eneste bil.

Jeg er også veldig skeptisk til når Kona kan leveres, og enda mer skeptisk til når de klarer å levere nok til å dekke etterspørselen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

knut.aulie

Sitat fra: THE på onsdag 30. august 2017, klokken 11:14
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 30. august 2017, klokken 10:54
Det er håp om at Huyndai Kona får det i 2018, uklart med vekt.

Det er vel den i tillegg til E-tron som er mest sannsynlig .

Ja, har fått med meg Kona. Ser likevel ikke den som et alternativ som eneste bil i en familie pga. størrelse. For oss er den i alle fall ikke en aktuell bil som eneste bil.

Jeg er også veldig skeptisk til når Kona kan leveres, og enda mer skeptisk til når de klarer å levere nok til å dekke etterspørselen.
Gode innvendinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA