Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgraderte seter

Startet av KevinB, lørdag 23. september 2017, klokken 13:50

« forrige - neste »

KevinB

Hei!

Jeg er en 19 år gammel lærling og deltidsstudent i Oslo/Nedre-Romerike området. Jeg har vært sent ute med å ta lappen. Tok grunnkurs for en tid tilbake og øvelseskjørte litt, men jeg var aldri så veldig motivert for å øve i biler som gikk på fossilt drivstoff.

Jeg lurer på om dere har noen tips til hvem jeg kan kontakte for å lære seg å bli kjent med kjøringen etterhvert og trafikkskoler i området som tilbyr gjennomføring av alle kurs og kjøretimer i el-biler. Er det til og med lov å etterhvert gjennomføre en oppkjøring i el-bil eller må man gjøre dette med fossil-bil på grunn av scenarioer der man må kunne gjennomføre grunnleggende vedlikehold av en slik bil?

Jeg forstår absolutt at det kan finnes mange ulemper med å bare ha lappen automatisk, men jeg tviler sterkt på at disse vil følge meg hele livet. Når det kommer til den gang jeg kanskje skal ha min første bil, vil nok el-biler ha gått mye ned i pris og den første bilen trenger uansett ikke å være noe spesielt super. I dag lever jeg og pendler jeg uansett i et område med et veldig godt kollektivt tilbud, så lapp og personbil er ikke egentlig noe hastende krav.

Jeg håper mitt mål om å kun kjøre på elektrisk eller andre alternative grønne måter, kan hjelpe til å gjøre en liten forandring rundt meg. Et slik valg blir absolutt merket av kretsene mine, kan stå som et godt forbilde nå og flere år senere og kan endre "stakeholdere" som omgir meg som foreldre og arbeidsgivere til å gå for grønne løsninger ved fremtidelige kjøp av biler, bare fordi "han der" ikke kjører noe annet.
Tviler igjen altså på at foreldrene mine kjøper fossil som deres neste bil, hvis jeg bare kjører elektrisk.  :)

Jeg håper jeg kan finne svarene jeg er ute etter på denne tråden og selvom man ikke har noe svar, håper jeg at jeg har gitt et innblikk angående mine meninger rundt elbil i samfunnet.

Mvh. Kevin

Nasatech

Veldig bra at du vil ta lappen på elbil! Morsomt :)

Så en Leaf som var kjøreskolebil tidligere i sommer, men la ikke merke til hva det sto på den.

Har du prøvd vår gode venn, Google?

gigafactory

#2
Disse har en Leaf:

http://www.abctrafikkskole.net/

SitatVi er veldig stolte over å være første trafikkskole i Oslo som bruker El-bil i opplæring på KL B automat. Både elever og lærere er veldig fornøyde med vår lettkjørte Nissan Leaf, og vi ser frem til å bidra til å gjøre fremtiden elektrisk for alle miljøbevisste elever!

Det må da nesten gå an å få sett under panseret på en annen bil enn elbilen på oppkjøringen hvis det er noe sånn teknisk der?

Det å ta automatlappen hadde ikke bekymret meg mye, fremtiden er ikke å manuelt røre i girolja  ;)


KevinB

Takk Nasatech og gigafactory! :)

Jeg har prøvd Google og funnet noen skoler som tilbyr timer i el-bil, dessverre sier disse lite mer enn en setning der el-bil blir nevnt på nettsidene deres og ordet "trafikkskole" er et søkeord der mange søketreff er betalt plassering.

Jeg håper også at jeg kan finne noen med erfaringer rundt skolene og kunnskap rundt det å ta lappen på el-bil før jeg evt. ringer for å høre om tilbudet med noen av skolene.

brako79

Mener jeg har sett e-golf som skolebil i bergen.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Ingeniøren

Så en i3 skolebil ved Lierbyen nær Drammen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HCO

Kevin, hva er du lærling i?

Selv om manuelt gir ikke har en fremtid, er det mange arbeidsplasser der det kreves at du kan kjøre/flytte diverse kjøretøy som krever at du behersker clutch og girstang. Jeg skjønner motivasjonen, men er redd du risikerer å skape unødige begrensninger for deg selv i et stadig tøffere arbeidsmarked.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

TB

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/veien-til-f%C3%B8rerkortet/personbil-b/grunnleggende-opplaering

SitatAutomatgir eller manuelt gir?
Du kan velge om du vil kjøre opp med automat- eller manuelt gir. Om du kjører opp med automatgir, får du en kode i førerkortet som begrenser føreretten til slike biler. Dersom du senere ønsker å utvide til manuelt gir, må du å ta oppkjøringen på nytt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

sylwester

Kjører du opp med elbil er det i praksis automatgir. Du får ikke fullt førerkort, noe som er en stor begrensning i ganske mange år fremover. Det vil være manuelt giret kjøretøy fabrikkny frem til det er slutt på ren ICE i 2025 (eller seinere). Levetiden på norske veier er over 15 år så i 2035+ er det ganske kurant å kjøre opp med automat uten at det gir deg ulemper utiver muligheten til å kjøre veteranbil.

De siste 20 årene har jeg kjørt mange flere biler enn jeg har eid, et mindretall av disse har vært automat. Leafen min er den første automaten jeg eier og den eneste jeg har likt. Elbiler har ikke gir så man kan ikke sammenlikne de med konvensjonelle automatgirede kjøretøy.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Løve

Men hvor mange nybilsalg er med manuell gir? Er ikke det tallet kraftig synkende? Jeg kjenner ingen som vil ha manuell gir i sin neste bil.

KevinB

HCO, jeg er lærling i mediegrafikkerfaget. Tviler sterkt på at mangel på manuell-lapp gjør meg langt mindre konkuransedyktig i arbeidedsmarkedet. :)

Desverre har jeg veldig lite motivasjon til fossil-lappen, noe som er en av flere grunner til at jeg ikke har lappen enda.

Trekkoppbil

#11
Elektriske skolebiler kan sikkert fungere til automatlappen. Men til privat øvelseskjøring kan det være vanskelig å finne noen El-bil som det  er lov å bruke. Det er mulig det var noen få 2013 Leaf med håndbrekk.
Leafen og mange andre el-biler har dessuten så breie A-stolper at sikta ut blir så dårlig at bilen er farlig å kjøre i venstresvinger. Jeg vil fraråde disse bilene til nybegynnere.

Egentlig synes jeg man bør kjøre manuell bil med bakhjulstrekk de første vinterene, for å trene opp reflekser og å forstå hvordan naturkreftene fungerer.

Porsgrunn

Krave om håndbrekk er fjernet. Grunnen mener jeg var at svært mange biler etterhvert kom med elektronisk håndbrekk som gjorde dem ulovlige å bruke til øvelseskjøring etter de gamle reglene.

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/Ovelseskjoring/personbil

turfsurf

90% av bilene som blir solgt i dag har automatgir. 30% av de som tar lappen kjører opp på automat. Bare å kjøre på. Å lære seg å kjøre på og håndtere manuelt gir på vinterføre er bortkastet tid, man lærer inn feil reflekser.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

#14
Du kommer økonomisk gunstigere ut av det med å ta opplæring på automat bil, og oppkjøring på manuell.

Ev en ekstra oppkjøring på manuell etter at setrtifikatet for automat er i boks.

Dette skyldes at du slipper kjøretimer for å trene på å gire fra 1 til 3 gir, og bakkestart etc.

Vi har manuell skolebil til oppkjøring for kun 350 kr / dagen ute på Nabobil.no, og har sett lignende også i Oslo området.:

https://barumbilutleie.no/skolebil/

Her er forresten vår om noen i Stavangerområdet trenger en skolebil:

https://nabobil.no/listings/7190-vw-polo-2013-stavanger
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA