Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blandet opplevelse av levering av ny 90D ved Tesla Drammen

Startet av jabe1807, lørdag 23. september 2017, klokken 13:12

« forrige - neste »

jabe1807

Vi er i gang med prosessen å kjøpe Leaf. 2015 mod, norsk bil(Nordic).
Det står mye her på forumet om lading og diverse muligheter. Dette gjør meg ganske forvirret da det er mange momenter å forholde seg til.
Jeg ønsker meg en bil som det er minst mulig problemer med å bruke. Det betyr for oss at når vi har kjørt en dag til og fra jobb pluss div, totalt ca 8 mil, så vil jeg parkere i garasjen, sette på lading og gjøre samme rutine dagen etter. Er det slik el-biler fungerer eller er det mye styr m.h.t. lading, batteritemperaturer og vinterkjøring?

Carl Anton Stenling

Vår Nissan Leaf 2015-modell fungerer akkurat slik du beskriver. Temmelig uproblematisk bilhold.

Imidlertid er det viktig at du sjekker at rekkevidden dekker ditt kjøremønster slik at du unngår stress de kaldeste dagene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

knut.aulie

Sitat fra: jabe1807 på mandag 31. juli 2017, klokken 20:52
Vi er i gang med prosessen å kjøpe Leaf. 2015 mod, norsk bil(Nordic).
Det står mye her på forumet om lading og diverse muligheter. Dette gjør meg ganske forvirret da det er mange momenter å forholde seg til.
Jeg ønsker meg en bil som det er minst mulig problemer med å bruke. Det betyr for oss at når vi har kjørt en dag til og fra jobb pluss div, totalt ca 8 mil, så vil jeg parkere i garasjen, sette på lading og gjøre samme rutine dagen etter. Er det slik el-biler fungerer eller er det mye styr m.h.t. lading, batteritemperaturer og vinterkjøring?
Med 8 mil kjøring burde det ikke være noe å bekymre seg over. [emoji1360]

Du lærer fort det du trenger og det som er vanskelig i starten blir raskt en vane.

Lars C. Krogenæs

Det er slik det funker. Kjør om dagen, Lad om natten, når elbilen likevel ikke er i bruk.

Deres bruk er godt innenfor bilens begrensninger. En bil med mindre feil får du ikke, da må du i såfall få tak i en 15 år gammel Corolla...
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Carl Anton Stenling

8 mil mellom ladingene er for langt de kaldeste dagene for 24 kWh-utgaven, men kan være greit for 30 kWh-utgaven.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

knut.aulie

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 31. juli 2017, klokken 21:15
8 mil mellom ladingene er for langt de kaldeste dagene for 24 kWh-utgaven, men kan være greit for 30 kWh-utgaven.
Seriøst?

Diskuterte dette mange ganger med flere som kjører Leaf på jobben, de påsto de kjørte minst like langt som min gamle bil (Soul) og den kjørte jeg lett 12-14 mil på de mest krevende dagene de siste tre vintrene.
Trodde derfor 8 måtte være godt innenfor for Leaf.

kavorland

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 31. juli 2017, klokken 21:15
8 mil mellom ladingene er for langt de kaldeste dagene for 24 kWh-utgaven, men kan være greit for 30 kWh-utgaven.


Vel, det kjem an på kva du reknar som kaldaste dagar.
Eg har 24 kwh, 2015 Tekna, kjøpt ny september 2015, og er no kjørt 45 000 km.
Brukar bilen til dagpendling og tilleggskjøring 6 dagar i veka.
Bruker ladetimer og setter den til ferdig lada 100% 20 minutt før avreise, og setter klimatimer frå avslutta lading til avreisetidspunkt den delen av året eg treng oppvarming. Har då ferdig oppvarma og nedtint bil om vinteren med ca 98% batteri. Rekkevidde 11-12 mil på vinter og 14-15 på sommar.
Er veldig nøgd med driftstryggleik og kjørekomfort.
Kun ein ting å utsetje, nemlig at kupevifta streika i vinter, men det vart fiksa på under eit døgn frå feilen vart oppdaga til den var utbetra.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

snoemann

Det med at 8 mil er for langt på de kaldeste dagene kan jo ikke stemme.

Min Citroen C-Zero med 16/14 kwh batteri klarte 8 mil på de kaldeste dagene.
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Øyvind.h

#8
Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 31. juli 2017, klokken 21:15
8 mil mellom ladingene er for langt de kaldeste dagene for 24 kWh-utgaven, men kan være greit for 30 kWh-utgaven.

8 mil er langt de kaldeste dagene ja. Hadde en 2012-Mod (uten vp). Den hadde ca 7 mil rekkevidde i -12 når den var ca 3 år gammel.

Klart manglende vp og alder trakk ned. Samtidig forvarmet jeg skikkelig og kjørte veldig pent den "langturen" jeg hadde i streng kulde.
Skulle i begravelse og ble nødt til å spørre i kirken om å få lade fra stikk der.
Turen tok ca 1 time (oslo-Årnes) så det er begrenset hvor stor forskjellen vp vs ikke vp kan ha vært. Men alderen tynget nok litt. Tror SOH var ca 88%.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: snoemann på mandag 31. juli 2017, klokken 22:49
Det med at 8 mil er for langt på de kaldeste dagene kan jo ikke stemme.

Min Citroen C-Zero med 16/14 kwh batteri klarte 8 mil på de kaldeste dagene.

8 mil blir fort for drøyt. Snakker vi motorvei med 110-grense samt -15 grader ligger rekkevidden på ca. 7 mil for vår del. 5,5 år gammel 2012 Leaf.

Klarer en trilling i hele tatt å holde varmen oppe slike dager? Har sett flere har klaget på varmeapparatet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

snoemann

Nja.. det ble ikke mer enn lunk i bilen på de kaldeste dagene ...
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Carl Anton Stenling

Man kan selvfølgelig kjøre 8 mil med en 24 kWh Leaf også på de kaldeste dagene. Imidlertid er det ikke spesielt smart å legge opp til pendling såpass langt med denne bilen pga:

  • 2x4 mil krever dobbel oppvarming og behøver dermed mer strøm enn hvis strekningen kjøres i ett strekk.
  • 8 mil er i ytterkant av kapasiteten på de kaldeste dagene hvis man kjører på motorvei og dermed blir det stress rundt hvorvidt man rekker frem.
  • Man bør beregne noe margin for uforutsette hendelser og ta hensyn til at batteriet vil degradere noe i perioden man eier bilen.
  • Hvis en for stor del av spennet i batteripakken brukes hver dag så risikerer man tidlig aldring av batteripakken.
For 8 mil pendling mener jeg 24 kWh-varianten er dårlig egnet og anbefaler at man enten kjøper 30 kWh-varianten eller en av de andre bilene som har lengre rekkevidde.

Som en tommelfingerregel vil jeg si at en pendlebil bør ha minst 25 % margin også de aller kaldeste dagene. Det finnes såpass mange greie pendlebiler på markedet at det er ikke nødvendig å velge en bil som har for knapp rekkevidde.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

knut.aulie

Soul  2014 exclusive har null problem med 8 mil på vinter selv med flere kaldstarter og du kan ha det så varmt du ønsker.
Jeg solgte min for 175' og den så ut som ny [emoji56]

kavorland

Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 01. august 2017, klokken 09:24
Man kan selvfølgelig kjøre 8 mil med en 24 kWh Leaf også på de kaldeste dagene. Imidlertid er det ikke spesielt smart å legge opp til pendling såpass langt med denne bilen pga:

  • 2x4 mil krever dobbel oppvarming og behøver dermed mer strøm enn hvis strekningen kjøres i ett strekk.
  • 8 mil er i ytterkant av kapasiteten på de kaldeste dagene hvis man kjører på motorvei og dermed blir det stress rundt hvorvidt man rekker frem.
  • Man bør beregne noe margin for uforutsette hendelser og ta hensyn til at batteriet vil degradere noe i perioden man eier bilen.
  • Hvis en for stor del av spennet i batteripakken brukes hver dag så risikerer man tidlig aldring av batteripakken.
For 8 mil pendling mener jeg 24 kWh-varianten er dårlig egnet og anbefaler at man enten kjøper 30 kWh-varianten eller en av de andre bilene som har lengre rekkevidde.

Som en tommelfingerregel vil jeg si at en pendlebil bør ha minst 25 % margin også de aller kaldeste dagene. Det finnes såpass mange greie pendlebiler på markedet at det er ikke nødvendig å velge en bil som har for knapp rekkevidde.

Her var det mykje rare påstandar, men me har vel alle ulike bruksmønster og synspunkt.
Men til TS sitt spørsmål så finn eg etter snart 2 års bruk av min 24 kwh Tekna at den høver veldig bra til slik pendling.
Til påstandar om at 8 mil er for langt, og trong for 25% rest, så er det å sei at på mine 8 mil jobbpendling stoppar eg heime med alt frå 55% på sumaren til 25% rest om vinteren.
Sjølvsagt er det dagar då det vert kjørt meir, men heldigvis så har eg fleire hurtigladar på pendlerstrekket, og det er kjapt gjort å toppe opp med 20-30% så ein har til ekstrakjøringa.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

Carl Anton Stenling

Det finnes jo kjøremønstre hvor 8 mil pendling med Leaf er uproblematisk. F.eks. hvis man bor i områder med kystklima, pendlehastigheten er lav (rundt 50-60 km/t) og man har mulighet for hurtiglading eller lading på jobben ved unntaksvis behov.

Her er det snakk om kjøp av bruktbil og da bør man tenke over at bilen skal fungere greit noen år fremover. Trådstarteren spør om enkelt og ukomplisert bilhold. Da tenker jeg at dette vektlegges også når bilen har blitt fem år eldre.

Som elbileiere bør vi gi realistiske råd slik at nye elbileiere får en god opplevelse. Dette er grunnen til at jeg heller vil anbefale en bil med litt lengre rekkevidde på tross av at jeg selv kjører en 24 kWh Leaf til daglig og har kjørt 8 mil med den mange ganger.

Min 24 kWh Leaf har omtrent 7-8 mil rekkevidde i 90 km/t på motorvei i snø/saltsørpe ved -18 grader C. Om fem år regner jeg med at den har 6-7 mil rekkevidde under samme forhold.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA