Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4WD

Startet av Muffinman, lørdag 23. september 2017, klokken 00:34

« forrige - neste »

Geir68

Man må enten separere stål og aluminium med noe som ikke leder strøm (gummi f.eks) eller legge noe i mellom som står høyere i den galvaniske spenningsrekken. Syrefast stål blir mye brukt offshore for dette.

Slikt vil vise seg raskt, så jeg antar Tesla ingeniørene har lært dette "the hard way" de stedene de har glemt dette.
En vanlig tabbe er å isolere med noe ikke ledende, men så ødelegge isolasjonen ved å bolte igjennom med stålbolter istedet for syrefaste.

Cobos

Eller som skjedde med Frihetsgudinnen (kobberhud på et ikke-rustfritt stålskjelett) at platene man hadde mellom de to forskjellige metallene gikk istykker eller ble presset ut av mekanisk press. Det viste seg i 1980 tallet at statuen var vel en par år fra å falle fra hverandre. De hadde altså tenkt på dette på 1800-tallet, men løsningen var ikke god i 100+ år :) Får håpe Tesla bruker en løsning som er forventet å vare ihvertfall 20+ år.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

model3citizen

"Låner" et bilde fra Tesla Model 3 fb-gruppen som gir et inntrykk av tingenes tilstand i hjulhusene.



En ting er sikkert, denne bilen har stort potensiale for både støyreduksjon og forhindring av rustdannelse i hjulhusene. Min skal i alle fall rett til behandling hvor alt av plastdeksler skal bort før behandling.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

bno

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 08. august 2017, klokken 21:25
"Låner" et bilde fra Tesla Model 3 fb-gruppen som gir et inntrykk av tingenes tilstand i hjulhusene.



En ting er sikkert, denne bilen har stort potensiale for både støyreduksjon og forhindring av rustdannelse i hjulhusene. Min skal i alle fall rett til behandling hvor alt av plastdeksler skal bort før behandling.

Legger du i støybehandlig kjemisk behandling som del av rustbehandling?
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

knut.aulie

Sitat fra: bno på onsdag 09. august 2017, klokken 07:24

Legger du i støybehandlig kjemisk behandling som del av rustbehandling?
Du kan ikke behandle støy kjemisk???

Rustbehandling kan dempe litt mekanisk ved at det absorberer og isolerer, men det er ikke kjemi [emoji6]

bno

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 09. august 2017, klokken 09:31
Sitat fra: bno på onsdag 09. august 2017, klokken 07:24

Legger du i støybehandlig kjemisk behandling som del av rustbehandling?
Du kan ikke behandle støy kjemisk???

Rustbehandling kan dempe litt mekanisk ved at det absorberer og isolerer, men det er ikke kjemi [emoji6]

Var vel litt keitete formulert av meg, men det jeg tenkte på var støydempingssystem som innebærer at understell, hjuloppheng og andre utsatte deler sprøytes dobbelt med en type miljøvennlig, kraftig støydempingsmasse som effektivt demper hjulstøyen innen det når kupeen.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

knut.aulie

Sitat fra: bno på onsdag 09. august 2017, klokken 16:23
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 09. august 2017, klokken 09:31
Sitat fra: bno på onsdag 09. august 2017, klokken 07:24

Legger du i støybehandlig kjemisk behandling som del av rustbehandling?
Du kan ikke behandle støy kjemisk???

Rustbehandling kan dempe litt mekanisk ved at det absorberer og isolerer, men det er ikke kjemi [emoji6]

Var vel litt keitete formulert av meg, men det jeg tenkte på var støydempingssystem som innebærer at understell, hjuloppheng og andre utsatte deler sprøytes dobbelt med en type miljøvennlig, kraftig støydempingsmasse som effektivt demper hjulstøyen innen det når kupeen.
Da er vi enig [emoji1]

DrNox

På E-golfen har vi lagt på Dinotrol etter ett års bruk. Lærte her på forumet at det ble lagt på toppen av den gamle..

Når det hjelder Tektyl måtte den gamle tas bort og det syntes jeg var litt dumt.
Men Tektyl skulle viss nok ta bort veistøy, da Tektylen ble en seig masse som veide en del og derfor også isolerte mot støy. Noen tips?

GOS

Sitat fra: DrNox på onsdag 09. august 2017, klokken 20:17
På E-golfen har vi lagt på Dinotrol etter ett års bruk. Lærte her på forumet at det ble lagt på toppen av den gamle..

Når det hjelder Tektyl måtte den gamle tas bort og det syntes jeg var litt dumt.
Men Tektyl skulle viss nok ta bort veistøy, da Tektylen ble en seig masse som veide en del og derfor også isolerte mot støy. Noen tips?
Her på Tesla Forumet for 3-4 år siden så var det en som sjekket opp dette, og det var IKKE anbefalt å legge Tectyl på en Tesla som var av aluminium. Om du søker i trådene så finner du sikkert litt av diskusjonen.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Måkemannen


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Gordon Retriever

Hva kan vi vente oss av dører og bagasjelokk? Stål eller aluminium?

Amoss

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 22. august 2017, klokken 23:19
Hva kan vi vente oss av dører og bagasjelokk? Stål eller aluminium?

Etter utleverings-eventen sa Travis fra "Model 3 Owners Club" at han hadde testet med magnet "på alt han kom til av karosseriplater" og de var definitivt aluminium.

I etterkant av denne nyheten ble dette modifisert til å være platen på utsiden av den døra han gikk inn.

Om de ytre karosseriplatene på dørene heller ikke er aluminium så har han kanskje ett forklaringproblem :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 22. august 2017, klokken 23:19
Hva kan vi vente oss av dører og bagasjelokk? Stål eller aluminium?
Alu ifølge Trevor Mod 3 owners club.

Han hadde med magnet på prøvekjøring av 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA