Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan går det med leveringen?

Startet av philips66, mandag 11. april 2011, klokken 14:16

« forrige - neste »

philips66

jadda jadda, jeg vet det ikke er lov.....men er likevel nysjerrig på om det lar seg gjøre....

Jeg har en trek ride+ på 180w. og har funnet ut at originalt gir de 350w...så hvordan kan jeg få tilbake de "wattene" som forsvant etter passering av Norgers grenser?? ???

elektrolux

Egentlig tviler jeg på at noe har forsvunnet på grensen til Norge.

Reglene er nokså universelle og det er max 250W på en sykkel.

Ellers vil jo en ekstra motor på det andre hjulet dobble effekten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: philips66 på fredag 18. mars 2011, klokken 14:04
jadda jadda, jeg vet det ikke er lov.....men er likevel nysjerrig på om det lar seg gjøre....

Jeg har en trek ride+ på 180w. og har funnet ut at originalt gir de 350w...så hvordan kan jeg få tilbake de "wattene" som forsvant etter passering av Norgers grenser?? ???

Nå kjenner jeg ikke til hvilket system Treken bruker, men med navmotor-elsykler fikser du biffen med en uoriginal kontroller og høyere spenning (f.eks via en booster-pack). Evt. original kontroller i USA-utgave om det lar seg skaffe.

Kontroller, evt. ny throttle om det behøves (evt. om sykkelen ikke har throttle) og Cycle Analyst (anbefales på det sterkeste) kan kjøpes hos www.ebikes.ca
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 18. mars 2011, klokken 15:16
Egentlig tviler jeg på at noe har forsvunnet på grensen til Norge.

Reglene er nokså universelle og det er max 250W på en sykkel.

Ellers vil jo en ekstra motor på det andre hjulet dobble effekten.

Reglene er absolutt ikke universelle, USA har f.eks 350W makseffekt i de fleste stater. I Tyskland er det mulig med 500W om sykkelen er registret osv.

Annen motor kan jeg ikke tenke meg behøves, det er spenning fra batteri og antall ampere fra kontroller som bestemmer hastigheten. Dessuten sitter det en turtallssperre i kontrolleren, maks 25km/t her hjemme og 32km/t i USA.

F.eks Ezee sin motor er oppgitt til alt fra 250W til 400W avhengig av hvilket marked den selges i. Den klarer dog fint 1kW kontinuerlig om den fores med tilstrekkelig spenning og strømstyrke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mohpet

Det finnes nok muligheter.

Jeg har selv en Go Motorboard el sparkesykkel med 2 stk 375W motorer og originalt 14.4V 8Ah NiMh batterier. Har faatt oppgradert denne til 18.5V 16Ah LiPo batterier med ny controller, paa de samme motorene. Dette ble en helt annen verden, jeg maaler 25 km/t noe som er innenfor det forsvarlige men helt paa grensen :-)

Poenget mitt er at det helt sikkert er mulig aa faa mer ut av motorene dine.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

PerBear

Jeg vet om tre metoder for hastighetsbegrensing på elsykkel med børsteløse motorer:

1. batterispenning - motor går så fort som batterispenning tillater
2. hastighetssensor - motorkontroller har en hastighetsbegrensing med fartsdeteksjon via en ekstern sensor eller via hallsensor (kommuteringssensor) i motor
3. gassbegrensing - spenning til motor er begrenset av kontroller til en gitt prosent av batterispenning

For å finne ut hvilken hastighetsbegrensing som benyttes på en elsykkel som er lovlig i EU kan en gjøre et par enkle tester. Først sett på sykkelspeedometer på det motoriserte hjulet. Sjekk deretter maks fart med hjulet løftet fra bakken når batteri er nesten tomt og når batteri er fullt.

Dersom hastighet er den samme uansett batterispenning er det høyst trolig hastighetssensor.
Dersom hastighet er lavere med flatt batteri og over 27 km/t når batteri er fullt er det trolig 1.
Dersom hastighet er lavere med flatt batteri og under 27 km/t når batteri er fullt er det trolig 3.

For å skille mellom 1. og 3. kan en forsøke å sette på et manuelt gasshåndtak hvis det er inngang for slikt på kontroller. Da vil fullt pådrag på håndtak øke hastigheten i forhold til hastigheten pedalsensoren gir alene.

Vær også klar over at elsykkel kontroller har strømbegrenser for å beskytte batteri, kontroller og motor. Det er en enkel parameter å justere for produsenten når en elsykkel skal gjøres kompatibel med EU reglene.  Dette medfører en egen strømgrense for EU. Derfor er kontroller ofte merket med strømgrensen i Ampere på en klisterlapp, typisk 15A eller deromkring, avhengig av batterispenning. Dette er ikke viktig for toppfart, men veldig viktig for batterirekkevidde og for hvor kraftig motor er i oppoverbakke.

For å øke fart med type 1. må batterispenning økes. Det kan skade kontroller og motor.
For å øke fart med type 2. må kontroller eller sensor modifiseres/saboteres. Kan være risikabelt.
For å øke farten med type 3. er det i noen tilfeller mulig å sette på et gasshåndtak.

Alternativt kan en bytte kontroller. Golden Motor (www.goldenmotor.com) selger en "Magic" kontroller som kan konfigureres via en spesiell USB kabel til forskjellige strømgrenser. Det er også mulig å redusere maks motorspenning til en prosent av batterispenning. Programmet for konfigureringen viser de forskjellige instillingsmulighetene og kan lastes ned gratis herfra:   http://www.goldenmotor.com/e-Bike-DIY/PI200Setup.zip
   
NB: Husk at modifikasjon av elsykkel ødelegger garanti og kan gjøre sykkelen ulovlig å bruke på offentlig vei.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

commiesoft

#6
Du kan kjøpe et kit fra f.eks Kinesiske Goldenmotor å få det levert på døra om
noen dager. De bryr seg ikke om reglene, så det er opp til deg hvor mange kw du
synes er ok.

Jeg har sett sykler på nettet som gjør 125km/t, og så kan du jo handle inn noen
spoke lights i tillegg:


så her er det muligheter.  ;D

hens

Jeg er kanskje ikke den rette til å påpeke dette....
Men om "sykkelen" plutselig er blitt moped med hastighet over 25 km/t, eller motorsykkel over 45, vil ulovlig si at en kjører uregistrert farkost fordi den skulle ha blitt registrert og forsikret, dessuten har den ikke lysutstyr og bremser som tilsvarer ombygningen.
Da bør en helst befinne seg på lukket område :o.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

philips66

Takker for mange gode tips!! på denne sykkelen må det hele tiden være vekt på pedalene for at hjelpemotoren skal slå inn....og når min marsjfart er mellom 25 og 30 kmt, hadde det vært greit med bittelitt mer guff  :D

PerBear

Her er en elsykkel med Bosch motor som går 56 km/t (på avstengt bane). Jeg er dårlig i tysk så jeg vet ikke hva de har gjort med elsykkelen...

http://www.youtube.com/user/bikipedia#p/a/f/0/E_ZGWGNzoo0
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Sykkelen er i original utførelse. Eneste de har gjort er å montere en ekstra magnet på framre drev? og laget en vippeanordning for hastighetssensoren, slik at den enten føler på original plass eller på drevet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El-pedal

Her er oppskriften på kossen du trimmer elsykler med Bosch motor, veldig enkelt i grunnen  ;D  ;D

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ivu8gFTzHmY#t=678s

Likte tittelen: "...SCHNELLER MACHEN..."!  8)
Suser rundt på elsykkel i Stavanger-området!

mv200i

I fjor kjøpte jeg en "lovlig" el sykkel (250W, 36V)..Funka greit den, men den er for svak.  Bruker den daglig til jobb ca. 1.5 mil en vei.  For noen måneder siden oppgraderte jeg sykkelen ved å bytte motor. Kjøpte GoldenMotors Magic Pie 3...+ 48V 10Amp batteri.  Da ble fart i sakene..Angrer ikke et sekund. Fyker avgårde i 25-30 km/t med cruisekontroll (!) Topphastighet er ca. 45, men kjører aldri i den hastigheten. Lovlig eller ikke, jeg kommer meg på jobb uten å bruke bilen, uten å måtte dusje.   Terskelen for å hive seg på sykkelen fremfor bil er blitt mye lavere.  Spesielt gøy er det å "sykle" forbi de gulkledde, de med pulsklokke og hanekam  :D




El rayo

#13
Sitat fra: mv200i på mandag 11. juni 2012, klokken 12:35
I fjor kjøpte jeg en "lovlig" el sykkel (250W, 36V)..Funka greit den, men den er for svak.
Ja, er det ikke typisk?  ;D Det er aldri nok krefter.

Når jeg sykler samme runde med original elassistert EL-ma, som veier 32 kg og "vanlig" sykkel som veier 18 kg, så er det bare nok elkrefter til å oppveie den ekstra vekten.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA