Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: iOS 11 og i3

Startet av AttackOfTheMac, torsdag 21. september 2017, klokken 10:36

« forrige - neste »

AttackOfTheMac

3 Long range:  310 Miles Range.   $44K

S75: 249 Miles Range $69.5K

S koster altså $25.5K (58%) mer uten noen options og med 98km lavere rated rekkevidde.

S er selvsagt bedre på noen punkter, men 3 har også en del fordeler.

S må få 85 og oppdatert interiør i expressfart! Helst før mandag når rentekampanje går ut :p

krister461

Skjønner ikke dette fokuset på 3 vs S. Det er ingen krise for Tesla om folk velger 3 istedenfor S nå når de får produksjonen i gang. 3 kan like gjerne være et springbrett til S.

Det er i hovedsak forskjellige biler. Har du bruk for plassen i Model S så er ikke Model 3 et alternativ. De fleste merker har modeller som overlapper på ytelse og utstyr uten at de kanibaliserer hverandre av den grunn.

AttackOfTheMac

Det er vel Tesla selv som har satt fokus på S vs 3. De har til og med en direkte sammenligning på siden for Model 3.
Problemet er at S rett og slett har for dårlig rekkevidde og interiør i forhold til 3, spesielt med tanke på prisen.
S burde jo være bedre på alle punkter.
Jeg tror dog oppdateringen til S vil komme, bare håper det er snart.

krister461

Tesla har nok ønsket å holde salget oppe mens vi venter på opptrapping av Model 3-produksjonen, for at ikke kjøpere skal vente på en overhypet 3. Etterhvert som detaljer er på plass og produksjonen kommer i gang er ikke salg av S vs 3 så viktig lenger.

Og, nei, S bør ikke være bedre på alle punkter. Det er et tøysete krav. Det holder at den er bedre på noen viktige områder. Plassbehov er ofte det viktigste kravet når folk skal velge bilmodell. Ønsker man ekstra ytelse eller ekstra rekkevidde er også S et bedre valg. Ønsker man mest for pengene er 3 det beste valget etc...

AttackOfTheMac

#4
Den bør i alle fall ikke være verre. Per nå er nok S interiøret dårligere enn 3, men uttak av den ekstra skjermen.
Flere på prøvekjøringen nevne dette med hvor bra interiøret var.

Det er også en klar skeivhet i rekkevidde:

- S75 til 2x pris av 3 Standard har kun 50km mer.
- S75 til 58% mer enn 3 Long Range har 98km mindre

krister461

Du kan få en BMW 1-serie med ytelse og interiør som overgår en basis 5-serie. Det betyr ikke at folk ikke kjøper 5-serie.

Dette er en ikke-sak. :)

AttackOfTheMac

For elbiler er rekkevidde en av de viktigste egenskapene.
At en bil som koster $25K mer har lavere rekkevidde er ett problem.

Knut Røe

S har ikke engang dørlommer, vis meg den bilen som har en startpris på 70 tusen dollar uten avgifter som mangler dette. Når det er sagt virker ikke 70k for base S helt ille per I dag, da en 3 fort kan koste både 50 og 60 tusen.
Spørsmålet blir vel når rekkevidde hysteriet skal gi seg og folk slutter å handle ting de aldri trenger.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Thorbjorn på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:57For elbiler er rekkevidde en av de viktigste egenskapene.
At en bil som koster $25K mer har lavere rekkevidde er ett problem.
Om en elbil har over 300 km rekkevidde og mulighet for hurtiglading, så er det i de fleste tilfeller *nok*. Men jeg tror ikke det er usannsynlig at vi vil se at innstegsmodellen får mer rekekvidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MyMuffin

jeg bemerket meg også at model 3 hadde alcantara (er det dette som er nappa skinn forresten?)  på dørene - litt merkelig da alcantara tilvalg ikke eksisterer.

Premium pakken på S hadde jo tidligere noe nappaskinn greier å på armlener - undrer om dette nå er standard siden det ikke nevnes lenger..
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

AttackOfTheMac

Det er ikke sikkert det er alcantara. Kan være noen lignende. De har jo tatt det vekk i taket på S/X, men det ser jo likt ut i konfigurator

BMW850

Sitat fra: MyMuffin på søndag 30. juli 2017, klokken 00:08
jeg bemerket meg også at model 3 hadde alcantara (er det dette som er nappa skinn forresten?)  på dørene - litt merkelig da alcantara tilvalg ikke eksisterer.

Premium pakken på S hadde jo tidligere noe nappaskinn greier å på armlener - undrer om dette nå er standard siden det ikke nevnes lenger..

Alcantara er ikke nappaskinn men syntetisk. Model S hadde ekte skinn før, både på dører, dashboard og midtarmlener. Nå er det kun syntetisk etter det jeg har fått med meg til og med på seter, altså plast om du vil.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Cookie Monster

Sitat fra: Thorbjorn på søndag 30. juli 2017, klokken 00:14
Det er ikke sikkert det er alcantara. Kan være noen lignende. De har jo tatt det vekk i taket på S/X, men det ser jo likt ut i konfigurator

Er ikke tatt vekk i taket. Bare på dashbord.
2015 P85D

AttackOfTheMac

Sitat fra: tiger``n på søndag 30. juli 2017, klokken 00:01
Spørsmålet blir vel når rekkevidde hysteriet skal gi seg og folk slutter å handle ting de aldri trenger.

Dette vil nok være ett fokus til elbiler har bedre rekkevidde enn bensin og kortere ladetid.
Mange må i dag stoppe lengre enn de skulle ønske, og kanskje kjøre litt omvei.


AttackOfTheMac

#14
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 30. juli 2017, klokken 00:23
Er ikke tatt vekk i taket. Bare på dashbord.

Har lest flere steder at det er bekreftet av Tesla at Alcantara er helt vekke, også fra taket.
Men hvem vet... Tesla er ikke så god på informasjon...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA