Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: iOS 11 og i3

Startet av AttackOfTheMac, torsdag 21. september 2017, klokken 10:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Den ansatte som gikk ut med påstanden dementerte i hvert fall sin påstand rett etterpå. Men ble sitert mye rundt omkring.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mogu

Du må gjerne forklare på hvilken måte en 3 er beste enn en S!? Model S er en premium bil med tilsvarende kvalitet på kjøreopplevelse og interiør, mens Model 3 er ikke det. Forventer/tror du at du får samme opplevde kvalitet i en Model 3 når den kommer er jeg redd du blir veldig veldig skuffet. Det betyr derimot ikke at Model 3 ikke er en fantastisk bil, men den kan nok ikke måle seg med S på så veldig mange andre måter enn rekkevidde.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

AttackOfTheMac

Interiøret på 3 viker bedre enn S på alt utenom at S har 2 skjermer.

- Dørlommer
- Setelommer
- Jakkehengere
- Nedtagbart armlene bak.
- Større plass i midtkonsoll
- Lade 2 tlf samtidig
- Genialt nytt viftesystem
- Alcantara (eller lignende) på dørene
med mer...

kirky

S blir nok også oppdatert etterhvert (6mnder?)med mye av det de har lært på 3ern. Er vel midtkonsoll som kanskje trenger en refresh mest. Så bra ut på 3 med premium.

Personlig liker jeg at det ikke er dørlommer i S. Det ser penere ut/mer eksklusivt ut, samt man ikke har en ekstra plass å putte alt mulig dritt og som savner støv.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Lippert

Sitat fra: BMW850 på søndag 30. juli 2017, klokken 00:17
Sitat fra: MyMuffin på søndag 30. juli 2017, klokken 00:08
jeg bemerket meg også at model 3 hadde alcantara (er det dette som er nappa skinn forresten?)  på dørene - litt merkelig da alcantara tilvalg ikke eksisterer.

Premium pakken på S hadde jo tidligere noe nappaskinn greier å på armlener - undrer om dette nå er standard siden det ikke nevnes lenger..

Alcantara er ikke nappaskinn men syntetisk. Model S hadde ekte skinn før, både på dører, dashboard og midtarmlener. Nå er det kun syntetisk etter det jeg har fått med meg til og med på seter, altså plast om du vil.

Alcantara produksjon er karbon nøytral, og passer dermed godt inn i Tesla sin visjon.
Dette er nok også bakgrunnen for at Tesla fra nå av kun leverer syntetiske materialer til seter og interiør i S/3/X.
Det er kun Italia som produserer og eksporterer alcantara, grunnet copyright og hemmelig oppskrift.
Alcantara er ganske så eksklusivt altså....kontra det å rive skinnet av en slaktet ku ! 
〶esla sin tilnærming til funksjonell el-bil, overkjører det meste !
Noen skjønte det tidlig, nå de aller fleste !
Venter nå spent på min neste....

2014 P90 RWD
2022 TCT AWD

Handlekraft gir heller ikke bærekraft.
Derfor gir Tesla minst 8 år med saft.

SabreMan

Jeg tror den som sitter i midten i baksetet på en Model 3 ikke sitter spesielt komfortabelt. Ikke er det nakkestøtte heller.

Men armlene i baksetet på Model S hadde vært fint hvis de lager noe litt bedre. Det ser litt spartansk ut der bak. Nakkestøttene burde også vært oppdatert. Dagens støtter er for harde.

Jakkehengere har jeg aldri brukt eller savnet.

Dørlommer kunne vært greit, men all erfaring tilsier at kona fyller dem med all slags tull og søppel. Selv bruker jeg dem sjelden.

Det jeg imidlertid savner mest, er litt mer takhøyde bak.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

steam

Sitat fra: Thorbjorn på søndag 30. juli 2017, klokken 00:24
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 30. juli 2017, klokken 00:23
Er ikke tatt vekk i taket. Bare på dashbord.

Har lest flere steder at det er bekreftet av Tesla at Alcantara er helt vekke, også fra taket.
Men hvem vet... Tesla er ikke så god på informasjon...

Hei Thorbjørn. Det er jeg som har mast om dette med Alcantara både her og på facebook. Etter å ha snakket en del med amerikanske ansatte har jeg fått bekreftet at så lenge du velger premium interiør (skinnseter) så er det fortsatt Alcantara i headlineren.

Beklager hvis det har vært mye forskjellig informasjon her.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

JorgenM

Ser ikke helt problemet her. S er noe helt annet enn 3.

TM3 er en veldig simpel bil. Mindre, tåpelig dashbord, neppe like god å kjøre, ikke spesielt pen utvendig. Typisk billigbil for folk som ikke er spesielt opptatt av bil (derav en genial bil av Musk!). For meg en totalt uinteressant bil, ville ikke vurdere den som en #2-bil engang.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

1000kwh

Sitat fra: mogu på søndag 30. juli 2017, klokken 00:52
Du må gjerne forklare på hvilken måte en 3 er beste enn en S!? Model S er en premium bil med tilsvarende kvalitet på kjøreopplevelse og interiør, mens Model 3 er ikke det. Forventer/tror du at du får samme opplevde kvalitet i en Model 3 når den kommer er jeg redd du blir veldig veldig skuffet. Det betyr derimot ikke at Model 3 ikke er en fantastisk bil, men den kan nok ikke måle seg med S på så veldig mange andre måter enn rekkevidde.
Skjønner heller ikke dette. Musk sier jo rett ut at Model S er bedre på alle måter, så man bør kjøpe den hvis man vil ha premium. :/

Synes Model S er den flotteste bilen på veien i dag, både innvendig og utvendig! :)

AttackOfTheMac

Som jeg nevnte over har 3 en rekke forbedringer i interiøret kontra S.
I tillegg har den 98km lengre rekkevidde for $25k mindre...

Jeg vil helller ha S over 3, men da må de først oppgradere interiøret og rekkevidden, uten å øke prisen.

Joachim@sancon.no

Siden nå M3 ser ut til å komme uten hengerfeste tror jeg at det hadde vært fornuftig å fått en ny oppgradering av TMS med hengerfeste, litt lavere pris på 75 modellen og øket kvalitet på interiør. Etter hva jeg forstår tjener Tesla godt med kroner per solgte TMS og det kunne kanskje være greit å få flyttet noen M3 kunder over til TMS.

Jeg hadde ihvertfall kjøpt en ny TMS om den kom med en slik oppgradering. Etter 3 Europa turer siste årene ser jeg at kapasiteten til 85 er mer enn nok. Og vi fint kan klarer 10 min lenger ladestopp noen ganger på sommeren om det betyr 150k lavere pris.

daktari

Motortrend sammenlignet Model 3 med Alfa Romeo Giulia.  Autobild sier derimot den er noe mykere enn BMW 3. Jeg får følelsen at dette er et forsøk på en anderledes konkurrent for Silicon Valleys kule gründere.
Bilen er 4,7 meter lang! Det er ingen typisk nr 2-størrelse i Norge.

Espen Hugaas Andersen

#27
Sitat fra: JorgenM på søndag 30. juli 2017, klokken 08:45Ser ikke helt problemet her. S er noe helt annet enn 3.

TM3 er en veldig simpel bil. Mindre, tåpelig dashbord, neppe like god å kjøre, ikke spesielt pen utvendig. Typisk billigbil for folk som ikke er spesielt opptatt av bil (derav en genial bil av Musk!). For meg en totalt uinteressant bil, ville ikke vurdere den som en #2-bil engang.
Skulle gjerne ha klart meg med plassen i Model 3. Jeg elsker Model X, men den har noen svakheter.

For den første er den veldig brei. Jeg merker at en ting jeg faktisk savner når jeg kjører nr 2 bilen, en Hyundai i30, er at bilen er smalere. Da kan man mye enklere legge seg inn mot veimerkingen i svingene, og det er ett par steder det er så trangt på veiene at jeg prøver unngå å kjøre med Model X. Med i30en er det bare å sikte seg inn, og trykke gassen i bunn. (Ikke at det skjer så mye når man gjør det.)

For det andre, så er Model X ganske dyr. Ca seks ganger dyrere enn den nest dyreste bilen jeg har kjøpt. Da går man rundt med en liten klump i magen og lurer på hvordan det går med bilen. Det er heller ikke slik at man føler man kan bruke den til hva som helst, heller. Man har ikke lyst på griseri i bilen, eller havne opp i en situasjon der den lett får riper.

Utifra den raske gjennomgangen til Tesla Bjørn, så syns jeg interiøret virket overraskende bra:

Interiøret på prøvekjøringsbilene har riktignok premium-pakken, men dette er nok noe man nesten må kjøpe. Utifra prøvekjøringen til Motor Trend virker det også som tyngdepunktet er lavt og bra, ytelsene er bra, styringen virker bra, osv. Jeg liker dashbordet, da jeg liker ren minimalisme. Det virker som en super bil for å kjøre hver dag, uten for høy pris og uten for mye dilldall.

Om jeg skal kjøpe den må jeg nok gå for premium og metallic. Da er man oppe på 41.000 USD. Det jeg må bestemme meg for er om ca 350.000 er akseptabelt for en nr 2 bil. Jeg er usikker. Jeg kan kanskje heller gå for en brukt Ioniq etter hvert. Da blir det under halv pris av Model 3, men fortsatt en grei nok nr 2 bil. Men jeg vil gjerne ha Model 3. Den ser kjempebra ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OlaM

Model S som "premium"-bil, hva nå enn det betyr, er jo ganske oppskrytt. Lite gjennomtenkte løsninger og lav kvalitet på material var gjennomgangstonen, men det har kommet seg betraktelig. Litt av årsaken, som kanskje mange har glemt, var at det ikke var en luksusbil som skulle elektrifiseres, men en elektrisk bil som skulle pyntes opp slik at folk med råd til å betale for batteriet fikk lyst på den.

At de nå klarer å lage tilsvarende rekkevidde til halve prisen (sånn ca) sier mye. Elon nevnte også at produksjonsprosessen har blitt kraftig forenklet, S er vanskelig å bygge, 3 er enkel. Denne utviklingen i produksjon, den erfaringsbaserte kvalitetshevingen og de lavere batterikostnadene gjør at neste S kommer til å bli ganske heftig.

jkirkebo

Sitat fra: Thorbjorn på søndag 30. juli 2017, klokken 09:30
Som jeg nevnte over har 3 en rekke forbedringer i interiøret kontra S.

Det som er forbedring for en er en dårligere løsning for en annen. Min gamle S hadde hverken midtkonsoll eller dørlommer mens dagens X har begge deler. Jeg foretrakk løsningen i S'en. For min del er det best med minst mulig kriker og kroker der det havner all mulig dritt som egentlig ikke har noe i bilen å gjøre. I S'en la vi søppel i en liten pose i det åpne rommet og kastet den hver gang vi kom fram. I X'en er midtkonsollen full av søppel hele tiden da det blir glemt der pga. lokket over ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA