Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjälp ! Vill inte starta efter bortskruvad vattenlucka

Startet av TheAgent, søndag 10. april 2011, klokken 19:13

« forrige - neste »

TheAgent

Som man vet trekker varmeapparatet i elbiler endel strøm. Derfor leter jeg etter en løsning der jeg kan ha et portabelt/fastmontert solcelle panel som kan drive et varmeapparat i elbilen. Noen som vet om noen løsninger?

Baltor

Det er nok ikke så lett å få til dette, ganske store solcellepaneler på foreksempel 1m x 1,3m gir 175 W. Dette monner ikke som oppvarming.  :(
Men det kan brukes til å ventilere bilen eller vedlikeholdslade batteriene.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

jkirkebo

Sitat fra: TheAgent på torsdag 17. mars 2011, klokken 21:56
Som man vet trekker varmeapparatet i elbiler endel strøm. Derfor leter jeg etter en løsning der jeg kan ha et portabelt/fastmontert solcelle panel som kan drive et varmeapparat i elbilen. Noen som vet om noen løsninger?

Tror du kan glemme det der. Jeg har 6 STORE solcellepaneler på hytta, de er på 150W hver (120x80cm). Horisontalt, på taket av en bil, får du neppe mer enn maks 75W ut av de på en klar vinterdag, dvs. 450W tilsammen for alle 6, og da dekker de 6m2 areal. Dessuten koster de over 40.000 tilsammen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Hvis du virkelig er sugen på å ikke bruke varmeapparatet så er det nok thermodress som gjelder. Evt. supplert med en slik håndvarmer eller to. Har en slik selv med en slags kullstift i , som varmer ganske allright. Du får også disse variantene som du koker, så blir de som en pose med vann. Et kakk på dem gjør at de stivner og blir varme. Trur de typisk er brukt til lindring av stive nakker etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lunde

Min erfaring er at kupeen i seg selv blir et lite drivhus i når solas skinner.Gjøre den ikke det er du like langt uansett. Om du mot formodning finner nytte av tilleggsvarme når du mot formodning har sol er det vel billigere og langt mer effektift å satse på termisk solvarme. Et glasstak opppå et sort tak der tillufta til varmeapparetat forvarmes i "drivhuset". Men som nevnt over er nok dette kun en teoretisk mulighet. I praksis vil du det meste av året ønske systemet dit peppern gror og når du virkelig trenger det er det fint lite å hente .
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

hma

Hei TheAgent

Du har fått mange svar og jeg kan bare supplere med følgende:

Rundt ekvator kommer det inn ca 1kW per m2 med solenergi. Men man får en reduksjon pga støv, skyer og forrurensing, dag/natt. Vi har derfor et målt døgnmiddel (som benyttes i USA), der har man fra 125-375W/m2.
(I Mojave-ørkenen finner vi forresten verdens største annlegg for dirrekte konvertering av solvarme. Det produserer 345MegaWatt i toppeffekt og tar stor plass.)

Om man skal ha 20 grader i kupeen vinterstid (i den mørkeste perioden av året) må man tilføre alt fra 2-5kW.

Det er derfor fornuftig som Lunde sier; at bilens drivhuseffekt er en meget energieffektiv metode (så lenge sola titter fram).
(Termiske solfangere er forøvrig veldig interessant, men da først og fremst til bolighus og næringsbygg.)

Personlig synes jeg tilleggsvarme i bil ved bruk av forbrenning er en meget god løsning (Webasto, etc). Drivstoffet utnyttes meget godt (langt bedre enn ved konvertering til bevegelsesenergi) , og miljøregnskapet er ikke så ille som man skulle tro.
Jeg er litt tvilende til at man skal varme elbilen utelukkende ved å tappe framdriftsbatteriet. Dette gjelder spesielt biler med små batteripakker som i-MiEV.

Min Rav4 EV varmes (og kjøles) ved bruk av varmepumpe, hvilket er en glimrende løsning, men den strekker ikke til godt nok til når kvikksølvet synker under -10/-15 grader. Da konsumerer pumpa 4,5kW kontinuerlig. Til sammenligning kan bilen holde konstant 80km/t (uten bruk av varme) med 10kW effekt. Her ville en Webasto kommet til sin rett.
Toyota har også levert solcellepaneler til Rav4 EV (ikke min), men så vidt jeg vet kun til å vedlikeholde 12V-batteriet.


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lunde

HAr solfanger på mitt hustak. Makseffekt slik de er montert er ca 5kW Maks dagsproduksjon har vært drøyt 40kWh. Over året ligger jeg mellom drøye 2 og 3 000kWh.
Absorbatorarealet er ca 8m2.

Jeg utnytter sola ved å parkere dere sola skinner om jeg har et valg ;D

Bruker man elvarme fra bilens hovedbatteri stjeler man rekkevidde og levetid. Om batteriene levere til fremdrift eller varme er likegyldig for deres del.
De aller fleste vil klare seg utmerket med elvarme det meste av tiden, men må man langt så er det kjekt med et alternativ de få gangene det er aktuelt. Virkningsgraden på en Webasto er langt bedre enn en forbrenningsmotor over 90% Strømmen du sparer på en liter diesel kjører du langt med ;-) Forvarmer du kupeen de kaldeste dagene med en kupevarmer vil du oppnå flere fordeler. Tørrere kupe, mindre fukt og potensiell kondensering og is på rutene samt at bilens indre er forvarmet og gir bedre komfort fra start.  :D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Lunde

http://www.youtube.com/user/JJoonnPP?feature=mhum#p/u/0/oVmSdwxc_1w

Det er håp. Rangeextender i håndformat. Dobbelt så effektiv. Du blir varm i prosessen, koster mindre å virker uavhengig av været  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

cra

Sitat fra: Lunde på fredag 18. mars 2011, klokken 12:37
http://www.youtube.com/user/JJoonnPP?feature=mhum#p/u/0/oVmSdwxc_1w

Det er håp. Rangeextender i håndformat. Dobbelt så effektiv. Du blir varm i prosessen, koster mindre å virker uavhengig av været  ;D

Ha ha ha!! Bare husk å sveive riktig vei!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Hvis man skal rygge må man vel sveive den andre veien?

Og ikke glem at med passagerer øker effektiviteten markant!
Jeg er faktisk litt skeptisk til at sjåføren skal sveive samtidig  som han kjører bilen, så passagerer er kanskje en nødvendighet?

Thomas
(hvis må bare Peugeoten var litt større innvendig)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TheAgent

Takker for mange gode og forklarende svar.

Her er da neste spørsmål:

Hva hvis jeg setter inn et ekstra bilbatteri i baggasjerommet, kjøper et eller annet solcellepanel som kan lade dette på solfylte dager (tar vel endel timer fra tomt til fult). Ekstrabatteriet kan da brukes til å drive et varmeapparat.

Kan dette fungerer? og vet noen om hvordan jeg teknisk skal løse dette?


jkirkebo

Sitat fra: TheAgent på fredag 18. mars 2011, klokken 20:12
Takker for mange gode og forklarende svar.

Her er da neste spørsmål:

Hva hvis jeg setter inn et ekstra bilbatteri i baggasjerommet, kjøper et eller annet solcellepanel som kan lade dette på solfylte dager (tar vel endel timer fra tomt til fult). Ekstrabatteriet kan da brukes til å drive et varmeapparat.

Kan dette fungerer? og vet noen om hvordan jeg teknisk skal løse dette?

Det kan fungere i teorien, men du bør nok ha en 5kWh kapasitet om det skal være noe vits. Med blybatterier betyr det minst 200kg med batterier om du ikke vil ødelegge dem raskt, og en femsifret pris.

Et 150W solcellepanel vil som sagt levere ca. 100W i grei sol, dvs. 50 timer for å lade opp igjen batteriet. Kostnad ca. 8000,- inkl. laderegulator og det er for stort til at du får det med deg i bilen. Et mindre 75W panel vil bruke 100 timer, dvs. en måned med normalt "norges-vær".

Konklusjon: Kjøp en Webasto eller lignende om du ikke vil bruke fremdriftsbatteriet til varme.  Det finnes f.eks luftvarmere beregnet for båt som sikkert lar seg tilpasse til bilbruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hens

#12
Sett bilen i sola og den virker som en solfanger på nesten en kvadratmeter bare gjennom vinduene!

Et alternativ til kupevarmer når en ikke har strøm, er å sette en holder med noen telys inne i bilen.
La disse brenne en halv time før bilen benyttes. Da er bilen ganske varm, og det hjelper!

Et varmesete for 12 volt trekker ca 50 watt og holder deg varm i den enden.

Alle elbilister bør bruke stillongs, topplue og boblejakke!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Reodor

Jeg er enig med deg i problemstillingen.
At man skal trenge å bruke 5kw for å holde bilen varm er utrolig og ganske tilsvarende det man bruker på huset.
I mine øyne er løsningen isolasjon. På trillinger er varmeapparatet uisolert og ligger under bilen med utvendig rørføring frem under panser før varmen går inn i bilen hvor man trenger den!
Videre er vel dører og tak tilnærmet uisolert. Hva med å åpne opp å lime på noen isolasjonsplater med reflekterende folie? Bra for både lyd og varme.
Biltema selger varmematter på 45 watt som sikkert kan legges i overkant av fotbrønn for å gjøre det lunere.
Hvorfor varme opp bagasjerommet når det bare er en i bilen? Burde man henge en tung gardin bak forsetene?

At bilen har ac med kompressor som ikke brukes som varmepumpe er jo en gåte men å tukle med dette vil vel gå utover garanti.



2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

tomrh

Støttes. Et flak isolasjon kan typisk gi effektbesparelse i størrelsesorden 100-200W avhengig av mange faktorer som areal, tykkelse, utetemperatur, kupétemperatur etc. Taket på trillingene er godt isolert  (har testet) men i gulvet er det forbedringspotensiale siden filten ligger rett på bare metallet flere steder.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA