Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av den nye e-Golf

Startet av nightking, onsdag 20. september 2017, klokken 17:21

« forrige - neste »

steam

Sitat fra: msater på søndag 30. juli 2017, klokken 20:30
Sitat fra: rsomby på søndag 30. juli 2017, klokken 19:47
En rimelig lader får du kjøpt av kirkebø på forumet her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30877.0.html , en elektriker kan koble den på en egnet kurs for sikkert en 1000 lapp.
Om du har en elektrikker som setter opp ny kurs for ladeboks i Oslo-området vil jeg gjerne vite navnet på firmaet. Jeg har kjørt Mittanbud og havner på 6-7000 for ny 3x32A kurs, kabel og tilkobling av boks som jeg har kjøpt av Kirkebø.

Trenger man 3*32A sikringer for å drive en ladestasjon?
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

msater

Nei, det spørs hvor fort du vil lade.. jeg vil ha raskest mulig når jeg først skal bruke penger på installasjon. Klarer deg med lavere kurs også, egentlig er en stikkontakt nok... sjekk lade-forumet :)
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Softblue

Gå først i sikringsskapet.
Finn ut hvor stor hovedsikring du har.
Se om om det står TN 400v på noen av sikringene.

Uansett vil det enkleste være å installere en 1 fase 16 A ladestasjon, som vil gi deg 3,7 kw lading. Det vil være helt uproblematisk og holder for de fleste for å lade over natten.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

jkirkebo

Sitat fra: rsomby på søndag 30. juli 2017, klokken 19:47
En rimelig lader får du kjøpt av kirkebø på forumet her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30877.0.html , en elektriker kan koble den på en egnet kurs for sikkert en 1000 lapp.

Her er link til web-sidene isteden, med litt mer oppdaterte priser og informasjon ;)

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: msater på søndag 30. juli 2017, klokken 20:30
Sitat fra: rsomby på søndag 30. juli 2017, klokken 19:47
En rimelig lader får du kjøpt av kirkebø på forumet her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30877.0.html , en elektriker kan koble den på en egnet kurs for sikkert en 1000 lapp.
Om du har en elektrikker som setter opp ny kurs for ladeboks i Oslo-området vil jeg gjerne vite navnet på firmaet. Jeg har kjørt Mittanbud og havner på 6-7000 for ny 3x32A kurs, kabel og tilkobling av boks som jeg har kjøpt av Kirkebø.

Er ikke så galt det i Oslo-området, ligger på 4-5000,- her i Østfold. Ting er litt dyrere i hovedstaden ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wenche

#35
Du trenger ikke noe annet enn en vanlig 16A stikkontakt i garasjen samme som jeg har (evt. 10A) Du får 15 mil på 10 timer. Jeg har både Model S (siden 2013) og X (siden sept. 2016), totalt ca 30 000 km + i året. Kjøpte i 2013 alt mulig av adapterer, inkl. Type 2, men har aldri bukt noe annet enn den lange skjøteledningen fra Kirkebo. Ingen grunn til å bruke masse penger på dette før du ser behovet ditt. Kjøp bilen du, og kos deg med den. Antakelig vil du aldri bekymre deg for lading
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

rsomby

Sitat fra: msater på søndag 30. juli 2017, klokken 20:30
Sitat fra: rsomby på søndag 30. juli 2017, klokken 19:47
En rimelig lader får du kjøpt av kirkebø på forumet her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30877.0.html , en elektriker kan koble den på en egnet kurs for sikkert en 1000 lapp.
Om du har en elektrikker som setter opp ny kurs for ladeboks i Oslo-området vil jeg gjerne vite navnet på firmaet. Jeg har kjørt Mittanbud og havner på 6-7000 for ny 3x32A kurs, kabel og tilkobling av boks som jeg har kjøpt av Kirkebø.

Han har jo kurs på 16amp etter hva jeg forstår. Hvis han kjøper boksen så er alt en elektriker trenger å gjøre å koble den på kursen.

msater

Jeg trodde ladeboksen måtte monteres på en dedikert kurs, men mulig dette er feil om man har boks med inkludert jordfeilbryter type B.
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Cobos

Etter å hatt Tesla S i snart 4 år er det vel snakk 1-2 ganger jeg har opplevd at en vanlig 16A kurs var et problem (og det løste seg likevel). Og det var primært i den tidlige delen av eierforholdet når det var mye færre superladerstasjoner.

Når det gjelder kabler skaff en 25m-30m standard schuko skjøteledning, men en solid og tykk en med 2,5mm2 tverrsnitt, vanlig skjøteledning er typisk 1,5mm2 eller 1,0mm2.

I tillegg er en type 2 kabel kjekt å ha, men virker som det nå følger med bilen? Andre behov kan dekkes etterhvert.

Når et gjelder fastmontert ladestasjon er nok hovedfordelen hvis du eier egen garasje at du får en fastmontert kontakt med type2 plugg som i praksis eliminerer brannfaren ved slitte kontaktpunkter. Er du nøye med å observere schuko pluggen din bør det gå bra, men fastmontert er mindre bry. Jeg har fellesgarasje med std schuko plugg og har klart meg fint med det.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Nasatech

Fikk forresten beskjed fra selger i dag at Rentekampanjen varer til 10. august [emoji4]

daktari

Sitat fra: msater på mandag 31. juli 2017, klokken 09:38
Jeg trodde ladeboksen måtte monteres på en dedikert kurs, men mulig dette er feil om man har boks med inkludert jordfeilbryter type B.
Det trodde jeg også, og da blir det dyrt. Hvis du har en vanlig stikkontakt i garasjen, og er rimelig trygg på kvaliteten av den (koblinger og komponenter) er det aboslutt rimeligste alternativ å bruke eksisterende opplegg. Du skal vel ikke gjøre noen endringer på et opplegg for å bruke det til elbil uten å utløse kravet om egen kurs++. Korriger gjerne dette.
Nytt anlegg trenger i grove trekk:
- egen sikring
- egen kabling (dyrt)
- jordfeilbryter B (dyre og store, evnt. integrert i en ladestasjon til litt lavere merkostnad (hundringser))
- ny kontakt ute (billig) eller ladestasjon (15x pris)
- arbeid (en hel dag + trekking av kabel, som fort kan koste en dag ekstra).
Min erfaring var at få elektrikere var interessert i deler av en slik jobb, men ønsket å tilby en totalpakke der de også stod for utstyret. Vanskelig å komme under 15.000,- pluss ladestasjon da. Oslo.

En idé for tilbydere her inne ville vært å formidle elektrikertjenester (kun montering) på timebasis for å montere utstyr man selger billig i egen nettbutikk. Da rydder man bort det uklare "avanse på levering av materiell".

msater

Sitat fra: daktari på tirsdag 01. august 2017, klokken 13:18
Min erfaring var at få elektrikere var interessert i deler av en slik jobb, men ønsket å tilby en totalpakke der de også stod for utstyret. Vanskelig å komme under 15.000,- pluss ladestasjon da. Oslo.

Jeg fikk et tilbud fra en elektrikker på mittanbud:
Opplegg av 01 stk 3x32A kurs (inntill 20meter med 3x10mm2 kabel frem til ladestasjon, De har selv)
Kr: 6.800,- eks mva, Kr: 8.500,- ink mva.

Eventuelle tillegg:
Jordfeilvern Kl: B
Kr: 2.000,- eks mva, Kr: 2.500,- ink mva


Foreløpig eneste som har gitt meg en fastpris. Får se om det kommer noen flere etter ferien, ellers ryker jeg vel på denne.

Min garasje (og ledningsnett) er fra 60-tallet så schuko der er litt tvilsomt å bruke (gjør det nå for min e-golf). Jeg har kjøpt ladestasjonen fra ladespesialisten.no med integrert jordfeilbryter for 6200. Kan sikkert klare meg med en 16A kurs, men er vel like greit å gå for 3x32A når jeg først trekker nytt.

Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Softblue

#42
3x10 kvaderat høres rart ut. Er vel også litt overkill. Tror ikke det vil kreves mer enn 6 kvaderat.
3x32A skal vel ha 5 ledere i 400 volt TN nett. 3 faseledere + nøytral + jord.
Har du IT nett så blir det vel 4 faseledere + jord.

Med tre ledere, så vil du bare få et en fase uttak, 1x32A = 7,4 kw.

Jeg hadde vel ligget unna mitt anbud og ringt den lokale elektrikkeren som det også er mulig å få tak i om det skulle bli noe feil.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

msater

Sitat fra: Softblue på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:27
3x10 kvaderat høres rart ut. Er vel også litt overkill. Tror ikke det vil kreves mer enn 6 kvaderat.
3x32A skal vel ha 5 ledere i 400 volt TN nett. 3 faseledere + nøytral + jord.
Har du IT nett så blir det vel 4 faseledere + jord.
Med tre ledere, så vil du bare få et en fase uttak, 1x32A = 7,4 kw.

Ja du har rett. Må sjekkes opp. Jeg har IT-nett så må vel ha 4 ledere (hvertfall ifølge installasjonsmanualen til ladestasjonen).

Sitat fra: Softblue på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:27
Jeg hadde vel ligget unna mitt anbud og ringt den lokale elektrikkeren som det også er mulig å få tak i om det skulle bli noe feil.

Den lokale elektrikkern er blir helt bingo på pris. Foretrekker fastpris så man vet hva man har å forholde seg til.
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Vidar1979

3x10 blir veldig fort riktig avhengig av forlegningsmåte og reduksjonsfaktor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA