Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjelp! 75D eller 100D?

Startet av Gordon Retriever, onsdag 20. september 2017, klokken 16:47

« forrige - neste »

Apfelsaft

#15
Sitat fra: Birger på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:07
Ikke riktig, https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2016/12/Kangoo_ze_teknisk_spesifikasjon_010117.pdf
Ranult Kango har mulighet for henger. Kango kommer snart med forbedret rekkevidde også.
Kangoo har ubrukelig trekkapasitet. Den har tilhengerfeste bare for å kunne si at den har tilhengerfeste. I praksis er det en tilbehørskrok. 322 og 374 kg er til å le av.

Model X er den eneste elbilen med tilhengerfeste som faktisk kan brukes til noe. Alt annet er ubrukelig.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Måkemannen

Sitat fra: Birger på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:07
Sitat fra: Apfelsaft på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:00
Tilhengerfeste er et must, enkelt og greit. Det er også en av de tingene som fortsatt elbiler ikke kan gjøre (med unntak av den svindyre Model X...). Enda en grunn til å avskrive dem. De har nok utfordringer, tilhengerfeste er en enkel ting å fikse!

Ikke riktig, https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2016/12/Kangoo_ze_teknisk_spesifikasjon_010117.pdf
Ranult Kango har mulighet for henger. Kango kommer snart med forbedret rekkevidde også.

Har lenge lurt på en Kangoo selv. Det store og irriterende problemet er bare at den kan dra max 374kg (!). Da må man altså trekke fra egenvekten på hengeren for å finne vekten av nyttelast man kan dra på. Da ender man i mange tilfeller opp med veldig lite. Et annet moment er at det er en varebil uten noen mulighet for hurtiglading, så man må leve med å dra veldig lite, og veldig kort (jada, man putte inn haugevis med ting inni bilen, det er tross alt en varebil, men hva de lange tingene?)

En TM3 kunne gitt oss løsningen på alle disse utfordringene i en deilig liten pakke. Men akkurat nå ser det veldig trist ut.

Joachim@sancon.no

Jeg har selv hatt kangoo i ett år nå oh er kjempe fornøyd. Jeg bruker en henger med kasse mål på 140x250 som har vekt på 250kg. Det gir ikke rare lovlige lasset på hengeren. Men bilen har 3m3 varerom og jeg har også takstativ. Så i de fleste tilfeller så hiver jeg det jeg handler inn i bilen eller på takstativet. Skal jeg ha noe tyngre og lenger så bruker jeg henger. Det er sjeldent jeg har noe på hengeren som veier mer enn 200kg, og da snakker vi så liten overlast at gebyret ved en teknisk stopp vil være beskjedent.

Bilen mangler hurtiglading, men min erfaring er at den går 8-10 mil med henger og 12 mil uten henger. Skal jeg kjøre lenger en 10-12 mil er det gjerne uten henger, og da tar jeg heller Tesla'n. Kangoo'en er og blir en jallabil, lite kjøreglede men veldig praktisk.

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min Kangoo. :)


Måkemannen

Sitat fra: Joachim@sancon.no på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:48
Jeg har selv hatt kangoo i ett år nå oh er kjempe fornøyd. Jeg bruker en henger med kasse mål på 140x250 som har vekt på 250kg. Det gir ikke rare lovlige lasset på hengeren. Men bilen har 3m3 varerom og jeg har også takstativ. Så i de fleste tilfeller så hiver jeg det jeg handler inn i bilen eller på takstativet. Skal jeg ha noe tyngre og lenger så bruker jeg henger. Det er sjeldent jeg har noe på hengeren som veier mer enn 200kg, og da snakker vi så liten overlast at gebyret ved en teknisk stopp vil være beskjedent.

Bilen mangler hurtiglading, men min erfaring er at den går 8-10 mil med henger og 12 mil uten henger. Skal jeg kjøre lenger en 10-12 mil er det gjerne uten henger, og da tar jeg heller Tesla'n. Kangoo'en er og blir en jallabil, lite kjøreglede men veldig praktisk.

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med min Kangoo. :)

Jeg er igrunnen enig i alt du ramset opp her. Men så er det vi som vil kvitte oss med ekstrabilen da.. ! :)

Apfelsaft

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:58
Jeg er igrunnen enig i alt du ramset opp her. Men så er det vi som vil kvitte oss med ekstrabilen da.. ! :)
Det burde være helt unødig å ha flere biler for forskjellige formål når én bil lett kan gjøre det meste. I dette tilfelle vil Model 3 være en ganske god bil om den bare kan trekke tilhenger!
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

S4e

Sitat fra: ok67 på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:19
Iom at bilen også har såpass liten lasteåpning i bakluka så blir den alt for upraktisk utan hengarfeste. Så intet hengarfeste medfører at TM3 fell langt ned på lista.

Det er hovedpoenget!

Manglende hengerfeste for modell S er derfor ikke like kritisk fordi en har kjempestor plass i bilen.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Apfelsaft

Sitat fra: S4e på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:02
Manglende hengerfeste for modell S er derfor ikke like kritisk fordi en har kjempestor plass i bilen.
Jeg ville ikke hatt hageavfall, rester fra oppussing, søppel og lignende i min Model S om jeg hadde hatt en. Ville heller ikke hatt hvitevarer i den, de er tunge og må stroppes ned. Det kan dermed bli stygge merker.

Dette er bare et par eksempler på hvorfor tilhengerfeste også er veldig viktig på Model S. Andre ting kan være møbler eller gjenstander som rett og slett ikke går inn i bilen. Handletur på Ikea... Alt er enklere å stable/sikre på en henger. Lettere å losse... Det er en begrensning på hvor mye man får i bilen også...

Tilhengerfeste på alle bilene. Basta.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

1000kwh

Sitat fra: Apfelsaft på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:13
Sitat fra: S4e på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:02
Manglende hengerfeste for modell S er derfor ikke like kritisk fordi en har kjempestor plass i bilen.
Jeg ville ikke hatt hageavfall, rester fra oppussing, søppel og lignende i min Model S om jeg hadde hatt en. Ville heller ikke hatt hvitevarer i den, de er tunge og må stroppes ned. Det kan dermed bli stygge merker.

Dette er bare et par eksempler på hvorfor tilhengerfeste også er veldig viktig på Model S. Andre ting kan være møbler eller gjenstander som rett og slett ikke går inn i bilen. Handletur på Ikea... Alt er enklere å stable/sikre på en henger. Lettere å losse... Det er en begrensning på hvor mye man får i bilen også...

Tilhengerfeste på alle bilene. Basta.

Nabobil.no ;) Så slipper du slitasjen på egen bil

Luring

Sitat fra: Birger på lørdag 29. juli 2017, klokken 20:07
Sitat fra: Apfelsaft på lørdag 29. juli 2017, klokken 19:00
Tilhengerfeste er et must, enkelt og greit. Det er også en av de tingene som fortsatt elbiler ikke kan gjøre (med unntak av den svindyre Model X...). Enda en grunn til å avskrive dem. De har nok utfordringer, tilhengerfeste er en enkel ting å fikse!

Ikke riktig, https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2016/12/Kangoo_ze_teknisk_spesifikasjon_010117.pdf
Ranult Kango har mulighet for henger. Kango kommer snart med forbedret rekkevidde også.

Den klarer jo ikkje egenvekta til ein gjenomsnittlig henger ein gang (322/374 kg ??)......eg ville no helst hatt noko oppi hengeren også.

Løve

Blir en befrielse å ikke ha hengerfeste! Lei av å være familiens "vogntog".

zbk

Dealbreaker, big time! Investerer ikke i ny bil igjen før jeg kan få en med hengerfeste og minst 750kg, helst det doble, i hengervekt. Trekker sannsynligvis reservasjonen og stiller meg bakerst i køen om muligheten en gang kommer.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øyvind.h

Med såpass mange stemmer (og fortsatt jevnt fordelt) ser det ut til at nær halvparten av salgene ryker for Tesla her i Norge.
Antakelig noen færre når man får tenkt litt, men allikevel veldig store slagsvolum som glipper helt unødvendig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Vesel

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juli 2017, klokken 00:58
Med såpass mange stemmer (og fortsatt jevnt fordelt) ser det ut til at nær halvparten av salgene ryker for Tesla her i Norge.
Antakelig noen færre når man får tenkt litt, men allikevel veldig store slagsvolum som glipper helt unødvendig.
Halvpartene av reservasjonene kan en forvente ryker, men av mange flere grunner enn manglende hengerfeste. Denne pollen er ikke representativ for norske M3-reservasjonsholdere. Den er neppe en gang representativ for Elbilforums medlemmer. Det den er representativ for, er dem som har klikket seg inn i tråden og stemt: En liten gjeng elbilentusiaster som er såpass engasjert i hengerfester på elbil at de vil dele sin mening blant likesinnede allerede det første døgnet etter at bilens utstyr ble kjent.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

THE

Jeg har svart "ser meg om etter annen bil" hvis Model 3 ikke leveres med hengerfeste, men det betyr ikke at Model 3 reservasjonen blir kansellert. Jeg ser det ikke som veldig sannsynlig at det dukker opp en annen el-familiebil med tilhengerfeste og edruelig pris på markedet i løpet av 1 - 1,5 år, og da er uansett Model 3 uten tilhengerfeste veldig aktuell.

Planen min er/var å bytte ut diesel stasjonsvogna med en Model 3 med mulighet til å trekke tilhenger, og å beholde Zoe'n for pendling og småkjøring. Nå ser det kanskje ut til at jeg må beholde diesel-stasjonsvogna, og heller bytte ut Zoe'n med en Model 3. Det gjør jo at jeg ikke får en helelektrisk bilpark, og at noen tusen km hvert år fremdeles vil kjøres på diesel.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA