Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hur virker startsperren ?

Startet av Lynet, søndag 10. april 2011, klokken 19:04

« forrige - neste »

Lynet

Jeg har bygd sammen en batteripakke fra tre forskjellige biler på min Silver, men jeg observerer store forskjeller på ladekurvene når de er kommet inn i bilen. De er alle rekondisjonert og ligger på 95-105Ah ved 70A belastning ned til 4,5V.

På vedlagte bilde vises blokkene som går først og sist opp i spenning.

Den som kommer opp først er fra 2004 og har en kapasitet på 96Ah og er kjørt ca 12000km, det meste de to første årene.

Den som kommer opp sist er fra 2000 og har en kapasitet på 103Ah og er kjørt ca 80000km.

Vil gjerne ha kommentarer på dette, spesielt da om noen har mening om 2004 blokkene vil bedre seg ved bruk slik at spenningen ikke kommer så tidlig på dem.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Er usikker på hvordan jeg skal lese grafen din, men tipper y aksens 90 står for 9V og x aksen er tid.

Går ut fra at du har kapasitetstestet blokkene etter seperat opplading, og ev. recondisjonering?

Uansett, sannsynligvis viser den blå kurven en blokk som har, eller fikk nå en skade. Montert inn i pakken din, vil den sansynligvis ikke kunne levere stor nok strøm i lang nok tid, og du vil oppleve at den mister en celle etter 20 til 70 Ahr forbruk.

Med Batterimonitorering kan du kjøre innenfor batteriets kapasitet, ellers bør du ikke kjøre med denne blokken i pakken, da den vil reversere, bruke mye vann, og kan eksplodere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

#2
Y aksen er 9V på 90 ja. X aksen er tid i minutter. Fallet i spenning er skiftet mellem bulklading og etterlading.

Kapasitetsmålingen er gjort med separat kondisjonering West Mountain CBA.

Alle blokkene jeg har fra 2004 er fra samme bil og de har ganske like kurver, altså kommer tidlig opp i spenning men faller ned mot 7,5V ved 5A overlading. De holder rimelig bra i kapasitet, kjører under 15% uten reversering.
Har en mistanke om at de har stått mye fulladet før jeg kjøpte bilen og dermed ikke har helt god overflate på platene på grunn av krystallisering. Men jeg håper dette kan bedre seg ved jevn og forsiktig bruk.

Har PakTrakr som overvåker enkeltblokker.

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

Disse blokkene kan umulig ha hatt samme ladetilstand ved oppstart av lading, hvis de er ladet i serie.
Blå kurve viser et batteri som er nesten fulladet ved ladestart, og får en kraftig overlading som forårsaker varmgang og "Thermal runaway".
Da lades batteriet ut under lading og mister spenning. Mulig blitt skadet pga varmgang.

Rød blokk ser ut til å ha en normal opplading, men med hvilken ladestrøm er dette utskriftet?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Sitat fra: hens på fredag 18. mars 2011, klokken 10:54
Disse blokkene kan umulig ha hatt samme ladetilstand ved oppstart av lading, hvis de er ladet i serie.

Desverre finnes blokker som har en slik ladekurve som den blå. Dette vil lure laderen til å avslutte ladingen tidlig, og en vil miste rekkevidde. Tuppern til hhaspenberg sitt første batteri var slik. Batteriet hadde rekkevidde til 80+ km, men grunnet ladekurven ble det aldri overladet, og mistet derfor stadig kapasitet.

Blander en inn slike blokker i en normal pakke vil de få den nødvendige ladingen, men vil gå varme som du sier, og har normalt dårlig prognose for et langt liv.

Jeg mistenker at grunnen til denne tendensen enten er svak lut som følge av overfylling av vann, eller bruk av dårlig renset vann i forbindelse med vannservice. Har desverre sett dette alt for ofte på "nye" post 2005 batterier fra utlandet, og lurer som sagt på om det skyldes feil vannservice.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Svar til hens:
Dette er ikke hele ladekurven, bare siste 3 timer av bulkladingen i bilen på 10A resten er vanlig overlading.

Til elektrolux:
Bilen blokkene kommer fra har hatt alle vannfyllingene hos Ford i Trondheim. Og alle blokkene i pakken kommer opp i minst 8,5V ved overlading.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA