Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av den nye e-Golf

Startet av chaglen, onsdag 20. september 2017, klokken 14:37

« forrige - neste »

chaglen

Mange vurderer nå om de skal kansellere sin 75D-bestilling med vanlige stålfjær og legge inn ny bestilling med smart luftfjæring (som nå er automatisk inkludert på nye biler).

Hvem her har testkjørt med vanlig fjæring og med luft? Hvordan oppleves dette i praksis? Påvirker det kjøreegenskapene noe særlig? Andre erfaringer?
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

ModelS_Oslo88

Sitat fra: chaglen på lørdag 29. juli 2017, klokken 11:43
Mange vurderer nå om de skal kansellere sin 75D-bestilling med vanlige stålfjær eller legge inn ny bestilling med smart luftfjæring (som nå er automatisk inkludert på nye biler).

Hvem her har testkjørt med vanlig fjæring og med luft? Hvordan oppleves dette i praksis? Påvirker det kjøreegenskapene noe særlig? Andre erfaringer?

I samme båt her.. det er blitt skrevet en del om dette i en annet tråd som som er forsåvidt fortsatt i gang men jeg er også veldig nysgjerrig på input rundt dette.. og å høre hvis det er mange som har faktisk avbestilt?

krister461

Har hatt to stk Tesla med stål og en med luft. Synes forskjell i kjøreegenskaper er minimal. Dekk har mye mer å si. Mulighet til å løfte bilen er praktisk dog.

Tuten

Bekrefta en 75D med stålfjærer 26. Mai, som er rett rundt hjørnet nå i August. Den avbestilte jeg sist tirsdag, da jeg vil veldig gjerne ha luft.
Man blir god på å vente, og beste tipset mitt er bare å glemme hele bilen, så blir man veldig positivt overaska når den først står her. [emoji1]

Da er det fort levering i oktober på meg også. [emoji53]
Reservert Audi e-tron quattro
2017 Model S 75D

1000kwh

For oss som betalte 30000,- i depositum blir det jo veldig dyrt for luft :/

chaglen

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:06
For oss som betalte 30000,- i depositum blir det jo veldig dyrt for luft :/

Ja, det kjipe er å miste de 30.000,-
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

ModelS_Oslo88

Sitat fra: chaglen på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:08
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:06
For oss som betalte 30000,- i depositum blir det jo veldig dyrt for luft :/

Ja, det kjipe er å miste de 30.000,-

Enig med dere, jeg bekreftet min 20.7, så har jo et lite håp om at jeg får det likevel.... men har ikke fått svar..

Kjører jo stortsett i Oslo området og klarte meg med en 911 4S på fjellet med 20", som var jo veldig lavt, uten problemer så tenker at det går jo egentlig greit uansett... har tatt med alt annet utstyr det går an å ta så da "mangler" den kun evt. Luftfjæring  så merker at det sitter langt i å ta "tapet" på depositum her...  :P

TorR

Vi har kjørt med stålfjærer i snart tre år: det fungerer helt fint! Dette er en super bil å kjøre, så senk skuldrene og gled dere til levering  :+1:

Orake1et

Jeg har Model S med stålfjærer. Før jeg kjøpte prøvekjørte jeg både med og uten og jeg merket i praksis ingen forskjell. Det var en fartsdump hvor bilen hevet seg litt før jeg kjørte over med luft, men jeg kjørte senere over den samme fartsdumpen helt uproblematisk og komfortabelt med stålfjærer; så hva er vitsen?

Jeg mistenker at det er veldig mye "placebo-effekt" knyttet til luft. De som har det tenker kanskje at de kom over et hull i veien pga luftfjæringen og er lykkelig uvitende om at de helt fint ville klart det samme med stål. En annen effekt, som gjelder det mest av utstyr til Tesla, er at folk argumenterer for at det utstyret de har er et "must", og siden det er mange som har luft (de fleste) vil det være mange som fremstiller dette som et must.

For min del foretrakk, og foretrekker jeg, stål. Jeg ønsker at min Tesla skal være driftssikker og problemfri også etter 8 år og da har jeg ikke tro på luftfjæring. Det er en kostbar reparasjon "waiting to happen". Hvis dette virkelig var driftssikkert over tid ville man garantert hatt dette på flere biler. Tipper at mange bilprodusenter har vurdert det og droppet det pga de kostbare reparasjonene som vil oppstå på det tidspunkt, og som vil gi misfornøyde bilkjøpere.

chaglen

2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

ModelS_Oslo88

Sitat fra: Orake1et på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:29
Jeg har Model S med stålfjærer. Før jeg kjøpte prøvekjørte jeg både med og uten og jeg merket i praksis ingen forskjell. Det var en fartsdump hvor bilen hevet seg litt før jeg kjørte over med luft, men jeg kjørte senere over den samme fartsdumpen helt uproblematisk og komfortabelt med stålfjærer; så hva er vitsen?

Jeg mistenker at det er veldig mye "placebo-effekt" knyttet til luft. De som har det tenker kanskje at de kom over et hull i veien pga luftfjæringen og er lykkelig uvitende om at de helt fint ville klart det samme med stål. En annen effekt, som gjelder det mest av utstyr til Tesla, er at folk argumenterer for at det utstyret de har er et "must", og siden det er mange som har luft (de fleste) vil det være mange som fremstiller dette som et must.

For min del foretrakk, og foretrekker jeg, stål. Jeg ønsker at min Tesla skal være driftssikker og problemfri også etter 8 år og da har jeg ikke tro på luftfjæring. Det er en kostbar reparasjon "waiting to happen". Hvis dette virkelig var driftssikkert over tid ville man garantert hatt dette på flere biler. Tipper at mange bilprodusenter har vurdert det og droppet det pga de kostbare reparasjonene som vil oppstå på det tidspunkt, og som vil gi misfornøyde bilkjøpere.

Enig! Takk for at dere deler  ;)

Muffinman

Merk at de nyeste bilene med stål er nesten 2 cm lavere enn de eldre. Så synker de ytterligere ned med last. Tesla senket dem pga at de fremre drivknutene fikk for stor vinkel ved pådrag slik at de ble ødelagt.

Rolf Gjerdsjø

Jeg gikk en runde med meg selv på akkurat dette, men kom til at å bestille med ny pris, tapt depositum (15k for meg) og nødvendig leiebil hadde beløpt seg til feil side av 45k. Det er det ikke verdt (har hatt biler med hydraulisk fjæring før, så kjenner fordelene) i min bok, men for andre kan det være det.

Jeg sjekket litt opp bakkeklaring på forskjellige personbiler (også med cirka lik akselavstand), og Model S har en ganske normal høyde med stålfjærer for personbiler. Hvordan det fungerer idet daglige vet jeg ikke før jeg får min og får testet ut.  :)
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Øyvind.h

Kjører både med luft og stål (en i familien har stål).

Foretrekker helt klart luft.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. juli 2017, klokken 12:55
Merk at de nyeste bilene med stål er nesten 2 cm lavere enn de eldre. Så synker de ytterligere ned med last. Tesla senket dem pga at de fremre drivknutene fikk for stor vinkel ved pådrag slik at de ble ødelagt.

Gjelder vel bare AWD, RWD er vel bare litt lavere enn pre facelift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA