Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av den nye e-Golf

Startet av chaglen, onsdag 20. september 2017, klokken 14:37

« forrige - neste »

Øyvind.h

#30
Å sammenligne digitale lydkabler med stål vs luft understell blir for dumt :) Ikke et nivå man behøver synke til.


Det er en rekke grunner til at jeg foretrekker luft over stål. Bedre håndtering av ujevnheter er bare en av grunnene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ELsvein

Sitat fra: krister461 på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:47


Sitat fra: BMW850 på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:30
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:53
Kjører både med luft og stål (en i familien har stål).

Foretrekker helt klart luft.

Samme her. Folk kan mene hva de vil. Jeg merker i hvertfall stor forskjell og med luft blir bilen i en helt annen klasse.
Er dere glad i ekstra dyre digitale lydkabler også?
(Måtte bare...) :)


+1
2018 X100D

-Xee-

Sitat fra: MyMuffin på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:46
Sitat fra: -Xee- på lørdag 29. juli 2017, klokken 22:52
Har kjørt en Tesla med stål i cirka 3 år (S60 2014 modell), og aldri hatt noen som helst problemer. Har prøvekjørt med luft, og merket ikke stor forskjell. Har bestilt ny S75D med stål, og jeg har ikke nehov for luft, men det eneste jeg er usikker på nå er det folk skriver om at de nye bilene er lavere enn de forrige.

Noen som har erfaring med de nye facelift bilene med stål, er det faktisk en stor forskjell fra gamle med stål?

Også verdt å nevne at det ser ut til at jeg får 85 kWh batteri på min 75D, så det er en stor fordel jeg vil gå glipp av ved avbestilling.

Har en 2014 S60 selv, den er oppgitt til 155mm bakkeklaring.
Prøvekjørte en loaner i vinters, ganske sikker på dette var 2015 typen av 144mm bakkeklaring. Dette var min første erfaring med å "dunke" nedi på en grusvei med Tesla.
Dagens biler med stål blir levert ut med 134mm bakkeklaring.
Mangel på luft var mitt største holdepunkt, men allikevel så valgte jeg å bestille bil - tok dog tapet på 15k når luft ble inkl.

Dagens biler med luft rangerer fra 113mm til 160mm i bakkeklaring.

Har inntrykk av at det er ganske 50/50 på meninger rundt luft/stål og bakkeklaring på dagens biler.

For min del, foretrekker jeg å være på den sikre siden med luft.

ang. 85kwh vs 75kwh - Så viser rapporter at dagens 75 utgaver lader tilnærmet like raskt som 85  - ved unntak av i starten av SC ved lav SOC, da vil 85 lade opp mot 120kw mot 75kwh som makser ut ved 105kw.

Det er nok en fordel med 85 hvis du ønsker å ha bilen fulladet ofte. Men uansett så har tesla sine batterier vist seg å holde seg svært bra med lite degradering.
Min snart 3år gamle S60 med 55'km har knapt tapt seg med ett par km.

Takk for godt svar. Så de nye bilene blir levert med 134 mm bakkeklaring, sammenlignet med 155 mm fra 2014? Er ikke det ganske stor forskjell? Var det en veldig ujevn grusvei som du skrapet nedi med?

Komfort-delen er ikke så viktig for meg - var som sagt veldig fornøyd med stål på min S60 fra 2014. Det er mer denne usikkerheten rundt at bakkeklaringen er for lav nå. Har ingen hytte, så jeg kjører jo ikke til fjellet.

Hvordan er det med å kunne heve bilen i ettertid med montering av nye fjærer? Har noen erfaring med det? :)

BMW850

Sitat fra: krister461 på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:47


Sitat fra: BMW850 på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:30
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:53
Kjører både med luft og stål (en i familien har stål).

Foretrekker helt klart luft.

Samme her. Folk kan mene hva de vil. Jeg merker i hvertfall stor forskjell og med luft blir bilen i en helt annen klasse.
Er dere glad i ekstra dyre digitale lydkabler også?
(Måtte bare...) :)

Det her utviklet seg til ett saklig nivå ja. Det finnes noen som faktisk har en feeling når det gjelder bil og bilkjøring. Andre ser på det som en kasse med ett ratt og fire hjul.Trolig vet de ikke hvordan man skifter ett bildekk engang. Det er bare å godta. I rest my case... god natt  :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Rolf Gjerdsjø

#34

Sitat fra: BMW850 på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:30
Det her utviklet seg til ett saklig nivå ja. Det finnes noen som faktisk har en feeling når det gjelder bil og bilkjøring. Andre ser på det som en kasse med ett ratt og fire hjul.Trolig vet de ikke hvordan man skifter ett bildekk engang. Det er bare å godta. I rest my case... god natt  :+1:

Betyr det at alle (ifølge deg) som foretrekker stålfjæring rent generelt på en bil ikke forstår bak/frem på en bil?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

snd

Sitat fra: BMW850 på søndag 30. juli 2017, klokken 00:06
Sitat fra: krister461 på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:47


Sitat fra: BMW850 på lørdag 29. juli 2017, klokken 23:30
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 29. juli 2017, klokken 14:53
Kjører både med luft og stål (en i familien har stål).

Foretrekker helt klart luft.

Samme her. Folk kan mene hva de vil. Jeg merker i hvertfall stor forskjell og med luft blir bilen i en helt annen klasse.
Er dere glad i ekstra dyre digitale lydkabler også?
(Måtte bare...) :)

Det her utviklet seg til ett saklig nivå ja. Det finnes noen som faktisk har en feeling når det gjelder bil og bilkjøring. Andre ser på det som en kasse med ett ratt og fire hjul.Trolig vet de ikke hvordan man skifter ett bildekk engang. Det er bare å godta. I rest my case... god natt  :+1:

Vil påstå å ha feeling på bil/kjøring, men jeg kan ikke skifte dekk. Hjul derimot...
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

BMW850

Dere siste. Det var en litt fleipete kommentar (om enn med noe sannhet åpenbart) vedrørende kommentaren med "ekstra dyre digitale lydkabler". Når du legger om til vinterdekk, sier du da vinterdekka eller vinterhjula? Sånn, da kan dere fortsette å henge dere opp i viktige ting ;D :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

SabreMan

Er det noen som kan si noe om komfort med stålfjæringer på Model S sammenlignet med en Leaf? Vi kjørte nettopp en tur på de vanlige dårlige veiene med konas nye 2015 Leaf, og den var faktisk ganske god, så jeg vurderer å gå for stål likevel.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

BMW850

Mitt beste råd er å prøve Model S både med stålfjærer og uten, altså luft.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

SabreMan

Sitat fra: BMW850 på søndag 30. juli 2017, klokken 21:58
Mitt beste råd er å prøve Model S både med stålfjærer og uten, altså luft.

Det var dessverre ikke mulig. De hadde bare med luft.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

lunitiks

Sitat fra: SabreMan på søndag 30. juli 2017, klokken 20:48
Er det noen som kan si noe om komfort med stålfjæringer på Model S sammenlignet med en Leaf? Vi kjørte nettopp en tur på de vanlige dårlige veiene med konas nye 2015 Leaf, og den var faktisk ganske god, så jeg vurderer å gå for stål likevel.
Vi har Leaf og S med stål. Kan ikke si at jeg føler noen 'enorm' forskjell når det gjelder demping. Teslaen føles nok litt mykere. Men det kan være placebo ettersom kjørekomforten er tusen ganger bedre i Tesla. Bare setene alene i Leafen er veldig mye hardere å sitte i enn S.

For min del ville jeg tatt luftfjæring ene og alene for behovsstyrt hev/senk, ikke for dempingens skyld
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Trekker frem denne gamle erfaringen fra når stålfjæring var noe høyere enn luft i standard. Nå er den vel marginalt lavere uten last i bilen:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24393.msg412279.html#msg412279

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA